Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

IBOP Tuigpaard

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn merrie is een tuiger en heeft een ster behaald in haar jongere jaren op de keuring. Nu gebruik ik haar niet ingespannen maar onder het zadel. In de toekomst zou ik graag een veulentje van haar fokken. Om die reden ben ik me aan het inlezen om een IBOP te rijden, maar heb hier totaal geen ervaring mee dus ben even de weg kwijt. :+

Als ik haar voor wil brengen onder de man en niet ingespannen, moet ik dan meedoen aan de IBOP voor dressuurpaarden? Daar zijn ze vereisten beduidend strenger (ook al voor stermerries).. Of kan ik wel bij de tuigpaarden meedoen maar dan onder de man?

Iemand hier ervaring mee of kennis van? :)

Side note: ze is net 7 en nog niet lang onder het zadel, ben bezig om haar door te rijden. Indien we onder de 'dressuur' categorie vallen heb ik haar (en met name mijzelf) dus niet zo naar het Z gereden. :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 08:09 



 

Ik denk niet dat het zin heeft bij de dressuurpaarden
Misschien bij de Gelderse als dat qua bloedvoering zou kunnen. Maar dan nog beter gaan voor sportpredikaat (M + 5 bij de Gelderse) en een thuiskeuring Gelders paard

Maar als ze al tuigpaard ster is zou ik gewoon dekken
Denk niet dat het zoveel meerwaarde heeft dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 10:38 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik denk niet dat het zin heeft bij de dressuurpaarden
Misschien bij de Gelderse als dat qua bloedvoering zou kunnen. Maar dan nog beter gaan voor sportpredikaat (M + 5 bij de Gelderse) en een thuiskeuring Gelders paard

Maar als ze al tuigpaard ster is zou ik gewoon dekken
Denk niet dat het zoveel meerwaarde heeft dan


Ze is niet gelders, ze stamt af van Eebert en er zit Larix aan moederskant.

Kunnen tuigpaarden geen sportpredicaat behalen in dressuur? Ik lees op de KWPN site dat ze voor een sportpredicaat minimaal 100 winstpunten moeten hebben behaald in het enkelspan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 11:36 



 

Als je als tuigpaard een ibop wilt laten doen is dat aangespannen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:45 



 
Profiel   

Voor tuigpaarden bestaat op dit moment alleen een aangespannen ibop. Voor zover ik weet is het ook niet mogelijk om bij de dressuurpaarden een ibop te lopen. Sinds kort zou het wel mogelijk moeten zijn om een sport-dressuur (en andere sportpredicaten) voor tuigpaarden aan te vragen, maar informatie hierover kan ik nergens vinden. Het is mij ook onduidelijk of dit predicaat kan helpen bij een eventuele graadsverhoging (ik denk niet). Het enige paard waarvan ik weet dat die dit predicaat heeft is z2 startgerechtigd.

Wat voor veulen wil je fokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:24 



 
Profiel   

In de laatste IdS staat meer info over het sportpredicaat in een andere discipline voor tuigpaarden. Maar dan zal het inmiddels ook wel te lezen zijn op de website bij de info over de merrieselectie.

De IBOP is inderdaad alleen aangespannen. Als ze slaagt is ze keur en als ze goed op de foto (PROK) is dan ook Elite.

Als je een IBOP wil doen maar er zelf helemaal geen kaas van gegeten hebt dan zou ik haar weg brengen en laten trainen. Is ze wel beleerd voor de wagen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 06:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen