Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:36

Ik zou het zelf nooit doen voor een ander. Leeftijd hoeft geen probleem te zijn maar zou ik wel goed over nadenken. Evenals de kosten en de risicos. Wat als je merrie toch komt te overlijden door complicaties word dit dan ook vergoed? Kosten van de dierenarts, koop ongeacht kwaliteit en geslacht hoe zien jullie dit beide voor je?

Verder vraag in me af, ze hebben al 12 veulens met haar gefokt wat zal deze dan aan meer waarde hebben naast die andere 12. Dan hadden ze haar niet moeten verkopen.

Voor contacten leggen hoef je het niet te doen, fjordenwereld is klein en alle contacten zijn zo gelegd. Alles binnen ons ras is nog redelijk laagdrempelig.. :o :D

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:03

Ik heb geen verstand van contracten wbt het fokken van een veulen voor een ander, maar je zegt dat ze steeds minder plezier krijgt in het rijden en ze ook steeds vaker struikelt. Bij mij gaan er dan wat artrose-alarmbellen rinkelen en persoonlijk zou ik dat willen uitsluiten voor ik de merrie zou belasten met extra gewicht van het dragen van een veulen, gevolgd door verplicht achter de kleine aanrennen na de geboorte.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:08

In je openingspost geef je aan dat ze best regelmatig struikelt en het rijden daardoor niet altijd veilig meer is. Ik ben absoluut niet van slakken op zout leggen maar ik zou dit ook laten checken door een da. Het kan een symptoom zijn van oa artrose, fjorden zijn al vrij hard voor zichzelf dus kleine tekenen kunnen meer zijn dan het lijkt. Dan is een dracht niet bevorderlijk vanwege het extra gewicht.

Als ze verder helemaal gezond is, waarom niet. Volgens mij heb je een heel fijn contact waarbij veel bespreekbaar is.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:20

Ik heb mijn merrie een jaar via een lease-constructie aangeboden aan een andere fokker om een veulen mee te fokken. Alle kosten dat jaar tot het afspenen van het veulen zijn voor de leaser geweest. In het contract stond ook een bedrag wat zij aan mij moest betalen mocht de merrie komen te overlijden. Hiervoor had zij zich verzekerd. Als je wil, kan ik je dit contract geanonimiseerd toesturen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:50

Kan je de merrie niet gewoon aan hun terugverkopen? Zijn alle risico's en kosten voor de fokkers. Kan jij lekker emt je jonge apard ana de slag, en van de zijlijn meegenieten van je oude merrie.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:59

Wanneer jij je er goed bij voelt en de da groen licht geeft, waarom niet. Wel een degelijk contract op papier . Als vergoeding : zolang ze drachtig is en een veulen aan de voet geen stallingskosten en medische kosten afgedekt. Risico’s voor hun en niet voor jou, behalve dat elke dracht een risico heeft.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:59

Eef_Bam schreef:
Kan je de merrie niet gewoon aan hun terugverkopen? Zijn alle risico's en kosten voor de fokkers. Kan jij lekker emt je jonge apard ana de slag, en van de zijlijn meegenieten van je oude merrie.

Dat zat ik tijdens het lezen van dit topic ook te bedenken :j

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:29

Eens met Eef_bam: het is wel een hele stap, maar terug verkopen aan de fokker is qua financiën een erg logische optie én je kunt haar alsnog dagelijks blijven zien want je staat daar op stal.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 12:07

Verkopen doe ik haar niet het is mijn eerste paardje dus dat zal ik nooit doen. Ik verkoop nog liever mijn 3 jarige dan haar om eerlijk te zijn. Dus ze blijft wel in mijn bezit.

Ik mag ook gewoon alles bepalen verder

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:10

Zebrastreep schreef:
Verkopen doe ik haar niet het is mijn eerste paardje dus dat zal ik nooit doen. Ik verkoop nog liever mijn 3 jarige dan haar om eerlijk te zijn. Dus ze blijft wel in mijn bezit.

Ik mag ook gewoon alles bepalen verder


Maar wat is voor de vorige eigenaar de toegevoegde waarde van nog een veulen? Ze heeft er al 12 gefokt met deze merrie.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:12

Zou ik zelf nooit doen.
13 veulens is wel voldoende en van de laatste zouden ze gecharmeerd zijn. Nou nee sorry

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:16

Ik vind 13 veulens ook wel echt veel

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:19

Zebrastreep schreef:
Verkopen doe ik haar niet het is mijn eerste paardje dus dat zal ik nooit doen. Ik verkoop nog liever mijn 3 jarige dan haar om eerlijk te zijn. Dus ze blijft wel in mijn bezit.

Ik mag ook gewoon alles bepalen verder


Maar wees realistisch. Jij hebt dan geen ervaring en die mensen wel zeg je. Maar laat je daar niet door overhalen.

Als je paard struikelt kan dat veel oorzaken hebben. Kan artrose zijn, maar ook slecht bekapt zijn.

Ze heeft al aardig wat veulens gehad, maar er zijn zat merries die hun hele vruchtbare leven elk jaar een veulen dragen. Je moet dan alleen je eisen qua rijden wat bijstellen.

Dat je er nu staat en je deze pony van hun hebt gekocht zegt niks!! Als je wat doet, moet je het vastleggen. Morgen kan echt alles anders zijn.

Ik noem mensen niet snel vrienden, maar dacht dat mensen vrienden waren. Onze merrie zou voor hun gedekt worden. Dat liep anders en het contact is op niet zo een leuke manier ook geheel verbroken. Gelukkig voor mijn merrie dragend was.
Ook wij deden het uit vriendschap.

Het is 11 maanden dracht en dan minimaal 6 maanden het veulen erbij. Dan zit je echt even aan elkaar vast nog.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:31

Ik zou het wel doen, maar wel met afspraken op papier en onder de voorwaarde dat zij alle kosten op zich nemen, dus stallingskosten, DA kosten en dingen die ze daarnaast nog nodig zou hebben.
In feite een huurovereenkomst met duidelijk uitgewerkt wie waar verantwoordelijk voor is.

Wat ik begreep blijft ze lekker staan waar ze nu staat en veranderd er voor de merrie vrij weinig anders dat ze nog een veulen krijgt waar ze altijd zo van genoten heeft.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:12

Annikab schreef:
Ik heb mijn merrie een jaar via een lease-constructie aangeboden aan een andere fokker om een veulen mee te fokken. Alle kosten dat jaar tot het afspenen van het veulen zijn voor de leaser geweest. In het contract stond ook een bedrag wat zij aan mij moest betalen mocht de merrie komen te overlijden. Hiervoor had zij zich verzekerd. Als je wil, kan ik je dit contract geanonimiseerd toesturen.


Inderdaad, contract opstellen met dat ze het paard leasen voor de draagperiode, bijkomende DA kosten ook voor hun zijn, ze een vast bedrag voor het veulen betalen en heel belangrijk dat er iets vastgesteld staat wat betreft het risico dat de merrie ziek wordt of zelfs overlijdt. Dit als je het serieus overweegt.
Echter ben ik het ermee eens dat ik het zelf liever niet voor een ander zou doen. Als merrielief graag moeder is en het lichamelijk nog kan, prima, maar voor een ander zonder echt eigen voordelen voor mezelf... hmmm...

XxDiandraxX schreef:
Zebrastreep schreef:
Verkopen doe ik haar niet het is mijn eerste paardje dus dat zal ik nooit doen. Ik verkoop nog liever mijn 3 jarige dan haar om eerlijk te zijn. Dus ze blijft wel in mijn bezit.

Ik mag ook gewoon alles bepalen verder


Maar wat is voor de vorige eigenaar de toegevoegde waarde van nog een veulen? Ze heeft er al 12 gefokt met deze merrie.


En dit vraag ik me ook af. Ze hebben al 12 veulens van die merrie, maar nu jij jouw driejarige hebt willen ze er nog een?

En 13 veulens te veel... meh, klinkt als veel, maar als ik het zo lees, is dit een dier met een grote voortplantingsdrang en dan vind ik het helemaal niet zo zielig ofzo. Van wat ik lees, kunnen merries zo'n 16 veulens krijgen in heel hun leven, het is alleen zo dat ze door de jaren heen minder vruchtbaar worden (logisch natuurlijk) en dat ze na hun 15e/16e echt minder worden reproductief gezien. Maar er zijn zat paarden die in de 20 doorgaan. Betekent niet dat je meteen bij iedere merrie 16 veulens moet fokken, maar ik bedoel als de merrie qua karakter echt een fokmerrie is, zie ik echt geen probleem met 13. En nee, mijn merrie is blijkbaar fokmerrie geweest (heeft daar nu nog een rugzakje van helaas), maar ik zou echt niet zoveel veulens met haar fokken. Maar mijn merrie is niet TS haar merrie.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:13

ingvdh schreef:
Ik zou het wel doen, maar wel met afspraken op papier en onder de voorwaarde dat zij alle kosten op zich nemen, dus stallingskosten, DA kosten en dingen die ze daarnaast nog nodig zou hebben.
In feite een huurovereenkomst met duidelijk uitgewerkt wie waar verantwoordelijk voor is.

Wat ik begreep blijft ze lekker staan waar ze nu staat en veranderd er voor de merrie vrij weinig anders dat ze nog een veulen krijgt waar ze altijd zo van genoten heeft.

En ze moeten jou dan goed betalen voor het veulen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:19

kiki1976 schreef:
troi schreef:
Ik zou voor het risico dat jij loopt wel een vergoeding willen. Wat kost het huren van een draagmerrie? Dat zou een referentiekader kunnen zijn qua prijs.

Dat vind ik ook nog niet eens zo'n heel gek idee, embryo transplantatie. Wellicht met een van zijn eigen merries

Ik hoop toch echt dat embryotransplantatie in de tot nu toe wat natuurlijker lijkende Fjordenwereld niet is doorgedrongen.Waar zou dat nou goed voor zijn??Ik heb wel gehoord dat er in het Fjordenstamboek veel onenigheid is. Kan iemand hier me vertellen wat er aan de hand is? Ik heb zelf een papierloze Fjord.Althans,hij is me verkocht als Fjord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:27

Je schrijft:

Citaat:
Voordelen
- Ze kan een soort van met pensioen
- Ik heb een jong paard waar ik mee bezig kan , dus het niet rijden is geen punt
- Ze is gek op veulentjes , zelfs zo erg dat als er andere veulens geboren zijn op stal ze naar de veulentjes roept als ze te ver weg rennen van hun moeder.
- Ze laat zich gemakkelijk dekken , en wordt ook vrijwel altijd in 1x drachtig.
- Een ervaren paard
- Hele ervaren fokkers die al jaren in de Fjordenwereld en fokkerij zitten. Ik vertrouw deze mensen absoluut 100% als het gaat om fokken met Fjorden.
- Hengsten waar uit gekozen kan gaan worden staan dichtbij ( 40 minuten rijden ongeveer)


Maar zijn dit eigenlijk wel voordelen?

Je eerste twee punten blijven namelijk onveranderd als je niet fokt:
-Ze kan nu ook soort van met pensioen als je wilt
-Je hebt al een jong paard, dat blijft zo

Je laatste vier punten zijn eigenlijk geen voordelen voor jou, maar voordelen voor de fokkers / oud eigenaren.

Enige voordeel dat dan over blijft is dat jouw merrie gek is op veulentjes. Daar tegenover staat wel een realistisch rijtje nadelen. Er kan altijd wat gebeuren tijdens de dracht, en als er iets misgaat bestaat er (naast dat dat al vervelend genoeg is) in leaseconstructies altijd het risico op gedoe tussen jou en de fokkers.
Dat tegen elkaar afwegende zou ik het niet doen.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:35

Persoonlijk zou ik het niet doen.. Je loopt toch altijd het risico dat er wat met je merrie en/of veulen gebeurt en dan sta jij met lege handen..

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:37

Blijheid schreef:
Je schrijft:

Citaat:
Voordelen
- Ze kan een soort van met pensioen
- Ik heb een jong paard waar ik mee bezig kan , dus het niet rijden is geen punt
- Ze is gek op veulentjes , zelfs zo erg dat als er andere veulens geboren zijn op stal ze naar de veulentjes roept als ze te ver weg rennen van hun moeder.
- Ze laat zich gemakkelijk dekken , en wordt ook vrijwel altijd in 1x drachtig.
- Een ervaren paard
- Hele ervaren fokkers die al jaren in de Fjordenwereld en fokkerij zitten. Ik vertrouw deze mensen absoluut 100% als het gaat om fokken met Fjorden.
- Hengsten waar uit gekozen kan gaan worden staan dichtbij ( 40 minuten rijden ongeveer)


Maar zijn dit eigenlijk wel voordelen?

Je eerste twee punten blijven namelijk onveranderd als je niet fokt:
-Ze kan nu ook soort van met pensioen als je wilt
-Je hebt al een jong paard, dat blijft zo

Je laatste vier punten zijn eigenlijk geen voordelen voor jou, maar voordelen voor de fokkers / oud eigenaren.

Enige voordeel dat dan over blijft is dat jouw merrie gek is op veulentjes. Daar tegenover staat wel een realistisch rijtje nadelen. Er kan altijd wat gebeuren tijdens de dracht, en als er iets misgaat bestaat er (naast dat dat al vervelend genoeg is) in leaseconstructies altijd het risico op gedoe tussen jou en de fokkers.
Dat tegen elkaar afwegende zou ik het niet doen.


Precies dit, netjes en duidelijk verwoord! +:)+

Anoniem

Re: Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:33

Je paard struikelt veel tijdens het rijden en heeft daar weinig plezier meer in. Ik zou eerst het beenwerk eens na laten kijken, eer je je er een aanzienlijk gewicht in gaat stoppen.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 17:26

anjali"
[quote="kiki1976 schreef:
troi schreef:

Ik hoop toch echt dat embryotransplantatie in de tot nu toe wat natuurlijker lijkende Fjordenwereld niet is doorgedrongen.Waar zou dat nou goed voor zijn??Ik heb wel gehoord dat er in het Fjordenstamboek veel onenigheid is. Kan iemand hier me vertellen wat er aan de hand is? Ik heb zelf een papierloze Fjord.Althans,hij is me verkocht als Fjord.



Iemand van het hoofdkantoor heeft de boel op slot gegooid en de rest van de vrijwilligers die de boel regelen kunnen niet meer bij de gegevens. Fjorden kunnen inderdaad nu niet op naam worden gezet wat heel vervelend is voor kopers maar ook voor de rvo registraties. Ze hadden inmiddels hun werk weer op moeten pakken maar er is nog niks gebeurd. Ik kan mijn jonge fjord ook niet dna laten testen. Zonder dna test geen keuring....

Ik zit erover te denken als het niet snel opgelost wordt om af te zien van het stamboek. Maar ergens zou ik dat ook jammer vinden omdat mijn oudere merrie nu nog elite kan worden als ik met mijn jonge paard een a premie haal op de keuring en minimaal een b op de zadelproef.

En inderdaad het fjorden stamboek en fokkerij is wel nog ouderwets. Embryo transplantaties komt daar nog zeker niet voor in het woordenboekje. Eigenlijk komen er wel meer dingen niet voor die voor anderen heel logisch zijn. Het is er een dikke bende momenteel maar steeds meer mensen stoppen met lid zijn wat heel logisch is!

Ik reageer straks even op de rest

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:37

Dank je voor de info @zebrastreep! /3