Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aanbod gekregen , laten dekken of niet?

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Ik heb een 22 jarige gezonde Fjordenmerrie in bezit die in het verleden altijd fokmerrie is geweest. Ik heb haar overgekocht van de stal waar ik nu sta. Deze stal is een kleine bekende Fjordenfokkerij in Noord - Nederland. Mijn Fjordenmerrie is op deze fokkerij ook fokmerrie geweest en heeft onder hun naam 12 veulens gekregen. Het laatste veulen heb ik gefokt wat een totaal dus brengt op 13 nakomelingen. De laatste nakomeling is nog steeds in mijn bezit , zij is geboren in 2018.

Mijn staleigenaren zijn nogal weg van de laatste merrie die ik heb gekregen , en zouden graag van mijn 22 jarige merrie nog een nakomeling willen hebben. Ik wou hier graag nog even over nadenken , maar erover hebben kan altijd.

Voordelen:
- Ze kan een soort van met pensioen
- Ik heb een jong paard waar ik mee bezig kan , dus het niet rijden is geen punt
- Ze is gek op veulentjes , zelfs zo erg dat als er andere veulens geboren zijn op stal ze naar de veulentjes roept als ze te ver weg rennen van hun moeder.
- Ze laat zich gemakkelijk dekken , en wordt ook vrijwel altijd in 1x drachtig.
- Een ervaren paard
- Hele ervaren fokkers die al jaren in de Fjordenwereld en fokkerij zitten. Ik vertrouw deze mensen absoluut 100% als het gaat om fokken met Fjorden.
- Hengsten waar uit gekozen kan gaan worden staan dichtbij ( 40 minuten rijden ongeveer)

Nadelen:
- De leeftijd
- Lichamelijke gezondheid , is dit nog goed te doen voor een oud paard?
- Kans op overlijden van zowel merrie als veulen
- Een zware bevalling met complicaties met als gevolg hoge dierenarts kosten ( dit kan ik niet zomaar ophoesten).


Ik wil als het gebeurd een contract op laten stellen , zodat er later geen gedoe mee komt. Financieel zou het niet op mijn kosten kunnen , dit is bekend. Ik ben nu nog student , maar tegen die tijd ben ik al bijna een jaar aan het werk. Het zou voor mij financieel misschien wat voordelen op kunnen leveren. Ik ben wel erg gehecht aan mijn 22 jarige , maar voor het niet meer rijden zou dit nu een fijne oplossing zijn voor zowel haar als mij. Ze geniet zo van in de wei staan in kuddeverband en lekker haar ding doen. Veulens opvoeden vindt ze fantastisch. Ik merk wel dat ze daar meer plezier uit haalt dan uit het rijden. Met rijden merk ik dat ze er gewoon steeds minder plezier in krijgt ( ze heeft haar goede dagen). Daarnaast hebben we een ongeluk gehad in 2019 , waardoor ik met haar toch wat angst heb gekregen met het rijden. We rijden nu vaak buiten stapritjes , of wat dressuur in de bak. Dit zijn geen lange ritjes meer. Ze struikelt daarnaast soms ook best veel , waardoor soms het rijden ook niet meer echt kan worden gezien als veilig. Nu is rijden altijd een risico , maar ik heb bijna zwaar hersenletsel overgehouden aan het ongeluk.
Tevens wil ik ook veel tijd en energie gaan steken in mijn jonge paard.

Daarnaast is dit ook een kans om een netwerk op te bouwen en in contact te komen met hengstenhouders. Ik wil met mijn jonge merrie ook nog wel gaan fokken.

Ik wou ook dan nog zeker een dierenarts benaderen voor een gezondheidscheck of het haalbaar is of niet.

Nu is mijn grote vraag , wat zouden jullie doen? Eventueel advies is zeker welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:41 



 
Profiel   

De moeder van mijn wijlen verzorgpaard was fokmerrie en 25 jaar toen ze haar kreeg. Wat zegt je DA? Ik zou zeker zijn/haar advies volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:44 



 
Profiel   

Over de nadelen:
-Normaal gesproken zou leeftijd en lichamelijke gezondheid in dit geval bij een zo goed als gezonde 22-jarige geen probleem hoeven zijn.
-Kans op overlijden is het risico van Fokken, imo is er in jullie situatie niet een vergroot risico.
-hoge dierenartskosten: als de fokker het veulen wil hebben zijn de extra kosten ook voor haar zou ik zeggen. Ze heeft dan jou merrie in "bruikleen" waarbij ook de extra kosten voor haar zijn. (alles wat bovenop de normale kosten komt)

Als je bovenstaande punten hebt afgewogen, ik zou het persoonlijk ook laten afhangen van hoe makkelijk ze drachtig zou worden. Stél dat ze niet drachtig word, dan is dat gewoon duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:47 



 
Profiel   

Als de merrie nog helemaal goed van lijf en leden is kan dat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:49 



 
Profiel   

Muppett schreef
De moeder van mijn wijlen verzorgpaard was fokmerrie en 25 jaar toen ze haar kreeg. Wat zegt je DA? Ik zou zeker zijn/haar advies volgen.


De moeder van mijn merrie was inderdaad ook 25 toen ze haar laatste veulen kreeg. Ik heb nog geen dierenarts langs laten komen , omdat dit vandaag per toeval ter sprake kwam. Ik ga eerst ook nog met ze in gesprek. Maar door wat familieomstandigheden momenteel in mijn familie zal dit niet eerder zijn dan volgende week. Tot die tijd wou ik wat gaan oriënteren.

@siskeh

Bedankt voor je toevoeging , hier heb ik zeker wat aan. Goede tip over de eventuele dierenartskosten. Het is dan inderdaad het idee dat het veulen van hun wordt. Ik hoef zelf nu momenteel geen veulen in mijn eigen bezit te hebben.

En inderdaad als ze niet gemakkelijk drachtig wordt , is dat hele duidelijke taal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 21:52 



 
Profiel   

Als je merrie nog helemaal goed is kan dat prima! De mams van mijn paard was 25

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:01 



 
Profiel   

Ik zou mijn merrie niet laten dekken als het veulen voor een ander is.
Je loopt toch een (klein) risico dat er wat gebeurd met jouw merrie en dat risico wil ik niet lopen voor het plezier van een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:03 



 
Profiel   

Ik zou het ook niet doen, niet voor een ander

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:08 



 
Profiel   

Zet in het contract ook dat zij vanaf de bevalling eigenaar van het veulen zijn en dat ze daar niet op kunnen terugkomen als het veulen niet is wat ze gehoopt hadden. Ik ken iemand die met een dergelijke constructie financieel enorm het schip zijn gegaan omdat het veulen veel medische sores had met torenhoge DA rekeningen en toen puntje bij paaltje kwam wou diegene het veulen niet hebben...dus werden de da rekeningen ook niet door hem betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:08 



 
Profiel   

Ik zou het zelf nooit doen met mijn merrie.
Als ik ermee fok doe ik dat voor me zelf en niet in een soort van bruikleen voor een ander.

Redenen dat ik nooit een ander kan verwijten mij hiertoe over hebben gehaald indien het fout gaat.
Daarnaast kan er ook nooit geen gedoe ontstaan over zaken de jullie beide anders zien.
Bv het bijvoeren, da check, ontworming, enting etc.

Mocht jet het wel doen. Zet alles goed op papier. Voor wie zijn bv welke kosten?
Wat als het fout gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:09 



 
Profiel   

Ik zou voor het risico dat jij loopt wel een vergoeding willen. Wat kost het huren van een draagmerrie? Dat zou een referentiekader kunnen zijn qua prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:32 



 
Profiel   

troi schreef
Ik zou voor het risico dat jij loopt wel een vergoeding willen. Wat kost het huren van een draagmerrie? Dat zou een referentiekader kunnen zijn qua prijs.

Dat vind ik ook nog niet eens zo'n heel gek idee, embryo transplantatie. Wellicht met een van zijn eigen merries

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:33 



 
Profiel   

Brainless schreef
Ik zou mijn merrie niet laten dekken als het veulen voor een ander is.
Je loopt toch een (klein) risico dat er wat gebeurd met jouw merrie en dat risico wil ik niet lopen voor het plezier van een ander.

Scheelt mij typen, precies mijn gedachte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:34 



 
Profiel   

Voor een ander? Nee nooit teveel ellende eromheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 22:36 



 
Profiel   

@Brainless

Moet wel zeggen dat het de oude eigenaren zijn van mijn merrie. Ze hebben haar bijna haar hele leven in bezit gehad en zijn altijd erg zuinig op haar geweest. Zo hoef ik ook nooit oppas te regelen als ik op vakantie ga , sterker nog als ik een paar dagen niet kan komen door school maak ik mij als laatste druk om mijn paarden of ze wel verzorgd worden. Ik heb ook stage bij ze gelopen in het verleden , en al veel impressie gehad van hoe hun fokken en hun visie op het houden van paarden. Uiteraard is dat ook een reden dat ik mijn paard daar perse gestald wou hebben. Ze zijn bijvoorbeeld ook nog het eerste aanspreek punt als ik haar door redenen zou moeten verkopen , hun zouden haar zo terug nemen zonder twijfel. Het zijn zeker niet de minste mensen , ik weet haast wel zeker dat ze het super graag willen omdat ze alleen al jaren op zoek zijn geweest naar het juiste baasje. Ik kwam per toeval op het pad en dat is eigenlijk super leuk uitgepakt. Ze wouden haar ook graag in de buurt houden destijds.

Klinkt als een hoop bemoei als je het zo leest , maar eigenlijk bemoeien ze zich nergens mee. Het zijn hele fijne paarden mensen wat dat betreft.

@Oji

Oef wat een heftig verhaal , dat lijkt mij inderdaad niet prettig! Natuurlijk hopen ze op een merrie , maar een hengst zouden ze ook geen probleem vinden. Wel goed om inderdaad mee te nemen in een contract. Zijn weer kleine dingen die ik misschien net over het hoofd zou zien.

@kiki1976
Uiteraard neem ik het risico ook deels zelf. Ik heb zelf best veel interesse in het fokken , helemaal omdat de Fjordenwereld momenteel erg op zijn kop ligt en steeds meer mensen er mee stoppen door onder andere het stamboek. Voor kosten zoals bijvoeren , ontwormen en enten mag ik gewoon bepalen. Ontwormen plus mestonderzoek is gewoon verplicht 1x in de zoveel tijd. Bijvoeren als in brok mag ik uiteraard ook doen en dat is ze in de winter ook wel nodig. Enten is uiteraard ook verplicht.

Maar inderdaad wel goed om mee te nemen op papier.

@troi
Ik zit nog na te denken over wat ik er voor terug zou willen. Op zich zou ik bijvoorbeeld korting op haar stalkosten dan ook wel fijn vinden , ik maak immers dan minder tot een periode geen gebruik van bijvoorbeeld de bak.

@Kiki1976

Embryo transplantatie is helaas geen optie , hun eigen merries zijn momenteel ook drachtig. Voordeel daarvan is dat het veulen niet alleen komt te staan in de toekomst en dus ook in kudde verband op kan groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 23:06 



 
Profiel   

Zouden ze je merrie niet beter een jaar kunnen leasen als ze drachtig is. Jij een jaar geen stallingskosten en zij een veulen. Weet niet wat een goed fjordenveulen kost maar dekgeld + een jaar stalgeld ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 23:24 



 
Profiel   

hesterve schreef
Zouden ze je merrie niet beter een jaar kunnen leasen als ze drachtig is. Jij een jaar geen stallingskosten en zij een veulen. Weet niet wat een goed fjordenveulen kost maar dekgeld + een jaar stalgeld ?


Ook nog een goede optie! Fjorden zijn momenteel erg in trek , er worden bizarre bedragen momenteel neergelegd. Mijn 3 jarige bijv zou je 5 jaar geleden voor misschien 2500 verkopen , inmiddels zijn ze nu het dubbele waard. Of de markt zo in trek blijft is maar de vraag natuurlijk. Dekgeld valt in verhouding met KWPN bijvoorbeeld heel erg mee. Zit tussen de 250 tot 500.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 23:32 



 
Profiel   

Ik heb toevallig mijn Shire merrie laten dekken op een zelfde soort regeling. Wij hadden samen een contract gemaakt, als je interesse hebt, wil ik je het wel mailen.

Heel beknopt:
De merrie is van mij, de hengst is van de fokker. Mijn merrie wordt op hun kosten gedekt (inclusief merrie pakket bij de dierenarts voor alle benodigde echo’s), zodra de merrie drachtig is gescand op 18 en 30 dagen kan ik haar ophalen. Het veulen wordt binnen een maand na afspelen verkocht aan de hengstenhouder voor een vooraf bepaald bedrag, ongeacht het geslacht of de kwaliteit die er uit komt.

Maar goed, mijn merrie is een 4 jarige, dus niet helemaal te vergelijken, toch kan het contract nuttig zijn als basis voor wat jullie overeen willen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 00:42 



 
Profiel   

Ik vind uit je berichten weinig naar voren komen wat het grote voordeel voor jou is behalve contacten in de fokwereld.
Die contacten denk ik dat je overschat, gezien de oude eigenaren alles zullen regelen en betalen neem ik aan?
Dus bedenk je wat het je waard is: stel je verliest de merrie voor het veulen van een ander maar het veulen is gezond. Dan sta je zonder merrie, zonder veulen, zonder echte opbrengst?
Echter, na zoveel veulens is de kans dat het fout gaat misschien minder groot, alleen hoeveel veulens uit 1 merrie fokken is verantwoord?
Dat de merrie daar meer van geniet lijkt mij ook een logisch gevolg van meer dan de helft van haar leven drachtig/veulen aan de voet.

Ik persoonlijk vind 14 veulens uit 1 paard fokken echt niet oke. Maar als de DA het ziet zitten en alle betrokken partijen ook..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 00:45 



 
Profiel   

Tja, lastig.

Onze merrie was 19 dat we haar terug kochten. Was toen broodmager, maar knapte goed op. Wij hadden 2 veulens bij haar gefokt en daarna heeft ze ook nog wat veulens gehad.
Toen ze beter ging, laten nakijken, maar had cystes, dus werd al ingewikkeld en zo gelaten. Ze is nu 28 en had volgens mij nog prima wat veulens kunnen krijgen als ik haar nu zie.

Heb mijn eerste veulen, nu 22 5jr geleden terug kunnen kopen en in 2018 haar dochter die nu gedekt gaat worden.

Fokken is altijd vol risico's en kosten. Als het ervaren fokkers zijn en zij willen een veulen, weten ze vast ook wel dat hier kosten aan verbonden zijn en je alles vast moet leggen. Want omgekeerd kan jij ook verhuizen en er vandoor gaan met hun veulen of besluiten het niet kwijt te willen.

22 vind ik niet per se te oud als ze gezond is en in goede conditie. Maar ik zou haar juist niet met pensioen zetten en lekker in conditie houden. Hoeft geen topconditie te zijn, maar basis wel goed houden juist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 01:56 



 
Profiel   

Ik zou het ook niet doen eerlijk gezegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 05:40 



 
Profiel   

@Daphara
Hoe was het geregeld als de merrie overleed bij de bevalling of ziek zou worden?
Of het veulen doodgeboren zou zijn of heel veel zorgen (kosten) zou hebben net na de bevalling?
Wie moest deze kosten dragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 07:21 



 
Profiel   

Ik zou het zo doen. Voor mezelf. Niet voor een ander. Dan kopen de maar een fjorden merrie erbij oid.

Voor de contacten hoef je het niet te doen. Asl je wil fokken met je jonge fjord kam dat ook wel zonder dat je deze laat gebruiken voor een veulen fokken..
Misschien wel een leuke optie voor jezelf als ze gezond is en het leuk vind. Dan kunnen ze eventueel later het veulen kopen, als jij wil verkopen.

En anders zou ik de merrie ook laten huren. Dus er geld voor vragen. Bovenop de kosten die de maken en bovenop de prijs van het veulen.
Maar ik weet niet of ze daarop zitten te wachten. Ik zelf persoonlijk van beide kanten niet als ik me er in zou verplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 07:28 



 
Profiel   

Klinkt als een heel fijn moederpaard. Zou, met de tips die je kreeg over wat er in het contract moet staan, dat wel aandurven. Pas op dat je het niet doet zonder dat de afspraken op papier staan. Je lijkt een hele goede band te hebben met de mensen van wie je de merrie kocht, maar je moet dit echt zien als een zakelijke transactie. Juist om die goede band te behouden, moesten er problemen opduiken onderweg.

Ik zou zelf in ieder geval wel willen laten onderzoeken waarom ze zo vaak struikelt. Als er iets mis is in de benen, of elders, dan zou ik haar niet meer met een dracht willen belasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 07:49 



 
Profiel   

Als een merrie 13 keer een veulen op de wereld heeft gezet, dan is het enige wat ik gevoelsmatig kan zeggen: gun haar een pensioen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 09:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen