Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

dubbele cyclus

 
Profiel   

Ik wist geen andere naam, maar heb al even het idee dat mn merrie op links en rechts apart hengstig wordt met enkele dagen pauze ertussen.

Heb het al ene keer met een veearts besproken, maar die begon alleen dat ze wel op regumate kon. Maar ze wordt dus wel goed hengstig, alleen lijkt het alsof ze 2x hengstig wordt. Vaak ene hengstigheid steviger dan de andere.

Nu had ze dinsdag een heel mooi rond ei van 4,5cm en was erg goed hengstig. Ze is woensdag geinsemineerd en alles zag er toen erg goed uit.
Donderdag was ze ook nog super hengstig, maar als het goed is, zijn de zwemmers dan nog actief. Vrijdag was het ei weg.

Gister stond ze weer hengstig en ook vandaag zie ik haar knipperen en druppen. Ook staat ze haar broer te versieren ( ruin en dekt niet )

Ik ga er nu wel vanuit dat het niet gepakt heeft, want lijkt me dat links niet actief was geworden als ze nu drachtig zou worden van vorige week.

Ik weet dat sommige merries hengstig blijven tonen tijdens de dracht, maar dit speelt dus al even.

Ik was niet van plan om nu te scannen en op dit eventuele ei te insemineren, zolang we nog niet op +/- 18dgn weten of ze drachtig is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 17:10 



 
Profiel   

Dat komt wel vaker voor hoor, ik heb zelfs een merrie drachtig gehad van een tweeling met 3 dagen verschil door deze dubbele eisprong op verschillende dagen. Je kunt nog een keer insemineren, grotere kans op dracht, ook op tweeling, dus op tijd scannen dan.
Wil je het nu zeker weten, dan zal je moeten scannen. Misschien is het alleen maar zichtbaar hengstig en doet ze van binnen niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 17:14 



 
Profiel   

suffie schreef
Dat komt wel vaker voor hoor, ik heb zelfs een merrie drachtig gehad van een tweeling met 3 dagen verschil door deze dubbele eisprong op verschillende dagen. Je kunt nog een keer insemineren, grotere kans op dracht, ook op tweeling, dus op tijd scannen dan.
Wil je het nu zeker weten, dan zal je moeten scannen. Misschien is het alleen maar zichtbaar hengstig en doet ze van binnen niets.


Nu drachtig van tweeling kan niet. Ze had 1 ei en ei was vrijdag weg. Zaad is van woensdag.

Insemineren terwijl ze nu eventueel drachtig is, durf ik niet aan. Maar lijkt me ook dat ze nu geen ei hoort te hebben als ze drachtig is.

Ze is wel eerder hengstig geweest vorig jaar zonder ei inderdaad. Maar het is geen regelmatige cyclus en was zo blij dat we helemaal goed zaten nu. Maar dat ze nu zo hengstig staat, is niet leuk.

We kunnen voor dracht nu nog niet scannen. Moet nog even wachten. Daarom was ik even op zoek naar wat ervaringen.
Zegt niet alles, maar een beetje geruststelling zal mooi zijn. Hoewel het nu toch niet meer te veranderen is, wat er ook speelt.

Wel hoor ik graag ervaringen van een dergelijke cyclus. Er lijkt steeds een pauze tussen te zitten per kant. Nu kwam ei van rechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 17:20 



 
Profiel   

Dat heet een split oestrus en komt vaker voor. Je zou nu kunnen scannen om te zien of er nu links een ei zit, maar ook om te zien of er rechts een mooi CL zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen