Dekgedrag jong hengstveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 16:13

Ben benieuwd wanneer het niet meer gewoon spelen is, maar serieus tricky wordt?
Heb hier een kudde pony's lopen, waaronder hengstveulen van nu 2 maanden. Hij springt op onze Shetlander ruin van 10, en op onze jaarlingmerrie. Zijn belangstelling en intentie interpreteerde ik in het begin gewoon als spelen/natuurlijk hengstjesgedrag, net als bv steigeren en happen, wat hij ook met de ruin doet. Ik zie echter een verschuiving: de ruin wordt steeds meer voor het ruwere speelwerk,de jaarlingmerrie wordt niet alleen besprongen maar hij schacht ook uit en snuffelt soms aan haar achterkant. Dit doet hij bij zijn moeder en tante niet (hij kijkt wel uit), maar ook niet bij het merrieveulen dat erbij loopt.
De bedoeling is sowieso om hem vroeg te ruinen en ze indien nodig een tijd uit elkaar te houden, maar 2 maanden lijkt me wel heel extreem vroeg, toch? Ik kom een maand of 5, 6 als jongste tegen?
Iemand ervaring hiermee?

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:23

Ik zou me hier nu nog niet mee bemoeien. Er is geen betere plek om een veulen op te laten groeien dan in een gemengde kudde, dus de natuur regelt dit zelf wel.
Castreren zou ik pas doen als hij ongeveer een jaar oud is.
Wellicht is het verstandig om hem voor de wintermaanden bij de merries weg te houden en alleen met andere mannen samen te zetten.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 16:33

agee schreef:
Ik zou me hier nu nog niet mee bemoeien. Er is geen betere plek om een veulen op te laten groeien dan in een gemengde kudde, dus de natuur regelt dit zelf wel.
Castreren zou ik pas doen als hij ongeveer een jaar oud is.
Wellicht is het verstandig om hem voor de wintermaanden bij de merries weg te houden en alleen met andere mannen samen te zetten.


Dat was globaal ook de bedoeling, ik wil alleen zeker weten dat hij de jaarling niet drachtig maakt. De natuur regelt namelijk ook weleens een tienerzwangerschap ;-)
Ik ga er vanuit dat hij dat met 2 maanden nog niet voor elkaar krijgt. Maar was benieuwd naar ervaringen -of de mensen met hengstjes die al rond het half jaar begonnen met het serieuzere werk dit herkennen, of dat er misschien juist zat hengstjes zijn die dit doen en waarbij het nog helemaal niks zegt over vroegrijp of niet :-)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:03

Met 2 maanden is hij zeker nog niet geslachtsrijp en is het waarschijnlijk meer een dominantiespelletje dan wat anders. Wijst zijn moeder hem niet terecht? Anders een oudere merrie of ruin erbij die hem zo nu en dan vertellen dat hij niet de baas is ;-).
Geslachtsrijp worden ze meestal pas rond 1 jaar maar 8 maanden is ook geen uitzondering. Dus tegen de herfst moet hij wel weg bij de merries of hem juist bij een drachtige merrie zetten; geen betere opvoeders voor jonge hengsten dan drachtige merries. Daar durven die baldadige jongetjes meestal niet eens naar te kijken!

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:23

Ik zou me geen zorgen maken nog. Ons hengstveulen is nu dikke maand en heeft hetzelfde gedrag :j. Springt achterop bij zijn 2 jarige zus, schacht uit en al. Hij heeft zelfs al 2 mini balletjes, in igg geen klop hengst. :')

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:29

Met 8 maanden kunnen ze wel geslachtsrijp zijn, dus ik zou met 6/7 maanden toch gaan afspenen en gescheiden houden van de merries met zo’n brutale vlegel.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:54

is dominant gedrag, en voor nu gewoon zo laten kan totaal geen kwaad.
hij probeerd de baas te zijn en dit hoort er allemaal bij.
meest als ze wat ouder zijn en de oudere merries weten dat het beter niet kan zetten ze hem wel meer op zijn plek.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 19:17

Dank voor de reacties, hij is dus niet de enige. Waarschijnlijk is inderdaad de hoofdoorzaak dat zij het accepteert.

ElCid, bij de twee volwassen merries en het merrieveulen haalt hij het dus inderdaad niet in zijn hoofd. Maar de jaarling laat hem zijn gang gaan..

Hier ook geen klophengst Amber_. Alles zwabbert vrolijk rond..

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:27

Hier een hengst gehad die met 5 maand al mijn enter merrie dekte met alles erin... veulen is toen ook afgespeend

Mijn 2 maand oude fries speeld vooral. Zijn piemeltje doet nog niks behalve plassen :P
Afbeelding

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:29

ElCid schreef:
Met 2 maanden is hij zeker nog niet geslachtsrijp en is het waarschijnlijk meer een dominantiespelletje dan wat anders. Wijst zijn moeder hem niet terecht? Anders een oudere merrie of ruin erbij die hem zo nu en dan vertellen dat hij niet de baas is ;-).
Geslachtsrijp worden ze meestal pas rond 1 jaar maar 8 maanden is ook geen uitzondering. Dus tegen de herfst moet hij wel weg bij de merries of hem juist bij een drachtige merrie zetten; geen betere opvoeders voor jonge hengsten dan drachtige merries. Daar durven die baldadige jongetjes meestal niet eens naar te kijken!


Met het risico dat je drachtige merrie verwerpt?
De jonge dieren pikken veel sneller een ziekte op, zoals een koortsje, verkoudheid, hoestje of iets anders, als de merrie dan al haar energie daar in moet gaan steken komt dat niet ten goede van het veulen en zal het in het ergste geval het veulen verwerpen.
Mijn dierenarts raadt het altijd ten zeerste af.

Ik zou mij er nu nog niet zo'n zorgen om maken inderdaad, en dan mooi optijd van elkaar scheiden zodat je geen ongelukjes krijgt :P

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:48

Ik heb mijn Arabier, toen 2 jaar oud en dus nog hengst samen met een andere hengst van dezelfde leeftijd vaak bij een drachtige merrie in de paddock gehad. Die 2 kwamen niet eens op 10 meter afstand van de merrie; die deed 1 oor naar achteren en ze stoven weg. Ja, die jonge dieren worden inderdaad sneller verkouden maar zo'n oudere merrie is al immuun voor heel veel kinderziektes. Ik zie echt niet in waarom de merrie zou verwerpen omdat er een jonge hengst in de buurt is. Dan zouden alle merries met een hengstveulen die opnieuw drachtig is dat ook moeten doen; er zijn genoeg drachtige merries die in een groep lopen samen met hengstveulens tot soms wel 8/ 9 maanden oud. Niet te bang zijn! Onze hengst heeft toen prima manieren geleerd!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Dekgedrag jong hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 22:01

Vandaag was de veearts er voor iets anders en heeft ze even een filmpje gezien van hoe hij op de jaarling duikt, en zij verwacht wel dat dit zo'n exemplaar is dat het mogelijk met 5, 6 maanden al snapt. Hij is in elk geval best gericht aan het oefenen. Vroeg uit elkaar dus..