Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer 1e veulen?

 
Profiel   

Hoi allemaal. Binnenkort komt onze wens uit, een eigen boerderij met véél ruimte voor de paarden aan huis.

Nu wil ik heel graag een veulen van mijn haflinger. Ruimte genoeg om het te houden en het lijkt me geweldig om mee te maken...

Alleen.... mijn haflinger is nu 14 en geïmporteerd. Ik weetdus weinig over haar voorgeschiedenis. Dit zou haar 1e veulen kunnen worden. Is dat te oud? Of kan het nog wel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:12 



 
Profiel   

De enige die daar een antwoord op kan geven is de veearts. Bokt kan daar veel van vinden, maar je dierenarts heeft er immers voor geleerd.

Mijn persoonlijke mening is dat mits de merrie gezond is het prima zou kunnen, maar fokken blijft gokken en heeft nou eenmaal risico's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:33 



 
Profiel   

Onze merrie was bij vorige eigenaar 12 bij de eerste. Nu is ze 14 en voor 2 keer drachtig. Maar heb wel vroeg dit jaar haar baarmoeder eerst laten nakijken. Ze is verder gezond en vrij van gebreken en in goede conditie.

Mijn merrie van 28 had bij ons veulens gehad. Is verkocht geweest, kwam verwaarloosd terug op haar 19e en toen zij opknapte laten nakijken, Zat vol cystes, dus niet meer geprobeerd. Kan wel soms, maar het is dan een combi van factoren. Was een fokmerrie geweest, dus ervaren merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:33 



 
Profiel   

Mijn haflinger heeft op haar 12e haar eerste veulen gehad, ze was goed gezond, ook gelijk drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:50 



 
Profiel   

Laten checken door een dierenarts is nooit verkeerd.
14 vind ik niet perse heel oud.

Import maakt ook niet zoveel uit, maar weet je wel wie de ouders zijn?
Dat je ook qua inteelt rekening kan houden met je hengstenkeuze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:12 



 
Profiel   

Als je merrie goed gezond is zou het geen problemen hoeven geven.
Mijn ene merrie heeft nu op haar 14e haar eerste veulen en de ander was 18 toen ze de eerste kreeg en nu 23 met de 2e.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:40 



 
Profiel   

Mijn merrie is 29/04/2021 16 jaar geworden en heeft op 23/04/2021 haar 1e veulen gekregen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 13:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen