Diepvries sperma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Diepvries sperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 12:57

Ik wil diepvries sperma bestellen voor mijn merrie, maar een kennis heeft me dat afgeraden.
De verkoper zelf zegt dat ik geen zorgen moet maken. Krijg 8 rietjes. Zou ik dit risico riskeren?

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Diepvries sperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:01

Niks mis met diepvries sperma. Vereist wel een nauwere opvolging, omdat je met diepvriessperma korter op de ovulatie moet insemineren dan met vers sperma. Ik weet niet hoe de verdere fok/dracht begeleiding is?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:02

Dit zou prima moeten zijn bij goeie begeleiding van de kliniek

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:48

_Cathalijne schreef:
Niks mis met diepvries sperma. Vereist wel een nauwere opvolging, omdat je met diepvriessperma korter op de ovulatie moet insemineren dan met vers sperma. Ik weet niet hoe de verdere fok/dracht begeleiding is?

Thx voor uw geruststellende info.
Vooraleer mijn dierenarts te contacteren, wou ik graag wat persoonlijke ervaringen lezen.
Ik vertrouw deze vrouw wel.
Ga nu eens bellen ivm opvolging.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:51

Bij een goede kliniek en diepe hoorn inseminatie zou dat met een gezonde merrie geen probleem moeten zijn. Mijn merrie was zelfs al was het sperma bijna dood na ontdooien in 1 keer drachtig, evenals drie andere merries die sperma van dezelfde zending hebben kunnen gebruiken.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 14:10

Mac schreef:
Bij een goede kliniek en diepe hoorn inseminatie zou dat met een gezonde merrie geen probleem moeten zijn. Mijn merrie was zelfs al was het sperma bijna dood na ontdooien in 1 keer drachtig, evenals drie andere merries die sperma van dezelfde zending hebben kunnen gebruiken.

Helaas, ik vernam van de veearts dat de merrie in de kliniek moet staan en 4x gescand moet worden per dag.
Deze kosten ga ik niet doen. Liever in real live dan..

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Diepvries sperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:22

Diepvriessperma moet in de kliniek want de merrie moet echt goed opgevolgd worden.
Vers kan wel thuis, of bedoel je dan natuurlijk dekken???
En als je toch gaat fokken dan is dit niet je grootste kostenpost hoor ? Dekgeld, opvolgen, scannen op dracht 18 dagen, 30 dagen, 4 maanden....rest van het verhaaltje...
Als je 4 dagen opvolgen al te duur vindt..... waarom begin je er dan aan ???

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:24

Foxy123 schreef:
Mac schreef:
Bij een goede kliniek en diepe hoorn inseminatie zou dat met een gezonde merrie geen probleem moeten zijn. Mijn merrie was zelfs al was het sperma bijna dood na ontdooien in 1 keer drachtig, evenals drie andere merries die sperma van dezelfde zending hebben kunnen gebruiken.

Helaas, ik vernam van de veearts dat de merrie in de kliniek moet staan en 4x gescand moet worden per dag.
Deze kosten ga ik niet doen. Liever in real live dan..

Heb je je uberhaupt enigszins verdiept in dekken dan? Dit is nl. een vrij algemeen geweten feit betreffende diepvries...
Ook bij vers zal er gescand moeten worden. Minder vaak dan bij diepvries maar zonder scannen ga je er niet komen.

Ook voor natuurlijk dekken is het verstandig (en dat wordt bij veel hengsten ook geƫist) om de merrie te laten onderzoeken en scannen. En de merrie drachtig krijgen is hoe dan ook niet de grootste kostenpost van dit hele verhaal. Dus als je dat al niet wil of kan dan zou ik er gewoon niet aan beginnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:30

Ik kies er niet voor, omdat ik de merrie niet (meer) wil verplaatsen en thuis is diepvries geen doen.

Maar ook met vers komen er kosten bij. Je moet een aantal keren laten scannen, insemineren, weer scannen en dan heb je mazzel als het in 1 keer lukt, anders betaal je dat meerdere keren.

Elk contract is anders. Je hebt die all in aanbieden, dus incl de sprong, maar dan bijv 2 of 3x. Kijk of er ook verzenden bij zit. Als je dan beperkt aantal pogingen hebt, ga je ook bijbetalen als het niet lukt.
Je kan ook dekgeld hebben ex sprong en verz, dus komt er elke keer springen en verzenden bij.

Natuurlijk dekken? Dan moet een hengst dichtbij staan, want meestal gaat dat ook een paar dagen door.

En dan alle andere kosten. Als het niet lukt; baarmoeder nakijken, swab etc. Of als het lukt, maar er zit vocht bij, moet ze gespoeld. Stel je hebt een tweeling, moet er eentje afgeknepen en dat moet kundig en op tijd. Met natuurlijk dekken en zonder vooraf scannen meer kans op.

Kosten? Paarden kosten geld. Je neemt risico's, kan zowel merrie en of veulen kwijtraken. Er kan van alles mis gaan, waardoor je veearts kosten krijgt.

Daarbij, is je merrie geheel gezond? de hengst van je keuze gezond? Passen ze bij elkaar? Anders is dat ook weggegooid geld.