Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fokken met konik merrie?

 
Profiel   

Ik zou de Arab van Kyrkelover serieus overwegen. Die hengst doet het goed in de sport en heeft een fijn karakter, en zo ver vind ik die niet af staan van de bouw an jouw konik. Ik ben sowieso altijd een beetje allergisch voor fokken op kleur, dat zou ik nu ook zeker niet als uitgangspunt gebruiken. Maar ik zou echt gaan voor een hengst die goed aansluit op de merrie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:16 



 
Profiel   

Vis di Gallura heet die toch? tof beest is dat!

Ik vind de hengsten van Zenith Arabians ook overwegen waard, Lobeke bijvoorbeeld (mits hij nog dekt?). Prima bloedvoering en tegelijkertijd is het een onwijs bewezen sportpaard. Ik zie veel liever zo'n ouderwetse arabier dan je doorsnee inteeltkindje van de moderne kwpn-fokkerij :+ die eerste hadden namelijk ook nog beenwerk dat lekker lang meeging :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:24 



 
Profiel   

Citaat
Ik zou dan eerder aan een leuke paint denken, of misschien een merens.


Hier meldt de merens liefhebber zich. Ik zou dus niet voor een merens gaan want daar wordt de konik niet hoger van en ook niet beter (of slechter). De merens is ook een oertyp en zeer gezond en hard, net als de konik. Dus dat is, ook al is het een ander oer ras een beetje teveel vh zelfde.
Persoonlijk vind ik de arabier voorbeelden kruisingen hier geplaatst erg mooi gelukt.
Dan doe je een hoger paard fokken, wat sneller en rijtypischer is.
Ik vind het een heel leuk topic waar ik echt veel van geleerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 16:51 



 
Profiel   

Wat een leuke pony. Ik zou daar best een leuke sportieve hengst op durven zetten. De voorbeelden hier geplaatst vind ik heel leuk!

Zelf ben ik groot fan van newforesters. Ze kunnen qua maat wel wat toevoegen als je de grotere ( 1,48 ) kiest, maar groter als een D zal het hoogstwaarschijnlijk niet worden. Je zou een sterke allround pony krijgen. Qua karakter zijn de foresters vaak heel vriendelijk en werkwillig.

Helaas is bont bij de foresters niet toegestaan. Ik heb zelf mijn bonte barock pinto merrie laten dekken met een newforest hengst en een heel leuk bont veulen die net wat sjieker is als de merrie.

Succes, ik ben al wel benieuwd :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 17:16 



 
Profiel   

Fly_high schreef
keona schreef
Picasso is niet homozygoot bont. Heb ook effe veulens van hem gezien



Ik heb blijkbaar wat moeite met logisch denken vanmiddag, zijn moeder is een zuivere ox dus homozygoot bont kan sowieso niet :') groot gelijk

Niet erg , ik dacht dat eerst ook . Maar is dus niet zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 19:39 



 
Profiel   

Als je volbloed overweegt en bont kun je kijken naar silvery moon. Hij staat bij Landgestüt Marbach

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 20:57 



 
Profiel   

nicky_rilana schreef
Als je volbloed overweegt en bont kun je kijken naar silvery moon. Hij staat bij Landgestüt Marbach


Ik heb even gekeken, maar die heeft echt een vrij beroerde draf. Die zou ik neit zo snel op een konik zetten, want dat krijg je mogelijk een dribbelaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:01 



 
Profiel   

Amai: jouw fokplannen spreken mij super hard aan. Zou je bijna ergens willen volgen om dit verhaal te volgen ! :D :o

Ik zou eens naar Topsail Viper kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:23 



 
Profiel   

nicky_rilana schreef
Als je volbloed overweegt en bont kun je kijken naar silvery moon. Hij staat bij Landgestüt Marbach

God die is leuk! Is hij homozygoot bont? Dat kan ik niet meteen terugvinden gezien m’n duits nogal beroerd is.

Echter zou Earth deze niet doen op m’n merrie. Wat bedoel je precies met een dribbelaar? :D :o

xLaraaj, das een appaloosa begrijp ik? Even kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:27 



 
Profiel   

Noblesse_ schreef
nicky_rilana schreef
Als je volbloed overweegt en bont kun je kijken naar silvery moon. Hij staat bij Landgestüt Marbach

God die is leuk! Is hij homozygoot bont? Dat kan ik niet meteen terugvinden gezien m’n duits nogal beroerd is.

Echter zou Earth deze niet doen op m’n merrie. Wat bedoel je precies met een dribbelaar? :D :o

xLaraaj, das een appaloosa begrijp ik? Even kijken.


De bonte heeft een hele korte draf, echt een ponydrafje. Dat is op zich niet gek want hij is gefokt om te galopperen. Maar als je hiermee wil fokken is het wel altijd verstandig om niet in te willen leveren op de draf, dus dan zou je een merrie moeten hebben met een goede, ruime draf. Nou is het niet zo dat ik laag denk over jouw konik meisje, maar ik gok neit dat ze nou een hele ruime draf heeft :P Dus ik ben bang dat je eentje krijgt met hele korte drafpasjes. Daarnaast is de hengst een aardig propje en ik denk dat je juist wat naar een paard moet kijken met wat meer lengte of eentje die zoals Vis van Kyrkelover goed in verhouding is.

Hierboven wordt Topsail viper benoemd, als je een zeepaardje aka duikboot wil fokken moet je hem vooral nemen :=


Laatst bijgewerkt door Earth op 30-06-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:37 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Noblesse_ schreef
Zijn er andere allround-hengsten die homozygoot bont zijn, maar wat kleiner :) ? Of waar kan ik dat terugvinden?


Picasso van Knedo is een homozygoot bonte pintabian van 153cm groot en beschikbaar in Nederland.

Verder is Reddy Wally van hoeve ter linden net geen ponymaat, 158cm ofzo ? al spreekt hij mij absoluut niet aan als dekhengst.

Ik ken nog Solaris buenno, ook net geen pony met zijn 158cm, maar zo te zien is hij niet meer beschikbaar (?).

Je hebt ook meerdere topics op bokt over homozygoot bonte warmbloedhengsten, maar het aanbod in Nederland en omgeving is niet bepaald groot vrees ik :n

Over genetische defecten gesproken, het gaat uiteindelijk om maar 1 merrie, geen rasbreed fokproject om de konikfokkerij een nieuwe draai te geven. Vanuit dit perspectief gekeken vind ik het niet bepaald onverantwoord om zulke kruising te fokken mits er een correcte, gezonde hengst wordt gebruikt. Tevens zijn enkele claims uit dit topic mbt gezondheid van sportpaarden van tegenwoordig (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd maar zoveelste bewezen vs onbewezen / alternatief vs academisch discussie op bokt heeft TS zeker niets aan :')

Picasso van Knedo is zeker niet homozygoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:39 



 
Profiel   

Van schreef
Caesar zal echt te groot zijn voor je merrie. Dat risico zou ik niet nemen.
Qua kleur, Caesar is homozygoot voor bont en zwart geloof ik. Een Konik is bijna altijd homozygoot zwart en dun. Dus een veulen uit die combinatie zal wildkleur zwart bont zijn.

Ceasar is niet te groot. Een veulen past zich altijd aan de baarmoeder aan. Op de FB pagina van Ceasar staat ook een veulen uit een bonte Fjord en die moeder is ook gewoon een klein beestje. Mooi veulentje geworden ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:43 



 
Profiel   

@janderegelaa, dat heb ik inderdaad verkeerd neergezet over Picasso, je krijgt nooit een homozygoot bonte uit een 100% arabier merrie.

Te grote hengst bestaat eigenlijk niet, volgens mijn zijn er zelfs experimenten geweest met shetlander embryo's in koudbloed merries en andersom en dat is gewoon goedgekomen, foetussen passen zich aan de baarmoeders aan waar ze in zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:53 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Van schreef
Caesar zal echt te groot zijn voor je merrie. Dat risico zou ik niet nemen.
Qua kleur, Caesar is homozygoot voor bont en zwart geloof ik. Een Konik is bijna altijd homozygoot zwart en dun. Dus een veulen uit die combinatie zal wildkleur zwart bont zijn.

Ceasar is niet te groot. Een veulen past zich altijd aan de baarmoeder aan. Op de FB pagina van Ceasar staat ook een veulen uit een bonte Fjord en die moeder is ook gewoon een klein beestje. Mooi veulentje geworden ook.


Ik ga even kijken op z’n fb-pagina. Ceasar vind ik namelijk ‘n hele leuke hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 22:04 



 
Profiel   

Onder de arabieren met gebruikskwaliteit zou ik ook kijken naar Bayard ox. Goede gebouwd, goed bewegen en ook gefokt als prestatiearabier ipv showpaard. Mooi aan de maat ook voor een arabier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 22:26 



 
Profiel   

Silvery Moon zijn genetische test:
AaEE
Frame Overo: O/n
White Spotting: W20/W20

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 23:36 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@janderegelaa, dat heb ik inderdaad verkeerd neergezet over Picasso, je krijgt nooit een homozygoot bonte uit een 100% arabier merrie.

Te grote hengst bestaat eigenlijk niet, volgens mijn zijn er zelfs experimenten geweest met shetlander embryo's in koudbloed merries en andersom en dat is gewoon goedgekomen, foetussen passen zich aan de baarmoeders aan waar ze in zitten.

Stille meelezer kruipt even onder steen vandaan.

Er is toch ook een bokker die haar AMH had laten dekken door een Kwpn was een mooie C pony uitgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 05:25 



 
Profiel   

Earth schreef
Hierboven wordt Topsail viper benoemd, als je een zeepaardje aka duikboot wil fokken moet je hem vooral nemen :=


Wat bedoel je hiermee? Ik vind hem juist een leuke hengst. De juiste papieren en 1 van de weinige appaloosa's die ik weet die zich wel bewezen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 06:32 



 
Profiel   

Over pony's/paarden met elkaar kruizen. Ik ken een welsh x fries. De m0eder was de welsh... ;)

Wat bij zulke combi's wel lastig is, is dat het veulen wat 'uit formaat' kan zijn. Bijvoorbeeld een korte hals of net te lange benen. Dat geeft een grotere kans op blessures. Maar het kan ook heel goed uitpakken. Fokken blijft gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 06:44 



 
Profiel   

Fokken hoeft geen gokken te zijn als je weet wat je doet, gelijke genen matchen en veredelen kan goed met een goede arabier.

Heb teveel mislukte pony's slecht terecht zien komen, halve fries met veel te lange rug en korte benen etc. Je moet ook denken aan de gezondheid en functionaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 07:30 



 
Profiel   

xLaraaj schreef
Earth schreef
Hierboven wordt Topsail viper benoemd, als je een zeepaardje aka duikboot wil fokken moet je hem vooral nemen :=


Wat bedoel je hiermee? Ik vind hem juist een leuke hengst. De juiste papieren en 1 van de weinige appaloosa's die ik weet die zich wel bewezen heeft.

Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 07:53 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
xLaraaj schreef


Wat bedoel je hiermee? Ik vind hem juist een leuke hengst. De juiste papieren en 1 van de weinige appaloosa's die ik weet die zich wel bewezen heeft.

Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.

Tja, dat is wat ik eerder al bedoelde. Paard heeft zich bewezen, maar is volgens de "experts" hier niet geschikt.

@ts: mocht je alsnog advies willen hebben over western hengsten, dan moet je dat dus duidelijk niet zoeken op dit deel van het forum. Dit is het "sportpaarden" deel, dus dat advies krijg je hier. Mocht je alsnog meer western georiënteerd advies willen, dan zou ik dat elders op het forum zoeken, maar duidelijk niet hier.

Een algemene opmerking: jij wilt een toch een recreatie pony fokken? Kijk dan wel goed met dat oog naar de adviezen hier. En neem vooral ook een goed en braaf karakter mee in je eisen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 08:15 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Ninx koniks worden in nl nog vrij weinig ingezet als rijpony of überhaupt voor de sport/prestatie. Dat houd in dat koniks zo goed als nooit gekeurd worden laat staam op de foto worden gezet. Dus het is lastig te vergelijken of daar minder mee aan de hand is dan rassen die wel veelvuldig ingezet worden. Dat kan je dan niet tegen elkaar weg strepen


Nou ik heb het lokaal gehad met de verzorgster die wilde op haar manage graag met smoky springen wedstrijd en het ras konik werd geweigerd...."dat is te gevaarlijk het moet veilig blijven. Zo oordeelde de lokale manage eigenaar!. Ik die na weken later niet mondeling maar digitaal ingeschreven als kruising en de pony mocht wel meedoen. Dus de paarden wereld is er ook nog niet klaar voor denk ik. En dat terwijl ze toch een 3e plaats hadden en heel veel interesse hadden iedereen dacht dat het een ijslander was of een fjorden kruising. Dus ja de dieren zijn ook vaak al bestempeld als half wild terwijl ze gewoon beleerd zijn en je moet echt vechten tegen de voor oordelen en de nare opmerkingen want die heb ik ook veel gehad!. Maar ik was vast besloten om te laten zien wat we konden en liet me ook niet op mijn hoofd kakken!

moeder
[ img ]

en zoon konikx paint
[ img ]

[ img ]

De grootste kindervriend, echt zulke gave maatjes ik mis ze nog steeds!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 08:32 



 
Profiel   

Achterom schreef
Art_Ificious schreef
Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.

Tja, dat is wat ik eerder al bedoelde. Paard heeft zich bewezen, maar is volgens de "experts" hier niet geschikt.

@ts: mocht je alsnog advies willen hebben over western hengsten, dan moet je dat dus duidelijk niet zoeken op dit deel van het forum. Dit is het "sportpaarden" deel, dus dat advies krijg je hier. Mocht je alsnog meer western georiënteerd advies willen, dan zou ik dat elders op het forum zoeken, maar duidelijk niet hier.

Een algemene opmerking: jij wilt een toch een recreatie pony fokken? Kijk dan wel goed met dat oog naar de adviezen hier. En neem vooral ook een goed en braaf karakter mee in je eisen.


Sorry, dit vind ik dan weer een beetje overdreven. Ik heb in dit topic ook een aantal adviezen gezien wat betreft wél met de western richting fokken, ook van bokkers die zelf in de western wereld zitten. TS vraagt om de mening en adviezen van bokkers. Andere bokkers mogen vinden dat dit paard geen correcte bouw heeft. Wat TS daarmee doet is natuurlijk compleet aan TS, maar ik heb niet alleen maar adviezen richting de sport voorbij zien komen...

On-topic: ik ben zelf geen expert maar mij lijkt een Arab ook een leuke combinatie. Daarnaast denk ik dat een Arab op zich ook wel bij je wensen past. Een goede prestatie gefokte Arab is zeer veelzijdig en hoeft zeker geen bloederig karakter te hebben. Daarnaast is het ook niet ongewoon om Arabieren in de western ring te zien, dus mocht je die richting ook nog op willen met het veulen dan kan dat ook gewoon, maar anderzijds ook de Engelse sport richting op én gewoon als leuk recreatie paardje. Met de voorbeelden van deze combi die al gegeven zijn zie je ook hele degelijke paardjes die mij erg veelzijdig lijken, dus dat lijkt mij wel iets om te overwegen. Ik snap overigens dat vlekjes je leuk lijken, maar daar zou ik mijn keuze niet op baseren. Dat is persoonlijk natuurlijk. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 11:14 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
xLaraaj schreef


Wat bedoel je hiermee? Ik vind hem juist een leuke hengst. De juiste papieren en 1 van de weinige appaloosa's die ik weet die zich wel bewezen heeft.

Ik denk dat ze bedoeld dat topsail viper erg op de voorhand loopt/gebouwd is.
Die staat ook erg overbouwd zie ik op de foto's. Alleen daarvoor al zou ik die hengst niet nemen.


Ja dat bedoel ik ja, die staat zo in het duikbootmodel, ik kan me niet voorstellen dat dat nog voordeel heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 11:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen