Drachtige merrie met veulen aan de voet: wanneer spenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Drachtige merrie met veulen aan de voet: wanneer spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 10:31

Hoi,

Ik heb een merrie die een (merrie)veulen aan de voet heeft van 16 maart.
Normaal dek ik nooit 2 jaren na elkaar. Maar omdat gebleken is dat de merrie moeilijk drachtig werd na (laat) afspenen en ik ook geen 3 jaar wilde wachten om opnieuw een veulen te hebben, is ze in april opnieuw gedekt.

Ze heeft dus momenteel een 4 maanden oud veulen bij zich en is 3 maanden drachtig.
Nu zit ik te bedenken hoe ik het moet regelen qua afspenen. Het veulen blijft bij ons, dus spenen voor verkoop ofzo is hier niet aan de orde.
Liefst laat ik mijn veulen er zo lang mogelijk bij. Maar wat is verantwoord? En kan dit impact hebben op de dracht en ontwikkeling van het nieuwe veulen?
De merrie zelf is een type dat dik wordt van lucht. (barok ras) Zelfs met een groot veulen ernaast, is ze eerder te dik dan te mager. Ik verwacht dus wel dat ze het nog geruime tijd zal trekken zonder erg in te teren. :+ Maar wat is wijsheid?

Hoe gaat dit eigenlijk in het wild?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Drachtige merrie met veulen aan de voet: wanneer spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:38

Als ik een veulen aanhoud, laat ik het veulen rustig bij de moeder lopen (als de moeder het trekt) tot ongeveer een maand voor de uitgerekende datum van het nieuwe veulen.

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtige merrie met veulen aan de voet: wanneer spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:59

In de laatste maanden van de dracht groeit het veulen het hardst. Het veulen dat erbij loopt kun je gewoon op de normale leeftijd afspenen (6-8 maanden)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Drachtige merrie met veulen aan de voet: wanneer spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:29

ik had eerder mijn paarden aan huis en de merrieveulens bleven, het moment van spenen maakte de merrie uit. Ongeveer een 6 weken tot een maand voor de uitgerekende datum mocht het jaarling inmiddels niet meer drinken. Op de momenten dat de paarden op stal gingen kreeg het veulen in de nacht een eigen stal naast de stal van de merrie en overdag weer bij elkaar in de groep.