Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Het keuringsproces van een merrie informatie topic

 
Profiel   

Omdat mijn fokkerij kennis wel wat uitgebreid mag worden open ik dit topic. Ik hoop dat mensen de kennis die ze hebben hierin willen delen zodat niet alleen ik maar wellicht meer mensen hier in de toekomst wat aan gaan hebben.

Als zeer beginnend fokker zit ik mezelf nu goed in te lezen over hoe en wat met een fokmerrie. Predicaten, keuringen, hengstenkeuzes etc.
Het lijkt mij leuk om in dit topic de waarde van de predicaten en keuringen te delen en wat voor advies mensen hiervoor kunnen geven.

Om even te spits af te bijten. Ik heb een Elite/Prok/Ibop merrie staan. Ook haar dochter heb ik en ze is nu weer drachtig. Haar dochter is 2 jaar nu en ik zou er volgend jaar graag mee naar de keuring willen.
Nu ben ik deze week voor het eerst op een stamboek keuring geweest en ik moet zeggen, de lat ligt hoog! Wat logisch is natuurlijk maar voor mij was het de eerste keer en dan ga je toch wel denken ‘is mijn merrie wel goed genoeg?’.
Zodoende de ‘keuringsmeester’ (?) hoe noem je zo iemand? Gevraagd voor advies. Zij gaf aan dat je altijd iemand van het KWPN kunt vragen om langs te komen om je merrie te beoordelen of het zin heeft om naar de keuring te gaan.
Dat is dus zeker ook mijn plan. Uiteraard hoop ik dat ze goed genoeg is maar als dat niet zo is dan hoop ik door dit topic toch wat wijzer te worden mocht ik ooit wel in het bezit zijn van een goede merrie waarmee ik dit proces wil/kan gaan meemaken.

Op de keuring leek het alsof er nog geen merrie zadelmak was. Is dit een bewuste keuze, eerst de keuring dan pas zadelmak maken? Ik hoorde veel over ‘mag nog beter bespierd zijn, is nog wat arm bespierd of heeft weinig spieren op de lendenen’. Dan denk ik (als leek) is het dan niet beter om deze paarden al onder het zadel te hebben want dan train je beter de spiergroepen dan met enkel longeren (of is dit een verkeerde gedachtengang?)

En dan? Stel een keuring voorloopt goed en je paard wordt ster of voorlopig keur. Dan ga je voor de Ibop (of EPTM maar ik pak voor nu even de Ibop). Hebben mensen hier goede adviezen voor een Ibop? Ik wil komende periode bij 2 verschillende locaties gaan kijken naar de Ibop om te zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat. En ga je met een 3 of 4 jarige naar de Ibop toe?

En dan, de Ibop is met voldoende punten afgerond en je merrie wordt keur. Als de merrie dan al een PROK of DOC predicaat heeft wordt ze gelijk Elite? Of moet je dan nog extra naar een keuring? En worden alle ster merries keur na een goede Ibop of moeten ze perse voorlopig keur zijn? Wat is het ‘nut’ van voorlopig keur zijn?

En hoe zit het met ‘schoonheidsfoutjes’. Ik kan er wel wat over vinden op internet maar het is nog niet helemaal duidelijk.
Stel je wilt met je ruin naar de keuring want als deze ster zou worden en de moeder heeft er nog maar 1 nodig voor Preferent en deze ruin is qua exterieur waanzinnig en ook qua lopen maar heeft een piephak, reebeen of hazenhak. Hoe streng wordt dit afgestraft en heeft het zin om zo een paard voor te stellen? En in welke mate mag een ‘schoonheidsfout’ aanwezig zijn? (Deze vraag geldt trouwens ook voor een merrie).

Nou zoals jullie wel kunnen lezen heb ik heel veel vragen en is dit allemaal super nieuw voor mij dus ik hoop dat dit een interessant topic kan worden voor mensen die net zoals ik net komen kijken in de wereld van de fokkerij.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:05 



 
Profiel   

[F-AM] KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Kijk eens in dit topic, daar staan veel nuttige dingen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:40 



 
Profiel   

Ik volg. Lijkt mij ook erg interessant om mijn merrie te laten keuren, maar de hoe en wat zou ik niet weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:45 



 
Profiel   

Dat topic is mij bekend! Lees er zeker in mee! :)
Maar het is voor mijn idee niet heel overzichtelijk aangezien het een topic is wat al jaren loopt en alle informatie door elkaar heen staat. Ik zou het leuk vinden als we hier de informatie wat algemener kunnen verzamelen ipv resultaten van merries te delen of wie wanneer naar welke keuring gaat. Dat is het leuke van dat andere topic en ik zou het hier graag over de inhoud/het proces willen hebben in het algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:48 



 
Profiel   

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... predicaten

Op deze pagina staat in afbeeldingen hoe het werkt met de predikaten. Dit geeft denk ik antwoord op je vragen over voorlopig keur enzovoort.

KWPN geeft ook cursus paarden beoordelen, kan ook interessant zijn om te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:23 



 
Profiel   

Ik ken die afbeelding inderdaad! Alleen is het dan nog niet helemaal duidelijk voor mij of ze altijd voorlopig keur moeten zijn voor dat ze keur worden? Als de Ibop goed afgerond wordt dan wordt een ster merrie altijd keur? Wat houdt het voorlopig kleurschap dan in aangezien het geen officieel predicaat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:40 



 
Profiel   

voorlopig keur + Ibop, Eptm of Z1 dressuur = keur
ster + Ibop of Eptm = ster Ibop of ster Eptm
keur + Prok of Doc = elite
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/lidmaatsc ... lenarchief

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:46 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Ik ken die afbeelding inderdaad! Alleen is het dan nog niet helemaal duidelijk voor mij of ze altijd voorlopig keur moeten zijn voor dat ze keur worden? Als de Ibop goed afgerond wordt dan wordt een ster merrie altijd keur? Wat houdt het voorlopig kleurschap dan in aangezien het geen officieel predicaat is.


Voorlopig keur is inderdaad een beetje vaag. Op de centrale keuring kan een ster merrie tevens voorlopig keur worden verklaard. Komt er op neer dat ze qua exterieur en beweging tot de betere ster merries behoort.
Als daarnaast ook IBOP, EPTM of een sport predikaat wordt gehaald, krijgen ze het keur predikaat.

Een ster merrie die slaagt voor IBOP of het sport predikaat haalt, wordt geen keur.

Net zoals JeanneV al aangeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:50 



 
Profiel   

Kijk! Hier heb ik iets aan! :D thanks!
Dus een stermerrie kan alleen keur worden als ze eerst voorlopig keur is. Maar stel je paard wordt geen voorlopig keur maar wel ster, moet je haar dan nog een keer aanbieden op de CK? Want als je Ibop doet blijft ze dus nog steeds ster?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:06 



 
Profiel   

Je zit aardig in de buurt.... Ster kan via verschillende manieren... zoals stamboek keuring waar ze meteen ster wordt door genoeg punten te halen voor exterieur en beweging... je kunt ook een sport merrie [minimaal z2 + wp] ster krijgen als ze 70 punten voor exterieur krijgt... dat kan op stamboek keuring, thuis keuring en Ibop...

Van ster naar [voorlopig] keur kan alleen via een keuring voor graadverhoging... tegenwoordig kan dat op meer manieren.. eerst alleen op CK.. nu soms ook na Ibop, Eptm of stamboek keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:14 



 
Profiel   

Soms. Dus het is niet zo als je 75 punten op de Ibop hebt met een ster merrie dat deze direct keur wordt? Hoe veel punten moet een merrie dan halen?

In grote lijnen lijkt het niet ingewikkeld maar dat is het (voor mij) toch best wel :') daarom erg blij met deze info!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:29 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Soms. Dus het is niet zo als je 75 punten op de Ibop hebt met een ster merrie dat deze direct keur wordt? Hoe veel punten moet een merrie dan halen?


Bij mijn weten is keur een kwalitatieve waardering... word niet in punten uitgedrukt.... Het werkt niet zo dat een merrie met 80 pt automatisch keur word...

75 pt voor de Ibop is geslaagd voor de Ibop... niet meer dan dat. Soms is er na Ibop of Eptm stamboekopname met mogelijkheid tot keur.... En dan kan een Ibop merrie ster worden of zelfs automatisch worden verhoogt naar keur of elite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:21 



 
Profiel   

Oké. Ja die punten heb ik erbij gezet omdat je eerst aangaf dat een ster merrie alleen keur kan worden als ze al voorlopig keur is. Maar toen zei je dat het soms ook van ster naar keur kan zonder voorlopig keur.
Ik ben dus benieuwd wat de waarde is van voorlopig keur. Want merries kunnen dus wel van ster naar keur gaan zonder voorlopig keur te zijn? Dat is een beetje wat mij verward. Kan het wel of kan het niet en als het wel kan waar moet een merrie dan aan voldoen.

Misschien denk ik gewoon te moeilijk hoor maar daarom heb ik dit topic ook geopend. Er zijn dingen die ik niet begrijp maar wel heel graag wil leren begrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 14:59 



 
Profiel   

Voorlopig keur is geen predikaat... Je hebt dan alleen nog maar een stermerrie die nog Ibop Eptm of minimaal Z1 moet zijn om keur te worden. Van ster rechtstreeks naar keur kan alleen als die eisen onder het zadel al zijn voldaan en je op een keuring bent voor graad verhoging...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:41 



 
Profiel   

JeanneV schreef
voorlopig keur + Ibop, Eptm of Z1 dressuur = keur
ster + Ibop of Eptm = ster Ibop of ster Eptm
keur + Prok of Doc = elite
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/lidmaatsc ... lenarchief

Ik weet dat voorlopig keur geen predicaat is. Maar hierboven schrijf je dat een ster merrie die geen voorlopig keur is enkel ster blijft plus de eisen onder het zadel (Ibop/EPTM/Z1).
Dit verwarde mij (en nog steeds). Ster plus eisen onder het zadel voldaan = altijd keur als je op de keuring bent voor graad verhoging. Moet dit een CK of stamboek keuring zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 20:32 



 
Profiel   

Een merrie wordt (voorlopig) keur op een Ck.
Het gaat dus om een graadverhoging waarbij de merrie dus exterieur/beweging nogmaals wordt beoordeeld op de CK en onder het zadel getoetst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 20:38 



 
Profiel   

Oké dus als je een ster merrie hebt die de Ibop/EPTM test met goed gevolg heeft afgerond dan ga je met die ster merrie naar de CK waar ze dan (hopelijk) voorlopig keur wordt en tenslotte dus keur omdat ze al voldaan heeft aan de eisen onder het zadel?
Begrijp ik het dan nu goed?
Als ze daar niet voorlopig keur wordt dan zal het dus een ster/Ibop merrie blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 20:47 



 
Profiel   

Je vraag mbt schoonheidsfoutjes: een piephak, reebeen of hazenhak wordt echt finaal afgestraft. Ga je rustig met 45 punten naar huis en wordt de merrie niet eens opgenomen in het stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 06:08 



 
Profiel   

Hazenhak lees ik nu inderdaad dat dat echt wordt afgestraft maar een reebeen blijkbaar niet?
https://www.horses.nl/articles/wel-of-n ... -je-paard/

Of is dit in de praktijk toch anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 07:31 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Hazenhak lees ik nu inderdaad dat dat echt wordt afgestraft maar een reebeen blijkbaar niet?
https://www.horses.nl/articles/wel-of-n ... -je-paard/

Of is dit in de praktijk toch anders?

De praktijk is anders. Merrie gehad met reebeen, liep in de sport. Mensen zeiden tegen mij waarom ga je niet naar de keuring, voor stamboekopname geeft dat geen probleem. Ging met vb merrie weer naar huis want reebeen was een probleem merrie was vlg jury zelfs onregelmatig terwijl ze op dat moment goed scoorde in de sport

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 08:28 



 
Profiel   

Wat ik ervan hoor is dat veel mensen het laten doen door mensen die er ervaren mee zijn. Paard gaat dan tijdje daarheen en wordt wel echt getraind, aan de longe, en zo klaar gezet voor de keuring. Zoiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 08:39 



 
Profiel   

Bertje16 schreef
xmarliez schreef
Hazenhak lees ik nu inderdaad dat dat echt wordt afgestraft maar een reebeen blijkbaar niet?
https://www.horses.nl/articles/wel-of-n ... -je-paard/

Of is dit in de praktijk toch anders?

De praktijk is anders. Merrie gehad met reebeen, liep in de sport. Mensen zeiden tegen mij waarom ga je niet naar de keuring, voor stamboekopname geeft dat geen probleem. Ging met vb merrie weer naar huis want reebeen was een probleem merrie was vlg jury zelfs onregelmatig terwijl ze op dat moment goed scoorde in de sport

Oké duidelijk! Toch zonde, het doet verder geen afbreuk aan een goede merrie lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 08:55 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Oké dus als je een ster merrie hebt die de Ibop/EPTM test met goed gevolg heeft afgerond dan ga je met die ster merrie naar de CK waar ze dan (hopelijk) voorlopig keur wordt en tenslotte dus keur omdat ze al voldaan heeft aan de eisen onder het zadel?
Begrijp ik het dan nu goed?
Als ze daar niet voorlopig keur wordt dan zal het dus een ster/Ibop merrie blijven.

Klopt, voor graadverhoging moet je ze dus opnieuw tonen. En in dit verhaaltje is graadverhoging alleen maar interessant omdat je merrie het op andere vlakken goed gedaan heeft, ze geven niet zomaar ineens hogere punten als ze dat eerder niet deden.

Ibop: hoe hoger de leeftijd hoe hoger de eisen.

Voor keuring en ibop geldt: de punten blijven levenslang achter hun naam staan over het algemeen, onderschat niet hoeveel voorbereiding sommigen daarin steken.

Overigens kunnen ze al zadelmak zijn als je ze voorbrengt op de keuring, wij hebben het dit jaar bijvoorbeeld zo gedaan omdat de doorstroom naar ibop dan makkelijker is (in ieder geval voor ons vanuit België). Hoe je de spieren erop traint hangt van je eigen handigheid en het paard af lijkt mij.

Ik zag genoeg merries die al ibop gelopen hadden en nu op de keuring verschenen. Dan ben je er wel al vroeg mee bezig lijkt mij. Hangt er ook wat vanaf of je januari of juli-merries hebt natuurlijk.

Overigens mogen al deze vragen wel in het aangehaalde topic, altijd wel iemand die daar fijn antwoord geeft is mijn ervaring!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 22:51 



 
Profiel   

Bedankt voor de info! Ik begin het langzamerhand steeds beter te begrijpen nu :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 15:19 



 
Profiel   

Tijdje geleden dat hier iets gepost is maar een antwoord is mij ondertussen duidelijk en mocht iemand dit ooit lezen en ook willen weten dan hierbij een antwoord.

Een reebeen wordt afgekeurd bij een merrie. Ik heb een foto gestuurd van mijn merrie die een reebeen heeft naar een ‘keuringsmeester’ (hoe noem je zo iemand?) en die gaf aan dat dit een probleem gaat zijn en de merrie geen ster zal worden.
Hieronder een foto van het reebeen want ook daarover kan ik niet veel vinden op internet en wellicht voor iemand anders interessant.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 20:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen