Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

hoeveel groeit een 1.5 jarige tinker ruin nog door?

 
Profiel   

Hey! Ik ben nieuw hier en heb geen idee of dit hier mag af niet. Als ik iets verkeerd doe: sorry!

Ik had een vraagje: ik ben van plan om een jong paard te kopen (het liefst eentje van 1.5). Nu heb ik een paardje op het oog: een tinker ruin van 1.5 jaar en ongeveer 1.25 hoog. Zelf ben ik niet zo groot (1.62) en weeg ik rond de 50 kg. Ik heb wel lange benen en ben eigenlijk wel op zoek naar een paardje van 1.40+. Nu was mijn vraag hoeveel dit paard ongeveer door zal groeien?

(Sorry voor mijn gebrekkige Nederlands. Nederlands is niet mijn eerste taal)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:06 



 
Profiel   

Dan kan je naar de ouders kijken voor een indicatie en ik geloof dat je aan de lengte van het voorheen ook een inschatting kan maken.
Maar het blijft een beetje koffiedik kijken helaas. Het is geen harde wetenschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 14:49 



 
Profiel   

Lijkt me dat hij nog groeit hoor. Misschien 140 of wat meer maar het zal geen 1,60 worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:04 



 
Profiel   

1,50 m haalt die ook niet.

Mijn tinker was met net 2 jaar 1,45 m
Is nu 7,5 jaar en 1,495 m.
(Gecastreerd als 2-jarige)

Schatting toekomstige hoogte door de fokker was destijds als veulen 1,47 m, hij is dus iets groter geworden.

Een nu anderhalf jarige van 1,25 zal niet meer echt heel groot worden.

Je geeft aan lange benen te hebben; dat gaat met een zadel een probleem worden.

(Lange bovenbenen of lange onderbenen?)
Ik ben 1,68 en heb heel lange bovenbenen.
Vanwege mijn bovenbeen moet ik minimaal een 17,5 inch zadel, anders liggen mijn knieën ernaast.
En die maat gaat op een kleine tinker waarschijnlijk niet passen.
(Veel tinkers hebben tegenwoordig korte ruggen)

Ik zou in jouw geval het een groot risico vinden dat je tinker mogelijk niet groot genoeg wordt voor jou, of dat je er geen passend zadel voor kan vinden.

Edit:
Beide ouderdieren waren boven de 1,50 m

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:28 



 
Profiel   

Heb je enig idee hoe groot de ouder dieren zijn? 15 cm is best een hele hoop om nog bij te groeien. En hoefnageltje heeft een heel goed punt wat betreft het zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:32 



 
Profiel   

Je kan het beste even uitzoeken hoe groot de beide ouders zijn, en ook of het het eerste veulen is (blijven soms wat kleiner)
Of er volwassen exemplaren uit die lijnen zijn. Sommige hengsten en merries fokken groter dan ze zelf zijn.
Als je nu zou gokken denk ik dan 1m40 wel haalbaar is... maar de andere factoren wegen zwaarder daarin.

Ook bouw en lengte rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:35 



 
Profiel   

hoefnageltje schreef
1,50 m haalt die ook niet.

Mijn tinker was met net 2 jaar 1,45 m
Is nu 7,5 jaar en 1,495 m.
(Gecastreerd als 2-jarige)

Schatting toekomstige hoogte door de fokker was destijds als veulen 1,47 m, hij is dus iets groter geworden.

Een nu anderhalf jarige van 1,25 zal niet meer echt heel groot worden.

Je geeft aan lange benen te hebben; dat gaat met een zadel een probleem worden.

(Lange bovenbenen of lange onderbenen?)
Ik ben 1,68 en heb heel lange bovenbenen.
Vanwege mijn bovenbeen moet ik minimaal een 17,5 inch zadel, anders liggen mijn knieën ernaast.
En die maat gaat op een kleine tinker waarschijnlijk niet passen.
(Veel tinkers hebben tegenwoordig korte ruggen)

Ik zou in jouw geval het een groot risico vinden dat je tinker mogelijk niet groot genoeg wordt voor jou, of dat je er geen passend zadel voor kan vinden.

Edit:
Beide ouderdieren waren boven de 1,50 m


Ik heb voornamelijk lange onderbenen. Emerald heeft een 17 inch zadel en daar pas ik prima in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 16:06 



 
Profiel   

De moeder is 1.43 en redelijk does gebouwd. Vader is verder niet bekent. Een familievriend heeft moeder overgekocht zonder te weten dat ze drachtig was dus ik heb verder geen informatie over de vader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 16:09 



 
Profiel   

Is en blijft gokken/afwachten.

Mijn eerste pony was een kruising tinker x welsh cob. Ouders 142 en 148, zij was met 3.5 jaar pas 128

Mijn huidige pony (tinker x haflinger) kocht ik met 3.5 jaar en was 142 nu met 10 officieel gemeten op 150. Moeder onbekend, vader 152
Haar laten dekken door een hengst van 152. Veulen hieruit is nu 5 en nu rond de 165 (zij was met 5 maanden al 125 cm)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 16:10 



 
Profiel   

Als je de hoogte heel belangrijk vind, zul je naar een wat oudere moeten gaan zoeken. Met een stokmaat die jou beter bevalt.

Deze is nog maar 1,5 jasr oud en er is geen garantie van hoe groot die zal gaan worden. Het is altijd afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 17:02 



 
Profiel   

Persoonlijk denk ik dat hij dit niet haalt
Die zal onder de 1.40 blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 17:16 



 
Profiel   

Ik verwacht ook niet dat die groot genoeg gaat worden, mijn D of E pony veulen van 7 maanden zit nu al op de 1.25. In het eerste jaar groeien ze het meest, en hoewel je uitzonderingen hebt zou ik het er niet op gokken als je ook genoeg dieren kan kopen die meer zekerheid bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 17:38 



 
Profiel   

Hmm die zal inderdaad echt een kleine 10 cm groter worden. Er staan een aantal groei schema’s op internet waarin je een schatting kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 17:46 



 
Profiel   

125 cm is een kleintje hoor. .verwacht niet dat hij de 140 gaat halen .
Ik zou een iets ouder dier zoeken of een al 2 jarige die kort of juist over 140 cm zit .
Tinkers hebben vaak een kort draagvlak dus zadel dillema als je als volwassene wilt rijden op de Tinker

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 18:49 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Tinkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 19:44 



 
Profiel   

Hier was op 2 jaar 1.37 uiteindelijk 1.43, en de jaarling van 1.10 is naar ong 1.19 uitgegroeid.Of eentje van 1.25 dan nog uit de C maat groeit is dus de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 20:20 



 
Profiel   

Tja het is gokken.

Ik had een jaarling kruising Welsh cob x Connemara. Die was echt klein ik schat rond 1m20 max 1m25.
Gecastreerd als anderhalf jarige.
Inmiddels tikte hij de 1m50 al aan als 3 jarige, wordt 2022 4 jaar en is dus nog niet uitgegroeid.


Maar ook m'n eerste pony was als jaarling 1m20/1m25 en als 4 jarige 1m42, moeder was volle new forest grote D pony.
Het is dus echt gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 20:48 



 
Profiel   

Het blijft inderdaad wel een gok.

Mijn paard is half tinker (waarschijnlijk half fries maar dat weet je nooit zeker met een ongelukje) en was net 2 toen we hem kochten. Hij was toen 1.53m, nu is hij 3,5 en ik denk dat hij nu bijna de 1.60m aantikt. Natuurlijk groeit hij iets anders als de gemiddelde volbloed tinker. Zijn moeder was 1.52m en vader dus onbekend.

Ik ben zelf 1.65m en ben super blij dat ik een paard heb gekocht wat een stuk groter is. Ik zou persoonlijk ook niet gaan voor iets onder de 1.40m als je er niet zeker van bent dat hij wel die grootte wordt.

Veel succes met de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:08 



 
Profiel   

Een paardje van 18 maanden zit (gemiddeld!) op 95% van zijn totale hoogte, dan kom je uit op 1.32m
De kans dat hij tegen de 1,40m wordt is heel klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:32 



 
Profiel   

Mijn smurf destijds hadden we gekocht onder het mom hooguit 1.45 cm stokmaat. Hij was krap 2 en 1.35 cm. En een smalleke. Maar zijn uiteindelijke hoogte is 1.56 cm geworden en mega breed, veel hoger en breder dan gedacht en gewild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:50 



 
Profiel   

1.25 met 1.5 bijna 2 jaar is echt een kleintje... Die zal wellicht net aan de 1.40 als je mazzel hebt aan gaan tikken maar zal er eerder onder blijven zitten.


Er zijn uitzonderingen van tinkers die uiteindelijk een flink groot zijn geworden ondanks klein als jong dier maar dit is veelal de import geweest (wat er nu gelukkig bijna niet meer is thanks to Brexit) en die hebben dus gewoon wat in te halen gehad vanwege achterstand.

Bij NL geboren tinkers zie je dat zelden tot nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 02:00 



 
Profiel   

Wat mensen vaak vergeten is dat de grotere maten grotere groeispurt hebben. Dus 1 die op 1.5 jaar 1.50 is gaat zeker de 1.60+ wel halen, zelfs wel naar de 1.65 misschien.

Kleinere maatjes hebben in verhouding dus ook kleinere groeisprongen omdat ze simpel niet zo groot worden.
Dus een van dezelfde leeftijd die 1.25 zal geen 15 cm bijzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 02:04 



 
Profiel   

Ik ken een kleine tinker uit twee hele grote ouders. Ik zou zelf verder zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 02:28 



 
Profiel   

Ik zou op basis van ervaring met Tinkers zeggen dat deze rond de 1.35 wordt. Maar het hangt veel van het type af. Ik heb er vorig jaar een verkocht in die maat en daar konden ruiters tot 1.70 met normaal/slank postuur prima op. Qua lengte ging ik met bijna 1.80 ook prima, maar qua inch maat zadel ging dat niet meer. Die merrie was wel enorm fors.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 03:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen