IJslander importeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

IJslander importeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:17

Hey hoi

Zijn er bokkers die hun IJslander hebben geïmporteerd vanuit IJsland ??

Wat is jullie ervaring hiermee ??

Wil dit in de toekomst ook gaan doen :)

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: IJslander importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:38

Waarom wil je precies een ijslander importeren?
Om de bloedlijnen te versterken? Een goed sportpaard kopen? Recreatiepaard kopen?
Als je voor het laatste gaat zou ik aanraden het niet te doen.
1. Het kost enorm veel geld
2. In nederland lopen enorm veel leuke recreatie en ook sportpaarden rond die te koop zijn.
3. Gezondheidsproblemen, paarden hebben groter risico tot krijgen van eczeem, wat geen pretje is.
4. Paard heeft het veel meer naar zijn zin in Ijsland dan in Nederland
Dus tenzij je écht ambities hebt om hoog in de spoort mee te doen of een hele goede hengst/merrie voor de fokkerij naar Nederland wil halen zou ik het niet doen.

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Re: IJslander importeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:52

Toekomst plan is om een bedrijf te starten in de import, training en verkoop van IJslanders vandaar mijn vraag naar mensen hoe hun ervaring is met het importeren van deze paarden

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:53

_xManadisx_ schreef:
Waarom wil je precies een ijslander importeren?
Om de bloedlijnen te versterken? Een goed sportpaard kopen? Recreatiepaard kopen?
Als je voor het laatste gaat zou ik aanraden het niet te doen.
1. Het kost enorm veel geld
2. In nederland lopen enorm veel leuke recreatie en ook sportpaarden rond die te koop zijn.
3. Gezondheidsproblemen, paarden hebben groter risico tot krijgen van eczeem, wat geen pretje is.
4. Paard heeft het veel meer naar zijn zin in Ijsland dan in Nederland
Dus tenzij je écht ambities hebt om hoog in de spoort mee te doen of een hele goede hengst/merrie voor de fokkerij naar Nederland wil halen zou ik het niet doen.




Heb zelf met meedere IJslanders gewerkt die van IJsland komen ben nog niet één tegen gekomen met zomer eczeem dat risico is er inderdaad maar niet bij elk paard dat van IJsland komt is gelukkig ook te voorkomen

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: IJslander importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:10

Hoe wil/kun je eczeem voorkomen?

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:21

cissy schreef:
Hoe wil/kun je eczeem voorkomen?


Je kan het nooit 100% voorkomen maar wel
Maatregelen nemen. Van waar ik werkte zonden ze een maan in quarantaine en kregen ze het eerste jaar een eczeem deken op etc en de meeste IJslanders hiervan ontwikkelde geen eczeem. Al komt het wel helaas voor dat sommige het op latere leeftijd nog krijgen maar dat kan met elk paard helaas
Laatst bijgewerkt door Svmfoto op 10-02-22 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:21

Ik heb net een nieuwe importer. De reis heeft een grote impact, zelfs als je het qua gedrag niet eens zo zeer merkt. Mijn merrie is gevoelig maar wel dapper en is daardoor redelijk snel gesetteld en lijkt niet erg gestresst, maar heeft 'gezondheidstechnisch' al best veel gehad in 6 weken. Een grote vochtzak tussen de voorbenen, kale jeukende plekken (importers hebben vaak luis) en 2x allergische reactie op scheren (met open barstende jeukende urticaria). Kortom, het immuunsysteem is best wel van de wap na zo'n stressvolle reis. Ik ken ook importers die de eerste maanden amper hebben gegeten en alleen maar gestresst rondjes hebben gelopen, dus het is niet iets om te licht over te denken. Het beste kun je er van uit gaan dat alle importers eczeem krijgen (zeker als ze pas op volwassen leeftijd geïmporteerd worden), dan kan het in sommige gevallen nog meevallen. Één van onze importers heeft na 10 jaar nog behoorlijk heftig eczeem gekregen. Mijn merrie staat nu al preventief onder regendeken met hals en gaat straks ook al in de eczeemdeken. Ik heb 6 weken gewacht met enten en daar heeft ze gelukkig niet heftig op gereageerd want daar was ik wel een beetje huiverig voor.

En last but not least, het importeren is dúúr. Reken op minstens 2800-3000 euro i.v.m. de btw (paard in lage/midden prijscategorie, hoe duurder hoe hoger de importkosten uitvallen). De kosten in Luik zijn wat voordeliger als je meerdere paarden tegelijk inklaart. Daarbij zijn de paarden in IJsland ook niet altijd meer even goedkoop. Plus je weet niet hoe ze het vliegtuig uitkomen, sommige paarden zijn de rest van hun leven geen schim van zichzelf meer, andere paarden doorstaan de reis wel prima.

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:26

RobinSputnik schreef:
Ik heb net een nieuwe importer. De reis heeft een grote impact, zelfs als je het qua gedrag niet eens zo zeer merkt. Mijn merrie is gevoelig maar wel dapper en is daardoor redelijk snel gesetteld en lijkt niet erg gestresst, maar heeft 'gezondheidstechnisch' al best veel gehad in 6 weken. Een grote vochtzak tussen de voorbenen, kale jeukende plekken (importers hebben vaak luis) en 2x allergische reactie op scheren (met open barstende jeukende urticaria). Kortom, het immuunsysteem is best wel van de wap na zo'n stressvolle reis. Ik ken ook importers die de eerste maanden amper hebben gegeten en alleen maar gestresst rondjes hebben gelopen, dus het is niet iets om te licht over te denken. Het beste kun je er van uit gaan dat alle importers eczeem krijgen (zeker als ze pas op volwassen leeftijd geïmporteerd worden), dan kan het in sommige gevallen nog meevallen. Één van onze importers heeft na 10 jaar nog behoorlijk heftig eczeem gekregen. Mijn merrie staat nu al preventief onder regendeken met hals en gaat straks ook al in de eczeemdeken. Ik heb 6 weken gewacht met enten en daar heeft ze gelukkig niet heftig op gereageerd want daar was ik wel een beetje huiverig voor.

En last but not least, het importeren is dúúr. Reken op minstens 2800-3000 euro i.v.m. de btw (paard in lage/midden prijscategorie, hoe duurder hoe hoger de importkosten uitvallen). De kosten in Luik zijn wat voordeliger als je meerdere paarden tegelijk inklaart. Daarbij zijn de paarden in IJsland ook niet altijd meer even goedkoop. Plus je weet niet hoe ze het vliegtuig uitkomen, sommige paarden zijn de rest van hun leven geen schim van zichzelf meer, andere paarden doorstaan de reis wel prima.


Heel erg bedankt voor de info en jeetje wat sneu dat ze zo veel problemen heeft gehad na de import.
En dat van het eczeem klopt dat je daar beter wel van uit kan gaan al heeft gelukkig niet elk paard het.

Ben ook niet van plan om al beleerde paarden dan te importen liefst zo groen mogelijk.

Wil binnen nu en 5 jaar eerst 1 gaan importeren om te kijken hoe dat is en hoe het gaat etc

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:43

RobinSputnik schreef:
Ik heb net een nieuwe importer. De reis heeft een grote impact, zelfs als je het qua gedrag niet eens zo zeer merkt. Mijn merrie is gevoelig maar wel dapper en is daardoor redelijk snel gesetteld en lijkt niet erg gestresst, maar heeft 'gezondheidstechnisch' al best veel gehad in 6 weken. Een grote vochtzak tussen de voorbenen, kale jeukende plekken (importers hebben vaak luis) en 2x allergische reactie op scheren (met open barstende jeukende urticaria). Kortom, het immuunsysteem is best wel van de wap na zo'n stressvolle reis. Ik ken ook importers die de eerste maanden amper hebben gegeten en alleen maar gestresst rondjes hebben gelopen, dus het is niet iets om te licht over te denken. Het beste kun je er van uit gaan dat alle importers eczeem krijgen (zeker als ze pas op volwassen leeftijd geïmporteerd worden), dan kan het in sommige gevallen nog meevallen. Één van onze importers heeft na 10 jaar nog behoorlijk heftig eczeem gekregen. Mijn merrie staat nu al preventief onder regendeken met hals en gaat straks ook al in de eczeemdeken. Ik heb 6 weken gewacht met enten en daar heeft ze gelukkig niet heftig op gereageerd want daar was ik wel een beetje huiverig voor.

En last but not least, het importeren is dúúr. Reken op minstens 2800-3000 euro i.v.m. de btw (paard in lage/midden prijscategorie, hoe duurder hoe hoger de importkosten uitvallen). De kosten in Luik zijn wat voordeliger als je meerdere paarden tegelijk inklaart. Daarbij zijn de paarden in IJsland ook niet altijd meer even goedkoop. Plus je weet niet hoe ze het vliegtuig uitkomen, sommige paarden zijn de rest van hun leven geen schim van zichzelf meer, andere paarden doorstaan de reis wel prima.



Was het transport veel geregel of viel dat mee?
Hoor er veel wisselende verhalen over

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:50

RobinSputnik schreef:
Plus je weet niet hoe ze het vliegtuig uitkomen, sommige paarden zijn de rest van hun leven geen schim van zichzelf meer, andere paarden doorstaan de reis wel prima.


Dat heeft toch ook wel met de voorbereiding te maken en, wat een paard al gewend is. Ik vervoer paarden als werk en, een onervaren paard vanuit zuid Europa naar hier op de vrachtwagen komt er vaak slechter af dan een onervaren paard dat enkele uren heeft gevlogen.

Je moet werken met mensen die voldoende ervaring hebben en het hele proces voor zo paard goed regelen.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:53

Nee, transport is eenvoudig. Je kunt het in z'n geheel laten regelen (scherp tarief) door HGH transport, als je helemaal geen gedoe wilt. Maar de verkoper op IJsland kan contact opnemen met een van de export bedrijven in IJsland en dan staan ze binnen no time op een vliegtuig ;) Ik heb het inklaren en transport vanuit Luik naar huis wel laten doen door HGH, kost een paar honderd extra maar vind ik wel een aanrader. Je kunt het ook zelf doen, maar dan weet ik niet precies hoe dat in z'n werk gaat.

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:54

RobinSputnik schreef:
Nee, transport is eenvoudig. Je kunt het in z'n geheel laten regelen (scherp tarief) door HGH transport, als je helemaal geen gedoe wilt. Maar de verkoper op IJsland kan contact opnemen met een van de export bedrijven in IJsland en dan staan ze binnen no time op een vliegtuig ;) Ik heb het inklaren en transport vanuit Luik naar huis wel laten doen door HGH, kost een paar honderd extra maar vind ik wel een aanrader. Je kunt het ook zelf doen, maar dan weet ik niet precies hoe dat in z'n werk gaat.



Heel erg bedankt zal het noteren :)

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:00

mvdbijl schreef:
RobinSputnik schreef:
Plus je weet niet hoe ze het vliegtuig uitkomen, sommige paarden zijn de rest van hun leven geen schim van zichzelf meer, andere paarden doorstaan de reis wel prima.


Dat heeft toch ook wel met de voorbereiding te maken en, wat een paard al gewend is. Ik vervoer paarden als werk en, een onervaren paard vanuit zuid Europa naar hier op de vrachtwagen komt er vaak slechter af dan een onervaren paard dat enkele uren heeft gevlogen.

Je moet werken met mensen die voldoende ervaring hebben en het hele proces voor zo paard goed regelen.


Ja absoluut, maar de meeste paarden in IJsland zijn helemaal niet zo veel in hand geweest t.o.v. wat wij gewend zijn, en worden ook echt niet uitgebreid voorbereid. Plus na transport zijn de hele leefomstandigheden (en later onder het zadel de manier van rijden) vaak niet te vergelijken. Het vergt echt veel aanpassingsvermogen en de ene doet dat makkelijker dan de ander. Dat maakt dat je niet altijd even goed weet wat je hebt gekocht voordat het paard in NL is. Mensen zonder IJslander ervaring raad ik het sowieso niet perse aan, veel IJslandse IJslanders zijn een stuk scherper dan wat we in NL gewend zijn :')

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 14:04

Dat is inderdaad waar over het transport
Verschilt heel erg per paard de paarden waar ik werkte waren ook nog nooit in de gang geweest. Zat een bij die moest echt niks van mensen hebben en nu 3 maanden later is het echt een grote knuffel kont geworden

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: IJslander importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:34

Dit is geen fokkerij vraag en we hebben een subforum voor ijslander vragen, dus het topic verhuist naar Gangenpaarden:

F-AM -> GP