Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overbouwd VS de gefokte paarden van vandaag de dag

 
Profiel   

Steeds meer wordt er gefokt met een groot front en kleiner kontje. Wat zijn de voor en nadelen van een overbouwd paard en de paarden die ze nu vaak fokken?

Sommige stamboeken fokken nog wel met "overbouwde" paarden zoals Shetlander en Welsh. Welke stamboeken nog meer? Is dit omdat ze ook voor de kar bedoeld zijn?

Ben hier benieuwd heb namelijk net een kleine pony gekocht wat overbouwd waardoor ik haar bijna wou laten staan maar ze is wel een goede merrie die verschillende prijzen heeft gewonnen en volgends de verkoper is het bij die pony's heel normaal. Terwijl ik juist bij de grote paarden vaak meer zocht naar opwaards gebouwde paarden.

Nu zie ik de pony draven met zoveel kracht en dan denk ik, is het wel goed om steeds meer en meer opwaarts te fokken? Het is toch ook een stuk rijtechnisch om het paard van achter te laten zakken? Gaat het uiteindelijk niet nadelig werken? Of juist beter voor onder het zadel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 14:10 



 
Profiel   

Interessante vragen, ik ben hier ook wel benieuwd naar

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 14:11 



 

Het overgrote merendeel van de stamboeken fokt met horizontaal, neerwaarts of zelfs een beetje overbouwd gebouwde paarden, alleen wordt hier in Nederland het KWPN dressuurpaard tegenwoordig gezien als het ideaal om na te streven. Het enige wat die opwaartse bouw imo doet, is een optische illusie creëren dat het paard opgericht en verzameld loopt - een overbouwd paard kan net zo goed verzamelen en oprichten, alleen ziet dat er met dat lichaamstype niet zo uit als bij een KWPN'er en dus denkt men tegenwoordig dat dat voor dat soort paarden niet mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 14:25 



 
Profiel   

Hoe groter de motor hoe meer kracht. Ik snap het beeld van de KWPN, want het ziet er indrukwekkend uit zo'n opwaarts paard. Maar of het heel gezond is voor het behoud van het ras weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 14:36 



 
Profiel   

En de oplossing is zó simpel. fok op functie, maw de prestaties die het paard levert zouden de leidraad in de fok moeten zijn.
NIET hoe één of ander jurylid denkt dat een paard er uit moet zien om die functie te vervullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 14:43 



 
Profiel   

Volgens mij worden er hier 2 dingen door elkaar gehaald die egrelateerd zijn maar niet hetzelfde. De romprichting, die is bij paarden die achter hoger zijn dan voor neerwaarts, en opwaarts bij paarden die van voor hoger zijn. Een rechte of iets opwaartse romp heeft voor dressuur de voorkeur, dat maakt verzamelen makkelijker. In het springen zie je vaak iets meer neerwaarts tot rechte rompen, dat geeft meer krachtige sprongen. Daarnaast heb je de schouder, hoe schuiner die is hoe meer de hals "erop" staat en dus een hoger front creert. De trend voor dressuurpaarden is om de schouder steeds schuiner te fokken, waardoor paarden al van zichzelf onwijs verzameld lijken. Maar dat heeft weinig van doen met de hoogte van de voor en achterhand, hoewel eenapard met veel front ook hoger lijkt aan de voorkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 14:55 



 
Profiel   

Ik vind het heel onprettig rijden op een overbouwd paard. Net of je er voorover afkukelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 15:16 



 
Profiel   

zou de training daar verschil in kunnen maken? als je je voelt alsof je voorover kukelt zou ik me kunnen voorstellen dat het dan minder wordt als ze meer van achter lopen? geen verstand hiervan verder hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 15:48 



 
Profiel   

Febeeeee schreef
zou de training daar verschil in kunnen maken? als je je voelt alsof je voorover kukelt zou ik me kunnen voorstellen dat het dan minder wordt als ze meer van achter lopen? geen verstand hiervan verder hoor :)

Er is wel iets op te lossen met een goed zadel.Maar ik heb graag een paard waarbij ik "veel voor me"heb.Eigenlijk zelfs qua bouw liever een ruin dan een merrie omdat een mannelijk paard vaak meer front heeft. bij een merrie is het vaak een dunner halsje en meer achterhand.Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 16:27 



 
Profiel   

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar wil graag bijleren, dus lees even mee.

Wat betreft je opmerking over karrepaarden, ik denk dat rassen die zijn gefokt om voor de kar te lopen juist vaak een breed front en veel gewicht aan de voorkant hebben.
Als ik naar mijn eigen Fell pony kijk, heeft ze echt een hele grote schouderpartij, en in rust staat ook echt we tweederde van haar gewicht op de voorhand denk ik. Of heb ik jouw opmerking dan verkeerd begrepen?

Ik heb even geen goede standfoto, wel eentje in draf, maar je kan wel een beetje zien hoe ze gebouwd is

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 16:46 



 
Profiel   

Karrepaarden zijn gefokt om een kar te trekken. Die moeten dus vooral kunnen stuwen. Een dressuurpaard moet vooral goed kunnen dragen. Dat geeft verschil in de bouw.

Wat betreft het hoge kruis, een paard wat overbouwd is blijft altijd dat hoge kruis houden en nee dat is in de dressuur niet wenselijk. Het ziet er daardoor altijd minder snel goed uit en voor het paard is het moeilijker om het gevraagde te tonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 18:36 



 
Profiel   

Febeeeee schreef
zou de training daar verschil in kunnen maken? als je je voelt alsof je voorover kukelt zou ik me kunnen voorstellen dat het dan minder wordt als ze meer van achter lopen? geen verstand hiervan verder hoor :)


Ja het wordt minder maar als ze echt overbouwd zijn blijf je dit wel altijd merken en zien in de beweging. Kijk maar eens naar Weihegold.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 18:39 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik vind het heel onprettig rijden op een overbouwd paard. Net of je er voorover afkukelt.



Niet nodig. Het vraagt iets meer training om een overbouwd paard in evenwicht te rijden. Ik heb nog nooit dat gevoel gehad op onze Pol. Was een heerlijk paard om dressuur te rijden. Wilde altijd gaan, ongelooflijk eerlijk en ijverig en ze zat als een heerlijke swingende stoel met een fijne ontspannen rug.
Niets gekukel. Dus dat is echt paard gerelateerd. Maar zij, die echt overbouwd was, had dat niet. Maar daar rij je geen grand prix mee. Exterieur matig te overbouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 18:42 



 
Profiel   

Dravers hebben een grote motor, maar die zijn dan soms weer zo stuwend gebouwd dat ze voor niet snel genoeg weg gaan en achter breken( wijd gaan) . Dravers kunnen nooit zo verzamelen en dragen als een rijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 18:48 



 
Profiel   

Ik verplaats deze naar FM AM

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 19:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Karrepaarden zijn gefokt om een kar te trekken. Die moeten dus vooral kunnen stuwen. Een dressuurpaard moet vooral goed kunnen dragen. Dat geeft verschil in de bouw.

Wat betreft het hoge kruis, een paard wat overbouwd is blijft altijd dat hoge kruis houden en nee dat is in de dressuur niet wenselijk. Het ziet er daardoor altijd minder snel goed uit en voor het paard is het moeilijker om het gevraagde te tonen.

Dat lijkt waar, maar laat ik een voorbeeld geven uit de hondenwereld:
Duitse herders hebben in de de vorige eeuw steeds meer een aflopende ruglijn gekregen omdat men dat mooi vond. Zie je tegenwoordig nog een Duitse herder als werkhond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 20:57 



 
Profiel   

Shetlander stamboek selecteert gelukkig de laatste jaren ook strenger op overbouwde pony’s. Oftewel pony’s die hoog in de croupe zijn. Een hoge croupe geeft ook vaak een wat gezonken rug. Dit geeft wat meer ruimte aan het voorheen. Op de hengstenkeuring vorige week werd er gelukkig ook op geslecteerd. Al waren er in mijn ogen nog een paar die door gingen die toch vrij hoog waren achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 21:11 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Volgens mij worden er hier 2 dingen door elkaar gehaald die egrelateerd zijn maar niet hetzelfde. De romprichting, die is bij paarden die achter hoger zijn dan voor neerwaarts, en opwaarts bij paarden die van voor hoger zijn. Een rechte of iets opwaartse romp heeft voor dressuur de voorkeur, dat maakt verzamelen makkelijker.


Ja klopt, maar 'pas op'. ;)
Is een dier flink overbouwd, met dus neerwaartse rompriching,
dan is dragen door de achterhand moeilijker.
In wezen is dit voor elk rijpaard schadelijk.
('Dressuur is er voor het paard, breng gewicht "terug" om de voorhand te sparen'.)
Let wel : veel paarden kunnen het prima leren, maar je moet wat meer moeite doen.

OF verzamelen echt makkelijker is bij een onderbouwd paard, ik weet het niet. Mede omdat (ik sta op een stal met veel 'karikatuur dressuur') je dan echt goed moet opletten dat het dier echt draagt - en je dus niet in de optische illusie vliegt.

De klassieke invalshoek gaat over een korte rug, en idealiter een 'vierkante' bouw (of een ruit)
trek een lijn door de schouder,
door het bekken
die twee maken dan een hoek van 90 graden bij de schouder van de ruiter.

Citaat
Daarnaast heb je de schouder, hoe schuiner die is hoe meer de hals "erop" staat en dus een hoger front creert. De trend voor dressuurpaarden is om de schouder steeds schuiner te fokken, waardoor paarden al van zichzelf onwijs verzameld lijken. Maar dat heeft weinig van doen met de hoogte van de voor en achterhand, hoewel eenapard met veel front ook hoger lijkt aan de voorkant.

|( |( |( |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 21:27 



 
Profiel   

Moet je hier eens een kijkje nemen.. om misselijk van te worden. http://theperfecthorse.blogspot.com/200 ... orses.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 21:51 



 
Profiel   

Benfan schreef
Moet je hier eens een kijkje nemen.. om misselijk van te worden. http://theperfecthorse.blogspot.com/200 ... orses.html


Ik zag dit van de week.
Die comments ook 8)7

Ik lees graag mee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 22:26 



 
Profiel   

ruitje schreef
Dravers hebben een grote motor, maar die zijn dan soms weer zo stuwend gebouwd dat ze voor niet snel genoeg weg gaan en achter breken( wijd gaan) . Dravers kunnen nooit zo verzamelen en dragen als een rijpaard.

Zeg nooit "nooit"...
Kijk maar naar deze orlof draver Balagur... Die reed zelfs Olympics.

https://www.eurodressage.com/2012/04/17 ... sage-arena

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 22:38 



 
Profiel   

Ik wil een paard met enige schoft en in minimaal voor even hoog als achter. Zeker zonder zadel vind ik overbouwde paarden onprettig zitten, inderdaad glijbaan-effect. En met zadel kan je dat enkel corrigeren met onderleggers of dwingende zadels, beide doe ik niet aan. Dat zal vast met veel dressuurmatig rijden iets te beteren zijn, maar dat betekent dat je juist op de ontspannende ritjes permanent bezig moet zijn met het verzamelen en ondertreden, dan zijn het niet meer de ontspannende ritjes.

Ik heb overigens niets met de dressuurtypes. Hier staan in stal alleen zware warmbloeden en koudbloed(jes). Het enige ranke dier dat we in bezit hebben gehad was een opvanger (bij ophalen een bcs van 2 bij 1-9 schaal), halve engels volbloed, die was absoluut niet meer in het stadium rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 22:39 



 
Profiel   

Albert schreef
Elisa2 schreef
Karrepaarden zijn gefokt om een kar te trekken. Die moeten dus vooral kunnen stuwen. Een dressuurpaard moet vooral goed kunnen dragen. Dat geeft verschil in de bouw.

Wat betreft het hoge kruis, een paard wat overbouwd is blijft altijd dat hoge kruis houden en nee dat is in de dressuur niet wenselijk. Het ziet er daardoor altijd minder snel goed uit en voor het paard is het moeilijker om het gevraagde te tonen.


Dat lijkt waar, maar laat ik een voorbeeld geven uit de hondenwereld:
Duitse herders hebben in de de vorige eeuw steeds meer een aflopende ruglijn gekregen omdat men dat mooi vond. Zie je tegenwoordig nog een Duitse herder als werkhond?


Wat heeft dit voorbeeld met paarden te maken en met wat ik schrijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 08:57 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Eef_Bam schreef
Volgens mij worden er hier 2 dingen door elkaar gehaald die egrelateerd zijn maar niet hetzelfde. De romprichting, die is bij paarden die achter hoger zijn dan voor neerwaarts, en opwaarts bij paarden die van voor hoger zijn. Een rechte of iets opwaartse romp heeft voor dressuur de voorkeur, dat maakt verzamelen makkelijker.


Ja klopt, maar 'pas op'. ;)
Is een dier flink overbouwd, met dus neerwaartse rompriching,
dan is dragen door de achterhand moeilijker.
In wezen is dit voor elk rijpaard schadelijk.
('Dressuur is er voor het paard, breng gewicht "terug" om de voorhand te sparen'.)
Let wel : veel paarden kunnen het prima leren, maar je moet wat meer moeite doen.

OF verzamelen echt makkelijker is bij een onderbouwd paard, ik weet het niet. Mede omdat (ik sta op een stal met veel 'karikatuur dressuur') je dan echt goed moet opletten dat het dier echt draagt - en je dus niet in de optische illusie vliegt.

De klassieke invalshoek gaat over een korte rug, en idealiter een 'vierkante' bouw (of een ruit)
trek een lijn door de schouder,
door het bekken
die twee maken dan een hoek van 90 graden bij de schouder van de ruiter.

Citaat
Daarnaast heb je de schouder, hoe schuiner die is hoe meer de hals "erop" staat en dus een hoger front creert. De trend voor dressuurpaarden is om de schouder steeds schuiner te fokken, waardoor paarden al van zichzelf onwijs verzameld lijken. Maar dat heeft weinig van doen met de hoogte van de voor en achterhand, hoewel eenapard met veel front ook hoger lijkt aan de voorkant.

|( |( |( |(


Onderbouwd moet je ook niet willen denk ik, gewoon een netjes in balans gebouwd paard met een goede rug en achterhand en je komt een heel eind. Dat is imo het allerbelangrijkste. Voor de rest geheel mee eens behalve dat een schuinere schouder ook voor mee front staat. Die twee zie ik los van elkaar. Ze fokken de schouder schuin voor meer schoudervrijheid en dus meer "voorbeen" maar ik zie genoeg paarden met een schuine schouder, prachtig voorbeen en nog zijn ze overbouwd of hebben ze een neerwaartse romprichting. Wat in mijn ogen niet wenselijk is.


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-12-21 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 08:58 



 
Profiel   

Benfan schreef
Moet je hier eens een kijkje nemen.. om misselijk van te worden. http://theperfecthorse.blogspot.com/200 ... orses.html


Phoe dat is echt niet gezond meer..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen