Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Overbouwd VS de gefokte paarden van vandaag de dag

 
Profiel   

Benfan schreef
Moet je hier eens een kijkje nemen.. om misselijk van te worden. http://theperfecthorse.blogspot.com/200 ... orses.html

Tjonge. Die paarden lijken meer op dikbilrunderen.Het zou me niet verbazen als ze ook hormonen of steroiden krijgen want dit is niet natuurlijk voor een paard (voor geen enkel dier).Die hengst op het laatste filmpje kan bijna niet lopen,hij is gewoon kreupel in draf.Wel een mooi hoofdje maar het lichaam lijkt er niet bij te horen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 09:08 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik wil een paard met enige schoft en in minimaal voor even hoog als achter. Zeker zonder zadel vind ik overbouwde paarden onprettig zitten, inderdaad glijbaan-effect. En met zadel kan je dat enkel corrigeren met onderleggers of dwingende zadels, beide doe ik niet aan. Dat zal vast met veel dressuurmatig rijden iets te beteren zijn, maar dat betekent dat je juist op de ontspannende ritjes permanent bezig moet zijn met het verzamelen en ondertreden, dan zijn het niet meer de ontspannende ritjes.

Ik heb overigens niets met de dressuurtypes.


'Veel' dressuurmatig rijden valt wel mee.
En dat kan behoorlijk goed samengaan met ontspannen ritjes.

Men brenge het dier in verticale balans.
Even voelen 'op welke teugel krijg ik meer gewicht'. (En oefen je niet heel specifiek, blijft je dier lang aan dezelfde kant meer gewicht geven.)
Stel dat dit rechts is: je dier heeft te veel gewicht op rechtsvoor.
Ga 'op links zitten' en doe je beide handen iets naar links, zodat de neus voor het linkervoorbeen komt.
Zodra het verticale evenwicht bereikt is, wil je dier de hals strekken, sta dat gewoon toe.
Komt het hoofd weer omhoog, herbeginnen.
In verticale balans is het bekken correct gekanteld en gaan de achterbenen dragen - daarmee neutraliseer je de nadelen van overbouwd zijn.

(En itt 'karikatuur dressuur' je hoeft niet non stop dat hoofd naar beneden te werken, te vragen of te zagen - en Knollie mag ook lekker ontspannen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 09:09 



 
Profiel   

anjali schreef
Benfan schreef
Moet je hier eens een kijkje nemen.. om misselijk van te worden. http://theperfecthorse.blogspot.com/200 ... orses.html

Tjonge. Die paarden lijken meer op dikbilrunderen.Het zou me niet verbazen als ze ook hormonen of steroiden krijgen want dit is niet natuurlijk voor een paard (voor geen enkel dier).Die hengst op het laatste filmpje kan bijna niet lopen,hij is gewoon kreupel in draf.Wel een mooi hoofdje maar het lichaam lijkt er niet bij te horen.

Dat zijn halter paarden. Niet bedoeld om op te rijden enkel om aan de hand mee te showen.
Kan natuurlijk enkel in Amerika

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 09:22 



 
Profiel   

... ik zou willen dat het een grapje was, die halterpaarden.

Ik heb op stal gestaan bij een moddervet westernpaard (waarschijnlijk een quarter) - daar doet het mij wat aan denken,
maar het is extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 10:26 



 
Profiel   

Het is zo dat je bij quarter horses wel veel overbouwde exemplaren ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 11:01 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat heeft dit voorbeeld met paarden te maken en met wat ik schrijf?


Dat het fokken van een dier, of dat nou een hond, paard of wat dan ook is, naar een modebeeld dat we graag willen zien, in alle gevallen ten koste gaat van de gezondheid van het dier. Bij de dressuurpaardenfokkerij gaat het onderbouwd zijn gecombineerd met hypermobiliteit (belachelijke bewegingsvorm) ten koste van de gezondheid, daarmee van de werkwilligheid (pijntjes en ongemakken) en uiteindelijk van het plezier wat de ruiter er van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 13:01 



 
Profiel   

Albert schreef
Elisa2 schreef
Karrepaarden zijn gefokt om een kar te trekken. Die moeten dus vooral kunnen stuwen. Een dressuurpaard moet vooral goed kunnen dragen. Dat geeft verschil in de bouw.

Wat betreft het hoge kruis, een paard wat overbouwd is blijft altijd dat hoge kruis houden en nee dat is in de dressuur niet wenselijk. Het ziet er daardoor altijd minder snel goed uit en voor het paard is het moeilijker om het gevraagde te tonen.

Dat lijkt waar, maar laat ik een voorbeeld geven uit de hondenwereld:
Duitse herders hebben in de de vorige eeuw steeds meer een aflopende ruglijn gekregen omdat men dat mooi vond. Zie je tegenwoordig nog een Duitse herder als werkhond?


Ja, want de werklijnen zijn daar niet in meegegaan. Alleen herkennen de meeste mensen die werklijnen niet als Duitse herder. Maar die rug heeft weinig met gezondheid te maken, voordat ze mogen fokken moeten ze op de foto en die glijbaan rug zorgt niet voor slechte foto's van rug of heupen bijvoorbeeld. Dat denken mensen wel, maar heeft niet perse iets met elkaar te maken. (Niet dat ik ervan houd, ik ben van de werklijnen)

Bij dieren ben ik voor een functionele bouw voor het werk en dat kan best van elkaar afwijken. Alleen wil ik evenwicht en niet overbouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 13:28 



 
Profiel   

Albert schreef
Elisa2 schreef
Wat heeft dit voorbeeld met paarden te maken en met wat ik schrijf?


Dat het fokken van een dier, of dat nou een hond, paard of wat dan ook is, naar een modebeeld dat we graag willen zien, in alle gevallen ten koste gaat van de gezondheid van het dier. Bij de dressuurpaardenfokkerij gaat het onderbouwd zijn gecombineerd met hypermobiliteit (belachelijke bewegingsvorm) ten koste van de gezondheid, daarmee van de werkwilligheid (pijntjes en ongemakken) en uiteindelijk van het plezier wat de ruiter er van heeft.


Hmja hier ben ik het niet zo mee eens, ik weet welk paard hiermee bedoeld wordt en deze heb ik gezien als 2.5 jarige, als 3.5 jarige en als 4.5 jarige. En wat ik zie is gewoon een super functioneel achterbeen wat er altijd "onder" is en waardoor dit paard altijd met de schoft omhoog loopt. Zelfs met halsstrekken, eigenlijk juist heel wenselijk want dit paard hoeft daar geen enkele moeite voor te doen en zal met minder training veel sneller het gewenste beeld laten zien. In tegenstelling tot minder functioneel gebouwde paarden die daar heel wat meer km's voor in de benen hebben en daardoor dus ook grotere kans op slijtage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 15:48 



 
Profiel   

Bij overbouwd heb je het toch over de achterhand, ts?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 18:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen