Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

groei hengst/ruin

 
Profiel   

Ik hoop dat dit topic hier goed staat.
Ik verwacht hier de meeste kennis over het onderwerp te vinden.

Ik las net in een ander topic dat als een hengst voor zijn zesde jaar geruind wordt die een paar centimeter verder groeit dan die als hengst gedaan zou hebben. Dat verbaasde mij wel even. Ik was er tot nu toe vrij naïef vanuit gegaan dat een hengst harder en verder door zou groeien dan een ruin. Zo leer je elke dag weer wat. :)*

Maar nu vraag ik me dus af, wordt een ruin dan ook zwaarder/sterker dan een hengst of levert die juist kracht/bouw in voor lengte?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:25 



 
Profiel   

De groeischijven in de pijpbeenderen sluiten met ongeveer 1 tot anderhalf jaar oud. Dat wordt vertraagd door castreren, maar dat moet je dus doen voor je hengst 1 jaar oud is. Dan krijg je extra centimeters de hoogte in, want met name de pijpbeenderen geven de hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:30 



 
Profiel   

Dan was het misschien een typefout in dat andere topic. Er staat echt 6 jaar. Daar had dan misschien 6 maanden moeten staan. :\

Maar goed dezelfde vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:35 



 
Profiel   

Hengsten zijn vaak compacter en gespierder dan ruinen. Ruinen kunnen groter zijn maar dat gaat vaak ten kostte van massa. Testosteron zorgt voor spieren en ruinen en merries hebben dat niet. Ruinen zijn eerder slungelig dan hengsten.

Dit zijn algemene dingen en gelden dus niet per se voor alle individuele paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:41 



 
Profiel   

De Duitsers zeggen dat een hengst 'rechteckig' is, vierkant dus, een merrie 'langrechteckig', langer dan hoog, en een ruin 'hochrechteckig', hoger dan lang. Maar om nou te zeggen dat merries en ruinen geen spieren hebben... Ik heb hier een merrie staan met een hengstennek waar je u tegen zegt. Ook merries (en vrouwen!) produceren testosteron.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:45 



 
Profiel   

Maar dan zal bij een latere castratie alsnog (een deel van) die extra spiermassa verloren gaan lijkt me. Of is ook de bouw echt zwaarder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:46 



 
Profiel   

Daarom ook dit zijn algemene regels. Ik ken zat merries met een prachtige hengstenkam en hengsten met een kippennekkie. Maar over het algemeen hebbben hengsten meer spiermassa zonder te trainen dan merries en ruinen. En ja als je een hengst laat castreert levert hij meestal spieren en soms ook haar in. Maar maat krijg je er niet meer bij als je hem laat castreert.

Verwacht er daarintegen ook geen wonderen van als je vroeg castreert. een pony van 1.30 word niet opeens een paard als je zijn ballen eraf haalt. En met correcte training kan je veel ruinen en merries ook prachtig in de spieren laten zitten. Het kost vaak alleen meer moeite dan met een hengst. Nog los van de verschillen van aanleg binnen de verschillende rassen. Zat ruinen met meer spier dan hengsten maar dat zijn dan ook vaak rassen die daar aanleg voor hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 21:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen