Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Papier aanvragen NRPS

 
Profiel   

Hallo,

ik heb mijn merrie als veulen gekocht van de fokker ( merrie is van 2019).
ouders zijn bekend maar omdat de fokker maar 1 kwpn'er had en voor de rest alleen maar friezen is mijn merrie als afstamming onbekend ingeschreven bij het friese stamboek (omdat de fokker hier lid van is ).
De vader van mijn merrie staat ingeschreven bij het NRPS (register B).

mijn vraag is of ik nu nog bij mijn merrie papier kan aanvragen bij het NRPS ? en hoe dit dan in zn werk gaat ?


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 11:48 



 
Profiel   

Je zal hiervoor DNA onderzoek moeten laten uitvoeren, zowel op vader als moeder. Als je dan het paspoort nog laat overschrijven naar nrps, krijg je er B register papier bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 12:30 



 
Profiel   

Risxx schreef
Je zal hiervoor DNA onderzoek moeten laten uitvoeren, zowel op vader als moeder. Als je dan het paspoort nog laat overschrijven naar nrps, krijg je er B register papier bij.



Als het goed is, krikgt ze met een kwpn moeder en nrps vader geen N register.
Als DNA onderzoek uitwijst dat beide ouders kloppen, kan ze volgens mij gewoon nrps A register papieren krijgen en zelfs kwpn A register papieren omdat zowel kwpn het nrps erkend, als het nrps het kwpn erkend...dus ik geloof dat ze gewoon A register kan krijgen.
Mijn NAS veulen krijgt ook A register NRPS papieren omdat beide ouders bij NRPS erkend zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 13:01 



 
Profiel   

Voor register A nrps moet de bloedvoering minstens in orde zijn en de hengst een ggk hengst bij een door NRPS erkend stamboek, zo niet dan register B.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 19:46 



 
Profiel   

Risxx schreef
Voor register A nrps moet de bloedvoering minstens in orde zijn en de hengst een ggk hengst bij een door NRPS erkend stamboek, zo niet dan register B.


Ik zeg niks meer, bij NRPS zeiden ze dat mijn NAS veulen A register zou krijgen en die heeft B register gekregen...dus de bloedvoering zal dan niet zijn wat het moest zijn hahaha :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 20:25 



 
Profiel   

Op de Site van het NRPS (www.nrps.nl) staan duidelijk beschreven hoe de indeling van de stamboek registers zijn.
Wel moet je een DNA onderzoek uitvoeren van je eigen paard en de moeder, om zo aan te kunnen tonen dat de afstamming klopt. De DNA van de vader staat (mits ook goedgekeurde hengst) waarschijnlijk al in de DNA databank en kan dus eenvoudig ook gecontroleerd worden.
Bel het NRPS anders maar eens op, die kunnen je heel goed uitleggen hoe dit allemaal werkt en je hiermee op weghelpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 14:01 



 
Profiel   

De vraag is of het al deze kosten waard is. En of je DNA-monsters van de ouders kan bemachtigen voor de identiteitscontrole, want anders wordt het helemaal lastig.
De vader is geen goedgekeurde hengst dus dan krijg je een B-register papier, de vraag is of dat zoveel meer waarde heeft dan het huidige paspoort met afstamming onbekend. Dat heeft alleen zin als ze uit een goede moederlijn komt en je in de toekomst nakomelingen van haar wil registreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:07 



 
Profiel   

Ik heb even wat documentatie erbij gepakt. Je zegt dat je merrie uit een KWPN moeder komt en een Reg B vader. Dat is waarschijnlijk een bonte hengst waarvan de afstamming niet bekend is. Je kan DNA laten trekken van je merrie om die te vergelijken met die van haar moeder al zal de fokker daaraan mee moeten werken. Ik weet niet of je daarover ook met het KWPN kunt contacten zodat je iig op papier krijgt dat de moeder daadwerkelijk klopt. Wat betreft de vader kun je evt het NRPS bellen of zij DNA materiaal hebben bewaard van de hengst, bij alle veulens die geregistreerd worden bij het NRPS wordt haar van getrokken en zo ook bij het KWPN.

Als de afstamming daarmee vaststaat kun je bij het NRPS een hulpboek papier aanvragen ik heb even gekopieerd waaraan de merrie moet voldoen, je moet dan wel naar de keuring:

Hulpstamboek (HRB)
In het NRPS Rijpaard Hulpstamboek (HRB) worden dieren ingeschreven die:
i. op grond van exterieur en bewegingen positief kunnen bijdragen tot het fokken van een
NRPS Rijpaard, maar niet in het stamboek NRA kunnen worden opgenomen
ii. in het jaar van opname drie jaar of ouder zijn
iii. een stokmaat hebben van 1,570 meter of meer

Wil je dan fokken met de merrie, dan kan de nakomeling van deze merrie wel weer in het Reg. A worden ingeschreven en dus een volwaardig papier krijgen. Ook even gekopieerd:

Nakomelingen van merries ingeschreven in het NRPS Hulpstamboek worden ingeschreven in het
Register A van het NRPS-hoofdboek, mits de nakomeling:
i. tenminste 12,5% (doch minder dan 100%) Arabisch bloed of Anglo-Arabisch bloed voeren
ii. afstammen van goedgekeurde NRPS hengsten
iii. afstammen van door het NRPS erkende hengsten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 14:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen