Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Thuiskeuring, hoe, wat, waar, wanneer?

 
Profiel   

In 2014 fokten wij ons eerste veulentje, Juna (Junasthi V op papier) (Firestone x Ixion XX) Ze is Prok. Een aantal maanden geleden maakte ze haar moeder al prestatie, en afgelopen week haalden we door onze eerste punt in het Z2 het sportpredicaat binnen! Supergaaf dat we dat helemaal zelf hebben weten te bereiken, en nu zou ik het wel heel tof vinden om met haar naar de keuring te gaan, ook met het oog op eventuele veulentjes die ik uit haar wil gaan fokken, dan zou het toch wel fijn zijn haar ster te krijgen.
Ik heb gewacht op het sportpredicaat omdat ik weet dat ze niet het perfecte exterieur heeft, al heb ik van meerdere experts gehoord dat het wel realistisch is om naar de keuring te gaan. Twee maanden geleden werkten we nog mee aan een artikel in de Hoefslag waar ze bekeken werd door een bekende fokker en ruiter, en zij waren unaniem, we moeten haar zeker aanbieden op een thuiskeuring.

En nu, waar moet ik beginnen? Ik heb zoveel vragen haha! Zomaar opgeven en gaan lijkt me geen goed plan. Wellicht is het een idee om haar te laten 'voorbrengen' door een stal met ervaring? Bevelen jullie iemand aan, liefst in het midden van het land? Moet ik haar voor de keuring op ijzers zetten? Ze heeft perfecte voeten en heeft nog nooit op ijzers gelopen, maar ik hoor ook dat je niet serieus genomen wordt als het paard niet op ijzers staat...
En zo'n thuiskeuring is niet echt thuis toch? Het is wel ergens in de provincie op een centrale plek dacht ik?
Zijn deze keuringen op een bepaald moment in het jaar? Of maakt dat niet heel veel uit? Ze ziet er in de zomer als ze lekker in het gras staat altijd net wat ronder uit bijvoorbeeld.
En wat wordt er eigenlijk van haar verwacht, ik begrijp dat ze alleen nog op exterieur beoordeeld wordt, dus echt alleen op stand? Ze hoeft niet op het straatje heen en weer dus? En ook niet los te bewegen?

Nou ja, jullie merken het al, ik heb nog een hoop om me in te verdiepen, hebben jullie wat tips?

Even voor de beeldvorming, dit is Juna

Hier toen we meewerkten aan het artikel voor de Hoefslag:

[ img ]

En hier is ze aan het werk

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-22 20:11 



 
Profiel   

Is er helemaal niemand die wat tips heeft voor mij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 17:18 



 
Profiel   

Volgens mij kan thuis keuren echt thuis, mits je beschikt over een verhard stukje weg waar je paard op kan opstellen en monsteren. Hoefijzers zijn niet nodig, het is steeds normaler het niet te doen. Als een paard iets overbouwd is scheelt het wel dat ze voor iets omhoog komen.

Er zijn vaste dagen in de agenda van het KWPN dat ze in een bepaalde provincie aan huis komen, volgens mij meerdere keren per jaar.

Zo te zien is ze al in training dus goed bespierd etc dus hoef je niet veel te doen. Iemand voor laten brengen is een optie, want je moet wel weten hoe je een paard op zijn voordeligst opstelt enzo. Of je moet je er zelf even in verdiepen. Ik vind paard in stand geen mooie bovenlijn van de hals hebben, dan zou ik eerder denk ik de hals mss wat naar voren halen, zodat het geen onderhals lijkt te hebben. Onder het zadel oogt het paard weer heel anders. Maar een paard met een sportpredicaat zijn ze wel wat coulanter.



Hier nog wat info:


https://www.kwpn.nl/agenda/stamboekkeuring/thuiskeuring

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 17:31 



 
Profiel   

Dank je wel! Ja, ze waardeert zich onder het zadel goed op inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 18:32 



 
Profiel   

Ze waardeert zich zeker op onder het zadel zeg, wat een ruige merrie. Zo op stand zou ik er niet al te veel voor geven :P Daarom zou ik juist iemand in de hand nemen die haar kan voorstellen. Die weten veel beter hoe je dat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 18:48 



 
Profiel   

Klopt, op stand is ze niet mega-overtuigend, maar ze heeft gelukkig ook geen enorme minpunten in haar fundament, of nou ja, dat heb ik me laten vertellen door mensen die er een stuk meer verstand van hebben dan ik.
Ik ben ook zeker van plan om het uit te besteden, dat gaat de kansen zeker vergroten. Maar ja, aan wie kan ik dat vragen? Ik kreeg via pb een tip maar die doen het helaas niet.
Ben dus nog op zoek naar stallen die haar voor kunnen brengen voor mij, echt trainen lijkt me niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 21:18 



 
Profiel   

Wat een toffe merrie heb je daar aan het werk!

Volgens mij is er ooit een topic geweest op bokt waarin een bokker van begin tot eind Bokt meenam in het proces van keuren. Eens zoeken of ik dat nog terug kan vinden.

Edit: volgens mij had ik dit topic in mijn hoofd [F-AM] Het keuringsproces van een merrie informatie topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 21:23 



 
Profiel   

Ik vind haar onder het zadel echt heel ruig. Ik zou haar voor een thuiskeuring wel klaar laten maken door een professional. Marcel van Manen kan dit bij jou in de buurt heel goed. De reden waarom ik dat zou laten doen is omdat ze, ondanks dat ze Z2 loopt, eigenlijk niet zo mooi in haar spieren zit. Met name de hals heeft echt aandacht nodig. En ik vind haar nu niet in keuringsconditie. En het klopt dat je met het sportpredikaat vaak redelijk makkelijk ster wordt maar er moet wel iets staan.

Misschien iets om te vergelijken: onderstaand is mijn paard op de thuiskeuring. Die hebben we een maand lang niet meer gereden, alleen maar klaar laten maken voor de keuring.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:07 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties, daar kan ik zeker weer mee verder!

In de zomer is ze meestal wel wat ronder, maar echt een rond en vol dressuurpaard met flink front wordt ze op stand helaas niet, daarvoor is ze echt teveel volbloed.

Ik ga zeker even contact opnemen met Marcel van Manen, dank voor de goede tip Janderegelaar!

En ja, ze is onder het zadel echt heel erg gaaf, ze heeft ook nog een heel fijn veertje in de draf en is enorm soepel en lenig. Ik heb haar met veel gemak en hoge scores in no time naar het Z2 gereden, ik had zelf totaal nog geen ervaring op dat niveau en heb haar helemaal zelf ingereden en opgeleid. Ik ben eigenlijk eventingruiter, maar heb door haar zoveel plezier in de dressuur gekregen! Een crossje loopt ze trouwens ook met gemak rond haha!
Ik zou straks dus dolgraag wat nakomelingen uit haar fokken en wil dus wel echt mijn best doen om een predicaat erbij te krijgen!


Laatst bijgewerkt door martinev op 21-02-22 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:11 



 
Profiel   

martinev schreef
Dank voor jullie reacties, daar kan ik zeker weer mee verder!

In de zomer is ze meestal wel wat ronder, maar echt een rond en vol dressuurpaard met flink front wordt ze op stand helaas niet, daarvoor is ze echt teveel volbloed.

Ik ga zeker even contact opnemen met Marcel van Manen, dank voor de goede tip Janderegelaar!

Ze hoeft niet ronder. Sterker nog, ze moet een beetje afvallen en wat spieren erbij ;)

Het helpt overigens ook als je er nog een paar puntjes bijrijdt.


Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 21-02-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:13 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
martinev schreef
Dank voor jullie reacties, daar kan ik zeker weer mee verder!

In de zomer is ze meestal wel wat ronder, maar echt een rond en vol dressuurpaard met flink front wordt ze op stand helaas niet, daarvoor is ze echt teveel volbloed.

Ik ga zeker even contact opnemen met Marcel van Manen, dank voor de goede tip Janderegelaar!

Ze hoeft niet ronder. Sterker nog, ze moet een beetje afvallen en wat spieren erbij ;)


Oww hahahaha, nou, daar zie je al hoeveel verstand ik ervan heb!

Ja, die puntjes wordt aan gewerkt! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:16 



 
Profiel   

Jan, mooie merrie, fijne hals. Hoe trainen ze dit? Veel longeerwerk? Ik ken het ouderwetse opbinden nog op stal, ik hoop dat dat achterhaald is inmiddels. Dus een paar uur bijgezet in stal laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:35 



 
Profiel   

Earth schreef
Jan, mooie merrie, fijne hals. Hoe trainen ze dit? Veel longeerwerk? Ik ken het ouderwetse opbinden nog op stal, ik hoop dat dat achterhaald is inmiddels. Dus een paar uur bijgezet in stal laten staan.

Nee nee nee! Longeren. Aan de bijzet. Laatste maand er niet meer op want dan is de overgang rug/hals minder mooi. En voerbeleid is heel belangrijk. Maar dat is per paard verschillend. Paard van TS heeft heel veel X/XX, die kun je sober voeren en toch heel mooi in de spieren krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:42 



 
Profiel   

Heel interessant dit. Jan, wat zou je qua training aanraden? Veel bijgezet longeren dus? Dat kan ik wel iets vaker mee gaan pakken vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:43 



 
Profiel   

martinev schreef
Heel interessant dit. Jan, wat zou je qua training aanraden? Veel bijgezet longeren dus? Dat kan ik wel iets vaker mee gaan pakken vast.

Allereerst, voor alle training…Het klopt niet dat dit paard Z2 is en dan op deze manier bespierd is. Of eigenlijk onvoldoende bespierd. Er moet iets veranderen in het voeren. Wat en hoeveel voer jij?

En inderdaad longeren. Niet aan haar halster. Dat is geen longeren maar rondslingeren. Doen ze altijd met hun hoofd omhoog en dan krijg je een onderhals. Nou ja, je paard dan. En die beweging kan ze zichzelf ook wel in de wei geven.

Dus aan de bijzet, net de neus er een beetje uit. Longeren hoeft niet snel maar wel met een aktief achterbeen want dan gaan ze de rug mooi bollen en dan krijg je spieren op de bovenlijn. Veel overgangen maken. Buiten de keuring om zou ik dit zeker 3 keer in de week met je paard doen. minuutje of 20 per keer. En als je dit ‘s morgens doet dan kun je ‘s midddags of ‘s avonds nog prima rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 22:55 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
martinev schreef
Heel interessant dit. Jan, wat zou je qua training aanraden? Veel bijgezet longeren dus? Dat kan ik wel iets vaker mee gaan pakken vast.

Allereerst, voor alle training…Het klopt niet dat dit paard Z2 is en dan op deze manier bespierd is. Of eigenlijk onvoldoende bespierd. Er moet iets veranderen in het voeren. Wat en hoeveel voer jij?

.

Heel eerlijk, dat dacht ik ook Jan :j Dat nemen ze volgens mij ook wel mee bij de keuring. Ik vind haar op stand een hele schrale hals hebben, dat is wel zonde. Dat oogt onder het zadel niet zo overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 23:04 



 
Profiel   

Alleen maar goed dat jullie het zeggen hoor, het werd me toen ik meewerkte aan het artikel van de Hoefslag ook verteld, dat de hals te arm bespierd was. Overigens vonden ze haar daar ook te mager. Naar aanleiding hiervan heb ik het uitgebreid besproken met mijn twee instructeurs en mijn dierenarts. Mijn instructeurs vonden haar juist prima en functioneel bespierd, maar dat zou ermee te maken kunnen hebben dat zij haar alleen in het werk zien, en niet op stand zoals de eerste foto. Mijn dierenarts vond haar zeker niet te mager.

Qua voer, de merrie loopt 24/7 buiten in een kudde met een grote schuilstal en nagenoeg onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. Daarnaast krijgt ze ruim een kilo sportbrok van subli, de aanbevolen hoeveelheid Pavo vital complete, een flink handje lijnzaad en zo'n 200 gram sojaschroot per dag. De sojaschroot ben ik toe gaan voegen in de hoop dat de extra eiwitten wat zouden doen voor haar spieren... Oh en nog wat wortels, maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten in wat voor een opzicht dan ook.

Het longeren zal ik meer op gaan pakken, doe ik nu inderdaad te weinig. Als ik haar longeer is dat wel altijd bijgezet en met veel overgangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 23:12 



 
Profiel   

Ja mager vind ik ook niet het goede woord, arm bespierd wel ja. Ik ben verder niet zo thuis in voer, dus daar brand ik mijn vingers niet aan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 23:14 



 
Profiel   

martinev schreef
Alleen maar goed dat jullie het zeggen hoor, het werd me toen ik meewerkte aan het artikel van de Hoefslag ook verteld, dat de hals te arm bespierd was. Overigens vonden ze haar daar ook te mager. Naar aanleiding hiervan heb ik het uitgebreid besproken met mijn twee instructeurs en mijn dierenarts. Mijn instructeurs vonden haar juist prima en functioneel bespierd, maar dat zou ermee te maken kunnen hebben dat zij haar alleen in het werk zien, en niet op stand zoals de eerste foto. Mijn dierenarts vond haar zeker niet te mager.

Qua voer, de merrie loopt 24/7 buiten in een kudde met een grote schuilstal en nagenoeg onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. Daarnaast krijgt ze ruim een kilo sportbrok van subli, de aanbevolen hoeveelheid Pavo vital complete, een flink handje lijnzaad en zo'n 200 gram sojaschroot per dag. De sojaschroot ben ik toe gaan voegen in de hoop dat de extra eiwitten wat zouden doen voor haar spieren... Oh en nog wat wortels, maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten in wat voor een opzicht dan ook.

Het longeren zal ik meer op gaan pakken, doe ik nu inderdaad te weinig. Als ik haar longeer is dat wel altijd bijgezet en met veel overgangen.


Ok, 24/7 buiten is wel een beetje de reden waarom ze eruit ziet zoals ze eruit ziet. Maar het is natuurlijk wel een mooi paardenleven.

Pavo Vital geef je volgens hun beschrijving aan paarden die weinig krachtvoer krijgen.

Stop eens met al die voerdingetjes en gaaf haar gewoon draverbrok. Dat is ook hoog in eiwitten. Je moet even kijken hoe zwaar je paard is maar ongeveer 3-5 kilo per dag maar dan moet je wel iedere dag trainen anders is het zonde. En je kunt wel eiwitten geven maar spieren groeien van arbeid. Die eiwitten is dan mooie voeding daarvoor. Train je onvoldoende dan wordt ze gewoon dik.
En misschien voordroog laten nakijken op eiwitten maar ik gok dat het niet van de eerste snee is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-22 23:53 



 
Profiel   

Dank voor je visie en je tips! Het gekke is dat onze andere merrie die precies hetzelfde leven heeft en hetzelfde eet en Z1 loopt juist wel een topgespierd lijf heeft met een hals waar je u tegen zegt. Ergens zal een stukje aanleg er ook mee te maken hebben, maar dat neemt niet weg dat er zeker verbetering mogelijk is, en die ga ik ook absoluut opzoeken, ik neem jullie tips zeer ten harte.

Het enige waar ik niet op ga inleveren is inderdaad de manier van houden, ik heb zulke andere paarden gekregen sinds ze hier aan huis in een kudde leven, zoveel relaxter en minder opgefokt en zenuwachtig, heel veel fijner te rijden. De voorzieningen zijn gelukkig wel top, een enorme, altijd droge paddock met een hele grote schuilstal en een evenwichtige kudde. En voor in het weideseizoen grote weilanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-22 00:07 



 
Profiel   

Het is ook prachtig als het zo kan. Zou iedereen moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-22 00:45 



 
Profiel   

Aangezien ik hier enorm fijne adviezen heb gekregen, schop ik dit topic weer even omhoog. Dit jaar wil ik echt naar de keuring gaan met mijn merrie. Toen ik dit topic maakte had ze net het sportpredicaat binnen, inmiddels is ze zo ver dat we volgende maand subtop gaan starten. Het ZZL is ze in een paar wedstrijden doorgevlogen met nagenoeg elke keer over of tegen de 65%, heel fijn dus.

Ik heb vanmorgen nog even met het kwpn gebeld, die gaven aan dat als ik haar naar de thuiskeuring doe ze uiteindelijk niet meer dan ster kan worden. Dat lijkt me een beetje zonde, mocht er per ongeluk toch meer inzitten.
Dat betekent dat ik dus twee opties heb, 1. ik rijd haar in de ibop, of 2 ik ga naar de gewone stamboekkeuring, en als ze daar dan minimaal 70 punten haalt voor exterieur mag ze door naar de centrale keuring om eventueel voorlopig keur te worden. Dat laatste zou dan, als ze het haalt natuurlijk, als ik het goed heb begrepen, maken dat ze elite is, aangezien ze in de sport genoeg gepresteerd heeft en prok is. Bij de ibop kan je haar ook nog aanbieden voor stamboekopname begreep ik? Bereik je daar, mits positief resultaat natuurlijk, hetzelfde mee als een stamboekkeuring + centrale keuring?

Nou ja, eigenlijk is de vraag dus, wat is handiger om te doen, ibop of stamboekkeuring? Ik neig zelf naar ibop, omdat ze zich onder het zadel toch echt wel duidelijk opwaardeert.

Zo zag ze er van de zomer uit:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 20:17 



 
Profiel   

Waarom zou je een IBOP doen bij een dier wat zich in de sport al bewezen heeft? Dat lijkt me nu dan net niet nodig.
Je kunt haar dan wel aanbieden voor stamboek opname, maar weet je zeker dat ze daar ook predicaten geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 20:21 



 
Profiel   

Ik dacht dat dat een goed idee was omdat de mevrouw van het kwpn dat vanmorgen aan de telefoon als de beste optie gaf... Maar als dat niet zo is, dan ga ik dat niet doen natuurlijk! Ik vind het echt lastig om te ontdekken wat nu de beste weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 20:27 



 
Profiel   

martinev schreef
Ik dacht dat dat een goed idee was omdat de mevrouw van het kwpn dat vanmorgen aan de telefoon als de beste optie gaf... Maar als dat niet zo is, dan ga ik dat niet doen natuurlijk! Ik vind het echt lastig om te ontdekken wat nu de beste weg is.


Ja hoor, gebeurt steeds meer met paarden die ook al hoger in de sport lopen. Ibop en aansluitend keuring (is ze al geprokt?).
Let wel op de ‘lijn’ van je merrie. Liever iets te schraal dan te royaal als je haar gaat aanbieden.

Edit: merrie van mijn schoonzusje liep in het L toen we haar aansluitend aan de ibop lieten keuren en die werd elite. Dus als je een ibop in de buurt kunt inplannen, zou ik dat doen en niet wachten op een CK.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 20:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen