Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Thuiskeuring, hoe, wat, waar, wanneer?

 
Profiel   

Ja ze is al prok inderdaad!

Het is trouwens echt heel typisch dat ze op de rijfoto's best 'aan de dikke kant' lijkt, maar als je haar dan op stand ziet is dat zeker niet zo, het is bij haar gewoon echt heel apart hoe verschillend ze eruit ziet op stand en onder het zadel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 20:02 



 
Profiel   

martinev schreef
Ja ze is al prok inderdaad!

Het is trouwens echt heel typisch dat ze op de rijfoto's best 'aan de dikke kant' lijkt, maar als je haar dan op stand ziet is dat zeker niet zo, het is bij haar gewoon echt heel apart hoe verschillend ze eruit ziet op stand en onder het zadel.


Super! Dan zou ik dr gewoon lekker meenemen voor de ibop en aansluitend keuring. Persoonlijk vind ik het een voordeel dat de keurmeester de merrie onder het zadel al in alledrie de gangen heeft kunnen zien.

Ja mijn ruin kon ook echt een bolletje zijn. Lage boeg en het bekende ‘Gribaldi’ buikje had hij. We noemen het maar ‘royaal gebouwd’

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 20:26 



 
Profiel   

Je gaat toch geen IBOP doen als ze al sport is. Thuiskeuring en daarna centrale keuring om Elite te worden. De korste en makkelijkste weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 21:45 



 
Profiel   

Maar die mevrouw van het kwpn zei dat als ik een thuiskeuring zou doen, dat het eindstation was. Ze kon daar dan ster worden, maar dat was het, en het paard kon dan niet meer voorlopig keur worden op een andere keuring. Heb wel 3 keer gevraagd of ik het goed begrepen had… Dus daar heb ik mijn verdere redenering op gebaseerd. Net als op dat zij zei dat de ibop het beste plan was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 21:56 



 
Profiel   

De IBOP is in het leven geroepen om een beeld te krijgen van de sportaanleg van (fok)merries die verder niet in de sport uitgebracht worden.
Vandaar dus dat ik het raar vindt om met een dier dat zich in de sport al bewezen heeft een IBOP te doen.

Verder ben ik niet thuis in de KWPN reglementen, maar ik kan me niet voorstellen dat thuiskeuring het 'eindstation'is. Wat ik me wél kan voorstellen dat je paard bij een thuis keuring maximaal ster kan worden, en wil je meer aan predicaten dat je daarvoor dan toch naar de een centrale keuring moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 22:11 



 
Profiel   

Alles wat ster is mag naar de centrale keuring om een predikaat verhoging te krijgen. Wat ze zegt klopt wel, thuis kunnen ze alleen ster worden. Maar je kan haar dan altijd door doen naar een centrale keuring voor de eventuele predikaat verhoging. Ik zou ook nog een doc doen als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 22:27 



 
Profiel   

Ok, dan lijkt een thuiskeuring me toch het juiste traject inderdaad.

Caithlynn, vanwaar ook nog een D-oc? Voor de predikaten maakt het niet uit, omdat ze al prok is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 22:28 



 
Profiel   

martinev schreef
Ok, dan lijkt een thuiskeuring me toch het juiste traject inderdaad.

Caithlynn, vanwaar ook nog een D-oc? Voor de predikaten maakt het niet uit, omdat ze al prok is.

Precies.

En 2 paarden van mij zijn na thuiskeuring op de CK Elite geworden. Je moet wel zorgen dat ze er echt goed voor staat op de thuiskeuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 13:43 



 
Profiel   

Maar wat ik me dan afvraag.
Zou het voor dit paard, welke zich zo opwaardeert onder het zadel dan niet wel interessant kunnen zijn om de IBOP te lopen?
Ben ook zoekende met de keuringen dus heb ook geen idee hoor. Maar omdat ze op stand vrij karig is en onder het zadel een ruig paard zou ik daaraan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 14:15 



 
Profiel   

Op stal van mijn schoonzoon zijn er al meer geweest die met een thuiskeuring wat minder werden beoordeeld (te week gekoot bijvoorbeeld, terwijl dat echt reuze meeviel) en die na een goede IBOP score aansluitend wel elite werden verklaard. Net wie je krijgt als keurmeester. Veelal laten de meeste paarden net dat beetje extra zien in een andere setting dan thuis.

Wat Balko hierboven ook zegt en ik eerder ook al, is dat de keurmeester je paard bij de IBOP in alledrie de gangen ziet en je er net wat meer draf/beweging in kunt rijden. Zeker bij paarden die zich onder de man opwaarderen, kan dit in je voordeel werken. En of je nu een thuiskeuring moet doen en dan nog naar de CK, of alles op 1 dag kunt doen. Ik zou het wel weten :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 15:42 



 
Profiel   

Padoertje schreef
Op stal van mijn schoonzoon zijn er al meer geweest die met een thuiskeuring wat minder werden beoordeeld (te week gekoot bijvoorbeeld, terwijl dat echt reuze meeviel) en die na een goede IBOP score aansluitend wel elite werden verklaard. Net wie je krijgt als keurmeester. Veelal laten de meeste paarden net dat beetje extra zien in een andere setting dan thuis.

Wat Balko hierboven ook zegt en ik eerder ook al, is dat de keurmeester je paard bij de IBOP in alledrie de gangen ziet en je er net wat meer draf/beweging in kunt rijden. Zeker bij paarden die zich onder de man opwaarderen, kan dit in je voordeel werken. En of je nu een thuiskeuring moet doen en dan nog naar de CK, of alles op 1 dag kunt doen. Ik zou het wel weten :o

Dat is onzin want paarden met een sportpredicaat worden niet meer op hun gangen beoordeeld/afgerekend. En die score voor beenstanden gaan over de stamboekopname en blijkbaar waren ze toch goed genoeg anders worden ze niet Elite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 17:09 



 
Profiel   

Balko schreef
Maar wat ik me dan afvraag.
Zou het voor dit paard, welke zich zo opwaardeert onder het zadel dan niet wel interessant kunnen zijn om de IBOP te lopen?
Ben ook zoekende met de keuringen dus heb ook geen idee hoor. Maar omdat ze op stand vrij karig is en onder het zadel een ruig paard zou ik daaraan denken.

Ze worden met een stamboekopname na een IBOP ook op stand beoordeeld, daar veranderd niets aan helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 17:10 



 
Profiel   

Ik zou voor de IBOP gaan, als ze daar overtuigd en die kans is er wel degelijk, dan is men iets meer vergevings gezind. Het is wel aan te bevelen om een deskundig iemand het voorbrengen te laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 17:16 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Padoertje schreef
Op stal van mijn schoonzoon zijn er al meer geweest die met een thuiskeuring wat minder werden beoordeeld (te week gekoot bijvoorbeeld, terwijl dat echt reuze meeviel) en die na een goede IBOP score aansluitend wel elite werden verklaard. Net wie je krijgt als keurmeester. Veelal laten de meeste paarden net dat beetje extra zien in een andere setting dan thuis.

Wat Balko hierboven ook zegt en ik eerder ook al, is dat de keurmeester je paard bij de IBOP in alledrie de gangen ziet en je er net wat meer draf/beweging in kunt rijden. Zeker bij paarden die zich onder de man opwaarderen, kan dit in je voordeel werken. En of je nu een thuiskeuring moet doen en dan nog naar de CK, of alles op 1 dag kunt doen. Ik zou het wel weten :o

Dat is onzin want paarden met een sportpredicaat worden niet meer op hun gangen beoordeeld/afgerekend. En die score voor beenstanden gaan over de stamboekopname en blijkbaar waren ze toch goed genoeg anders worden ze niet Elite.



Wie zegt dat deze paarden hun sportpredikaat al hadden? Die van TS wel, maar de onze niet hoor. En ja ze worden op stand beoordeeld, maar gezien de keurmeester ook degene is die de ibop afneemt, helpt het zeker wel mee dat ze het dier onder de man hebben gezien. Dat is onze ervaring en dan heb ik het niet over huis tuin en keuken paarden. Maar wellicht breng jij jaarlijks meer veulens en merries naar de keuring dan wij en heb jij andere ervaringen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 18:18 



 
Profiel   

Maar het gaat toch om de situatie van TS? En die is al sport. In een andere situatie is het een andere afweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 18:24 



 
Profiel   

Als je een ibop proef kan laten zien, met een uitzonderlijk resultaat, dan is stamboekopname en ster predikaat een stukje makkelijker. Dit was vroeger al zo, heb ik uit eigen ervaring.

Als ik de foto bekijk, dan ziet het paard er wat eenvoudig uit. Maar in een vreemde omgeving, met een klein beetje reuring verandert dat beeld absoluut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 19:34 



 
Profiel   

martinev schreef
Ik dacht dat dat een goed idee was omdat de mevrouw van het kwpn dat vanmorgen aan de telefoon als de beste optie gaf... Maar als dat niet zo is, dan ga ik dat niet doen natuurlijk! Ik vind het echt lastig om te ontdekken wat nu de beste weg is.

Dit paard waardeert zich zo op als ze onder het zadel is dat ik altijd de IBOP zou doen.

Op de eerste foto vond ik haar ook te schraal en zou ik ook meer gaan voeren. Draversbrok met olie is een goede optie, als ze daar te heftig op is zou je ook nog dagelijks een extra slobbertje met een theekopje olie kunnen voeren ( wel rustig opbouwen die olie).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 20:35 



 
Profiel   

martinev schreef
Ok, dan lijkt een thuiskeuring me toch het juiste traject inderdaad.

Caithlynn, vanwaar ook nog een D-oc? Voor de predikaten maakt het niet uit, omdat ze al prok is.


Helemaal over heen gelezen nee dan hoeft het niet. Ik zou dan gewoon voor een thuiskeuring gaan. Het minste gedoe en als ze ster is naar een centrale keuring gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 21:50 



 
Profiel   

nikkel schreef
Als je een ibop proef kan laten zien, met een uitzonderlijk resultaat, dan is stamboekopname en ster predikaat een stukje makkelijker. Dit was vroeger al zo, heb ik uit eigen ervaring.

Als ik de foto bekijk, dan ziet het paard er wat eenvoudig uit. Maar in een vreemde omgeving, met een klein beetje reuring verandert dat beeld absoluut.

Als ze haar eerst even ZZ-L start dan moet het wel heel gek lopen als ze een paard geen ster maken. En nogmaals, als een paard sport is wordt beweging wel beoordeeld maar telt niet meer mee als negatieve beoordeling. Alleen exterieur telt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 22:23 



 
Profiel   

Heel interessante discussie zo, goed om zo de overwegingen en meningen van jullie te lezen, veel dank daarvoor. Niet dat het er voor mij makkelijker op maakt om een keuze te maken, maar dat komt wel goed.

Even een hypothetische situatie, stel, ik ga de ibop doen, en ze slaagt daarvoor, maar bij de stamboekopname daarna krijgt ze voor exterieur 65 punten. Dan is ze nog steeds geen ster toch? Dan heeft alleen die ibop niks toegevoegd, of krijgt ze dan uiteindelijk ibop-dr, stb, sport, prok achter haar naam?

@Padoertje, dat van die andere setting waar een paard zich beter laat zien kan ik zeker volgen, en denk ook zeker dat dat zo werkt. Ik zou dan ook een thuiskeuring op een verzamellocatie in de buurt kunnen overwegen.

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat een keurmeester die net haar beweging heeft gezien tijdens een ibop met misschien net een iets andere insteek kijkt tijdens de exterieurbeoordeling dan iemand die haar nog niet heeft zien bewegen.
Weten de keurmeesters tijdens de beoordeling van de ibop en stamboekkeuring van de sportprestaties van de merrie trouwens?

@Nikkel, een ibop-proef met een echt uitzonderlijk resultaat lijkt me ook wel wat hoog gegrepen voor ons hoor... Ze kan echt heel erg fijn lopen, maar uitzonderlijk zou ik het nou ook weer niet willen noemen.

@Benzz, met voer zijn we inderdaad bezig nadat ik dit topic vorig jaar had geopend!

@Janderegelaa, ZZL heb ik al gestart, in een paar keer starten 12 winstpunten met steeds 65% of er dicht tegenaan. Begin februari gaan we voor het eerst ZZZ starten.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle opmerkingen, ik waardeer het erg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 23:09 



 
Profiel   

martinev schreef
Even een hypothetische situatie, stel, ik ga de ibop doen, en ze slaagt daarvoor, maar bij de stamboekopname daarna krijgt ze voor exterieur 65 punten. Dan is ze nog steeds geen ster toch? Dan heeft alleen die ibop niks toegevoegd, of krijgt ze dan uiteindelijk ibop-dr, stb, sport, prok achter haar naam?


Je krijgt bij een voldoende score op de IBOP dan wel het predikaat IBOP-dr, maar daar heb je natuurlijk helemaal niets aan. Ik zou een sportmerrie nooit aanbieden voor de IBOP, zonde van je geld en het voegt niets toe aan een ZZ-L of ZZ-Z klassering. En als je pech hebt en de punten vallen tegen dan blijf je die scores altijd zien bij bijv. veulenveilingen.

Gewoon aanbieden op de thuiskeuring en dan als stermerrie op de CK of via de reguliere stamboekopname. Tegenwoordig zijn stamboekkeuring en CK soms zelfs op dezelfde dag, dan ben je ook met een keer voorbereiden klaar ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 20:14 



 
Profiel   

Vandaag was dan de grote dag, Juna ging op voor de thuiskeuring!

We hebben echt ons uiterste best gedaan om haar er zo goed mogelijk voor te hebben staan: sportstand netjes opgekrikt naar ZZ-Z+3, gelongeerd en netjes getoiletteerd.

En het was niet zonder resultaat, met echt heel mooi commentaar over onder andere de rek in haar lijf en de hoofd-hals verbinding, over haar mooie vrije papier en over de knappe sportstand heeft ze het sterpredikaat binnen!! *\o/* Ze gaven aan dat we zeker een poging moesten doen bij de centrale keuring, dus dat gaan we dan maar doen! Maar eens even uitzoeken wat er daar dan weer precies van ons verwacht wordt haha!

Dank allemaal voor de tips die hier zijn gegeven, we hebben er echt veel aan gehad en zijn enorm blij met het resultaat!! Ik vond het echt wel spannend, het kon voor mijn gevoel alle kanten op gaan, maar dat is dus niet nodig geweest, ze waren lovend!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 16:36 



 
Profiel   

Van harte gefeliciteerd! Blijf je updaten wanneer je naar de keuring gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 16:47 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! Voor de CK zou een keer LT starten echt ideaal zijn. Gewoon omdat ze er dan niet omheen kunnen als er geen lichamelijke bemerkingen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 17:24 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! Met nette punten en een ZZ-Z klassering zou ik het ook wel aandurven, zeker als de inspecteur aanraadt om haar nog aan te bieden voor graadverhoging. Maar ik heb geen idee hoe in de subtop de promotieregels zijn en of je in het ZZ-Z eerder dan 10 winstpunten door mag.

Mijn sportmerrie is vorige week thuisgekeurd, 75 exterieur + 75 voor alle gangen. I.c.m. haar uitstraling + 1.35m klassering ook hier de tip om haar nog voor graadverhoging op CK of de IBOP voor te brengen.
Punten kunnen dan nog naar boven bijgesteld worden, maar nooit naar beneden. En hoewel ik voor een springpaard dat rondje aan een touwtje niet heel bijdragend vind ga ik mijn merrie ook nog aanbieden voor elite. Ze is nu wel uit training, heb haar rustig afgetraind en ze gaat mooi de wei in en straks bij de hengst. Maar haal er nog wel een keer een scheerapparaat langs en dan mag ze nog een rondje draven :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 17:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen