Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:56

Leuk topic ik ga meelezen

Momenteel geen merries.
Maar in de toekomst wil ik graag wel weer een merrie. Heb in het verleden met appaloosa en welsh a gefokt.
Wil nu graag wat groter gaan. Denk in de C of D maat.

EquiLibero
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:50

Ik kom ook graag mee kletsen. Ik wil mijn Welsh a merrie (Swinford Apache x Swinford Morning Sunshine) dit jaar graag laten dekken :)

Afbeelding

Afbeelding

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 10:53

Leuk!

Iemand al een idee welke hengsten ze dit jaar gaan gebruiken? En waarom? :o
Laatst bijgewerkt door Umeo op 04-03-22 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:24

Umeo schreef:
Leuk!

Iemand al een idee welke hengsten ze volgend jaar gaan gebruiken? En waarom? :o


We moeten eerst nog beslissen welke merries er gedekt gaan worden :D

Waarschijnlijk zal Beau weer gedekt worden, zij is nu 19 jaar en nog topfit. Ik wacht even het veulen af wat ze nu krijgt van Sulaatik's Velvet Marmelade, misschien dat ik haar wel weer terug dek als het veulen mij bevalt. Velvet Marmelade komt uit een van de beste merrielijnen van het New Forest, maar het is nog een jonge hengst. Dit jaar wordt zijn 1e jaargang geboren, het is natuurlijk altijd afwachten hoe zijn veulens zijn.

Verder zal Arendsnest's Carabelle gedekt worden, maar we zijn er nog niet uit door welke hengst. Het enigste wat zeker is, dat ze gedekt wordt door een New Foresthengst.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:32

Umeo schreef:
Iemand al een idee welke hengsten ze volgend jaar gaan gebruiken? En waarom? :o

Eerst voor dit jaar een besluit nemen haha.

Equilibro leuk, een welshje, en wat een verschil in zomer- en winterjas :+

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 11:37

Oei moet ook dit jaar zijn natuurlijk :+

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 11:40

Moratoetje schreef:
Umeo schreef:
Leuk!

Iemand al een idee welke hengsten ze volgend jaar gaan gebruiken? En waarom? :o


We moeten eerst nog beslissen welke merries er gedekt gaan worden :D

Waarschijnlijk zal Beau weer gedekt worden, zij is nu 19 jaar en nog topfit. Ik wacht even het veulen af wat ze nu krijgt van Sulaatik's Velvet Marmelade, misschien dat ik haar wel weer terug dek als het veulen mij bevalt. Velvet Marmelade komt uit een van de beste merrielijnen van het New Forest, maar het is nog een jonge hengst. Dit jaar wordt zijn 1e jaargang geboren, het is natuurlijk altijd afwachten hoe zijn veulens zijn.

Verder zal Arendsnest's Carabelle gedekt worden, maar we zijn er nog niet uit door welke hengst. Het enigste wat zeker is, dat ze gedekt wordt door een New Foresthengst.


Vindt precies niet zoveel terug van hem..

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:50

Umeo schreef:
Vindt precies niet zoveel terug van hem..


Van Velvet bedoel je?

Hij is goedgekeurd in Duitsland. Ik ken zijn fokker erg goed, ik kom daar regelmatig over de vloer. Ik heb voor haar ook de hengst Sulaatik's Vingino gereden. Ik heb Velvet nog mogen aanschouwen als veulentje <3 toen feliciteerde ik haar al met de geboorte van een goedgekeurde hengst.

De afstamming van Velvet is: vader is Sulaatik's Vainqueur (Sulaatik's Versaille x Duke's Forest Oberon). De moeder van Velvet is Sulaatik's Mandarin Marmelade, een dochter van de Duitse hengst Mescalero en van meervoudig nationaal kampioene Sulaatik's Yellie Marmelade (Valentino x Tom Fool). Yellie werd in (dacht) 2007 uitgeroepen tot de beste merrie van de afgelopen 50 jaar.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:42

@Quir: Is jullie NWR hengst van stal Dempsy?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:42


Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:33

Probleem bij het New Forest is echt wel dat er veel hengsten zijn met een beetje dezelfde bloedlijnen, daar lopen wij ook best vaak tegen aan! Nieuw bloed is echt meer dan welkom, alleen is er niet makkelijk aan te komen of ze passen niet in het plaatje van de Nederlandse New Forest.

Mijn eigen grote maat hengst valt voor jou ook af, is namelijk een Lomansheide Brent :o

Ik zou als ik jou was eens informeren bij Raymond Kamphuis, die heeft toch wel een aantal leuke hengsten staan die aan jouw eisen kunnen voldoen of Stal Nieuwmoed in Vorden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:35

Ik vind dit echt een leuk topic waar ik graag mee lees.
Ik ben maar een heel klein beetje fokker, omdat ik niet zo goed kan verkopen. Toen ik in eens 15 pony's in het land had lopen heb ik er 10 jaar geleden de handrem op gegooid. Altijd een groep jonge pony's gehad, maar 10 jaar verder heb ik juist een ouder wordende groep, die inmiddels geslonken is tot 5 pony's waarvan er maar goed genoeg is voor de fokkerij (2 kampioensruinen, een merrie met een afwijking aan haar luchtpijp, een 28 jarige kroon preferente merrie en mijn super vosje).

Binnenkort wel weer mijn eerste veulen in 10 jaar. Uit mijn zelf gefokte merrie.
[KS-MK] Mijn veulentje krijgt een veulentje!
Misschien niet een sportpony zoals de meeste hier fokken, maar het doel is wel dat dit weer een sportpony word. Er zijn weinig merrielijntjes in het stamboek met zo veel ZZ pony's als deze merrie (en dat zegt niet zo veel over de pony's, maar vooral over het gebrek aan sport binnen het stamboek).
Ik heb vorig jaar gekozen voor een 3 jarige nog niet geprimeerde hengst omdat het NSPS vorig jaar geen premiekeuring gehad heeft voor hengsten. Afgelopen januari wel en daar behaalde Malino van de Buitenweg de fel begeerde 1e premie. Nu is wachten op de eerste veulens, Deedee is een van de eerste merries die gedekt is door hem.

Omdat ik geen jonge pony's heb lopen wil ik eigenlijk graag een veulen er bij kopen later dit jaar, of een span maatje voor dit veulen of een B-pony (heeft Cappuccino niet toevallig nog hele kleine merries gedekt? O:) Ik ben flink fan ;) ).

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:36

Het Nederlandse stamboek wil ze ook veel luxer zien dan het type wat in de uk te vinden is of niet Moratoetje?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:41

Wil je in de sport meekomen, dan moet je ook luxer in het type. Die echte typisch engelse pony's passen dan niet in het plaatje. Alleen, vind ik, dat ze wel op moeten gaan passen dat we niet te luxe gaan. Je ziet nu heel veel pony's hoog op de benen, met van die smalle pootjes en smalle borstkastjes. En even heel eerlijk: het karakter holt achteruit bij de New Forest, dat is niet iets waar we trots op moeten zijn.

@Dennis: Cappuccino heeft nog geen hele kleine merries gedekt. Dit jaar wordt er wel een veulen geboren van Florencio (1.48m) bij een Welsh A (1.17m), maar die is KI verwekt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:42

Yellie Marmelade, geweldige merrie. Hele fijne nakomeling ook gegeven van Corso, superpony, is ook kampioen van de jonge dressuur pony's geweest.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:08

Leuke diversiteit in dit topic. Mooi om te lezen en te zien.

Voor komend seizoen ben ik er nog niet uit. Eerst eens zien hoe de nieuwe moedertjes het doen. Ook wil ik een beetje inkrimpen :+

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:18

Dennis ik vind het juist heel leuk dat jij je ook meldt. Net weer even een ander stukje stamboek waar we via jou weer inzicht in krijgen.

Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:46

Hier ook een pony fokker, welsh A pony's die vooral ook geschikt zijn voor de sport maar met een braaf karakter.

Ook op show gebied doen ze het niet slecht.

Mijn inmiddels 17 jarige keur merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu drachtig van blue dyfa's jaimy en uitgerekend op 21 april.
Afbeelding

Mijn 9 jarige vosroan keur merrie,tevens zelf multikampioen.

Afbeelding

Afbeelding

Drachtig van Oldenzijlster Atlantis, daar heeft ze tot nu toe 3 hengstveulens van gehad.
Ze is uitgerekend op 24 mei

Afbeelding

Het is de bedoeling dat ze allebei dit jaar weer bij de hengst gaan maar voor het eerst heb ik echt géén idee welke hengst het word.

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:07

Super leuk dat er op bokt al zoveel pony fokkers van alle rassen actief zijn!

Hier over een paar hengsten keuzes al uit, maar nog niet allen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:32

absque_dubio schreef:
Dennis ik vind het juist heel leuk dat jij je ook meldt. Net weer even een ander stukje stamboek waar we via jou weer inzicht in krijgen.


Dan heb je aan mij nog steeds een slechte :') .
Mijn pony's zijn te mager voor de keuring (en vaak iets te rond voor de sport O:) ).
Fokkers fokken alleen maar om het fokken terwijl ik juist een fijne gebruikspony wil fokken. Eentje die de maat uit gaat vind ik daarom ook geen probleem (liever net niet, maar anders ook geen probleem).
Ik fok liever weinig veulens die ik wel zelf op kan fokken en daarna op kan leiden dan veel fokken en de beste er uit pikken. Dat wat ik niet goed genoeg vind word in de toekomst niet mee gefokt, maar wel in de sport of als kinderpony.

Van mijn 14 gefokte veulentjes weet ik dat er 12 voor de wagen en/of onder het zadel lopen (en 2 als jonge pony uit het oog verloren).
Waarvan er 4 Prestatie zijn, van die 4 weer 3 ook sport-AA en 1 sport-A (mijn merrie met een afwijking aan haar luchtpijp, volgende maand overstap naar de M en dan kijken of we daar ook AA van kunnen maken). En eentje ABOP-B en sport-A.
Best een aardige score in een stamboek waar sport niet gepromoot word (en dan druk ik mij nog zacht uit) volgens mij :) .

Een van mijn oude merries was de eerste merrie ooit die bij leven het ster predikaat gekregen heeft, wat ze bij het NSPS krijgen op sport prestaties van de nakomelingen. Volgens mij zijn er nog steeds maar 3 of 4 merries ooit die ster geworden zijn.
Die merrie is nog steeds de enige merrie binnen het stamboek die kroon prestatie elite sport-AA en ster is. Ik heb jaar jaren geleden verkocht omdat ze al dubbel ZZ liep en ik niet meer wilde fokken, ze stond zich hier toen als 11 jarige merrie alleen maar wat te vervelen in het land en vond dat zonde. Achteraf spijt, want er is nog 1 veulen mee gefokt en daarna helemaal verdwenen. En wilde juist voorkomen dat zo'n gave merrie zou verdwijnen.

Die merrie met een afgeplatte luchtpijp zou bij ieder ander wel voor de fokkerij gebruikt worden. Maar doordat ze in de sport loopt en ik een vaag vermoede had een scopie laten maken. Pony moet binnenkort M dressuur, loopt M vaardigheid en mag ook M dressuur en vaardigheid in het 2span, en daarnaast loopt ze ook fluitend mendurance wedstrijden uit. Voor de sport zien we wel hoe ver we komen, maar een merrie als deze word bij mij dus niet mee gefokt.

Het is dat ik wat tijd te kort heb, maar het kriebelt wel om de hengstenhouder te vragen of ik hem mag betuigen en uit brengen.
Want ik begon met selecteren van hengsten meestal bij welke hengsten een ABOP of in de sport gelopen hebben, en daarna de rest. Maar dan kon ik alleen met haar vader van 33 lentes jong dekken >;) , dus dat word hem niet |o . Dus hengsten voor de wagen promoten zou voor mij zeker een grote plus zijn.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:05

Dennis even een kort berichtje, want je bent meer waard dan dat. Maar juist dat eigenwijze kan ik enorm waarderen! Achter elke goede pony staat een eigenwijze fokker. :)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:52

Wat leuk al die kleine welshjes ik vind die altijd zo schattig.

Moratoetje: karakter vind ik het aller belangrijkste en dat zit bij mijn merrie wel goed. Die heb ik zelf als 3 jarige zadelmak gemaakt. En toen was ik zelf nog herstellende van een nieuwe kruisband.
Ik vind wel dat mijn merrie wat smalle beentjes heeft voor een new forest maar kwa lijf is ze breed genoeg.

EquiLibero
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:24

LaDonna75 schreef:
Umeo schreef:
Iemand al een idee welke hengsten ze volgend jaar gaan gebruiken? En waarom? :o

Eerst voor dit jaar een besluit nemen haha.

Equilibro leuk, een welshje, en wat een verschil in zomer- en winterjas :+


Ja he een totaal andere pony :D

Ik ben er nog niet uit qua hengst, ik zou het erg leuk vinden om een valkje te kunnen fokken, maar het belangrijkste voor ons is echt het karakter. Ik vind het erg lastig een goede keus te maken aangezien er zoveel aanbod is

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:29

Umeo schreef:
Leuk!

Iemand al een idee welke hengsten ze dit jaar gaan gebruiken? En waarom? :o


Als het goed is mag mijn Fflur naar Henwys Majic Man.
Mijn moeder haar merrie Lon wordt weer door onze eigen hengst gedekt als het veulen van dit jaar een beetje leuk is.
En mijn Poppy blijft leeg. Heeft dan 2 veulens achter elkaar gehad en is sowieso erg laat.

Onze hengst (Gartconnel Senator x Rhydyfelin Story)
Afbeelding

Lon (Heniarth Beaudacious x Sunwillow Jubilee)
Afbeelding

Merrie is ondertussen 296 dagen drachtig van onze hengst. Eerste veulen voor hem.

Fflur heb ik hierboven al een foto van geplaatst eens.

Poppy met haar eerste veulen, ook nu drachtig van onze eigen hengst
Afbeelding
Veulen hebben we gehouden. Benieuwd hoe die zich als hengst gaat ontwikkelen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:48

Mooie hengst heb je, mooie ruglijn, die kan veel merries verbeteren.