Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:46

Fokker321 schreef:
Kimm4 schreef:
Wij hebben het andersom wel een aantal keren gedaan. Een C of A hengst op een D merrie. Kwamen dan ook echt wel leuke (Sectie) C pony's uit.


Kwam dit bij jullie mathematisch uit qua verschil in stokmaten? Bv 1m48 x 1m28 = nakomeling van 1m38 geworden?

Sterkte nog met het verlies van het veulen!


We hadden een D merrie van 143 en de C hengst was 135, merrie is uiteindelijk 137 geworden.
Uit de A hengst is de merrie iets kleiner gebleven. Ik dacht 130 op 2 jarige leeftijd. Maar die merrie is toen naar Hongarije verkocht en geen informatie meer van.

Dank jullie wel.
Marjolein: We weten de oorzaak niet. Merrie heeft eerder drie kerngezonde merrieveulens ter wereld gebracht.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78558
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:43

Stokmaten zijn moeilijk te voorspellen als je wat strooiing in de maat hebt.
Wij hebben in het verleden 3 veulens gefokt uit een zelfde combinatie, merrie van 1.28m en hengst van 1.38m. Waren hackney's, de hengst was een kruising tussen kleine maat en grote maat, zat dus nog wat groters achter.
1ste nakomeling, merrie, stokmaat 1.33m
2de nakomeling, hengst, stokmaat 1.38m (op 6-jarige leeftijd en nog altijd hengst op dat moment, na verkoop gecastreerd)
3de nakomeling, hengst, stokmaat 1.22m (tot op 13-jarige leeftijd in ons bezit geweest en altijd hengst geweest)

Mijn vorige merrie was een Kantjes Ronaldo x Sonny af Hojmark, zelf 1.49m, maar gaf met kleinere hengsten allemaal nakomelingen boven de 1.53m. Sonny af Hojmark was een hengst van 1.67m, kwam dus een terugslag in de maat.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:15

Oh wat leuk, een topic over de pony fokkerij! Kom uiteraard ook mee lezen. :))

Afgelopen jaar mijn eerste pony hengstje geboren en hij is precies waar ik van droomde. :D

Afbeelding
Afbeelding


En voor hem heb ik een vriendje erbij gekocht in NL, een NWR hengstje die in NL 2 goedgekeurde NWR broers heeft.

Afbeelding
Afbeelding

Allebei de hengsten hoop ik over 2 jaar ook mee naar de keuring te nemen. Waarschijnlijk ook in NL, maar nog niet helemaal over uit.

Dit jaar de merries weer laten dekken dus hopelijk volgend jaar weer twee veulens erbij en als het goed is ook zelf geproduceerd. :))

Spoiler:
Toevallig deze week de laatste week van de opleiding KI en mag ik na vrijdag voortaan alles zelf gaan doen. Ik woon in Zweden en hier zijn de regels erg streng en mag je niet zomaar alles thuis doen. Dus dit is wel erg fijn, aangezien stations hier ook niet echt om de hoek zijn.

Afbeelding



Schofthoogte is inderdaad wel een ding bij D pony's, allemaal al zo hoog in de maat.
Mijn merries zijn ook bovenin, 147 en 148. De palomino verwacht ik dat hij 145 wordt (moeder 148, vader 144), de nwr wordt denk ik wel groot. Maar goed, altijd afwachten, want ze groeien ook niet allemaal hetzelfde.

Maar hoop wel dat ze allebei onder de 148 blijven. :j

LaDonna75

Berichten: 2187
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:38

Die maten...mijn merrie is zelf 1,46m. Ze heeft een zoon van Coelenhages Purioso, die kennelijk klein fokt, die maar 1,37m is geworden. Wel een heel knappe en verkocht naar de VS als hunterpony. De andere 2 nakomelingen, van hengsten van 1,48m, zijn wel bovenin de maat. Ik durf dan ook niet zo goed met haar een kleinere hengst te "gokken", omdat ik 1,46m prima vind maar een C-pony uit haar wil. Hoewel, leuke C-pony's zijn ook gewild haha.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:16

Hier zijn de veulens uit de 1.52 merrie en welsh B hengst beide mooie D pony’s. De 3 jarige is 1.45 en de 2 jarige zal niet kleiner worden dan dat.

Marjolein je moet snel eens filmpjes maken van jullie nieuwe aanwinst hoor!

marjolein88

Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:25

Hier fokken wij ook met nagenoeg allemaal merries rond de 1.44m. Hierdoor is het makkelijker om binnen de maat de fokken omdat de meeste hengsten toch wel eindmaat zijn.
Voor dit jaar heb ik dan 2 nieuwe merries voor de fokkerij waarvan 1 C maat (Cassanova x welsh A)
Afbeelding
Afbeelding


Absque_dubio: Jaaaaa i know i know ! maar met de nu nog kortere dagen is het gewoon wat lastig, omdat dirkjan pas savonds uit werk is en de meisjes die hem nu rijden (vanwege mijn zwangerschap) ook vaak pas uit school savonds komen. En ik zelf dus niets kan met mn dikke toeter haha

En een merrie van 1.40 (Cassanova du Bois x FS Golden Moonlight)
Afbeelding
Als jaarling
Afbeelding
als veulen: Veulenkampioen op de keuring in duitsland

Hier kan dus wel een hengst op van 1.48 bijv.

Maar ben dus wel heel blij dat Cassanova 1.45 is en onze nieuwe hengst 1.46.


Over kruising maten:

Onze kruising sportpony x welsh A zijn beide mooie C ponys geworden !
Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Berichten: 8908
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:42

Ontzettend leuk die sportpony x A. Was A de moeder?
Voor dit jaar heb ik al een A hengst gekozen voor mijn merrie, maar het blijft toch nog in mijn hoofd spoken om met een WBPR te dekken eens.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 03-03-22 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78558
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:43

De eerste generatie uit zo'n kruising valt vaak goed uit qua maat. Maar de generaties daarna gaan vaak strooien qua maat is mijn ervaring.

marjolein88

Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:50

KittyDylan schreef:
Ontzettend leuk die sportpony x A. Was A de moeder?
Voor dit jaar heb ik al een A hengst gekozen voor mijn merrie, maar het blijft toch nog in mijn hoofd spoken om met een WBPR te dekken eens.


Ja klopt, de moeder was een welsh A
Afbeelding


Neonlight schreef:
De eerste generatie uit zo'n kruising valt vaak goed uit qua maat. Maar de generaties daarna gaan vaak strooien qua maat is mijn ervaring.

Ja dat kan... ook al vind ik het dus geen probleem als ze af en toe naar de C maat zou gaan fokken. Want dat is voor de kinderen in de sport alleen maar super.
Anders vind ik idd wanneer er rijpaard achter zit, want dan ga je idd veel meer kanten op naar E of paard. en dat vind ik voor de pony fokkerij dan weer lastiger aangezien er al genoeg groots is

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:51

Ik vind de Ctjes echt het leukst!
Zal wel niks zijn met die dikke toeter om maar toe te kijken en zelf niks te kunnen. :(:)

Eens met Marjo. Ik vind richting C fokken geen probleem. En paard erachter vind ik ‘enger’.

marjolein88

Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:54

absque_dubio schreef:
Zal wel niks zijn met die dikke toeter om maar toe te kijken en zelf niks te kunnen. :(:)


Nee echt verschrikkelijk :P en dan nog mag ik niet klagen want mijn rijpaardhengst rijd ik nog wel steeds, maar voor de pony's ben ik nu veeeeeeel te zwaar. En hoeven krabben en beenbeschermers omdoen is echt een ramp haha :( Maar is allemaal voor een mooi doel natuurlijk ;)

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:56

Joh je rijdt nog steeds ja?! Wat knap zeg! Lijkt me alleen al lastig opstappen met zo’n baby die ertussen zweeft. :+

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:58

oh, die zijn knap. Misschien dat mijn A'tje dan toch op date gaat met Gin Fizz. :)

marjolein88

Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:02

absque_dubio schreef:
Joh je rijdt nog steeds ja?! Wat knap zeg! Lijkt me alleen al lastig opstappen met zo’n baby die ertussen zweeft. :+


Haha ja opstappen is ook wel een dingetje ja, vooral hoog opstapje en me met mn armen in het zadel "takelen"

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:07

Wauw jullie gaan snel. Ik probeer alle informatie te verwerken :+

Ik ben ook zwanger van nr. 2 (nog maar 14 weken) en ben nu al bekaf als ik een stal moet uitmesten. Zie mij dus zeker niet meer rijden :D

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:17

Marjolein echt super leuk je in het topic gezien. Ik ben natuurlijk helemaal fan van jouw Ctjes.
Ik zou strooien naar een C maat ook niet heel erg vinden, zit best een gat in de markt in de C maat omdat het meestal B of D pony's zijn.

Quir jouw Zweedse avonturen zijn ook heel tof.

Als we toch plaatjes gaan doen. Mijn aangekochte Duitse rijpony. Nu in een niet zo charmante fase, maar ben er wel content mee.
Wellicht laat ik haar in de toekomst nog testen, ze zou in theorie homozygoot wildkleur kunnen zijn. Maar ze is niet aangekocht voor de fok, dus het is meer leuk om te weten dan echt nuttige informatie.
Afbeelding
Afbeelding

Momenteel staat de camera continue aan, want de drachtige merrie zit in de veilige zone.
Afbeelding
Nu harig en hoogzwanger, maar is een fijn dier. Dit was haar in onze wedstrijdtijd:
Afbeelding
Afbeelding

En haar eerste nakomeling van een B pony hengst. Hoop nu dus op wat groters die het werk van moeder kan doorzetten in de toekomst. Deze toont op de foto namelijk wel groot maar is te klein voor wat ik wil. Dus die mag mascotte zijn :')
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2187
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:46

marjolein88 schreef:
absque_dubio schreef:
Joh je rijdt nog steeds ja?! Wat knap zeg! Lijkt me alleen al lastig opstappen met zo’n baby die ertussen zweeft. :+


Haha ja opstappen is ook wel een dingetje ja, vooral hoog opstapje en me met mn armen in het zadel "takelen"

Hahaha. Lekker hoor, dat rijden nog gaat met een flinke babybuik. Ik had teveel last van mijn lijf met rijden bij beide kinderen al vroeg in de zwangerschap. Hardlopen ging ook al bij 10 weken niet meer. Ik reed toen niet heel fanatiek, dat scheelde. En na 3 maanden of zo ben ik zo weer opgestapt.

Mag ik nogmaals zeggen dat ik dit zó'n leuk topic vind? *\o/*

Fokker321
Berichten: 504
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:31

Ik zie mooie pony's voorbij komen <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78558
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:39

C pony's is met name in België veel vraag naar, dat is nog niet zo'n probleem. In mijn fokkerij worden me met name hengsten geadviseerd waar wel groot achter zit, dat durf ik toch niet aan. Teveel rot maatjes gefokt.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:44

Wat een leuk topic!

zelf twee welshjes drachtig. Een Welsh A en een C cob :)

De cob is al over 18 dagen veilig. Het schiet op :)

marjolein88

Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:41

Wat leuk Mooney! Wat voor afstamming heeft je nieuwe aangekochte merrie?

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:20


Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:10

Ah leuk een topic voor de ponyfokkerij :)

Wij hebben een kleinschalige New Forest ponyfokkerij in de provincie Zeeland, Stal 't Arendsnest - Forest Dream.

We hebben op dit moment de volgende fokmerries:

Eigen fok:
Arendsnest's Caramella, kroon ps.pony v. Make My World x ster pref. v. Carlo
Arendsnest's Carabelle, stermerrie v. Reekamp's Eclips x ster pref. v. Carlo
Arendsnest's Bellissima, stermerrie v. Hobby des Marronniers x kroon ps.pony v. Make My World

Aangekocht:
Greenfield Beau Chance, 1e premie merrie v. Burley Phantom x Brummerhoeve's Boss
Thosca, ster voorl.kroonmerrie v. Vivienne's Vision of Freedom x Oleander

Onze oudste merrie (23 jaar) is sinds dit jaar met pensioen, dat is de eigen gefokte Caletta, een ster preferente merrie van Carlo uit een prestatie en preferente merrie van Heihof's Primeur. Caletta heeft vorig jaar nog een veulen gehad, maar is afgelopen winter erg ziek geweest en daarom besloten om haar met pensioen te laten gaan.

Naast deze merries hebben we nog 2 goedgekeurde New Foresthengsten:
Heihoeve's Florencio (Lomansheide Brent x kroon elite v. Kantje's Ronaldo). Florencio is van 2016 en we hebben hem aangekocht als veulen van 5 maanden oud. Hij heeft een schofthoogte van 1.48m en ik start hem momenteel M1 dressuur tussen de paarden.

Afbeelding

En onze eigen gefokte kleine maat hengst Arendsnest's Cappuccino (Sulaatik's Vesins x ster pref. v. Carlo). Cappuccino is een C-maat van 1.35m en echt een mega beweger, ik durf wel te zeggen dat hij momenteel een van de best bewegende beschikbare hengsten van het stamboek is. Hij kan in mijn ogen heel veel toevoegen, zeker bij de kleine maat fokkerij. Nu nog de fokkers zo ver krijgen om naar Zeeland te komen om te dekken :P

Afbeelding

Voor dit jaar verwachten we 3 veulentjes:

Thosca x Arendsnest's Cappuccino
Greenfield Beau Chance x Sulaatik's Velvel Marmelade (Sulaatik's Vainqeur x Mescalero)
Arendsnest's Caramella x Sulaatik's Le Grand (Little Boy du Vent x Wayland Cranberry)

Fokker321
Berichten: 504
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:45

Moratoetje schreef:
En onze eigen gefokte kleine maat hengst Arendsnest's Cappuccino (Sulaatik's Vesins x ster pref. v. Carlo). Cappuccino is een C-maat van 1.35m en echt een mega beweger, ik durf wel te zeggen dat hij momenteel een van de best bewegende beschikbare hengsten van het stamboek is. Hij kan in mijn ogen heel veel toevoegen, zeker bij de kleine maat fokkerij. Nu nog de fokkers zo ver krijgen om naar Zeeland te komen om te dekken :P

[ Afbeelding ]


Doen jullie ook KI met hem of enkel natuurlijk dekken?
Springen jullie ook met jullie pony's?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:05

Fokker321 schreef:
Moratoetje schreef:
En onze eigen gefokte kleine maat hengst Arendsnest's Cappuccino (Sulaatik's Vesins x ster pref. v. Carlo). Cappuccino is een C-maat van 1.35m en echt een mega beweger, ik durf wel te zeggen dat hij momenteel een van de best bewegende beschikbare hengsten van het stamboek is. Hij kan in mijn ogen heel veel toevoegen, zeker bij de kleine maat fokkerij. Nu nog de fokkers zo ver krijgen om naar Zeeland te komen om te dekken :P

[ Afbeelding ]


Doen jullie ook KI met hem of enkel natuurlijk dekken?
Springen jullie ook met jullie pony's?


Cappuccino dekt natuurlijk, we hebben geen dekbok in de buurt beschikbaar die laag genoeg kan voor hem.

Cappuccino is meer een dressuurpony dan een springer. Niet omdat hij niet kan springen maar hij is (nu nog) te kijkerig op de hindernissen. De meeste kleine maat New Foresters zijn ontzettende goede springers maar ze komen vaak te kort in beweging. En dat kan Cappuccino dus buitengewoon.

Florencio is enkel KI beschikbaar. Hij wordt momenteel alleen in de dressuur uitgebracht. Misschien dat ik in de toekomst een ponyruiter voor hem zoek voor het springen. Florencio kan ontzettend goed springen, niet verwonderlijk met Kantje's Ronaldo als grootvader :o