Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:37

Veel pech allemaal, balen als ze niet drachtig zijn geworden. Ik vond dat vorig jaar heel lastig toen 1 merrie niet meewerkte, als het zelfs meerdere zijn is het helemaal een bittere pil.
Gelukkig ook wel weer veulentjes die verwacht worden voor volgend jaar. Gefeliciteerd iedereen die een veulentje verwacht!

Ik speen dit jaar op 6 maanden en een beetje. Vorige heb ik er 11 maanden bij gelaten, dat vond ik wel heel fijn maar dat is dit jaar geen optie vanwege kuddesamenstelling met hele uiteenlopende voerbehoeftes.
Denk ook dat het er gek uit ziet als deze als bijna jaarling nog zou drinken :+ , ze is hard op weg om moeder voorbij te groeien. Ben wel echt heel blij met het clubje, het is echt een hele fijne kuddedynamiek momenteel. Dus zodra het even kan gaan ze snel weer samen na het spenen als het weer het toe laat.
Afbeelding
Afbeelding

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:54

marjolein88 schreef:
Wij spenen ze zoiezo voor de echte winter. Het is anders niet te doen om zoveel bij te voeren om de merries nog rond en goed op conditie te houden wanneer er geen rijk gras meer groeit


daar heb ik "helaas" geen last van :+ . Phoebe lijkt nu alsof ze elk moment weer kan bevallen. Dus ik heb haar sinds afgelopen week weer aan werk gezet. Is ook beter.
Maar Fellow loopt er nu ook nog bij, hij is nu 5,5 maand. Als het goed is gaat ie volgende week naar de opfok. Het is eigenlijk de bedoeling dat hij verkocht wordt. Maar tot nu toe nog niet verkocht. Dus dan blijft ie maar.
Phoebe zit vandaag alweer op 86 dagen!

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:51


Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:07

Wat is de genetische code van Smokey Cream? Iemand een idee?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:26

Fokker321 schreef:
Wat is de genetische code van Smokey Cream? Iemand een idee?


EeaaCrCr (kan vos basis geven) of EEaaCrCr (homozygoot zwart, geen vos basis mogelijk).

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:06

Quir schreef:
Fokker321 schreef:
Wat is de genetische code van Smokey Cream? Iemand een idee?


EeaaCrCr (kan vos basis geven) of EEaaCrCr (homozygoot zwart, geen vos basis mogelijk).


Dank u ! Waarvoor staat de a?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:12

A of a is agouti, bij een hoofdletter heb je agouti en wordt zwart bruin (in dit geval heb je dan dus een perlino). Agouti kleurt zwart pigment op het lichaam rood, op de extremiteiten na, een vos heeft al alleen rood pigment dus daar gebeurt er niets. Bij een kleine letter wordt de vacht niet verandert en hou je dus een zwarte als ze EE of Ee zijn.

Dus:
EE AA / Ee AA / EE Aa / Ee Aa = bruine basis
EE aa / Ee aa = zwarte basis
ee AA / ee Aa / ee aa = vosbasis

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:27

Ik blijf het knap vinden dat er mensen zijn die dat zo weten. :')

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:33

Haha als je eenmaal het idee snapt is het heel simpel. Ik kan het in mijn slaap maar ik heb er en voor geleerd en het is deels mijn werk om het uit te leggen :+

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:40

tja, ik heb het idee al een paar keer uitgelegd gehad, een boek erover gelezen maar helaas, het land niet bij mij.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 20:17

DNA voor dummies :D

Misschien eerst het makkelijkste proberen te snappen. E=zwart e=rood (vos) Hoofdletter is de baas. De een EE is zwart. Ee is ook zwart, maar ee is dus een vos.

Dan heb je allerlei geven die op die kleuren invloed kunnen hebben. Waarvan de eerste agouti is. Het gen dat wel invloed heeft op zwart maar niet op vos. Omdat deze voor de 3e soort van basiskleur zorgt (al is basiskleur bij deze discutabel) wordt deze er vaak ook bij vermeld. Wat gebeurd er met Aa (1 gen aanwezig, 1 gen niet) of AA (2 genen aanwezig). Op zwart heeft dit gen wel effect, dat wordt dan bruin. Bij vos gebeurd er helemaal niets. Vos met Aa of AA is gewoon vos.

Begrijp je het tot hier?

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:49

Ik snap het altijd wel, ik onthoud het alleen niet. :')

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:08

mooney schreef:
A of a is agouti, bij een hoofdletter heb je agouti en wordt zwart bruin (in dit geval heb je dan dus een perlino). Agouti kleurt zwart pigment op het lichaam rood, op de extremiteiten na, een vos heeft al alleen rood pigment dus daar gebeurt er niets. Bij een kleine letter wordt de vacht niet verandert en hou je dus een zwarte als ze EE of Ee zijn.

Dus:
EE AA / Ee AA / EE Aa / Ee Aa = bruine basis
EE aa / Ee aa = zwarte basis
ee AA / ee Aa / ee aa = vosbasis


Dank u voor de heldere uitleg!

Kan je op de enkel verdunde kleuren (palomino ed) en dubbelverdunde kleuren (cremello ed) ook champagne kleuren hebben/zien of gaan die 2 niet samen ?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:40

Ze kunnen samen voorkomen, al is champagne erg zeldzaam bij (sport)ponys dus de kans dat je het tegen komt is klein.

Op enkel verdund zie je nog wel dat het er is, dan heeft het de volgende namen:
Palomino + champagne = gold cream (champagne)
Valk + champagne = amber cream (champagne)
Smoky black + champagne = classic cream (champagne)

Een dubbel creme paard kan ook champagne dragen maar daar zie je geen tot weinig kenmerken omdat ze al geen tot weinig pigment meer hebben.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 02:53

Afbeelding
kan zeker, mijn amber cream (+leopard+splash) nmprs veulen

creme heeft Cr en champagne Ch
bij beide als er 1 gen aanwezig is schrijf je het zo Cr/n en Ch/n, 2 genen aanwezig is Cr/Cr en/of Ch/Ch. Dan zijn deze genen ook te combineren, soms is het op uiterlijk lastig te zien. Beide genen kunnen dan enkel of dubbel aanwezig zijn.

In het geval van mijn mini veulen is het genen patroon:
E/E, A/a, nd2/nd2, CH/n, CR/n, LP/n, SW1/n, W20/n

Hierin staat E/E dus voor zwart zonder gen voor rood (vos)

A/a betekend 1 gen wat inwerkt op zwart en van zwart bruin maakt, op vos doet dit gen niets.
Als dit het zou zijn, zou het veulen dus bruin zijn, echter...

Eerst halen ze nd2/nd2 erbij, dit geeft informatie over het wildkleur gen. Bij dit pakketje doen ze het ineens weer anders, uitleg hieronder.

Dan volgt champagne, Ch/n betekend dus 1 champagne gen aanwezig. Idem voor creme (Cr/n), ook 1 gen voor creme aanwezig.
Veulen is nu amber cream (zonder wildkleur).

Vervolgens hebben ze het nog over Lp (leopard, het gen voor stippen), SW1 (splash en aangezien daar meerdere genen van zijn staat er een 1 bij) en W20.
Lp is 1 gen van aanwezig (Lp/n). Lp heeft voor een duidelijkere zichtbaarheid witgenen nodig. Er is een witgen bekend en die heet Patern1, wat al aangeeft dat ze verwachten er meer te gaan ontdekken. Mijn veulen heeft geen Patern1 gen, ook dit gen kan weer in 1 of 2 voorkomen (1 van vader en 1 van moeder, of niet)

SW1 staat voor splash, kenmerken zijn wit markers (bles/witte benen) en vaak ook blauwe ogen.
W20 geeft witmarkers. Het veulen heeft een kol en witte voetjes.

Nu een lastige D, nd1 en nd2.
D staat voor wildkleur, dus vacht lichter en de bekende strepen (aalstreep/zebrastrepen)
nd1 dan zijn er wel strepen in meer of mindere maten zichtbaar maar is de vacht niet lichter.
nd2 zijn er geen strepen en geen lichtere vacht aanwezig.
We hebben nu dus in 1 afdeling 3 verschillende uitingen van de wel of niet aanwezige genen.
Mogelijkheden
D/D, is dus een wildkleur met strepen, lichtere vacht en heeft dus in 2-vout het echte wildkleurgen.
nd1/nd1, wel strepen maar de vacht niet lichter
nd2/nd2, geen strepen en geen lichtere vacht.
Nu zijn de genen natuurlijk ook te mengen waarin D de baas is over nd1 en nd2. Nd1 is alleen de baas over nd2 en nd2 staat dan eigenlijk voor geen wildkleur/markers aanwezig (de letter n bij de andere genen bijv. Cr/n).
Mogelijkheden: D/nd1, D/nd2, nd1/nd2

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:19

Mooi stukje theorie!

sallinara

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:45

Gaat er iemand hier ook naar de Zuidlaarder markt? :)

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:15

sallinara schreef:
Gaat er iemand hier ook naar de Zuidlaarder markt? :)


Ja ben ik wel van plan! de 18e toch?

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:24

Ik ben nog nooit geweest!

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:18

Ik heb gisteren de uitslag gekregen van het WFFS onderzoek bij My Fellow. NRPS was vergeten de haren op te sturen, dus duurde best lang voordat ik de uitslag had. Helaas is hij toch drager. Het was 50/50 kans, maar toch jammer. Hij is nog niet verkocht, dus hij gaat binnenkort naar de opfok en dan wordt ie in het voorjaar sowieso gecastreerd.

Gaan jullie ook iets kopen op de Zuidlaarder markt?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:33

Wel balen Setteli, maar gelukkig wordt hij er zelf niet minder om.

Ik vond het al heel lang duren voor ik de uitslag had, maar als ze dan ook de haren vergeten op te sturen duurt het helemaal lang. :=

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9315
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:16

BAlen Setteli, maarja dat is een gok die je hebt durven te nemen.
En zelf zal hij er geen last van hebben dus dat scheelt weer.

Janinevv

Berichten: 13237
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:26

Balen!
Ik wil eventueel iets kopen. Ligt eraan of er iets staat wat ik interessant vind.

Altijd wel een gok om daar te kopen

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:12

Quir schreef:
Wel balen Setteli, maar gelukkig wordt hij er zelf niet minder om.

Ik vond het al heel lang duren voor ik de uitslag had, maar als ze dan ook de haren vergeten op te sturen duurt het helemaal lang. :=


Nee hij wordt er zeker niet minder om :D Ja ik had op een gegeven moment maar een keer gemaild waar de uitslag bleef, duurde nog ruim een week en nog een keer mailen met het antwoord dat ze het vergeten waren -:(-

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:15

Balen, maar als de ballen er toch onderuit gaan maakt het geen drol uit.