Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 103 [ 2557 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 103  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic ponyfokkerij

 
Profiel   

Hi,

Ik ben al een tijdje bezig met het fokken van paarden maar sinds kort kriebelt het ook richting de pony fokkerij. Moest de dochter ooit willen rijden lijkt het mij zeker interessant (ze is nog klein maar moeder mag dromen eh :+ ).

Nu ben ik zelf een absolute leek en ken ik niks qua pedigrees. Ik wil er zeker ook niet zomaar holder de bolder mee starten maar me eerst goed verdiepen.

Het leek me dus erg leuk om een klets topic te open over de ponyfokkerij. Op deze manier kan iedereen informatie wisselen en word ik hopelijk wat slimmer :D

Topic staat open voor alle stamboeken.

Afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij Ferienhof in Weeze en erg leuke pony's gezien. Iemand ervaring met één van deze hengsten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 09:42 



 
Profiel   

Sinds een paar jaar fok ik met pony's. Ik ben begonnen met 1 Welsh NWR merrie en inmiddels heb ik er 3 drachtig staan. Waarvan 1 van Golden Daim F, eentje van Genesis BL en eentje van Amalia's Pieter (NWR). Ook heb ik 2 hengsten in de opfok staan van His Royal Badness DK. Eind maart verwacht ik het eerste veulen.
Zelf ben ik actief binnen het NWPCS, maar ik kijk zoals je ziet ook buiten dat stamboek.
Het was jammer dat het zo vroeg op de avond was, in combinatie met afstand was het voor mij niet haalbaar. Het zag er geslaagd uit :j

Voor mijn dochter ga ik eerst op zoek naar een kleintje, een Shet ofzo maar daarna staat de opvolging klaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 09:50 



 
Profiel   

Ik fok met een appaloosa D pony, een NAS stermerrie van First Stayerhof's Ramzi H. Ik had afgelopen jaar een veulen van His Royal Badness DK, dit jaar is ze drachtig van FS Next Diamond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 09:55 



 
Profiel   

Ik ga mee kletsen!

Ik ben begonnen met mijn Jazz merrie te dekken door een pony. Haar eerste veulen is van Power and Paint en is inmiddels 11 jaar. Ze is nu zelf drachtig van FS Mr. Right, 22 april is ze uitgerekend.
De Jazz merrie heeft ook nog een veulen gehad van Don Cremello du Bois en die heb ik verkocht.

Ik ben jaloers op je TS dat je vrijdag naar Ferienhof Stucker bent geweest. Ik had ook graag gegaan, maar had net een andere afspraak gemaakt voor die vrijdag.

Hoe was Mr. Right? Ik zag hem op fb voorbijkomen bij jullie uitje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:01 



 
Profiel   

Leuk initiatief! Ik volg ook graag mee!

Setteli: hoe groot is jouw Power and Paint uit de Jazz geworden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:26 



 
Profiel   

Fokker321 schreef
Leuk initiatief! Ik volg ook graag mee!

Setteli: hoe groot is jouw Power and Paint uit de Jazz geworden?


Ze is 1.60. Echt een mooi maatje voor mij.
Deze foto is van een paar weken geleden. Ze is nu 287 dagen drachtig.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:28 



 
Profiel   

MDWStables schreef
Sinds een paar jaar fok ik met pony's. Ik ben begonnen met 1 Welsh NWR merrie en inmiddels heb ik er 3 drachtig staan. Waarvan 1 van Golden Daim F, eentje van Genesis BL en eentje van Amalia's Pieter (NWR). Ook heb ik 2 hengsten in de opfok staan van His Royal Badness DK. Eind maart verwacht ik het eerste veulen.


Zijn deze allemaal in de D maat?

Dat lijkt me het grootste probleem (worden) in de ponyfokkerij. Heb de indruk dat veel pony's de wettelijke eind-FEI-D-ponystokmaat ontgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:30 



 
Profiel   

Ik kom mij hier ook melden :D . Ook ik leer graag van ervaringen van anderen op dit gebied.

Na jaren dressuurpaarden gefokt te hebben ben ik overgestapt nu naar de D sportpony's. We gaan op veel kleinere schaal verder met de fokkerij. Eigenlijk staat onze fokkerij een beetje 'on hold'. Alle paarden zijn verkocht (op één na) en ik heb twee D pony merrieveulens gekocht. Deze zijn inmiddels 2 jaar, dus fokken is nog even niet aan de orde.

Daarnaast heb ik een D hengstveulen gekocht (nu bijna een jaar). Als hij zich goed ontwikkelt dan is de bedoeling om hem zowel bij het welsh stamboek als bij het NRPS aan te bieden. Maar hij moet eerst maar even veilig groter groeien :D .

Heb je al een merrie om in te zetten voor de pony fokkerij Umeo?

FS Mr.Right is wel een topper qua nakomelingen natuurlijk Setteli. Ik zou hem alleen wel laten staat vanwege het WFFS positieve. Ik weet het, fokken met een negatieve merrie is in principe geen probleem. Maar ik wil dit eigenlijk niet verder verspreiden en ik heb zelf gemerkt dat een merrie die positief is toch lastiger verkoopt. Als je een hengst fokt en voor de keuring zou willen gaan dan is het wel belemmerend voor goedkeuring. Als hij al goedgekeurd zou worden dan laten veel fokkers hem dan toch ook staan. En het ís al niet lonend doorgaans om een ponyhengst voor de fokkerij beschikbaar te stellen :n .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:30 



 
Profiel   

Fokker321 schreef
Dat lijkt me het grootste probleem (worden) in de ponyfokkerij. Heb de indruk dat veel pony's de wettelijke eind-FEI-D-ponystokmaat ontgroeien.


Dat is bij pony's wel een uitdaging inderdaad :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:31 



 
Profiel   

Setteli schreef
Fokker321 schreef
Leuk initiatief! Ik volg ook graag mee!

Setteli: hoe groot is jouw Power and Paint uit de Jazz geworden?


Ze is 1.60. Echt een mooi maatje voor mij.
Deze foto is van een paar weken geleden. Ze is nu 287 dagen drachtig.

[ [url=m/SL7vxU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh fijn! En hoe groot was de Jazz merrie?
Nu als doel D pony?

Leuk zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:32 



 
Profiel   

LDRD ik heb Phoebe ook laten testen, wilde geen risico nemen. Veulen gaat ook getest worden. Merrie wil ik graag houden om mee verder te gaan. Hengst gaat verkocht worden. Ik heb niet de mogelijkheden om een hengst aan te houden. En wat je zegt, als ze al goedgekeurd gaan worden, is dit niet echt lonend.

Welke afstamming hebben jouw veulens?

Fokker321, Jazzy is 1.69. Inmiddels is ze 23, maar nog super fit en gezond.
Ja ik wil uiteindelijk op een D pony komen. Ik hoop dat dit als gaat lukken met het Mr Right veulen, maar dat is afwachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:34 



 
Profiel   

Fokker321 schreef
MDWStables schreef
Sinds een paar jaar fok ik met pony's. Ik ben begonnen met 1 Welsh NWR merrie en inmiddels heb ik er 3 drachtig staan. Waarvan 1 van Golden Daim F, eentje van Genesis BL en eentje van Amalia's Pieter (NWR). Ook heb ik 2 hengsten in de opfok staan van His Royal Badness DK. Eind maart verwacht ik het eerste veulen.


Zijn deze allemaal in de D maat?

Dat lijkt me het grootste probleem (worden) in de ponyfokkerij. Heb de indruk dat veel pony's de wettelijke eind-FEI-D-ponystokmaat ontgroeien.


Dat klopt wel, maat is best een aandachtspunt. Gelukkig is de xxl pony inmiddels heel populair in Duitsland en ook in ons land is de E wel gewild. De jeugd wordt immers steeds langer en het aantal kinderen wat werkelijk in de FEI terecht komt is klein te noemen.

Mijn nwr merries zijn 1.48 en 1.44. Mijn wpbr is 1.52. Mijn hengsten zijn nog in de groei.

Met de hengstenkeuze probeer ik rekening te houden met het formaat. Echter is dat ook lastig omdat er weinig hengsten zijn met minder maat. Of je moet uitwijken naar een andere sectie maar, dan vind ik het toegeven op bewegen weer een punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:37 



 
Profiel   

In Duitsland is de XXL inderdaad heel populair inmiddels. Geen reden voor paniek dus als ze de maat uit gaan :D .

Ik heb een merrie van Cassanova du Bois uit Orchard Orange Pippin (Easter el Nino x Verona's Bo-Gi) en een merrie van Hesselteichs Don't Forget me uit de directe moederlijn van Hesselteichs Golden Dream.

Twee tótaal verschillende dieren, maar ben met beide heel blij.
De Cassanova (Pippins Parel) is een ADHD valk, superlief, super nieuwsgierig en een beetje gek :+ .
De ander (Hesselteichs Darya) is een heel zachtaardige rustige bruine.

Volgend jaar gaan we met beide naar de keuring.

Het hengstje dat ik heb is de volle broer van Parel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:48 



 
Profiel   

MDW, heb jij dat voshengstje in de opfok staan? En ben je van plan daarmee naar de HK te gaan?
Zo'n gaaf dier vind ik dat <3 .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:51 



 
Profiel   

Ik kom ook meelezen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:54 



 
Profiel   

Op jou ben ik jaloers met die pracht pony's en veulens in aantocht :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 10:58 



 
Profiel   

LDRD schreef
Op jou ben ik jaloers met die pracht pony's en veulens in aantocht :D .

Haha dat is lief. Maar ik ben jaloers op jou. Eigen plekje voor de beesten, lijkt me zo fijn. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:10 



 
Profiel   

Dat is zeker fijn, hoewel het soms ook lastig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:14 



 
Profiel   

Ik lees ook mee.

Ben zelf enkel een gelegenheidsfokker voor eigen gebruik. Maar ik vind het super leuk om de hengstenkeuringen te volgen en in bepaalde lijntjes te duiken. En een beetje discussiëren over exterieur en beweging vind ik ook wel leuk.

Ik heb zelf twee kleine welsh typetjes (B pony's), moeder en dochter. De grootste van de twee is drachtig van Winston Jr, en afgelopen zomer heb ik een merrieveulen van Dating AT uit een Dornik B moeder aangeschaft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:18 



 
Profiel   

Ik denk dat je ook even moet kijken welk ras je aanspreekt :)

Zo zijn wij bijvoorbeeld New Forest fan (en zal je met de maat over het algemeen veel minder problemen hebben omdat die veel minder ingekruist zijn in het verleden).
Ik hou van de karakters van New Foresters en vind de types die er momenteel zijn ook gewoon erg mooi.
Andere zijn weer wat meer Welsh fan, en weer andere houden weer meer van nrps (zelf vind ik beide niks, maar dat is echt persoonlijke voorkeur).

Je zou eens op wat keuringen kunnen gaan kijken, of gewoon eens op sporthorses rond gaan neuzen om te kijken welke types je aanspreken en welk ras dat daar dan bij hoort.

(eens een forester, altijd een forester :D ).
Ik heb 2,5 jaar geleden ook een veulen gekocht, en die ben ik nu rustig aan aan het beleren. Ik hoef nooit meer een paard :Y) , ik word zo blij van mijn pony <3 (op instagram kun je eventueel wat foto's terug vinden).

En houdt er in je rantsoen rekening mee, dat de gemiddelde pony echt een stuk minder nodig heeft dan een paard......

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:21 



 
Profiel   

Zo jullie gaan snel :D

Ik ga alles rustig doorlezen en het nodige opzoekwerk verrichten.

Ik heb zelf nog geen merrie nee. Ik heb ook al uit goede bronnen vernomen dat ze niet goedkoop zijn :7 Iemand enig idee welk budget je toch moet voorzien voor een degelijke merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:26 



 
Profiel   

Als je een écht goede merrie wil aanschaffen dan ga maar sparen :D .

Of koop een veelbelovend veulen, en fok zelf op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:27 



 
Profiel   

LDRD schreef
Als je een écht goede merrie wil aanschaffen dan ga maar sparen :D .

Of koop een veelbelovend veulen, en fok zelf op.


Ja dat zegt iedereen maar niemand noemt bedragen :Y) :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:28 



 
Profiel   

mooney schreef
en afgelopen zomer heb ik een merrieveulen van Dating AT uit een Dornik B moeder aangeschaft.


Via een veiling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:32 



 
Profiel   

Umeo schreef
LDRD schreef
Als je een écht goede merrie wil aanschaffen dan ga maar sparen :D .

Of koop een veelbelovend veulen, en fok zelf op.


Ja dat zegt iedereen maar niemand noemt bedragen :Y) :P

Ik wil wel transparant doen. Ik heb een merrieveulen aangeschaft voor 5250 euro. Uit een leuk lijntje, leuk kleurtje, goede beweging en passend bij mijn gebruiksdoel. Geen kampioenskandidaat, wel functioneel en passend bij wat ik zocht. Gekocht in Duitsland, dus dan betaal je wel wat meer, mijn ervaring is in ieder geval dat ze in Duitsland meer betalen voor pony's dan in Nederland.

Fokker321: nee, direct van de fokker.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 103 [ 2557 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 103  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen