Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:07

[KG] [FOTO] Wie heeft hier een valk?
Ik dacht even dat ik in verkeerde topic zat :D

Als ik ga dekken dit jaar is de keuze gemaakt qua hengst.
Wordt met diepvries sperma maar gelukkig bij DA redelijk in de buurt.
Dan zou er volgend jaar een 100 procent connie op de wereld komen,

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 11:38

Dankjewel dames voor het meedenken. Denk dat ze dan inderdaad toch gewoon een valkje gaat zijn. Maakt uiteindelijk ook niet uit. Maar gewoon hopen op een gezond veulen. :Y)

Gefeliciteerd Quir, Milagro ziet er echt heel goed uit! Zo braaf ook <3 komt hij na dit dekseizoen terug naar Zweden?
Jammer van de andere hengst maar zo een knappe pony gaat er zeker wel komen! :j

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:15

Gefeliciteerd Marjolein met je knappe veulen, wat een beauty <3

Milagro is gaaf Quir <3 soms twijfel ik wel eens aan een uitstapje naar een ander ras met een van onze Foresters :o

Hier is het aftellen naar het 1e veulen begonnen. Caramel is echt mega dik, en haar staart is inmiddels net een ontplofte pleeborstel := Ze is officieel 26 maart uitgerekend. Bij haar eerdere veulens duurde de draagtijd minimaal 3 weken langer maar nu twijfel ik of ze dat gaat volhouden.

Met mijn drachtige cushing merrie Beau gaat het eigenlijk best goed. In overleg met de DA staat ze nu op een 1/2 tabletje Prascend p/dag tot eind maart. Ze is 28 april uitgerekend, we moeten een maand van te voren stoppen met de medicatie voor het aanmaken van de melkgift. Ze begint nu ook haar los te laten, ik wacht nog even af voordat ik het scheerapparaat erover haal :o

Mocht het mis gaan of zo zijn dat ze niet haar veulen zelf kan grootbrengen: we hebben 2 merries staan (beide leeg dit jaar) die veulens van anderen accepteren, dus we proberen dan bij een van deze merries. De SOS-kit van Pavo is ook al in huis, aan de voorbereiding zal het niet liggen. Maar ik hoop zo dat ze zelf fit genoeg is om haar veulen groot te brengen, het is zo'n moedertje :o Ik vind het op een of andere manier nu nog spannender dan voorgaande jaren!

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:19


Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:11

Annash schreef:
Wat let je, Moratoetje? O:)


Als ik puur alleen voor het commerciële zou fokken zou ik het wel doen denk ik. Maar ik heb te veel liefde en passie voor het ras en fok daarom enkel raszuiver Forest.

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:17

Dat is een reeele reden om inderdaad bij NF te blijven en geen uitstapje te maken. :)

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:40

Neemt niet weg, dat ik pony's van andere rassen/stamboeken ook erg mooi en aansprekend kan vinden :)

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 20:41

Iemand die mij misschien op weg kan helpen qua hengstenkeuze?

Wat zoek ik?
* Goed karakter (standaard)
* hengst die een tikkeltje lengte kan toevoegen met een goed achterbeen.

Merrie zelf is echt super braaf (tot nu toe). Is momenteel de meest gepoetste pony in België denk ik :+ mijn dochtertje van 4 is er helemaal gek mee.

Ik kijk over landen en stamboeken heen. Bij voorkeur wel een hengst uit België, Nederland of Duitsland. Puur praktisch.

Ben heel benieuwd :)

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:04

*breekt even in*

Ik ben op zoek naar een leuke jonge NF pony, die de basis al
aardig onder de knie heeft, jullie tips waar ik een eventuele topper
in de dop zou kunnen gaan vinden :)

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:11

Misschien heeft debbie van der geest van de kanaalhoeve er nog een staan? Ik heb alleen maar halve foresters.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:29

Ik heb een leuk Du Bois veulen zien voorbij komen en een knappe nieuwe aanwinst van Umeo. 2x gefeliciteerd dames !!

Ivm nieuwe aanwinst: hoe heb je dat aangepakt? Advertenties doorspitten of fokkers mailen en vragen of ze iets te koop hebben?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:45

Quir: Ik vind Milagro echt heel gaaf, jammer van de andere hengst maar die komt er ook wel!

Bloembloem; Ik zou eens vragen bij de Forester fokkers en hier in het topic zit ook tenminste 1 iemand die ze fokt, die zal wellicht goede contact hebben binnen die kring.

Fokker321; Mijn persoonlijke ervaring van afgelopen jaren is dat er best veel via via verkocht wordt. Ik krijg regelmatig berichten of ik iets heb of weet en zo zal dat ook bij anderen gaan.

En allemaal kleurtjes :D ik heb toevallig van de week ook een paar foto's gemaakt van mijn kleine verzameling. Zonnebloem is uit logeren.

Fleur v. De Goede Ree Now or Never
Afbeelding

Het kind van Golden Daim
Afbeelding

Het kleinkind van Genesis BL
Afbeelding

We are family
Afbeelding

Onze bleekscheet v. Reitland's Diamond Gold
Afbeelding

De vreemde eend :') Welsh B
Afbeelding

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:38

Wat een knapperds allemaal! En wat is Fleur al rond, wanneer is ze uitgerekend?

BloemBloem, hier zitten wel wat NF mensen inderdaad, en anders misschien gewoon eens via FB proberen?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:31

BloemBloem schreef:
*breekt even in*

Ik ben op zoek naar een leuke jonge NF pony, die de basis al
aardig onder de knie heeft, jullie tips waar ik een eventuele topper
in de dop zou kunnen gaan vinden :)


Ik heb alleen jong en onbeleerd staan. Komende zomer heb ik er wel waarschijnlijk :o

Je zou eens kunnen vragen bij Dressuurstal Heeswijk, die heeft er meestal wel staan.

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-24 10:17

Fokker321 schreef:
Ik heb een leuk Du Bois veulen zien voorbij komen en een knappe nieuwe aanwinst van Umeo. 2x gefeliciteerd dames !!

Ivm nieuwe aanwinst: hoe heb je dat aangepakt? Advertenties doorspitten of fokkers mailen en vragen of ze iets te koop hebben?


Via via inderdaad. Als je een fokmerrie/veulen zoekt weet ik nog wel een adresje. Mag je altijd een pb sturen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:06

Gister naar de dps show geweest. Vooraf lekker gegeten. De voorbereidingen waren super en e show weer prachtig in elkaar gezet. Er was een echt goede zangeres (helaas soms wat schel klinkend uit de boxen) wat de shows aan het begin en na de pauze wel heel bijzonder maakte.
De dansgroep was er ook weer bij en de energie spatte eraf. Wel jammer dat die vooral naar de lange zijde keken en de betaalde tribune plekken op de korte zijde waren.

Dat brengt me naar het volgende, je betaald en je zit op de korte zijde. Onbetaalde plekken langs de lange zijde. Mischien die zitplekken die daar zijn, ookal zijn het er niet veel dan ook verkopen (al dan niet duurder?).

Terug naar de korte zijde, die heeft natuurlijk voor en nadelen. Nadeel is dat de korte stukje dat je het paard van zij ziet, deze ook in de bocht is en dat is dan toch anders als op een lange zijde. Blij dat ze ook nog wel een diagonaal mee pakten. Wij zaten op de tribune meer rechts (bijna helemaal aan de rechter kant) en konden daardoor de pony's goed van voor en van achter beoordelen. Hierdoor zijn er voor mij best heel wat hengsten afgevallen die ik gewoon niet correct genoeg vond. Volgende week hoop ik een deel van de hengsten van de zijkant te kunnen zien alleen heb ik de ochtend bhv nascholing. Hopelijk in het avond programma nog wat interessante pony's.

Wat ik van zo een show dan weer heel jammer vind, bijna alle pony's worden rondgejakkerd in hoog tempo en hebben al veel spanning voor alles wat er te zien is natuurlijk. Ik heb dus heel wat beengezwaai gezien met hoofdjes hoog in de oprichting. Maar ik zie zelf liever een hengst in een meer natuurlijke gang. Of in ieder geval afgewisseld. Bij de jonge paardenproeven vind ik het stukje halsstrekken ook altijd erg waardevol. Gelukkig waren er ook wel pony's die met wat meer lengte werden voorgesteld, veelal jonge pony's maar helaas werden ook die in een eigenlijk te hoog tempo rond gejaagd. En ja ik weet dat dit het beeld is waar de jury's in de sport en jonge paardenwedstrijden op g..... maar ik mis dan wel heel veel info. En dan is het nog maar de vraag hoe gezond dit is.

Verder weinig variatie in wat de hengsten lieten zien, links en rechtsom draf, wat galop en in stap naar de plek om op te stellen. Vervolgens nog een rondje proberen showen. Ik heb weinig oefeningen gezien als zijgangen, schakelvermogen en andere in de dresuurproeven voorkomende dingen.

Bij de springpony's was wel meer opbouw al was de nadruk ook vooral op het springen daarin. Veel bloederige types gezien die daarom voor mij afvallen. Mijn lesklanten vinden dat allemaal veel te spannend. Ook wel gave foresters gezien en ook nog een die wel een beetje de techniek van mijn springpony aan deed. Ik moet daar altijd om lachen. Soort van lancering en dan trekt ze alles in en raakt net niet met dr buik de hindernis. Ze springt ook nooit hoger als nodig.

Afbeelding
Dit zijn stills uit een watsapp filmpje dus kwaliteit is bagger maar je kan wel beetje zien hoe de 1,38m hoge pony over 1,20m hindernissen komt :z weet wel dat ze in 4 maanden van b naar 1,10m is gereden en toen ze 1e parcours een wp reed ze het 2e parcours 1,20m hebben gestart gewoon omdat het kon (dat is in België toch anders als in nederland)

Ik heb van een aantal hengsten ook filmljes gemaakt. Je mag me altijd even een pb doen met de vraag of de jouwe, of jou favoriet ertussen zit. Ik ga er nog wel een reel van maken voor insta.

Kortom een geslaagde avond en ik ga volgend jaar zeker weer.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:38

Helemaal mee neen Lailapri.
De show gaat ten koste van de ponies, sommige konden zich echt niet laten zien. DH PP bijvoorbeeld, ik hoop dat dat niet de basisgang was .... jammer want gezien de afstamming was ik hier erg benieuwd naar.
En waarom een 3 jarige onder het zadel laten zien? Dat zouden ze gewoon niet moeten doen.
En 1.50 springen hoeft van mij ook echt niet.
Gezien te tijdsdruk zou ik het linten verstrekken ook niet meer doen. Doe dan een extra rondje draf.

Maar nog steeds super blij met dit initiatief.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 17-03-24 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:11

Inderdaad heel waardevol geweest om op de korte zijde te zitten en de pony’s vanaf achter te kunnen zien. Er waren er echt veel die in mijn ogen niet correct waren.
Verder wederom een mooie show. Al vind ik jouw idee van de lintjes overslaan om meer van de pony’s te kunnen zien een hele goede.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:08

Ja op de korte zijde was prima, zo was het wijdgaan van sommige hengsten heel goed te zien.
Dat er bloederige pony’s bij zijn, zeker. Maar mensen willen topsportpony’s fokken en dan heb je bloed nodig. Of in elk geval veel vermogen en go. Precies als bij de paarden, spektakel scoort…
Ook werden niet alle pony’s fijn gereden en bij sommige kwam dat de beweging niet ten goede. Van mij mogen bandages volgend jaar verboden worden. Vrijwel alle pony’s waren ingepakt met enorm vee verband, dat vond ik erg jammer. En slecht.
De show was weer echt een show, maar inderdaad die lintenceremonie hoeft niet, dan liever nog wat meer van de pony’s laten zien.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:39

2 goede ideeën, bandages verbieden, bescherming eenvoudig houden, gewoon alleen wat nodig is voor bescherming. En lintjes is leuk, maar kost idd aardig tijd met ook de foto's maken. Dat kan dan misschien beter buiten de baan op een foto plaats want het is wel heel speciaal voor de eigenaren en fokkers om de foto's te hebben als herinnering misschien? Bij de appaloosa keuring maken de van alle merries na afloop ergens op een apart plekje ook een foto op stand en mag je op verzoek er ook bij. Maak een mooie achtergrond of gewoon een simpele lege achtergrond.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:35

Hier de beleving vanuit deelnemer gezien.
Super mooie avond met echt een goede organisatie!!
Paar puntjes van verbetering blijft altijd ( is tenslotte ook maar de 2e editie van dit unieke evenement ).
De losrijbaan was erg krap. Die was smal en kort en er stond een hindernis in en er werd gemiddeld losgereden met 6 tot 8 hengsten in dit bakje.
Bij de 1e hengst kreeg ik een hengst zonder stuur/rem achterop en bij de 2e hengst liep er een jonge palominohengst aan de hand die erg aan het steigeren, schreeuwen en wegspringen was. En dan tussen de 7 /8 die onder het zadel zijn (waarvan sommige aan het springen zijn) is dat dan wel een uitdaging!

De show baan was weer wat ruimer dan vorig jaar en zag er prachtig uit!!!
De muziek was wel lekker pittig maar stond op een keurig net volume.
Het is inderdaad wel even in spannend binnenkomen voor de hengsten en dan vliegt de tijd natuurlijk voorbij! Je hebt ongv 3 min voor het opstellen/uitreiken.
In de baan staat een hindernis, aankleding en fotograaf+ringmeester, dus daardoor is het rijden van zijgangen/oefeningen erg moeilijk te plaatsen.
Ik merkte zelf dat de tijd voorbij vliegt en wanneer de ringmeester aangaf dat we mochten opstellen , dat ik bijvoorbeeld nog niet eens gestapt had. Goede leer voor volgend jaar voor mezelf, om dat beter in te delen en in de gaten te houden.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:55

Ik heb gisteravond genoten van deze tweede editie! Ik vond het ten opzichte van vorig jaar een stuk ruimtelijker. Wij zaten aan een tafel in ongeveer het midden van de baan en we hebben het heel gezellig gehad.
Het is een wel erg spannende entourage voor de pony’s en sommige pony’s hebben nog niet zoveel meters in de benen. Dan blijft zo’n optreden toch een momentopname en het kan best zijn dat je favoriet zich die avond wat minder laat zien. Aan een evenement is nooit alles perfect dus ruimte voor verbetering is altijd en ik heb er veel vertrouwen in dat dat wel gaat lukken met zo’n jonge organisatie.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:00

Dat zeker, de organisatie doet er alles aan om het tot een groot succes te laten maken en met de puntjes wordt zeker weten wat gedaan

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:44

Zouden jullie heen gaan als het bijvoorbeeld vanaf 15u zou zijn en dan dat de hengsten wat langer de tijd hebben? Zou ook mogelijk moeten zijn voor de organisatie en accommodatie maar ik probeer mee te denken. Bezoekers zouden wel meer van de catering hebruik maken schat ik in. Dan heb je ipv 8 misschien 6 hengsten tegelijk bij het losrijden. Misschien dan ook meer kans op een leuke kuur op muziek?

En zou de regel wat zijn dan onder het zadel pas vanaf 4 jaar mag? Omtrent veiligheid en in kader van meer rekening houden met de pony's?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:48

ja ik denk dat wat langere blokjes wel fijner zijn (of idd het opstelmomentje buiten deze tijd om)
Of bijv in de middag de baan kunnen verkennen in wat meer rust.
En zoiezo geen toegangspad of kletsende bezoekers door de losrijbak, want dat is ook al zonde van de ruimte. Nu stonden en liepen er zoveel mensen doorheen. ook best gevaarlijk.
En misschien hengsten aan de hand niet in de inrijbak (want die zitten ze juist op te jutten, terwijl de rijders ze juist naar de ontspanning willen brengen)

maar al met al heb ik er van genoten ! Ik was tevreden over hoe lief onze ponys het allemaal deden.
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 17-03-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt