Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
acerdurac

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:10

Klein vraagje, misschien kan iemand mij hier mee helpen. Ik heb de Cremello destijds aan laten keuren bij het NRPS . Ze is nu stamboek. Ze had echter in Frankrijk al vijf veulens gehad toen ik haar kocht. Dat is niet overgenomen. Nu zijn er drie dochters van haar die het vrij goed doen in de sport. Een springt 1.20 op nationaal niveau en heeft ook gewonnen de GP futur gewonnen vorig jaar. Is er een manier om dit toch te laten registreren? Daar het een opwaardering voor de moeder is (die zelf niet in de sport heeft gelopen) en haar andere veulens.

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:25

Hebben ze niet predicaat Prestatie fokmerrie bij nrps?

edit, die hebben ze https://nrps.nl/fokkerij/onze-fokkerij/predicaten
Even uitzoeken of je buitenlandse prestaties kan gebruiken en je dan voldoet.

8.5. Prestatie-fok a) Het prestatie-fok predicaat is een predicaat dat de verervingskracht van een merrie aangeeft van de nakomelingen in de sport. b) De merrie ingeschreven in een van de NRPS-fokrichtingen en heeft minimaal drie geregistreerde nakomelingen die elk afzonderlijk aan één van de gestelde eisen voldoen van het prestatiesportpredicaat.

8.4. Prestatie-sport a) Het prestatie-sport predicaat wordt verleend aan merries die zich in de sport hebben weten te onderscheiden. b) Het predicaat kan worden aangevraagd wanneer de merrie is ingeschreven bij het NRPS en aan één van onderstaande eisen heeft voldaan: 1) Pony’s in de C, D en E maat bij de KNHS gekwalificeerd in de disciplines: dressuur, springen of eventing Z+1. 2) Pony’s in de A en B maat bij de KNHS gekwalificeerd in de discipline dressuur L2+10, springen L+10 of eventing L+2. 3) Minimaal één klasse IV-wedstrijd in de endurance sport met goed gevolg heeft voltooid. 4) Bij de KNHS gekwalificeerd is in het enkelspan Z+1 in de discipline mennen-dressuur en/of geklasseerd is in de klasse Z met minimaal 5 winstpunten in de discipline mennen vaardigheidsproef. c) Indien de prestaties in het buitenland zijn behaald, bepaalt het Algemeen Bestuur of deze gelijkwaardig zijn aan de genoemde criteria.

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:42

Als je de officiële resultaten hebt en ze voldoet aan de eisen voor prestatie fok, kan je deze resultaten in sturen en dan nemen ze het over. :D

Setteli

Berichten: 3174
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:33

EllyC schreef:
zo Setelli, dat is aardig aan de maat voor een jaarling. Hoe groot zijn de ouders dan?


moeder is 1.59, vader is 1.38....
Dus ik hoopte tussenin te eindigen, maar deze gaat wel naar de E maat.
Ze toont ook veel meer paard als de 2 jarige. Dat is echt een pony

lailapri

Berichten: 22127
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:39

marjolein88 schreef:
Ik herken dit wel haha wij hebben inmiddels 6 veulens (ja beetje snel gegaan!) En echt een luxe probleem . Ze zijn allemaal zo mooi/ knap/ goed/ lief/ interessant gefokt dat we eigenlijk niet kunnen kiezen wat we weg willen doen...
Maar allemaal aanhouden is ook beetje te gek *zucht*

Dat wordt lootjes schrijven en er x aantal trekken :D

lailapri

Berichten: 22127
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:17

Ik heb de 1e twee merries laten insemineren. De eerste is carmelina du bois (volle zus van char). Ik heb gekozen voor don cremello du bois omdat haar volle zus een hele fijne nakomeling jeeft gegeven van don cremello. Daarnaast wordt hij al een dagje ouder met zijn 17 jaar en van de 4x dat ik met dc gedekt heb, heb ik nog 3 nakomelingen lopen. Ze passen van karakter super bij mij. Ik weet ook niet hoe vaak ik carmelina nog ga dekken. Dit wordt haar 4e nakomeling maar ze heeft zelf al aardig wat dingen meegemaakt en nu haar lijf nog goed en functioneel is ondanks de littekens en zwaardere drachten wil ik dat graag zo houden.

De andere merrie is een jonge merrie. Djosha is een hamlet's magnum xl x djamaï du bois en ik wilde haar dekken met isala's white gold. Helaas was deze toen niet dezelfde dag beschikbaar en ben ik geswitcht naar de nieuwe aanwinst van marjolein next champion mr. Ik denk ook een hele fijne combinatie.

De andere merries moeten eerst nog bevallen van hun veultje maar maken niet veel haast met dit weer.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 10:42

Mijn zin om pony's te fokken is al een beetje gekrompen.

Wat een gedoe zeg dat bijna geen enkel station EU-gecertificeerd is. Iemand fokmerrie kopen? :+ :D

Annash
Blogger

Berichten: 26548
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:53

Als je een NL hengst hebt, zet de merrie maar een paar maanden hier. :')

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:55

Wat zoek je dan Umeo?

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:02

Umeo schreef:
Mijn zin om pony's te fokken is al een beetje gekrompen.

Wat een gedoe zeg dat bijna geen enkel station EU-gecertificeerd is. Iemand fokmerrie kopen? :+ :D


Ik ben voor iets anders aan het kijken wat het kost om EU gecertificeerd zaad te maken. Maar die kosten zijn echt enorm. Snap wel dat veel pony eigenaren dit niet doen.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 11:04

Ja ik snap het als hengsteneigenaar zijnde ook wel hoor. Het is gewoon vervelend want de keuze is op dit moment wel heel beperkt.

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:06

Met welk ras fok je?

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 11:08

Ik heb een gewone rijpony van 1.46m :)

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:11

maar dan is er toch genoeg in nl of Belgie te vinden?

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 11:15

Ja ben van België dus Nederland is al over de grens.
Aanbod in België is wel heel beperkt qua dressuurhengsten.

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:25

Ja inderdaad België is lastig voor goede dressuur pony's, maar ook in Nederland houden ze niet echt over.

Beetje jammer dat er in Nederland snitches zijn puur voor eigen belang...

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 11:41

Ja het komt de fokkerij naar mijn inziens niet ten goede.

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:01

Doen andere mensen dan melden bij de RVO dat eaa niet correct geimporteerd is?
Nou ja....

Je zou evt. ook met merrie over de grens kunnen gaan toch. Binnen Benelux vallen die regels toch wel mee?

Annash
Blogger

Berichten: 26548
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:25

Ik vind het sowieso heel bijzonder dat we één EU zijn maar de regels overal anders. Doe niet zo moeilijk denk ik dan.

En leef en laat leven. Voor de hobbyfokker ook bijna niet te doen al die kosten, laat staan dat je de informatie ergens duidelijk kunt vinden. Ik snap er nog steeds de ballen van (pun intended :') ).

lailapri

Berichten: 22127
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:52

Ik heb mijn nl merrie idd naar be gebracht en die is daar natuurlijk gedekt. Maar je kan de merrie natuurlijk ook bij een inseminatiestation (dierenartsenpraktijk,hengstenhouder,....) zetten net over de grens en in overleg daar laten insemineren door een nl hengst. Of op de eisprong naar duitsl. Rijden en dan dezelfde dag weer terug. Dan kan je op 1 export verklaring.

acerdurac

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:34

Hoe zit het dan met export verklaring? Ik wil volgend jaar een merrie naar duitseland brengen voor een natuurlijke dekking…

SylS
Berichten: 58
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:47

lailapri schreef:
Ik heb mijn nl merrie idd naar be gebracht en die is daar natuurlijk gedekt. Maar je kan de merrie natuurlijk ook bij een inseminatiestation (dierenartsenpraktijk,hengstenhouder,....) zetten net over de grens en in overleg daar laten insemineren door een nl hengst. Of op de eisprong naar duitsl. Rijden en dan dezelfde dag weer terug. Dan kan je op 1 export verklaring.

Dat laatste klopt niet. Een exportverklaring is alleen geldig voor een enkele reis. Uitzondering zijn de paarden met geldige FEI paspoorten. Die kunnen 30 dagen reizen

SylS
Berichten: 58
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:50

acerdurac schreef:
Hoe zit het dan met export verklaring? Ik wil volgend jaar een merrie naar duitseland brengen voor een natuurlijke dekking…

Dan heb je voor iedere reis waarbij je de grens passeert een exportverklaring nodig. Dit is een duur grapje. Aan huis ben je denk ik rond de 300 euro kwijt in Nederland. Goedkoper is vaak via de grotere transporteurs. Wat de kosten vanuit Duitsland zijn, weet ik niet.

SuperMinx
Berichten: 126
Geregistreerd: 19-03-03

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:21

Onze A New Story is op Koningsdag gearriveerd!! Alleen nog geen droogfoto’s kunnen maken. To be continued….

acerdurac

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:49

SylS schreef:
acerdurac schreef:
Hoe zit het dan met export verklaring? Ik wil volgend jaar een merrie naar duitseland brengen voor een natuurlijke dekking…

Dan heb je voor iedere reis waarbij je de grens passeert een exportverklaring nodig. Dit is een duur grapje. Aan huis ben je denk ik rond de 300 euro kwijt in Nederland. Goedkoper is vaak via de grotere transporteurs. Wat de kosten vanuit Duitsland zijn, weet ik niet.


Dan is diepvries bijna nog goedkoper :+