Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:01

Ik vond het programma zelf lang zat.
Regel pas vanaf 4 jaar lijkt mij zeker met het oog op welzijn een goede.

Verleden jaar heb ik ook nog even in de stallen/inrijbaan gekeken. Eigenlijk vind ik dat interessanter .... Maar om dat algemeen toegankelijk te maken voor publiek is ook weer lastig lijkt me.

Ik zat ook te denken, ga ik hier volgend jaar weer heen? En met deze opzet denk ik eigenlijk niet.
Gezien het bezoekersaantal is er zeker belangstelling, maar nu zal de keuze gemaakt moeten worden wat wil je laten zien, meer ponies of minder, waar je dan meer van kan zien? Is de show niet al uit haar locatie gegroeid? Ik had overigens wel het idee dat er dit jaar meer mensen waren dan vorig jaar.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:49

Ik vond het wel lang/tot laat. 23.00u einde is mij eigenlijk te laat, aangezien het een uur rijden is. In de middag beginnen zou voor mij prima zijn.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9331
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:02

Ik had eigenlijk wel willen gaan, maar mijn prijsuitreiking was pas om 17.15h.
Tja dan nog naar huis etc, jullie snappen dat ging ik nooit meer redden.
Met mijn arabier wel de eerste prijs behaald op de 48km dus zeer tevreden. (Inderdaad die waar Treasure nu dragend van is)

Ondertussen zijn we bezig met Dream in te rijden en wordt het een steeds fijnere pony.

vandaag Dream zijn eerste buitenrit gemaakt. Met de trailer op naar het bos en mijn volbloed mee als koppaard. Beide deden dit werkelijk fantastisch. Zelfs in het bos nog even opnieuw gezadelt, door de plassen gebanjerd, door hekjes heen, noem maar op.
(Ja de jongen is te groot, maar erg licht. Volgende keer mag het kleine zusje er weer op, maar safety first)






absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:18

En vanaf 4 jaar wil ik ze eigenlijk wel ohz zien ipv aan de hand.
Oh en paarden vind ik heeel leuk om naar te kijken. Maar ook die kostbare minuten zie ik liever besteed aan de pony’s.
Er komen goede opmerkingen voorbij! Misschien handig om dit rechtstreeks naar het dpc te sturen zodat ze er wat aan hebben?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 01:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels ook de foto's binnen van afgelopen zaterdag :D
Wat ben ik trots op onze gouden kanjer <3 <3

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:32

Ik voelde me een beetje schuldig dat ik niet zo enthousiast was over het voorbrengen van de ponys op de DPC show maar lees nu hier dat ik niet alleen ben :o

Wij waren de dag erna in Duitsland naar AT Schurf. Deze show bevestigde voor mij echt dat het vrij gejaagd ging de avond ervoor. Deze ponys werden stuk voor stuk met veel meer rust voorgebracht. Ook 3 jarige onder het zadel, maar er werd veel tijd genomen hun zo ontspannen mogelijk voor te brengen. Alle meerdere rondjes lang en laag gereden en naar beide tribunes voorgesteld. Natuurlijk ook een enkeling die het allemaal spannend vond maar uiteindelijk ging ook deze relaxed de baan uit. Ze stapte ook in de baan af en alle ponys stonden er ontspannen bij. Daarna konden we de stallen in en ook hier stonden alle hengsten en ook veel van het jonge grut gewoon te tukken tussen al het rumoer.

Het was voor mij pas de 2e show in Duitsland dus misschien klopt het niet, maar het valt me echt op dat daar de nadruk daar veel meer lijkt te liggen op ontspanning en harmonie en hier meer op spektakel en show. Buiten dat ik het prettiger vind om naar te kijken is het echt fijner beoordelen met die rust.

Dit zie ik trouwens niet alleen terug op de DPC show, ik lijk negatief maar dit was voor ons de 2e keer en volgend jaar gaan we zeker weer. Het is een trend die ik overal zie op shows en keuringen in NL en waarvan ik dacht dat het normaal was. Maar nu dus 2x op verschillende stallen in Duitsland gezien dat het ook anders kan :D

Om op Marjolein haar opmerking in te haken over het niet uitstappen naar buitenlandse hengsten; Ik heb echt geprobeerd Nederlandse hengsten te kiezen. Heb Welsh en NRPS gezocht en zelfs bij NF gekeken, 1000 video's gekeken, keuringen en shows af geweest. Maar met name omdat ik graag wat meer rust bij beide merries terug zie kies ik nu toch waarschijnlijk voor voor beide merries toch een Duitser. Zeker niet omdat ik perse Duits wil dekken een paar honderd euro meer betaal, maar omdat zij precies de kwaliteit die ik zoek goed laten zien.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:13

Maar is dat net niet waar het om draait Zighenya, rust en ontspanning? Ik denk dat je gelijk hebt over het gejaagd de baan door op spektakel, zowel op de DPC als dat het ook op shows/keuringen nogal eens het geval is. Iets minder herrie en iets meer licht zou al schelen denk ik.
En het allerleukst is dat het jouw pony is en jij dus bepaalt waarmee je haar dekt en al haal je het zaad uit China, prima toch?!
Overigens zijn veel Nederlandse rijpony’s al deels Duits gefokt, maar NL geregistreerd en in NL gefokt (en dus Nederlands). En is de Duitse rijpony fokkerij deels gebaseerd op Nederlandse pony’s…

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:24

LaDonna75 schreef:
Maar is dat net niet waar het om draait Zighenya, rust en ontspanning? Ik denk dat je gelijk hebt over het gejaagd de baan door op spektakel, zowel op de DPC als dat het ook op shows/keuringen nogal eens het geval is. Iets minder herrie en iets meer licht zou al schelen denk ik.
En het allerleukst is dat het jouw pony is en jij dus bepaalt waarmee je haar dekt en al haal je het zaad uit China, prima toch?!
Overigens zijn veel Nederlandse rijpony’s al deels Duits gefokt, maar NL geregistreerd en in NL gefokt (en dus Nederlands). En is de Duitse rijpony fokkerij deels gebaseerd op Nederlandse pony’s…


Er is inderdaad heel veel overlap. Dit jaar voor het eerst ook echt de moederlijnen aan het uitzoeken en heel heel veel Duits bloed in NL maar idd zeker ook andersom. Blijkbaar liggen onze wensen en doelen uiteindelijk toch dicht bij elkaar :)

Gezien de gemiddelde merriehouder niet alle hengsten van dichtbij meemaakt is het toch kiezen op wat je wel kan zien en dus hoe ze op een show lopen. Je zal denk ik onbewust sneller dekken met een hengst die voorgesteld wordt zoals bij jou past, ondanks er misschien wel een veel geschiktere hengst in een andere show loopt. Een in aard rustig paard kan heet gemaakt worden en in de juiste handen andersom ook. Het zal ergens vandaan komen dat er het in NL beloond wordt met zoveel spektakel voor te brengen, blijkbaar zien het gemiddelde stamboek en de gemiddelde fokker dit toch graag.

En natuurlijk moet iedereen lekker kiezen wat ze zelf leuk/goed vinden voor hun merrie. Dat is het leuke aan de fokkerij **\O/** . Een goed paard uit een onverwachte hengstkeuze is het mooiste wat er is :). Maar ik snap Marjolein haar opmerking wel! Hoe minder er in binnenland gedekt wordt hoe lastiger het voor de hengsthouders wordt.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:23

Helemaal met je eens. Ik ben zelf de hengst waarmee ik dacht te gaan dekken bij de hengstenhouder op stal gaan bekijken na de keuring. Wat een rustige en nuchtere pony! Zelfs een knuffelkont, die liever even kwam kroelen dan een rondje door de baan rennen haha. Maar ook met correcte bewegingen en een goed fundament. Dus de keus gemaakt. Een in NL gefokte en ggk hengst ;)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:09

Duitsland is ook maar net waar je heen gaat hoor. :=

Rheinland show was ook heftig en aan jagen op keuringen zijn ook vrij agressief. Nederland/ nrps krijgen ze wel echt meer tijd en meer rust in de kooi dan meeste keuringen in Duitsland. Op elke sprong staat zelfs iemand meer zweep om ze door te jagen...

Maar elke keuring en show is voor die jonkies wel veel. De ene kan er wat beter mee omgaan dan de ander natuurlijk.



Mijn lieve pony vriendje is nu definitief goedgekeurd voor Rheinland en NRPS en werd zelfs premie hengst vandaag. :):)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:32

Quir ik heb hem gister nog een aai gegeven, hij stond zo lekker relaxt op stal. <3 Gefeliciteerd!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:44

Ahh wat leuk! Heb je m een extra knuffel gegeven voor mij? <3
Het is echt een super lieve nuchtere pony die vooral heel erg van aandacht (en eten) houdt. :))

Dankjewel! <3

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:21

Quir, het was zo leuk om er vandaag bij te zijn en je zo blij naar me zien om te draaien toen hij premie hengst werd! Ik ben zo blij voor je! *\o/*

En volgend jaar hopelijk een Miore <3

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:48

Quir schreef:
Duitsland is ook maar net waar je heen gaat hoor. :=

Rheinland show was ook heftig en aan jagen op keuringen zijn ook vrij agressief. Nederland/ nrps krijgen ze wel echt meer tijd en meer rust in de kooi dan meeste keuringen in Duitsland. Op elke sprong staat zelfs iemand meer zweep om ze door te jagen...

Maar elke keuring en show is voor die jonkies wel veel. De ene kan er wat beter mee omgaan dan de ander natuurlijk.



Mijn lieve pony vriendje is nu definitief goedgekeurd voor Rheinland en NRPS en werd zelfs premie hengst vandaag. :):)

Prachtige pony!


[ [url=m/etX7wW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ab0AnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UClV9E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Yes wat goed gefeliciteerd *\o/*

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:01

Gefeliciteerd Quir!
Ik vroeg me af, verwacht je eigenlijk veulens dit jaar?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:08

Nou dat is idd ook per show/evenement verschillend.
Kijk ik snap dat een hengstenshow op de locatie van de hengstenhouder zelf al heel anders is als een show waar heel veel hengsten op 1 avond in het programma staan.
De hengsten bij de hengstenhouder krijgen een aantal dagen voor de show begint al de gelegenheid om de baan te verkennen, ze kunnen daar per pony de tijd in lassen die ze nodig hebben om tot ontspanning te komen.

Wij waren naar de drukst bezochte hengstenshow gegaan in Duitsland (wickrath van het stamboek) en daar was het juist echt enorm gespannen sfeer.
Het was een strak regime kwa tijd en regels, maar de muziek/entourage was echt TE heftig. en daar kreeg je ook maar max 4 min. de tijd.

Ik vond het vandaag bij het NRPS allemaal keurig geregeld en ook daar waren de blokjes lang genoeg om tot ontspanning te komen.
Ik heb in ieder geval lekker gereden !

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:20

Ik vond de dpc vorige week heftiger kwa tijd en entourage dan NRPS vandaag. Maar ik zat niet op een hengst dus geen idee hoe de deelnemers het hebben ervaren!
Ik vond vandaag 9 van de 10 pony’s uiteindelijk hele fijne ontspannen stukken tonen waar je echt wat mee kon.
Al met al mega knap van de ruiters om op zoiets als de dpc show of NRPS te rijden. Ik doe het ze niet na!
(En sommige pony’s zie je elke keer terug komen met zoveel spanning. Dat je maar gewoon een kop thee pakt en later weer inhaakt. :D )

Marjo had je nou ‘jullie’ nieuwe zadel erop? Ben zo benieuwd hoe die bevalt. Zo leuk dat je hem nu meer in beeld laat zien! Vorige week genoten van hem op de dpc!

Quir ik heb hem absoluut dikke knuffels en alle moed ingesproken. Dat heb je toch gemerkt vandaag. *\o/*

Zighenya verder met jou eens hoor. Ik vind het in Duitsland vaak (dus absoluut niet altijd!) rustiger ogen. Dit jaar enkele pony’s bij de welsh NRPS dpc gezien waarvan ik dacht, dit is een fijn beeld met ontspanning en lengte maar aanspanning is óók mogelijk. Maar veel was echt zo gespannen.
Om even snel wat pony’s te noemen waarbij niemand ervan in dit topic zit, maar het ook absoluut geen roddelen is. Ik vond enkele stippels vandaag zo mega braaf, stabiel en fijn de baan doorgaan. Inclusief kind erop. En nee dan misschien geen 10 voor beweging. Dat verwacht ik ook -nog- niet bij de stippels. Maar wel werkbare pony’s!
Ook vond ik winton en Jay relaxt ogen.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:52

ja klopt ! De nieuwe zadels zijn echt een lot uit de loterij voor mij! Ze liggen echt geweldig fijn en de ponys doen het er erg goed onder

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 01:09

Wat leuk!
Ik ken ze dus niet. Maar hebben elkaar vaker gesproken over zadels. Misschien kan je hier wat delen erover ?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:35

absque_dubio schreef:
Wat leuk!
Ik ken ze dus niet. Maar hebben elkaar vaker gesproken over zadels. Misschien kan je hier wat delen erover ?


Ja zeker! Ik heb me echt jaren verdiept in zadels voor pony's en ik denk dat ik bijna alle merken/typen wel ken of geprobeerd heb.
En zodoende van alles de positieve eigenschappen gebruikt heb in m'n ontwerp. Uiteraard heb ik niet de mogelijkheden en de kunde om zelf zadels te produceren en ben daarom de samenwerking aangegaan met Drunens ruiterhuis.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:53

Ps....
Even een aantal ego berichtjes..

1. Ik heb een nieuwe hengst!
2. Het 3e veulentje is geboren!

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:10

Haha dat is wel heel kort marjo.

Ik was gister aangekomen toen coca cola in de ring was en heb de paarden gekeken. Helaas waren gribali jr en t-nequeen er niet, erg jammer. Wel veel mooie anderen gezien.

Wat bij die dressuurpaarden in de avond mooi was dat alle paarden een rondje bak mochten rijden en de jongere paarden zelfs wel een aantal rondjes. Dat was echt top

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:03

Halfbroertje van de mijne, gaaf!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9331
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:14

Ik vind dat je een erg gave nieuwe hengst hebt Marjolein.
Hier is Dream sinds gisteren ook ggk. Volgend jaar moet hij nakomelingen tonen dus nu hopen op een paar fijne merries.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast is zijn mama alweer 315 dagen dus verwacht binnen nu en 3 weken wel een veulentje.
Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:51

Gefeliciteerd Marjolein met je nieuwe aanwinst en Kyrkelover met de goedkeuring van Dream *\o/*