Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:11

Fijne allround kinderpony's is mijn doel die ook in de mensport fijn mee kunnen draaien.
Van de 15 gefokte veulens word er met 12 gereden (2 uit het oog verloren en de laatste is pas 13 dagen oud ;) ), 5 hebben een sport predicaat en 3 hebben het ZZ gehaald.
Met 3 niet zelf gefokte pony's (2 merries waarmee ik ook gefokt heb, en een ruin van een vriendin) heb ik ook ZZ mee gereden, de merries in 2 disciplines. Een van die merries is ook 1 van de 3 ster merries die het stamboek heeft (de 1e kreeg hem postuum, de mijne doordat alle 3 nakomelingen M of hoger liepen en een merrie die met veel nakomelingen die toevallig bij menners terecht gekomen waren).

Dit is best een prima score volgens mij :j .
Zeker als je bedenk dat vorig jaar maar 1 pony in een heel jaar in heel NL een sport predicaat behaald had en beschreven werd in de Shetlandpony.

Maar ik ben dan ook meer rijder dan fokker. Maar rij het liefst met eigen fok!
Ik hoop dus dat mijn veulentje de 3e generatie ZZ merrie gaat worden over een aantal jaar, en dat ik met haar misschien zelfs ooit wel voor die 4e generatie kan gaan.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:34

Ik fok kinderpony's die ook kunnen sporten. Maar expirimenteer dus ook wel eens.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:43

Ik kom hier ook alvast mee kletsen. Heb al een tijdje een shetlander als gezelschap voor mijn Fries, maar omdat de kinderen er te groot voor worden en ook niet heel vaak rijden denk ik er over om een d pony erbij te kopen als gezelschap en daar ook mee te fokken. Doel is dan wel om een leuke sportpony te fokken. Ik denk een enter of een twenter te kopen omdat die nog enigszins betaalbaar zijn, en dan hopen dat het uitgroeien tot iets moois. Maar wat het wordt: Welsh, niw Forest, NRPS of toch een Duitse rijpony? Welke zouden het meest gewild zijn?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:03

Ik fok kinderpony's die leuk in de sport mee kunnen komen maar vooral ook veelzijdig zijn, zodat kinderen in alle opzichten lol met hun knol kunnen hebben.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:33

mooney schreef:
Ben benieuwd wat de echte grotere fokkers gaan zeggen :D

Denk dat de vraag dan verkeerd staat. Naar mijn idee zijn er niet veel ‘echt grotere pony fokkers op bokt’ en ook nog toevallig in dit topic. :+
Daarnaast kan er ook nog verschil zitten in wat er gefokt wordt. En voor wie er gefokt wordt.

Ik ben daarnaast ook van mening dat het een het ander niet uitsluit.
2 van mijn veulens zijn aan kinderen verkocht. 1 veulen aan een jongvolwassene. De 3 jarige hengst wordt door een kind gereden.
Maar ik durf wel te zeggen dat ik fok voor show én sport.

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:38

absque_dubio schreef:
mooney schreef:
Ben benieuwd wat de echte grotere fokkers gaan zeggen :D

Denk dat de vraag dan verkeerd staat. Naar mijn idee zijn er niet veel ‘echt grotere pony fokkers op bokt’ en ook nog toevallig in dit topic. :+
Daarnaast kan er ook nog verschil zitten in wat er gefokt wordt. En voor wie er gefokt wordt.

Haha verkeerd gezegd, vergeleken met mij (1 per 5 jaar) bedoelde ik meer. En Marjolein is best groot te noemen vind ik.
Maar 2 of 3 veulens per jaar vind ik ook al heel wat. Kan me goed voorstellen dat je er dan wat anders/commerciëler in staat dan wat hobbyfokken voor eigen gebruik.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:39

Marjolein is inderdaad een wat grotere fokker. Maar veel meer zitten er volgens mij ook niet in dit topic.
Maar als jij 2 veulens per jaar ook een grote fokker vindt, dan heb ik het gewoon niet goed begrepen. :+

Ik fok vooralsnog naar wat ik zelf graag zie, en zelf zou willen houden voor op stal. Dus pony’s met mooie welsh hoofdjes, die een eerste maar liever ster premie op de keuring moeten kunnen krijgen, en op Z niveau gereden kunnen worden (= sport predicaat). Gereden kunnen worden door een amateuristische volwassenen (zoals ik) of door een kind met begeleiding.

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:43

Nee ik had het verkeerd neergezet. Serieuzer was een beter woord geweest dan groot.
2 per jaar vind ik namelijk niet een grote fokkerij, maar dan ben je wel dieper in de fokkerij wereld betrokken dan een gelegenheidsfokker. Dat bedoelde ik denk ik meer. En ik val duidelijk onder plaatje gelegenheidsfokker, al vind ik het wel reuze interessant allemaal.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:45

Ah op die manier!
Nouja ik fok 1-2 veulentjes per jaar maar zie mezelf niet als grote fokker. :') Vandaar de verwarring. Maar je hebt het nu duidelijk gemaakt!

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:14

Ik vind het interessant!
Mijn merrie komt morgen!
Zoals ik er nu voor sta gaat ze eerst naar de merrie keuring. En de mensport in. Rijpony moet ik even aankijken of ik een ruitertje kan vinden die mans genoeg is. Ze lijkt geen echte kinderpony te zijn.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:01

Ik heb melkteststrips gekocht. Ik heb 2 soorten besteld. De eerste met een range van 0 tot 14 en een met een kleinere preciezere range. De eerste test gedaan, ph 7 maar (op de foto ligt de strip al een uur dus voor niet meer betrouwbaar). Het wordt mijn eerste jaar melktesten dus ik ben benieuwd of het klopt.Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:08

Mijn doel is allround sport ponys.
Absoluut geen dooie donders dus en ze moeten echt wel mentaliteit hebben.
Nouja Risky kennen de meeste op bokt wel denk ik. Voor hem is een tweede cei* gepland volgende maand.
Helaas groeien ruitertjes alleen niet mee, dus eind van het jaar hebben we toch echt een probleem. Afbeelding
Afbeelding
Voorheen overigens ook M eventing, M springen en M dressuur gelopen.

Bij Treasure nu aan het wachten op haar 2e veulen. Zo'n haast als ze een 2 tal weken terug had... haha

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:27

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Ik ben namelijk vooral bekend binnen het KfPS en dat is een gesloten stamboek, maar bij de pony‘s is dat natuurlijk veel minder zo. Als een new forest hengst een Welsh merrie dekt, kun je het veulen dan bij het welsh of new forest stamboek inschrijven? Of komen ze dan in een apart register? En als je dan met het veulen weer verder fokt, kan die dan wel weer in het stamboek?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:34

NF kan je volgens mij alleen in register X inschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Zijn er hier vast die dat wel weten. :D

Maar het veulen kan je sowieso NRPS inschrijven en als het veulen 12,5% of meer Welsh bloed heeft, kan je die als Welsh Partbred inschrijven. :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:38

New forest kan inderdaad dan kom je in het X register. Eerlijk is eerlijk dat het stamboek deze kruisingen toch liever niet ziet. Dat kun je gewoon aan alles merken. Risky is zo'n pony.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:42

Ja inderdaad, nu is NF ook wel een gesloten stamboek. Welsh in principe ook, maar daar wordt Partbred toch wel gewoon geaccepteerd.

NRPS is in ieder geval geen probleem, ik heb een NF x OX x Welsh, die is NRPS ingeschreven.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:09

En kan je met een Partbred ook naar de keuring voor predikaten? En het veulen Daar weer van?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:15

Welsh Partbred, ja. :j
Is gewoon een aparte sectie binnen het Welsh, merries kunnen naar de keuring en hengsten kunnen naar de hengstenkeuring. :j

LaDonna75

Berichten: 2187
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:39

Quir schreef:
NF kan je volgens mij alleen in register X inschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Zijn er hier vast die dat wel weten. :D

Maar het veulen kan je sowieso NRPS inschrijven en als het veulen 12,5% of meer Welsh bloed heeft, kan je die als Welsh Partbred inschrijven. :)

NRPS kan toch enkel met Arabisch bloed? Of hoeft dat niet meer?

LaDonna75

Berichten: 2187
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:40

Nynkex01 schreef:
En kan je met een Partbred ook naar de keuring voor predikaten? En het veulen Daar weer van?

Bij het welshstamboek wel ja. Mijn welsh partbred merrie is keur en een van haar veulens ster.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:41

LaDonna75 schreef:
Quir schreef:
NF kan je volgens mij alleen in register X inschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Zijn er hier vast die dat wel weten. :D

Maar het veulen kan je sowieso NRPS inschrijven en als het veulen 12,5% of meer Welsh bloed heeft, kan je die als Welsh Partbred inschrijven. :)

NRPS kan toch enkel met Arabisch bloed? Of hoeft dat niet meer?


Nee niet meer, "gewone" NRPS moet minimaal 12,5% ox hebben, maar ze hebben tegenwoordig ook Nederlandse rijpony en daar is geen bloed eis meer aan verbonden.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:04

Had vanmiddag de reglementen van het NRPS gelezen, dan zijn die zeker verouderd

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:37

Nynkex01 schreef:
Had vanmiddag de reglementen van het NRPS gelezen, dan zijn die zeker verouderd

Het is een ander 'boek', misschien eroverheen gelezen? Het staat in ieder geval wel goed op de site.
NRPS rijpony is met percentage ox dat hoog genoeg is. Nederlandse sportpony is voor degenen die eronder zitten.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:41

Ahaah, thanks! Nu nog een pony ;)

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:03