Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:11

Het zal wel onervarenheid zijn maar ik heb vandaag DA nog even gebeld.
Zaterdag voor het eerst hengstig gezien, knipperen, iets plassen maar nog niet ervoor gaan staan, maandag op laten voelen (2 grote eieren van 5 cm) maar geen baarmoeder (zelfde als verleden jaar).
Besloten om op Regumate te gaan over een week.

Stap ik vanochtend de wei in, staat ze toch anders hengstig, meer plassen, opdringerig, wat aanbieden. Voor de zekerheid toch nog maar een x op laten voelen, al is het maar om haar beter te kunnen begrijpen want met een ei van 5 cm van nu zeker 3 dagen oud .......... Maar goed DA sloot het nog niet uit dus dan gaan we er maar weer voor.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:21

Baarmoeder deed nu wel mee? Kan zijn dat je merrie echt maar heel even compleet hengstig is.
Anders inderdaad regumate, na de verwerping van de vrucht vorig jaar was Sarona ook off, baarmoeder deed niet mee, en regumate heeft geholpen.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:54

ja verleden jaar ook niet gelukt op 1 x insemineren na. Ze komt morgen even opvoelen en anders volgende week aan de regumate.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:36

Ja, ik heb toen je topic gevolgd en weet dat het vorig jaar ook allemaal erg lastig was en ze niet goed hengstig werd. Zou haar, mede om vorig jaar, zo snel mogelijk op de regumate zetten.

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:45

MDW, ik ben zo jaloers op jou! 3 merrieveulens, 3! Hoe dan? _/-\o_
Maar.... nu ik jouw kleine Fleur zie, ben ik nog blijer met mijn keuze voor GD! <3

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 07:52

Vervelend ellyc dat het nog niet goed loopt.

Heel benieuwd naar jouw next diamond neon.

Echt hoe is het mogelijk hè Cynthia… 3 merries! Ik ben er dolgelukkig mee maar het maakt de keuze wel lastiger.
Leuk dat je kiest voor GD.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:17

Gister ochtend 5 uur begon minke met bevallen. Knappe gorgeous black art merrieveulen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:20

Gefeliciteerd lailapri!

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:30

Gefeliciteerd! Ik ben onderweg om een pony te bezichtigen, spannend

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:46

Zeker spannend, en meestal ook erg leuk om te doen

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:09

Zeker leuk, en ik vond haar ook heel leuk. Ze is alleen al 16, maar heeft al wel eerder een veulen gehad. Is een new forest dame

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:04

Wat voor kleren moet afstamming?

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:32

Kleur en afstamming bedoel je denk ik? Ze is saai bruin haha, en de vader is make my day

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:55

Ei was vanochtend weg, dus gelijk aan Regumate gezet. Nu weer een maand wachten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:07

Wat een domme auto correct zeg. 8)7
Was de vraag wat voor afstamming ze had. Wat is moeders vader?

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:01

Haha, Oleander.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:07

De eerste 2 zijn dragend gescand. Caia is drachtig van cassanova du bois en pol (welsh a) is dragend van Davinci du bois.

Nu Binnenkort zal minke hengstig worden. Ik twijfel of ik haar meteen dek of dat ik een cyclus afwacht en ik twijfel ook nog over de hengst.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:46

EllyC schreef:
Ei was vanochtend weg, dus gelijk aan Regumate gezet. Nu weer een maand wachten.


Hoeveel dagen hou je ze op regumate?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:35

Nynkex01 schreef:
Haha, Oleander.


Hoe groot is de merrie?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:29

Ik lees hier al een tijdje stiekem mee, mag ik nu even komen binnenvallen met een vraagje?
Stel ik heb een merrie zonder papieren waar ik een leuk veulen bij wil fokken, voornamelijk voor mijzelf evt op latere leeftijd voor de verkoop. Zijn er dan opties om het veulen toch een papier te bezorgen? Ik heb zelf alleen maar quarters dus ben niet helemaal mee in alle verschillende stamboeken. Kan iemand mij een beknopte uitleg geven? Ondanks de merrie stamboekloos is wil ik geen hengst van de buurman ;) maar doordacht een veulentje fokken.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:43

MelissaV schreef:
Ik lees hier al een tijdje stiekem mee, mag ik nu even komen binnenvallen met een vraagje?
Stel ik heb een merrie zonder papieren waar ik een leuk veulen bij wil fokken, voornamelijk voor mijzelf evt op latere leeftijd voor de verkoop. Zijn er dan opties om het veulen toch een papier te bezorgen? Ik heb zelf alleen maar quarters dus ben niet helemaal mee in alle verschillende stamboeken. Kan iemand mij een beknopte uitleg geven? Ondanks de merrie stamboekloos is wil ik geen hengst van de buurman ;) maar doordacht een veulentje fokken.



Ja dat kan, bij het NRPS kan je het veulen in schrijven en krijgt dan papier (waarin de moeder dan met onbekende ouders staat).

Afhankelijk van de hengst krijg je dan een register A of B papier. NPA of NSP is afhankelijk van % ox van de hengst.

Maar je krijgt in ieder geval "gewoon" papier bij het NRPS met een onbekende moeder. :)

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:56

Quir schreef:
MelissaV schreef:
Ik lees hier al een tijdje stiekem mee, mag ik nu even komen binnenvallen met een vraagje?
Stel ik heb een merrie zonder papieren waar ik een leuk veulen bij wil fokken, voornamelijk voor mijzelf evt op latere leeftijd voor de verkoop. Zijn er dan opties om het veulen toch een papier te bezorgen? Ik heb zelf alleen maar quarters dus ben niet helemaal mee in alle verschillende stamboeken. Kan iemand mij een beknopte uitleg geven? Ondanks de merrie stamboekloos is wil ik geen hengst van de buurman ;) maar doordacht een veulentje fokken.



Ja dat kan, bij het NRPS kan je het veulen in schrijven en krijgt dan papier (waarin de moeder dan met onbekende ouders staat).

Afhankelijk van de hengst krijg je dan een register A of B papier. NPA of NSP is afhankelijk van % ox van de hengst.

Maar je krijgt in ieder geval "gewoon" papier bij het NRPS met een onbekende moeder. :)


Oké interessant. Ga de site van de Nrps eens grondig bekijken dan. Zijn er specifieke erfelijke ziektes die veel bij ponys voor komen waar evt op getest moet worden? Bij de quarters wordt 5 panel getest en IMM maar dat zal bij de ponies iets anders liggen vermoed ik

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:05

Er zijn wel wat ziektes die specifiek voor bepaalde rassen en lijnen zijn, maar er is geen verplichtingen vanuit het NRPS.


https://nrps.nl/fokkerij/onze-fokkerij/ ... egistratie

Onderaan kan je op registratie schema klikken, dan zie je de "vereisten" voor A of B papier.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:06


salatiga1995

Berichten: 1946
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:10

mooney schreef:
Precies, heb zelfs wel een voorbeeldje. Dit is mijn veulentje, met nrps dekhengst en moeder met onbekende afstamming:
https://nrps.nl/database/528008202200021-cupido-s-nimue


En in dit geval heb ik nog een toevoeging, als de moeder dan ingeschreven wordt bij het nrps in het hulpstamboek (dat mag gewoon met onbekende afstamming) dan krijgt het veulen (mits vader nrps goedgekeurd is) gewoon veulenboek papier, dus kan als “gewone” nrps pony naar keuringen etc :)

Mijn veulen als voorbeeld:

https://nrps.nl/database/52800820200015 ... a-leila-ve