Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:05

Punz, je vindt het toch niet erg als ik hier verder niet op reageer? No hard feelings, maar ik ga ook niet doen alsof er niets gezegd of gebeurd is.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:10

Ik denk dat pony hengsten in NL zoiezo niet zo veel dekken. En eigenlijk is een hengst houden zoiezo ook niet rendabel, je moet het echt doen voor de liefhebberij.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:17

Ja ik begreep dat 25-30 merries al best veel is voor een ponyhengst. Ik snap wel dat ze vaak voor de sport (geruind en) verkocht worden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:11

Klopt helemaal, veel hengsten mogen blij zijn met 5 dekkingen. Totaal niet rendabel en daar moet inderdaad een hoop geld bij.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:16

De ( Duitse) fokker waar ik mijn valkje kocht deed dat eigenlijk best fijn. Hield een hengstje aan voor de eigen merries, en stelde het dier verder ook gewoon beschikbaar voor de dekdienst. Na een paar jaar ( als het dier niet meer 'bruikbaar' was voor de eigen merrie stapel/ er vers bloed nodig was/ opvolging was ) dan diepvries winnen, waarna het dier gecastreerd en doorgereden werd voor de verkoop. Sperma bleef zo wel beschikbaar zonder zo'n dier als hengst aan te hoeven houden, én de ponys brachten zo ook via de verkoop dan wel weer wat op.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:53

Mijn veulen heb ik op gegeven voor de premie keuring 20 augustus in de Middenbeemster. Ik ben benieuwd, met een veulen premie zou ik meer dan tevreden zijn aangezien mijn veulens altijd achter aan lopen -O- .

Afgelopen weekeind de manifestatie gehad voor het 85 jarig bestaan van het stamboek, HET evenement, nog belangrijker dan de nationale keuring die we ieder jaar hebben.

Niets voor de keuring gehad, merrie met veulen mocht thuis blijven omdat die vorige week al mee waren naar het district kampioenschap (waar het 2span een hippiade ticket scoorde) en mijn super ruin mocht niet mee omdat ze geen rubriek voor senior ruinen hadden dit keer.
En mijn bontje heeft er met haar 2e premie toch niets te zoeken tussen alle 1e premie pony's en dik verenigings kampioenen.
Maar wel vol voor de sport gegaan, en hoe!
Ze is 3voudig (!!!) Manifestatie kampioen.
Kampioen lange teugelen M2/Z2 *\o/*
Kampioen vaardigheid sulky *\o/*
En als ultime klapper kampioen allround menpony! *\o/* *\o/* *\o/*
En dat is toch wel heel gaaf met een zelf gefokte merrie!

5 jaar geleden (80 jarig bestaan, en ook meteen EK voor shetten) greep mijn vos net naast de titel, niet gek aangezien ik er toen al maanden uit lag met een afgescheurde kruisband die 11 dagen er voor geopereerd was. Toen reed ik daar rond in mijn rolstoel en op mijn wagen (pony is goud, daarom durfde ik dat aan ;) ), dus geen knappe training, geen parcours verkend en toch voor aan mee doen. Dus een goede revanche gehad afgelopen weekeind.

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:40

Punz schreef:
De ( Duitse) fokker waar ik mijn valkje kocht deed dat eigenlijk best fijn. Hield een hengstje aan voor de eigen merries, en stelde het dier verder ook gewoon beschikbaar voor de dekdienst. Na een paar jaar ( als het dier niet meer 'bruikbaar' was voor de eigen merrie stapel/ er vers bloed nodig was/ opvolging was ) dan diepvries winnen, waarna het dier gecastreerd en doorgereden werd voor de verkoop. Sperma bleef zo wel beschikbaar zonder zo'n dier als hengst aan te hoeven houden, én de ponys brachten zo ook via de verkoop dan wel weer wat op.



Ja zo doen wij het ook idd, alleen mijn ervaring.... uit het oog uit het hart, dus als een hengst niet meer geshowd wordt dan komt hij ook niet meer in beeld bij fokkers.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:13

Dennis: gefeliciteerd!!!

Marjolein: De promotie is dan wel een punt idd. Wat deze fokster dan doet ( deed eigenlijk/ ze is inmiddels min of meer gepensioneerd) is de pony's uit laten brengen in de sport, en vervolgens via die weg het sperma actief promoten. Maar dat doen jullie natuurlijk net zo, maar dan een tíkje groter denk ik zo :)

Conclusie:
Helemaal nog niet zo makkelijk........ ponyhengsten onder de aandacht brengen, houden en voldoende dekkingen genereren..

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:57

Dennis dat is een geweldig resultaat!
Het blijft natuurlijk altijd lastig om op een keuring de beste eruit te pikken en dan te zeggen dat dat ook de beste voor de sport worden. Ze keuren immers exterieur en gangen maar daarnaast hebben ze ten eerste een eigenaar nodig die het met ze doet en het karakter om de top te bereiken.

Sowieso op keuringen kan het heel erg verschillen. NRPS en NAS zijn beide stamboeken met hun eigen voorwaarden maar beide hebben als doel de engelse sport. Dressuur, springen en evt eventing endurance etc. Bij het nas heb ik het dan over vergelijkbare maten dus de c/d/e/paard maatjes. Toch haalt het dier bij de ene keuring een 1e premie en een kampioensplaats en bij de andere een 2e en een laatste plaats. De keuringsmeesters bepalen en daarmee ontstaat het verschil. Dit zie je ook weer terug in de pony's die op de keuring komen, alleen maar 2e premies halen is erg demotiverend, zeker als je achter bijzondere kruisingen eindigt of dieren die geen correct fundament hebben, waar beweging duidelijk voor correctheid gaat.

Manier van keuren kan ook veranderen. Als een stamboek voorheen veel dieren met meer dan 50% ox en daarbij eerst de erg arabisch opdruk erg gewaardeerd werden staan nu vooral de verder ontwikkelde kruisingen hoog bovenaan met soms nog maar weinig arabische kenmerken en opdruk maar enkel op papier nog voldoende bloed dragen. Ze willen immers een sportdier fokken met in de basis arabisch bloed maar nieuwe F1/F2 kruisingen zouden daarom ook wel gewaardeerd mogen worden zij vormen een nieuwe bloedspreiding en kunnen terug arabische kenmerken inbrengen die we er in de generaties wat uitgefokt kunnen hebben Soms moet je een stap terug doen om weer een stap voorwaarts te kunnen.

Nouja genoeg erover.
O nog 1 vraag, gaan er mensen naar nrps tolbert eind juli of nas nationale keuring in september?
Ik heb voor tolbert mijn beide veulens ingeschreven. Viel mij op dat pappa bepalend is voor de rubriek dus pony moeder x paard vader = paard veulen. paard moeder x pony vader = pony veulen voor de keuringen. Ik verwacht er niets van maar vind het wel eens leuk om mee te doen op een keuring en dan tussen de paarden.

Misschien met wat jonkies naar het nas, puur voor de ervaring, helaas heeft het nrps geen keuringen voor jaarlingen/twenters meer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De jaarling v. Hamlet's magnum xl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De twenter v. Glamourdale, beide uit dezelfde moeder (moeder nas 2e premie laatste plaats als jong dier dus kijken of ze hun moeder achterna gaan)

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:30

Ik meld mij ook hier. Ik heb momenteel 3 New Forest merries.
Bij Jacodi's Bo's Bailys (voorlopig kroon; Hoppenhof's Jasper x Beaucandan Brendan) heb ik de afgelopen jaren 3 veulens gefokt. Momenteel heeft ze een hengstveulen aan de voet van Popping's William.

Afbeelding

Als drie-jarige:
Afbeelding

Haar veulen van dit jaar, Louisenhof's Legend (v. Popping's William)
Afbeelding

Helaas heb ik momenteel te veel pony's en te weinig tijd, dus Bailys en haar veulen gaan verkocht worden.

Verder heb ik nog een 6-jarige merrie (v. Reekamp's Eclips) uit Bailys. De bedoeling is dat zij eerst onder het zadel komt en daarna wil ik er mee gaan fokken.
Afbeelding
Op de foto is ze 2 jaar oud, ik heb momenteel nog geen goede standfoto :7

En ik heb nog een 12-jarige merrie For Fun's Fame (Young Winsome's Adrian x Klootwijkhoeve's Walter)
Afbeelding
Ook van deze merrie heb ik helaas nog geen goede standfoto. De bedoeling is dat Fame volgend jaar gedekt gaat worden.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:33

Mooie pony's! Welkom

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:03

Welkom, prachtige ponys!
Hier klaar met fokken voor de aankomende jaren. Ja ok mijn arab hengst dekt wel ponys, maar dat is anders.
Verder wordt Risky momenteel voorbereid op zijn eerste ceij** 120km volgende maand. Zooo benieuwd of het hem gaat lukken.
Treasure is thuis weer aan het werk en zal over een tijdje weer langzaam mee op wedstrijd gaan.
En als Quality in de sport ook goed genoeg is mag zij ooit het fokkerij stokje overnemen.

Afbeelding

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:58

Mooi stel pony’s Robin!

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:41

wat een mooi veulen ook robin !


wat jammer Kyrke, maar hoeveel jongspul heb je nu?


Hier gister weer een succesvolle dag gehad op de NWPCS keuring in Hellendoorn.

Onze 3 jarige Hailey werd 1A geplaatst, beste 3-jarige en vervolgens ook sectiekampioen !
Ze is uitgenodigd voor de Centrale keuring 27 aug.

Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:48

Wauw wat een knapperd Marjolein!

Ik heb nu een jaarling Dare to Dream v. Dating Point AT.
En het veulen van dit jaar Cherished Quality v. Tout Beau de la Cure.
Daar ik geen eigen grond heb en dus ook beperkt ben in het aantal paarden en pony's is het ook genoeg geweest en prima zo.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 18:39

Mooie pony’s Robin. Ik zit niet echt in de NF maar ken wel wat van de namen die je noemt.

Gefeliciteerd Marjolein! Hailey is knap. Ik hoop in Heteren een ticket voor de CK te scoren :j

Kirke ja soms moet je keuzes maken. Ik heb ze wel thuis, maar manlief gooit af en toe de rem op het aantal pony’s haha.

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:10

Ik lees nog steeds met jullie mee, vind het echt heel lastig om een leuke pony voor nog een beetje leuke prijs te vinden. Iemand tips voor stallen die wel eens wat te koop hebben, of wellicht een bokker die van een leuke merrie af wil? Vind marktplaats lastig inschatten of het een beetje kwaliteit is en staat ook vrij weinig op vind ik. Ben nu verliefd geworden op een veulen maar dan moet ik nog zooo lang wachten :) en eigenlijk wilde ik juist een iets ouder ongecompliceerd paardje naast mijn jonge paard. Wil er dus hobby matig wel eens een veulen bij fokken, maar heb niet de ruimte om veel paarden te houden dus zal vooral bereden worden

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:41

Grotere (D) ponies zijn momenteel nu eenmaal duur.
Goedkopere zijn vaak of onbeleerd en wat ouder, ongezond of hebben een lastig karakter.

Als je niet in staat bent om te beleren/corrigeren is dat niet handig.
Er staat nu een 12 jarige New Forest te koop, ooit ingereden. Wel goed papier/predicaten. Ik mag er van mijzelf niet 1 bijnemen voordat er 1 weggaat, anders was ik zeker gaan kijken.

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:12

Bedankt allemaal voor de leuke reacties op mijn pony's. Ik ben ook erg blij met ze :D

Nynkex01 schreef:
Ik lees nog steeds met jullie mee, vind het echt heel lastig om een leuke pony voor nog een beetje leuke prijs te vinden. Iemand tips voor stallen die wel eens wat te koop hebben, of wellicht een bokker die van een leuke merrie af wil?
Ik heb een fijne New Forest fokmerrie te koop. (voor advertentie zie hier op bokt of mijn Facebookpagina: https://www.facebook.com/robin.artz.9/p ... &ref=notif )

EllyC schreef:
Er staat nu een 12 jarige New Forest te koop, ooit ingereden. Wel goed papier/predicaten. Ik mag er van mijzelf niet 1 bijnemen voordat er 1 weggaat, anders was ik zeker gaan kijken.
Ik vermoed dat dat over mijn merrie gaat of heb ik het verkeerd?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:40

dat vermoed jij goed, Robin :D

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:42

Had ik gezien, maar ik zoek wel een waar ik ook de sport mee in kan en af en toe eens een veulen, jij zocht meer fokker zei je?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:33

ik heb evt. nog een 3 jarige merrie te koop, drachtig. En zijn we nu gestart met beleren

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:37

Vandaag heerlijk in alle vroegte naar het strand geweest.
Afbeelding
Puppy gedroeg zich super

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:42

EllyC schreef:
Vandaag heerlijk in alle vroegte naar het strand geweest.
[ [url=m/aJTIUq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Puppy gedroeg zich super


Prachtig <3

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:12