Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:59

Spannend zeg, maar gelukkig dus goed afgelopen.
Apart hoofdje, ook dat het kolletje zo hoog zit.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:37

Gefeliciteerd moratoetje, fijn dan het goed gaat na zo'n spannende bevalling.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:23

Ik wil er ook niet aan denken hoe het misschien was afgelopen als we er niet bij waren geweest :n

Bellissima is er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Haar temperatuur is goed en ze is weer superblij met haar kindje.

Bellissima is aan 1 kant blind door een ongeluk, maar je merkt hier eigenlijk amper wat van.

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:23

Gefeliciteerd moratoetje! Leuke aftekening!
Wat fijn dat het allemaal goed is afgelopen.

Jenny, bij jou begint het nu ook een eindelijk een beetje dichterbij te komen :)

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:04

Op de camera zag ik vanochtend al dat ze steeds naar haar buik aan het happen was.
Met het naar buiten doen, zag ik toch een hoop volle ontwikkeling.
Hopelijk duurt het niet lang meer.
Mirabeau is er ook wel klaar meer. Het humeur wordt er niet beter op.
Dag 342


Afbeelding



Ook Silvia is rond en gezond op dag 224.
Zij is er al heel lang klaar mee.
Wetend dat ze normaal gesproken rond de 10 dagen overdraagt.
Moet ze nog even.


Afbeelding


Dit zijn 2 New Forest merries.
Moeder en dochter en beide kroon.

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:02

wat fijn dat toch alles goed gegaan is Moratoetje !! is toch altijd weer spannend !

Zooo astrea, Silvia is echt flink rond !



Hier ook nog niet gemeld, maar ons 4e veulentje is vorige week ook geboren. Heerlijk overdag in de wei (lekker luxe)
Afstamming: Don Cremello du Bois x (voorl.keur) v. Golden West
Afbeelding

En gewoon heeel erg trots op wat hier bij ons op de deurmat viel...

Afbeelding

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:49

Leuk Marjolein gefeliciteerd! <3

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:00

Silvia is 324 dagen ipv 224.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:08

Zo die is behoorlijk rond astrea :o

Gisteren ben ik van mijn jonge paard afgevallen, hij is behoorlijk stout op het moment. Ik zat er amper op, kreeg ik een hele boksessie. Helaas verloor ik mijn evenwicht, dus boem daar lag ik :( Op een ingedeukt ego en wat spierpijn na, heb ik er niets aan overgehouden. Maar voorlopig moet vriendlief hem maar even vasthouden tijdens het opstijgen :D

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:00

aiii dat is minder !! gelukkig niet echt bezeerd.


Hier druk met van alles !! afgelopen week eindelijk mijn porfolio ingeleverd voor de juryopleiding (daar kwam ik maar steeds niet aan toe).
Onze kleine meid 1 jaar geworden! (goh wat vliegt de tijd voorbij).
Druk met de nieuwe veulens (2 van de veulens zijn al verkocht ! )
En druk met het dekseizoen, wat nu lekker op gang is.
2 jonge pony's laten prokken en die hebben een prachtig rapport met klokgave beentjes ! De een is 3-jarige merrie die we graag willen inzetten voor de fokkerij en nu ook geïnsemineerd hebben.
De ander is een 2 jarige hengst die we graag in februari voor de HK willen voorstellen.

En nu ook al de 1e 2 merries dragend voor 2024 !

Afbeelding

Afbeelding

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:15

Moratoetje schreef:
Zo die is behoorlijk rond astrea :o

Gisteren ben ik van mijn jonge paard afgevallen, hij is behoorlijk stout op het moment. Ik zat er amper op, kreeg ik een hele boksessie. Helaas verloor ik mijn evenwicht, dus boem daar lag ik :( Op een ingedeukt ego en wat spierpijn na, heb ik er niets aan overgehouden. Maar voorlopig moet vriendlief hem maar even vasthouden tijdens het opstijgen :D


Gelukkig alleen een ingedeukt ego en verder niks. Spierpijn gaat we weer over.
Het blijven jonge dieren, die wel eens onverwachte acties doen.
Succes met de volgende opstap sessie.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:17

Afgelopen nacht is Mirabeau bevallen van een bruin hengst veulen met enorme stelten.

Afbeelding

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:58

Gefeliciteerd Astrea!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:54

Gefeliciteerd!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:25

Gefeliciteerd Astrea!

Mooi resultaat Marjolein! Altijd fijn als ze mooi op de foto zijn.

Weet iemand toevallig hoe oud ze voor nrps moeten zijn voor foto's? Hier in Zweden is het vanaf 2,5 jaar (30 maanden)... maar dat vind ik te laat (dan zitten we ook al in oktober). Welsh hoeven ze niet op de foto, dus daarvoor maakt het niet uit. De kans is ook groter dat ik ze bij het NRPS (en NWPCS) laat zien dan in Zweden. :=


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ben wel echt heel blij met deze (ondanks dat hij nu op dit moment heel hard groeit blijf ik m wel knap vinden haha). <3
En hij is echt zooo makkelijk met alles. Op deze foto's gaat hij achter plastic aan in plaats van dat hij er voor weg rent. _O-

Resultaat van zijn vangst:
Afbeelding
Stiekem identificeert hij zich als Haflinger

En deze is ook echt heel erg leuk (zijn eerste regenbui gisteren, dat vond hij niet zo leuk haha). <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:28

Quir dat is je valk veulen toch? Bizar!

Wat maakt voor jou dat je liever naar NL gaat om daar te keuren, dan in Zweden? Is dat als dekhengst in Zweden een pre of ..?

LaDonna meld het al. Maar dit staat er bij NRPS;
De röntgenopnames voor het onderzoek kunnen worden ingezonden van pony’s van twee jaar of ouder en dienen gemaakt te zijn na 1 april van het jaar waarin het betrokken pony de leeftijd van twee jaar bereikt.
De röntgenopnames mogen niet ouder zijn dan 8 maanden, op het moment van inleveren bij het stamboekbureau.
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 17-05-23 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:28


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:18

Oh! Ik heb dat document vanmiddag nog doorgelezen, maar gewoon echt straal over heen gekeken. :=

Maar dan kunnen ze op de foto! *\o/*

Ja inderdaad is dit de valk.

Op deze foto's klopt zijn kleur wel iets beter met hoe het in het echt is.
Afbeelding
Afbeelding
Inclusief kontkriebel lipje. :+

Maar heel benieuwd hoe hij straks van kleur wordt. _/-\o_



Ik laat ze liever in Nederland (en Duitsland) naar de HK gaan, omdat ik veel meer achter de manier van selecteren sta, maar ook alles is veel professioneler dan in Zweden. Zweden keurt alles zo'n beetje goed en zelfs dribbelaars krijgen nog hoge punten, maar ook qua afstamming en zo (zoals een hengst uit een welsh cob x onbekend moeder ggk). Daarnaast heb ik een NWR en dat kennen ze alleen in Nederland.

Het hele traject in Zweden is ook precies 2 dagen in 1 weekend, in die 2 dagen moeten ze aan de hand en los bewegen en los springen. Daarnaast ook nog een dressuur proef met eigen en test ruiter én spring proef met eigen en test ruiter. Vind dat veel voor een jonge hengst en als ze dan ook nog hun dag niet hebben...

Maar goed, sluit niet uit dat ze in Zweden nog wel gaan uiteindelijk. Sowieso is het hier pas in april en kan ook nog op latere leeftijd. Als ze ggk worden in NL of Duitsland, blijven ze in principe ook een jaar in Nederland staan en ik kan dan later in Zweden een licentie aanvragen waardoor de fokkers in Zweden ook zonder problemen kunnen registreren (dat maken ze ook bijzonder lastig).

Maarrr eerst maar eens op de foto. _O-

marjolein88

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:38

Quir bedankt voor je leuke reactie op mijn berichtje!

En idd vanaf april is het prokken al mogelijk, heb het bij de onze ook in april laten doen. Hengstje is 2 en de merrie 3.
Wel jammer dat het in Zweden nog niet allemaal even fijn en makkelijk gaat kwa pony fokkerij. Wel goed dat jij daar verandering in kan maken!

Astrea; gefeliciteerd met het veulen, flinke al.

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:03

Quir leuk snoetje heeft hij. <3
Interessant om te lezen hoe het in Zweden gaat, dan begrijp ik je keus helemaal! Laat je ze dan ook in NL klaarmaken? Of doe je dat zelf en een week voor de CHK naar NL? Is dacht ik wel een pittig stukje rijden. := Wel heel tof om ze straks dichtbij te kunnen bewonderen. :D

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:18

Knapperds daar in Zweden bij jou Quir!

Ben benieuwd naar jouw hengstjes, leuk om ze te zijner tijd hier in NL eens te kunnen bewonderen :j .

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:41

marjolein88 schreef:
Quir bedankt voor je leuke reactie op mijn berichtje!

En idd vanaf april is het prokken al mogelijk, heb het bij de onze ook in april laten doen. Hengstje is 2 en de merrie 3.
Wel jammer dat het in Zweden nog niet allemaal even fijn en makkelijk gaat kwa pony fokkerij. Wel goed dat jij daar verandering in kan maken!

Astrea; gefeliciteerd met het veulen, flinke al.


Ik ben zoo benieuwd naar het hengstje! Als veulen in ieder geval al heel gaaf. Waar ga je m laten zien?

Pony fokkerij in Zweden heeft nog flinke stappen te maken, maar verandering gaat nog niet heel makkelijk worden met het huidige groepje oude fokkers waarvan een aantal echt rare inzichten en soort van waanbeelden hebben. :=

Wat uitspraken die zo even boven komen:
"NWR is de enige echte rijpony in Europa, de rest zijn allemaal kruisingen"
"Duitse rijpony's zijn zeer moeilijk te rijden, omdat ze een groot/grof hoofd hebben"
"NWR zijn de duurste pony's"

Nouja kan zo nog wel even doorgaan, mega fan van NWR zoals te zien is en de rest is prut (hebben zelf wat NWR hengsten), maar daarentegen is mijn NWR hengstje uiteraard waardeloos (nog nooit gezien). Dit omdat ik corrigeer wat onjuist is (al heeft ze me nu voor een maand geblokkeerd op Facebook waar ze beheerder blijkt te zijn _O- )... maar ik weet van niets, want ik ben nog nooit in Nederland geweest. _O-

Maar goed, voor nu ga ik mooi nog even mijn eigen weg waarin ik het meeste geloof en meeste in zie. Overal is wel iets natuurlijk, maar leuk groepje pony fokkers nu die meer open-minded zijn en ook vinden dat er verandering moet komen, dus wie weet wat de toekomst brengt. Voor alsnog sluit ik niets uit en er komen ook wat leukere hengsten naar Zweden nu. :):)


absque_dubio schreef:
Quir leuk snoetje heeft hij. <3
Interessant om te lezen hoe het in Zweden gaat, dan begrijp ik je keus helemaal! Laat je ze dan ook in NL klaarmaken? Of doe je dat zelf en een week voor de CHK naar NL? Is dacht ik wel een pittig stukje rijden. := Wel heel tof om ze straks dichtbij te kunnen bewonderen. :D


Ik moet nog even kijken, liefst maak ik ze zelf klaar hier en dan een week of 3/4 van te voren naar Nederland. Zodat ze wel even de tijd hebben om bij te komen, inderdaad best een reis en ik wil ze liever ook niet groen op pad sturen. Al zijn ze niet echt heel groen voor hun leeftijd, maar snapt vast wat ik bedoel. :))

Maar daarvoor moet er een goede bodem in de grote hal komen en even kijken of dat lukt. Moet nog zoveel gedaan en geïnvesteerd worden.

Anders gaan ze denk ik inderdaad naar Nederland om klaar gemaakt te worden, maar ze moeten eerst goed zijn op de foto (anders vind ik het ook zonde van mijn tijd en geld).


LDRD schreef:
Knapperds daar in Zweden bij jou Quir!

Ben benieuwd naar jouw hengstjes, leuk om ze te zijner tijd hier in NL eens te kunnen bewonderen :j .


Jaa vind het wel leuk om weer eens met eigen hengstjes naar de HK te gaan. :D

Ben stiekem benieuwd wat ze er van gaan vinden. Ik vind ze uiteraard fantastisch, maar wie vind dat niet van zijn/haar eigen dieren haha.


Dit is de moeder van de palomino, blijf dit ook echt zo'n fijne merrie vinden. <3
Ze is een zusje van onder andere Nilay en Noxville van de Beekerheide. Ben nu aan het wachten tot ze goed hengstig wordt, dan ga ik haar insemineren met een Duitse hengst. <3
Afbeelding

Afbeelding



Gaan er hier nog mensen merrie/ merries dekken dit jaar? Of hebben al gedekt? Ben ook benieuwd welke hengsten het worden. :D

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:38

Goed verhaal wel Quir, maar zo is er overal iets denk ik :+
Ik ben benieuwd wat je hengsten gaan doen. En met welke Duitser ga je je vosje (Odette toch?) nou dekken?

Als alles goed gaat, krijg ik volgend jaar een veulentje uit mijn WPBR merrie. Ze is vandaag drachtig gescand.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:51

Ahh wat super dat het gelukt is! Gefeliciteerd!! *\o/* *\o/*
Heel benieuwd naar het veulentje. :):)

Dat is Odette inderdaad, heb gekozen voor Khan. Hij was kampioen in Verden.

Afbeelding

Afbeelding

En ja overal is wel wat. :D
Daarom ga ik voor dat waar ik mij het beste bij voel haha.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:01

Oeh mooie keuze! Ik duim dat ze mooi snel drachtig wordt :)