Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:50

De presentatie was heel leerzaam en interessanter dan ik in eerste instantie had bedacht :o

Onze merries die we dit jaar gedekt hebben zijn alle 3 nog steeds mooi drachtig. Ben benieuwd naar de veulentjes die we volgend jaar krijgen. We hebben de volgende combinaties:

Arendsnest's Carabelle (stermerrie van Reekamp's Eclips x Carlo) x Sulaatik's Velvet Marmelade, uitgerekend 21-04-2023
Arendsnest's Bellissima (stermerrie van Hobby des Marronniers x Make My World) x Heihoeve's Florencio, uitgerekend 28-04-2023
Thosca (ster, voorlopig kroonmerrie van Vivienne's Vision of Freedom x Oleander) x Arendsnest's Cappuccino, uitgerekend 04-05-203

Alles lekker dicht op elkaar zie ik nu :D

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:06

Zeker lekker dicht op elkaar Monatoetje!
Ik vroeg me wel af, wat is voorlopig kroon voor predicaat? Mijn merrie is keur, en als ze een voldoende ibop loopt of M1+1 is is ze kroon. Is dat bij de NF (denk ik?) anders dan bij de Welsh?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:49

Voorlopig kroon zijn stermerries die worden aangewezen op de CMK.
Als een voorlopig kroonmerrie voor de IBOP (of zoals het bij het NF heet, de Verrichtingsproef) slaagt, dan is ze kroon. Ze kunnen ook definitief kroon worden op sportprestaties: Z +5 (zo uit mijn hoofd). Maar om kroon te worden, moeten merries eerst als voorlopig kroon worden aangewezen.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:50

Ah juist, dat voorlopig kroon heet bij de Welsh dus Keur.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:25

Van het weekend zag ik dat een pony die ik in bezig heb gehad en van niets naar Z1 bij de paarden en M1 bij de ponies met 2 verschillende amazones heb gebracht, nu weer in het M1 loopt en dikke punten haalt. Afgelopen zomer al hippiade L2 en nu in selecties M1 gaat het weer goed.

Via speurtocht ben ik achter vader en moeder gekomen. Moeder is zeker, vader vraag ik me nog altijd af maar vlekkenpatroon komt aardig overeen.
Als je dan ziet dat beide eigenlijk niet de knapste zijn (op zijn minst gezegd) dan blijf ik het bijzonder vinden dat er een zo correct gebouwde pony met talent uit voorkomt.
Fokken blijft eigenlijk een bijzonder iets.
Afbeeldingmoeder, een kortbenige kleine D pony
Afbeelding vader, van een locale hengstenhouder, lijkt iets van volbloed in te zitten.....
En dan komt er zo'n pony uit....
Afbeelding

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:32

Dat is inderdaad een leuke pony zeg!

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:59

Snap ik wel
De moeder zit goed in elkaar
Beetje bloed erbij

Erg leuke pony!

Annash
Blogger

Berichten: 26519
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:29

Wat een knappe bonte! Echt een leuk ponytje om te zien.

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:49

Bezoeken jullie ook hengstenshows om pony hengsten uit te zoeken of alleen bijv de hengstenkeuring van het stamboek?

Onze nieuwe D pony doet het goed
Ben aan het kijken voor zadel zodat we dit voorjaar kunnen beginnen met zadelmak maken
Plan is om beetje op tijd te dekken
Zomer goed aanrijden en dan de zomer erop weer oppakken als het veulen wat ouder is

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:33

Op shows en/of keuringen maak ik een selectie van hengsten die ik interessant genoeg vind om mee te dekken. Daarna probeer ik deze hengst(en) bij de hengstenhouder thuis te bekijken. Op shows en keuringen worden ze tiptop voorgesteld en ik zie ze juist graag in hun eigen omgeving; zo uit de stal zonder eerst opgedirkt te zijn.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:54

Op een hengstenkeuring kun je ook wel veel informatie verzamelen en ook vergelijken. Ik probeer die keuringen wel te volgen, vorig jaar online en komend jaar hopelijk in de hal :j

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:41

Ik vind hengstenshows vooral leuk voor de gezelligheid maar eigenlijk niet echt de juiste plek om hengsten uit te zoeken.
Ik ga altijd eerst een lijstje maken met punten wat ik zoek vanuit de merrie. En dan een selectie maken van bloedlijnen die ik wil. En dan ga ik research doen naar de hengsten die daaraan voldoen.
Zo vind ik belangrijk dat het een verankerde lijn is van goed fokkende moeders etc.
En uiteraard hoe de nakomelingen zijn van een hengst.
Ik pluis altijd heel veel uit en ga ook vaak moeders of nakomelingen bekijken. En de hengsten bekijk ik niet in de ring op de hengstenshow maar vooraf met losrijden en opzadelen, dat geeft mij echt veel meer informatie

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:30

https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/ ... tand-1.htm
Hebben nog meer mensen zich voor vanavond opgegeven?

marjoein, knap hoor hoe je hier mee omgaat. Ik voel me dit lezende echt een beginner, maar dat ben ik dan ook. Ooit een connemara gekocht om mee te fokken vooral om karakter en veelzijdigheid. Dan ga je op zoek naar een hengst en loopt werkelijk tegen een metershoge muur aan om meer info te vinden. Coronatijd, dus weinig tot geen evenementen en alles op uren rijden afstand.
1 favoriete hengst buiten het stamboek kwam ik toevallig tegen in Frankrijk op een wedstrijd. Mega goed bewegen en karakter maar viel op beenstand toch gelijk af. Dus bekijken in real live heeft inderdaad zin, maar daar gaat wel heeeeeel veel tijd inzitten.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:42

Ik kijk op de hengstenkeuring en op de shows. Waarbij de shows meer voor de leuk zijn.
Ik vind net zoals Marjo de moederlijn enorm belangrijk. Ik ga dat ook helemaal na. Ik kijk dan geen moeders/andere nakomelingen in het echt, maar zoek wel zoveel mogelijk beeldmateriaal online.
Daarnaast wil ik indien mogelijk absoluut de hengst van dichtbij zien. De hengst moet me zo gewoon op stal echt aanspreken. Ik volg daarin m’n gevoel ofzo? Maar als het me gewoon op stal totaal niet aanspreekt, wil ik er niet mee dekken. Daardoor selecteer ik heel goed, want sommigen lijken op filmpjes zo gaaf maar spreken me in het echt totaal niet aan. :o
Daarnaast selecteer ik ook op hengstenhouder. Ja, echt. Als ik contact opneem met vragen over de hengst en het contact loopt niet fijn, sla ik over. Ik laat mijn dierbaarste bezit bij iemand achter om te insemineren. Een enkele keer geen fijn gevoel bij gehad, en daar ga ik dan ook niet meer terug. Die klik die ik met de hengst gewoon op stal wil, wil ik dus ook met de hengstenhouder. En dan vind ik communcatie, meedenken/adviseren heel belangrijk.
Als kleine hobbyfokker doe ik dit met veel gevoel/emotie, dus ik wil een hengst en hengstenhouder die daarbij past. :)
(Ps, ik kan Marjolein dan zeker aanraden! Een goed gevoel gehad toen ik mijn pony achter liet, denkt mee/geeft advies, en ik heb ons nooit als een nummertje gevoeld daar. Dat vind ik belangrijk.)

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:33

Fijn om te horen Anouk ! En ik volg jou en de ponys nog altijd!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:43

Zelf probeer ik keuringen bij te wonen, zowel merrie als hengstenkeuringen. Daarmee kan ik ook zien hoe een hengst fokt, en of het passend is bij mijn merrie. En bij voorkeur ook hengsten op stal bezoeken. Bij Marjolein ook goede ervaringen, heel hartelijk ontvangen bij mijn hengsteninspectie op stal, en ook de keren dat ik gebruik heb gemaakt van hun hengsten ook super service gehad.
Mooiste voorbeeld van op stal bekijken en de toegevoegde waarde is ook bij Marjolein geweest. Mijn oog was eigenlijk gevallen op Don Carino en ik dacht dat Don Cremello zeker geen match voor mijn merrie zou zijn. Op stal bleek dat toch andersom te zijn. :))

Vorig jaar een uitzondering gemaakt, ook in verband met Corona. Jonge hengst en alleen op foto en filmpjes gezien. Gelukkig wel goed uitgepakt, Richy is echt een top veulen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:44

Quir schreef:
Is er hier toevallig iemand die meer weet over LFS?

Positief getest veulen (n/LFS), maar beide ouders zijn negatief getest. En kan een drager ook ziek zijn?

Mijn gedachte, is vader wel de vader?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:40

Hier eigenlijk hetzelfde als Marjolein. Eerst lijstje maken wat ik voor de merrie wil, dan hengsten er bij uit gaan zoeken en ik vind de moederlijn ook erg belangrijk. Ik probeer ook altijd de hengsten in het echt te zien op stal, maar vanuit Zweden niet altijd mogelijk (en sowieso een erg beperkte keuze helaas). Mangold had ik bijvoorbeeld al een merrie drachtig van voor ik hem kon zien, maar wel veel "gewone" stal video's gehad. Dat zegt vaak meer dan op een show met veel bombarie en spektakel.

Hier ook positieve ervaring bij Marjolein, echt alle tijd genomen (ondanks in de zomer en dus drukke periode), alle veulentjes, merries en hengsten rustig kunnen zien en zoveel info en verhalen!

Binnenkort komen er twee drachtige merries naar Zweden uit de fantastische du Bois fokkerij en hopelijk gaan ze onze fokkerij een boost geven. :D


lailapri schreef:
Quir schreef:
Is er hier toevallig iemand die meer weet over LFS?

Positief getest veulen (n/LFS), maar beide ouders zijn negatief getest. En kan een drager ook ziek zijn?

Mijn gedachte, is vader wel de vader?


Ja. :j
Laboratoria zijn onderzoek gestart, vermoeden van een nieuwe mutatie op dezelfde locatie als LFS.



Even iets anders, wie heeft er ervaring met de hengsten keuringen in Duitsland? Welke stamboeken zijn intressant?
Ik denk dat ik de Mangold volgend jaar in Duitsland wil laten zien, maar een beetje een doolhof daar. :=

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:46

Quir schreef:
Binnenkort komen er twee drachtige merries naar Zweden uit de fantastische du Bois fokkerij en hopelijk gaan ze onze fokkerij een boost geven.

Even iets anders, wie heeft er ervaring met de hengsten keuringen in Duitsland? Welke stamboeken zijn intressant?
Ik denk dat ik de Mangold volgend jaar in Duitsland wil laten zien, maar een beetje een doolhof daar. :=



Wat leuk Quir! Ik ben nu wel heel nieuwsgierig welke merries jouw kant opkomen en van wie ze drachtig zijn :o

Mijn pony's, paarden en Haflingers zijn allemaal ingeschreven bij het Westfalen stamboek. Communicatie is duidelijk, betaalbaar en als kleine fokker heb je ook kansen, waar ik het gevoel in Nederland had er niet toe te doen.

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:34

Jaaa leuk Quir! Ik hoop dat je nog heel veel plezier en geluk met de dames mag hebben. Voor ons wel een dubbel gevoel. Ene kant blij dat ze zo een goed nieuw baasje gaan krijgen, maar ook wel weer even slikken… beide merries hebben enorm veel voor onze fokkerij betekend. Maar we moeten toch echt wat inkrimpen wegens te weinig tijd ivm onze baby
Quir mag ze binnenkort aan jullie voorstellen !


Kwa Duitse stamboeken ervaring met Rheinland , Westfalen en weser ems.
Eigenlijk altijd wel positief geweest alleen vind ik het de laatste tijd wat minder.
Dit jaar waren de kosten zo enorm hoog voor het registreren van een veulen. Moest extra kosten betalen omdat de vader niet voor rheinland ggk was ( was glock toto jr, dus wel een hengst die in Duitsland geboren en geregistreerd en ggk is. ) en moest ook nog DNA onderzoek doen ( is sinds dit jaar nieuw ).
Moet ook jaarlijks een bedrag betalen voor registratie per fokmerrie ….

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:37

Dat laatste vind ik juist fijn, voor dit jaar de merries afgemeld en ook niets betaald, buiten de vaste kosten om.

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:43

Westfalen lijkt me leuke keurig om eens heen te gaan met al die verschillende paarden en pony’s

Mijn pony heeft geen papier
Weet nog niet of ik het eventuele toekomstige veulen ergens laat registreren dat hangt ook van de vader af en waar het kan tegen niet al te exorbitante kosten

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:52

marjolein88 schreef:
Jaaa leuk Quir! Ik hoop dat je nog heel veel plezier en geluk met de dames mag hebben. Voor ons wel een dubbel gevoel. Ene kant blij dat ze zo een goed nieuw baasje gaan krijgen, maar ook wel weer even slikken… beide merries hebben enorm veel voor onze fokkerij betekend. Maar we moeten toch echt wat inkrimpen wegens te weinig tijd ivm onze baby
Quir mag ze binnenkort aan jullie voorstellen !


Kwa Duitse stamboeken ervaring met Rheinland , Westfalen en weser ems.
Eigenlijk altijd wel positief geweest alleen vind ik het de laatste tijd wat minder.
Dit jaar waren de kosten zo enorm hoog voor het registreren van een veulen. Moest extra kosten betalen omdat de vader niet voor rheinland ggk was ( was glock toto jr, dus wel een hengst die in Duitsland geboren en geregistreerd en ggk is. ) en moest ook nog DNA onderzoek doen ( is sinds dit jaar nieuw ).
Moet ook jaarlijks een bedrag betalen voor registratie per fokmerrie ….


Snap het dubbele gevoel helemaal, bij jullie geboren en veel betekent in de fokkerij. Maar ze gaan hier als koninginnen behandeld worden en ik hoop nog heel lang veel plezier met ze te gaan hebben. <3

Ik zal ze hier voorstellen als ze hier goed aangekomen zijn over 1,5 week! Eén is in ieder geval drachtig van Gin Fizz en de andere van Cassanova. Kijk er enorm naar uit. :):)

En bedankt voor de tips van Duitse stamboeken, ga eens verder in verdiepen!

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:09

Wel benieuwd nu Quir :D
Staat Gin Fizz al lang in Nederland ter dekking? Of wordt dit zijn eerste jaargang? Mooie hengst
Beide natuurlijk :D

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:06

[***] schreef:
Wel benieuwd nu Quir :D
Staat Gin Fizz al lang in Nederland ter dekking? Of wordt dit zijn eerste jaargang? Mooie hengst
Beide natuurlijk :D


Nee sinds 2022 in NL gekomen!