Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:29

Onze bruine en valk merrie worden dit jaar als het goed is gedekt door onze hengst Perlhof Gable

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Voor onze andere A echt nog geen idee. Als we geen geschikte hengst voor haar vinden, mag ze ook weer onder onze eigen hengst want die combi past ook echt super.
De welsh C weten we ook nog niet.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:31

Mooie pony's zie ik voorbijkomen. Ook een paar mooie kleine maat hengsten, maar helaas dekt niet alles met KI.

Voor Phoebe ben ik er nog niet over uit. Dit wordt haar eerste veulen en dat moet eerst maar eens gezond geboren worden. Merrie gaat blijven, hengst wordt verkocht. En ik ben bang dat mijn vriend niet blij gaat worden als ik nog een keer ga dekken. Maar goed, uiteindelijk blijft het mijn keuze. Maar we hebben geen stallen meer over, dat is wel handig als ik iets wil aanhouden :+

Weten jullie nog een goede opfok voor pony's? Ik sta op de wachtlijst bij Emelwerth. Het is dus sowieso voor een merrie.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:53

Dit zijn mijn zelf gefokte 1e premie pony's:
Ruin Benno, 4x 1e premie, 2x Noord-Hollands kampioen, 5 jaar geleden grote maats kleur ruinen kampioen op de manifestatie (komend jaar mag hij weer mee, ben benieuwd of hij nog steeds voor aan mee kan doen). ZZ vaardigheid en Z dressuur startgerechtigd (zowel in t Z als het ZZ vaardigheid als de M dressuur op de hippiade gelopen).
Moeder is de Kroon Prestatie Elite Sport-AA Ster merrie, vader 1e premie ABOP-A hengst.
Afbeelding

En mijn drachtige merrie.
Gefokt uit mijn 1e super merrie die ZZ dressuur en ZZ liep, en een spijkerharde Keur met goede ABOP hengst van inmiddels 33 jaar.
Zelf ZZ dressuur, Z vaardigheid, mag in t 2span M, ook puntje ohz en punten in de mendurance, zowel bij de jonge als oudere pony's rijpony talent. Heeft zowel in de M dressuur enkelspan, als B dressuur(2x zelfs, 2e prijs naast haar moeder, 4e prijs naast haar zwartbonte nichtje) en L vaardigheid 2span hippiade gelopen.
2 jaar geleden met haar verzorgmeisje (die inmiddels ment, deze huldiging was hun laatste uitje onder het zadel)
Afbeelding
Een maand of 4 drachtig afgelopen zomer in t ZZ.
Afbeelding

Benno is echt ons troetelkind, pony van mijn man. Ik krijg al bijna 12 jaar op mijn donder dat ik hem gecastreerd heb, deze maat met deze kleur, dit type, goede beweger. Maar ik fok waar ik zelf plezier aan wil hebben, als hengst had ik hem moeten verkopen (ivm afstamming onderzoek en nakomelingen tonen, dat is als kleine fokker niet te doen).

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:56

Mooie shets Dennis! Super dat je zo op de sport fokt, ik denk dat dat de basis is, sport/gebruikspony als ouderdier.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:21

Het NSPS is er niet zo enthousiast over helaas -O- .
Neem de ABOP, afgelopen november werd de locatie 4 dagen van te voren nog even gewijzigd, mocht ik ff 80km verder rijden of mij nog terug trekken (2 uur enkele reis) en de uitvoering was om te huilen (parcours niet goed opbouwen, tijdens mijn proef nog parcours veranderen, toen nog niet goed maar toch gereden wat er stond, oh ja, klopt toch niet, weer hele parcours overhoop, gelukkig pony dood braaf maar het ging weer zoals ik verwacht had....). Ze hadden 5 pony afgelopen jaar.

Jaar daar voor hebben ze het maar niet door laten gaan want dat was lastig met corona (gebruikstesten bij alle andere stamboeken gingen wel door, maar hoorde later dat het NSPS niet wist dat dat mocht).

Jaar daar voor kwam ik mooi optijd op de locatie voor de ABOP, wisten ze daar van niets. Mensen van t stamboek kwamen een kwartiertje van te voren en waren dus even vergeten de locatie te reserveren. Toen hebben we in een klein hoekje toch nog een proef kunnen rijden (toen maar 4 deelnemers).

En dan vinden ze het raar dat fokkers hier geen zin meer in hebben 8)7 .

Afgelopen jaar was mijn bontje de enige pony binnen het stamboek waar een sport predikaat voor aan gevraagd was en in de prominente parade beschreven werd.
Ik val dus wel altijd op met mijn pony's.

Ik heb liever een minder spectaculaire brave dan een hele gave die niet fijn te rijden is voor kinderen.
Deedee is ook ooit in de B district kampioen geworden, met een menner die 2x 20 minuutjes met haar geoefend had. Kortom, fijn na te rijden door een ander.
Een ruiter zonder men-ervaring heeft Roos (Deedee haar moeder) M gestart op shetland wedstrijd, keer of 4 er achter gezeten en 180+ rijden ;) .

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:27

Wat gaan jullie hard hier :D . Veel enthousiaste pony fokkers :j .

En leuke pony's ook allemaal <3 .

Ik ben eigenlijk benieuwd met wat voor doel jullie precies fokken? Wil je een leuke fijne recreatiepony fokken? Wil je een sporttopper fokken? Wat maakt jou trots op jouw fokprodukt?
Kortom, waar doe je het voor en wat maakt jou blij :D ?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:08

LDRD schreef:
Wat gaan jullie hard hier :D . Veel enthousiaste pony fokkers :j .

En leuke pony's ook allemaal <3 .

Ik ben eigenlijk benieuwd met wat voor doel jullie precies fokken? Wil je een leuke fijne recreatiepony fokken? Wil je een sporttopper fokken? Wat maakt jou trots op jouw fokprodukt?
Kortom, waar doe je het voor en wat maakt jou blij :D ?

Ik wil graag een brave allround sportpony. Waarbij je veilig tegen een kind kunt zeggen stap maar op en rij maar weg dat komt goed.
Ik doe het daarbij ook een beetje om de lijn instand de houden waar deze pony uit komt omdat de fokker geen opvolger heeft, en ik denk dat ik een beter karakter kan toevoegen aan de pony's.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:09

Wat een leuke pony's heb je Dennis! <3

Mijn fokdoel is topsport kinderpony's in de D maat fokken. Dus pony's die goed op FEI (dressuur) niveau kunnen mee lopen en top karakters, want kinderen moeten er mee kunnen rijden.

Karakter is voor mij dus punt 1, dan correct exterieur en goede bewegingen.

Ik ben waarschijnlijk wel uit welke hengst ga gebruiken dit jaar, helaas hier in Zweden niet zo veel keuzes in goede hengsten.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:26

mijn doel is/was een leuke en vooral brave kinderpony fokken voor mijn dochters van nu 7 en 8 jaar. Helaas hebben ze niet veel interesse, heel af en toe klimmen ze op mijn merrie, maar les willen ze niet en hebben weinig motivatie. Wat ik wel jammer vind natuurlijk, maar ik kan ze net dwingen.
Wat dat betreft twijfel ik nog wel of ik verder wil fokken. Ik vind het hele proces van hengst zoeken, dekken, dracht en veulentje wel superleuk, maar ja. Ponyveulens verkopen is erg lastig heb ik gehoord.
Keuringen vind ik niet leuk, en ik sta er ook niet echt achter hoe ze de pony's graag in 'keuringsconditie' zien (welsh a). Zeker met het oog op de gevoeligheid voor IR en hoefbevangenheid waar mijn merrie dus helaas last van heeft.

Hoe ervaren jullie de evt verkoop van (gewone) ponyveulens in de a, b en c maat?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:48

Ik fok ook kinderpony's die veelzijdig zijn en daarnaast ook leuk op de wedstrijden mee doen. Maar ook waar een lol met je knol gehalte in zit. Natuurlijk dromen we van een topper in de sport, maar die kans van slagen is klein, afzetmarkt is klein en als ik zie hoe het vroeger ging, pony's deden alles, en dat missen we tegenwoordig.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:20

Wat bedoel je met 'afzetmarkt is klein' Neonlight?

Juval, ik heb geen idee hoe de markt voor ponyveulens is, ben daar ook wel benieuwd naar. Ik denk zomaar dat de pony kopersmarkt meer vraagt naar pony's die minimaal goed zadelmak zijn?

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:25

LDRD schreef:
Wat bedoel je met 'afzetmarkt is klein' Neonlight?

Juval, ik heb geen idee hoe de markt voor ponyveulens is, ben daar ook wel benieuwd naar. Ik denk zomaar dat de pony kopersmarkt meer vraagt naar pony's die minimaal goed zadelmak zijn?

precies dat, het betekent dus dat je ze waarschijnlijk het beste 4 jaar kunt houden en zelf opleiden om ze evt goed te kunnen verkopen.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:33

juval schreef:
precies dat, het betekent dus dat je ze waarschijnlijk het beste 4 jaar kunt houden en zelf opleiden om ze evt goed te kunnen verkopen.


Maar dan heb je er al weer veel kosten in gestoken en dan is het de vraag of je daarmee dan uit de kosten komt. Plus je hebt al die jaren alle risico's gelopen.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:35

A en B pony veulens durf ik niet te zeggen, maar goede C en D veulens zijn wel makkelijk en goed te verkopen.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:37

Maar ik denk niet dat veel eindgebruikers die C en D's dan kopen of heb ik dat mis?

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:48

Eind gebruiker bedoel je de kinderen mee die er mee gaan sporten?

Vaak zie je dat mensen C en D veulens kopen om op te fokken, zadelmak te maken (goede hengsten eventueel naar de keuring) en dan opleiden tot een jaar of 5/6/7 en dan weer verder verkopen, overigens heb ik dus wel vooral alleen ervaring met sport pony's.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:54

Ik bedoel inderdaad de kinderen die ermee de sport in moeten.

Maar degenen die de C en D's kopen, opfokken, zadelmak maken enz. en dan weer verkopen zullen er ook niet veel aan overhouden.

En ouders die een goede leuke sportpony voor hun kinderen willen kopen zijn altijd de hoofdprijs kwijt natuurlijk op die manier.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:59

het is ook een heel lastige maat om een goed ruitertje voor te vinden, die de pony's goed kunnen opleiden.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:17

LDRD schreef:
Ik bedoel inderdaad de kinderen die ermee de sport in moeten.

Maar degenen die de C en D's kopen, opfokken, zadelmak maken enz. en dan weer verkopen zullen er ook niet veel aan overhouden.

En ouders die een goede leuke sportpony voor hun kinderen willen kopen zijn altijd de hoofdprijs kwijt natuurlijk op die manier.


Ik kan je zeggen dat deze mensen er echt wel een heel leuk zak centje aan over houden. :=

Iemand uit Denemarken die elk jaar 10 tot 15 hengst veulens koopt (en ze opfokt, opleid en verkoopt rond de 5/6/7 jaar), zit al vanaf dat mijn palomino 3 maanden is achter hem aan. Als je ziet wat ze voor hem bieden, dat doen ze echt niet als ze er niets aan over houden.

Grote C en D pony's zijn wel prima ruiters voor te vinden die ze goed kunnen opleiden, genoeg volwassen ruiters die dat ook kunnen. A en B pony's inderdaad wat lastiger, maar daar heb ik zelf ook geen ervaring mee. Dus weet ook niet hoe de markt voor deze maat is, maar kan me inderdaad voorstellen dat dat een stuk lastiger is.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:21

Juval, Welsh A pony's verkopen over het algemeen best makkelijk. Ook veulens. Er is echt veel vraag naar. Wel afhankelijk van wat je hebt natuurlijk.
Het laatste jaar is bizar eigenlijk, maar dat is niet alleen bij de pony's natuurlijk.

Vb van ons vorig jaar:
C veulen was 2/3 weken oud en stond niet geadverteerd maar daar was vraag naar en toen direct verkocht.
A hengstveulen heeft nog geen 24u te koop gestaan en ons A merrieveulen nog geen 20 min.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:30

Bij een C of D veulen, als je die voor je kind koop, dus om over 3 jaar in te rijden, weet jij of jou kind over 3 jaar niet te hard gegroeid is, het nog leuk vind en handig genoeg is?
De kinderen die nu handig genoeg zijn zijn vaak over 3 jaar al aardig gegroeid. Een kind wat er nog in moet groeien moet je maar zien of die het leuk genoeg blijft vinden.
Dus zie die niet meteen naar een eind gebruiker gaan.

Ik fok gewoon graag fijne allround gebruikspony's. Waar bij het niet uit maakt of je dat weekeind er mee het bos in ga, of er mee op wedstrijd wil, of allebei.
Het gaat om kleine Atjes, dus die gaan over het algemeen niet hoog in de sport mee draaien met een ruitertje. Als je een handig ruitertje heb is die vaak te groot op het moment dat ze echt beginnen te rijden.
Voor mij zelf heb ik ze voor de mensport, en daar kan je met een gewoon gemiddelde brave pony t/m het ZZ prima mee komen is mijn ervaring. Hoeft het geen topper te zijn, als hij maar wil.
Mijne eerste merrie heb ik ZZ dressuur en ZZ vaardigheid mee gereden op de hippade, dat was een gouden topper, maar alles behalve een hoogvlieger. Braaf, de wil om altijd te gaan en lomp sterk maar in de basis een stugge simpele pony. Dochter en kleindochter zijn beide zeker beter, maar nog niet zo ver opgeleid.

Mijn eigen veulens zijn als veulen gewoon voor de leuk gekocht door de nieuwe eigenaren. De volwassen dieren die hier weg gegaan zijn wel voor de (recreatieve) sport. Mensport en als bixie pony.
Een van mijn eerste verkochte merries (geen eigen fok, maar door een erfelijk dingetje verkocht voor de sport) heeft meer dan 10 jaar in de zelfde box gestaan bij de volgende eigenaren, iedere keer was die meteen verkocht aan de volgende generatie bixie ruiter als de laatste ruiter een beetje begon te groeien, dus eigenaren veranderde, maar pony heeft echt heel lang nog op de zelfde stal gestaan. Dan heb je zo'n pony gewoon heel fijn opgeleid waardoor andere er veel plezier van kunnen hebben.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:31

Kimm4 schreef:
Juval, Welsh A pony's verkopen over het algemeen best makkelijk. Ook veulens. Er is echt veel vraag naar. Wel afhankelijk van wat je hebt natuurlijk.
Het laatste jaar is bizar eigenlijk, maar dat is niet alleen bij de pony's natuurlijk.

Vb van ons vorig jaar:
C veulen was 2/3 weken oud en stond niet geadverteerd maar daar was vraag naar en toen direct verkocht.
A hengstveulen heeft nog geen 24u te koop gestaan en ons A merrieveulen nog geen 20 min.


dat is goed om te horen. hoopvol. want ik wil wel fokken, maar ik heb geen ruimte meer om ze te houden. Ik ben er denk ik ook (nog) niet handig genoeg in om te verkopen. Adverteer je op marktplaats? of gaat het via het stamboek of viavia?

Ik heb een 3jarige merrie die evt wel weg mag.

KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:33

Neonlight schreef:
Mooie hengst heb je, mooie ruglijn, die kan veel merries verbeteren.


Wij gaan hem niet ter dekking zetten, dus of hij straks een andere fokker blij gaat maken moeten we nog zien. Ik ben wel heel benieuwd hoe zijn veulens zijn en misschien kan hij dan nog meer merries verbeteren.

-

Ik had mijn 2021 hengstveulen ook al een paar keer kunnen verkopen maar niet gedaan. Mijn 2020 hengstje ging wel lastiger, veel geïnteresseerde maar weinig die doorzette. Nu wel een fijn huisje bij kennissen.
Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.
Maar ik ben stiekem ook wel veeleisend, ik wil niet dat ze de handel in gaan direct :o

De hengst zal dit jaar waarschijnlijk wel te koop komen en die zal een stuk makkelijker verkopen verwacht ik. Heeft sowieso al de leeftijd, karakter en hoogte voor een fijne sportpony mocht hij gecastreerd worden.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:50

Denk dat dat inderdaad wel mee telt Dennis, daarom C/D veulens vaak ook niet direct naar de eind gebruiker gaan. Hooguit wellicht als de ouders zelf handig zijn en een pony kunnen rijden. Maar meestal gaan ze naar een "tussen station" om opgeleid te worden en uiteindelijk naar de eind gebruiker. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring met de sport pony's.

Vaak kan je ook nog niet echt in schatten of het een fijn te rijden pony gaat zijn als veulen, dus denk dat veel dat risico ook niet willen nemen, maar liever al een gereden pony kopen.

Wij verkopen de veulens in principe niet, maar zelf opfokken. Goede hengsten naar de keuring en als ze goedgekeurd worden, blijven ze, anders opleiden en verkopen rond de 6 jaar.

Merries blijven ook om op te fokken en lijntjes verder te zetten. Als er meerdere merries zijn uit dezelfde moeder zullen ze uiteindelijk ook verkocht gaan worden als ze FEI gelopen hebben.

Maar eerst een merrie uit mijn vos krijgen. :))

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:51

juval schreef:
Kimm4 schreef:
Juval, Welsh A pony's verkopen over het algemeen best makkelijk. Ook veulens. Er is echt veel vraag naar. Wel afhankelijk van wat je hebt natuurlijk.
Het laatste jaar is bizar eigenlijk, maar dat is niet alleen bij de pony's natuurlijk.

Vb van ons vorig jaar:
C veulen was 2/3 weken oud en stond niet geadverteerd maar daar was vraag naar en toen direct verkocht.
A hengstveulen heeft nog geen 24u te koop gestaan en ons A merrieveulen nog geen 20 min.


dat is goed om te horen. hoopvol. want ik wil wel fokken, maar ik heb geen ruimte meer om ze te houden. Ik ben er denk ik ook (nog) niet handig genoeg in om te verkopen. Adverteer je op marktplaats? of gaat het via het stamboek of viavia?

Ik heb een 3jarige merrie die evt wel weg mag.


Marktplaats gebruiken we eigenlijk de laatste jaren niet echt meer voor de verkoop van pony's.
Facebook is een heel fijn middel, viavia worden er bij ons ook veel verkocht. Wel belangrijk om echt goede foto's te hebben van de pony. Dat is het eerste aanzicht en trek je kopers mee aan.