Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:09

Quir schreef:
Iemand uit Denemarken die elk jaar 10 tot 15 hengst veulens koopt (en ze opfokt, opleid en verkoopt rond de 5/6/7 jaar), zit al vanaf dat mijn palomino 3 maanden is achter hem aan. Als je ziet wat ze voor hem bieden, dat doen ze echt niet als ze er niets aan over houden.


Maar dat zijn niet de gewone normale kopers en dan moet je ook nét die topper gefokt hebben. Dat zijn uitzonderingen.
Ik loop lang genoeg mee om te weten dat je blij mag zijn als je eens iets écht goed verkoopt zodat je verspreid over een aantal jaren uiteindelijk op een break even point zit. Als je alle kosten gewoon eerlijk bij elkaar telt dan verdien je niet heel snel aan je fokkerij/opfokkerij en rijderij.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:12

Quir schreef:
Denk dat dat inderdaad wel mee telt Dennis, daarom C/D veulens vaak ook niet direct naar de eind gebruiker gaan. Hooguit wellicht als de ouders zelf handig zijn en een pony kunnen rijden. Maar meestal gaan ze naar een "tussen station" om opgeleid te worden en uiteindelijk naar de eind gebruiker. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring met de sport pony's.


En dat maakt ze weer (te) prijzig voor de eindgebruiker vaak wat eigenlijk ook heel jammer is. Denk dat de meesten tenslotte toch fokken met die eindgebruiker in gedachten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:42

LDRD schreef:
Wat bedoel je met 'afzetmarkt is klein' Neonlight?


Er zijn veel minder kinderen die FEI gaan rijden dan kinderen die gewoon rijden. Kostenplaatje is enorm (lang met A-kaderlid op wedstrijd mee gegaan) en is gewoon voor veel mensen niet haalbaar. Ken ook pony's die de potentie daarvoor hadden maar de eigenaar de financiën daar niet voor had.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:53

Zo bedoel je dat. FEI zijn er inderdaad niet heel veel. En de kosten zijn hoog. Dat laatste is natuurlijk jammer als men zich dat niet kan veroorloven, want op die manier gaat veel talent (zowel pony als kinderen) verloren.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:59

LDRD schreef:
Quir schreef:
Iemand uit Denemarken die elk jaar 10 tot 15 hengst veulens koopt (en ze opfokt, opleid en verkoopt rond de 5/6/7 jaar), zit al vanaf dat mijn palomino 3 maanden is achter hem aan. Als je ziet wat ze voor hem bieden, dat doen ze echt niet als ze er niets aan over houden.


Maar dat zijn niet de gewone normale kopers en dan moet je ook nét die topper gefokt hebben. Dat zijn uitzonderingen.
Ik loop lang genoeg mee om te weten dat je blij mag zijn als je eens iets écht goed verkoopt zodat je verspreid over een aantal jaren uiteindelijk op een break even point zit. Als je alle kosten gewoon eerlijk bij elkaar telt dan verdien je niet heel snel aan je fokkerij/opfokkerij en rijderij.


Een goed gereden pony op Z2/FEI niveau verkoopt altijd wel goed, zelfs de pony's die niet bijzonder of kwaliteitsvol zijn. Maar dan moet je inderdaad ook wel die mogelijkheid hebben om ze tot dat niveau te (laten) rijden. En überhaupt willen, als je fokdoel een fijne gebruikspony is, is dat natuurlijk ook heel anders. :j

De echte top prijzen voor een veulen is inderdaad een uitzondering, maar dat was ook niet helemaal die ik bedoelde. Maar mensen die ze kopen als veulen en verkopen op Z2/FEI niveau houden daar echt wel wat aan over.

Ik weet niet of dat niet de gewone kopers zijn, het zijn vooral de mensen waar ik veel contact mee heb en dat zijn er toch best wel wat. Anders gezegd, de groep die FEI pony's willen kopen is echt heel veel groter dan vaak gedacht wordt. Alleen zijn dat ook niet de mensen die op marktplaats of sporthorses gaan kijken, dat gaat eigenlijk altijd via via. Ben eigenlijk altijd doorlopend op zoek naar meerdere FEI pony's (dressuur).

Loop wel al lange tijd mee in dit wereldje, fokkerij, sport en (vooral) de handel, maar mijn palomino is mijn eerste zelf gefokte pony veulen. Nu vind ik het echt een heel goed dier, maar het zou ook gek zijn als je dat niet vind van je eigen paard toch? Haha. Maar ik hou hem aan als hengst en hoop hem over 2 jaar mee naar de keuring te nemen. Daarna wordt hij opgeleid tot FEI niveau, als hij goedgekeurd wordt blijft hij en gaan we op zoek naar een pony ruiter die thuis niet de financiën heeft om internationaal te starten. Als hij niet goedgekeurd wordt wordt hij verkocht (waarschijnlijk dan ook als ruin).


LDRD schreef:
Quir schreef:
Denk dat dat inderdaad wel mee telt Dennis, daarom C/D veulens vaak ook niet direct naar de eind gebruiker gaan. Hooguit wellicht als de ouders zelf handig zijn en een pony kunnen rijden. Maar meestal gaan ze naar een "tussen station" om opgeleid te worden en uiteindelijk naar de eind gebruiker. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring met de sport pony's.


En dat maakt ze weer (te) prijzig voor de eindgebruiker vaak wat eigenlijk ook heel jammer is. Denk dat de meesten tenslotte toch fokken met die eindgebruiker in gedachten.


Inderdaad ook net met welke eind gebruiker je in gedachten fokt, dat is zeker een belangrijk verschil. :j
Voor mij is dat wel de FEI pony ruiter.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:11

Quir schreef:
Nu vind ik het echt een heel goed dier, maar het zou ook gek zijn als je dat niet vind van je eigen paard toch? Haha.

Inderdaad ook net met welke eind gebruiker je in gedachten fokt, dat is zeker een belangrijk verschil. :j
Voor mij is dat wel de FEI pony ruiter.


Zeker mag je dat met een roze bril op van je eigen dieren vinden :D . Maar ik zeg eerlijk dat ik heel kritisch ben op mijn eigen dieren. Ik ga geen geld, energie en veel moeite steken in luchtkastelen :+ .

Ik fok ook voor de hoogste sport in principe, maar vind het net zo belangrijk dat als het talent er niet is dat je toch een fijn gebruiksdier voor de groep daaronder overhoudt.
En ik houd ook altijd in gedachten dat een hengstveulen wellicht naar de HK zal gaan.

Ben wel benieuwd hoor Quir hoe die van jou het op de HK gaat doen. Ga hem zeker volgen.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:24

LDRD schreef:
Quir schreef:
Nu vind ik het echt een heel goed dier, maar het zou ook gek zijn als je dat niet vind van je eigen paard toch? Haha.

Inderdaad ook net met welke eind gebruiker je in gedachten fokt, dat is zeker een belangrijk verschil. :j
Voor mij is dat wel de FEI pony ruiter.


Zeker mag je dat met een roze bril op van je eigen dieren vinden :D . Maar ik zeg eerlijk dat ik heel kritisch ben op mijn eigen dieren. Ik ga geen geld, energie en veel moeite steken in luchtkastelen :+ .

Ik fok ook voor de hoogste sport in principe, maar vind het net zo belangrijk dat als het talent er niet is dat je toch een fijn gebruiksdier voor de groep daaronder overhoudt.
En ik houd ook altijd in gedachten dat een hengstveulen wellicht naar de HK zal gaan.


Ja daar ben ik het ook zeker mee eens! En ik probeer ook altijd heel kritisch te zijn, maar weet ook dat dat bij eigen dieren soms wat lastig kan zijn. Dus vraag ook altijd andere waarvan ik vind dat ze veel kijk erop hebben wat ze er van vinden. :D

Maar aller belangrijkste uitgangspunt is ook altijd de merrie.

We zijn bezig met het opzetten van een hengstenhouderij, dus de bedoeling is ook om hengsten aan te houden die ingezet kunnen worden voor de fokkerij en dan is papier al een eerste belangrijke stap, daarna kwaliteit en karakter vind ik inderdaad ook heel belangrijk, dat als ze niet goedgekeurd worden of FEI niveau goed mee lopen, dat ze ook door de "gewone" ruiter gereden moeten kunnen worden. Aan de andere kant vind ik dat elke FEI pony dat ook moet, want het zijn en blijven altijd kinderpony's.

Maar heel blij met deze, vind het zelf een heel goed geslaagde eerste pony veulen (ook het eerste veulen van de merrie). <3
Afbeelding
Zou deze heel graag in merrie vorm willen, om mee verder te kunnen gaan fokken. Maar helaas gaat de hengst nu eerst sporten met EK als doel dit jaar.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:35

Helemaal met je eens hoor Quir, de merrie maakt het verschil. :j

En ik heb geen voornemens zo specifiek om hengstenhouder te worden, maar ga het avontuur ook niet uit de weg. Mijn hengstje staat in de opfok en we gaan het wel zien of hij zich goed genoeg ontwikkelt. Mocht hij goedgekeurd worden, zien we wel weer verder. Vooralsnog is niet het voornemen om dan vlot te ruinen en te verkopen zoals zo doorgaans toch vaak gebeurt.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:09

Ja dat laatste vind ik zo jammer, maar je ziet het bij de pony's wel vaak. Ene kant snap ik het ook dat mensen hun kinderen niet op een (dek) hengst willen laten rijden.

Wat voor hengstje heb je? :D

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:23

Ja, ik begrijp dat ook, maar het is soms zó zonde voor de fokkerij.

Gaat om deze jongen. Een Cassanova du Bois uit een Easter el Nino merrie (kroon, elite, preferent, sport). Ik had zijn volle zus al en aangezien de volle broer natuurlijk niet elke dag te koop komt heb ik deze erbij gekocht. Is ook de halfbroer van GGH Pippins Pride.

Afbeelding

Enige waardeloze is dat de opfok 235 km van mijn huis is en dat effe langsgaan dus niet steeds een optie is. Hoop 18 maart die kant even op te kunnen gaan om hem weer even live te kunnen zien.
Ponyopfok voor hengsten is in NL wel een dingetje ;( .

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:49

Ik heb mijn hengsten bewust niet voor de keuring gedaan. Alle hengsten hier worden gecastreerd, een goede of niet.
Alleen met Benno hebben we er over gedacht, maar tot teleurstelling van vele, niet gedaan.

Ik kan (en wil) geen nakomelingen tonen, dus dan steek je veel tijd, geld en energie in een hengst die er uit gegooid word op te kort nakomelingen voor de keuring. Zo is Benno's vader er ook uit gegooid, fokindex prima, maar puur op aantallen.

De Nederlandse shet is de beste in Europa, waar 10 jaar geleden op de hengstenkeuring er een vrachtwagen achter de manege stond om veel hengsten mee te nemen voor de worst gaan nu veel 2e bezichtigings hengsten voor veel geld naar het buitenland.

Veulen wat er nu aan komt is voor mij zelf, voor de sport in het enkel en 2span(al was mijn keuze voor een zwart-roan hengst daar voor niet de meest ideale :') ). Dus gaan de ballen ook van af.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:14

Mijn doel is zeker geen hengsten opfokken voor de hengstenkeuring. Been there, done it. Veels te veel gedoe en torenhoge kosten. En dan de afstammelingen keuring, drama om de veulens bijeen te krijgen. Nee, voor mij niet meer.

Cynthia82

Berichten: 9325
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:05

Wat een leuk topic!
Voor mij hier even een stipje, ik ben nu op vakantie. Als ik terug ben, ga ik alles even rustig lezen en mee kletsen.

Ik heb een Welsh Part Bred merrie van bijna 9 jaar (Haflinger x Welsh Cob) die nu voor de tweede keer een veulen verwacht van Cassanova du Bois.

Fiore
Afbeelding
Afbeelding

En haar eerste Cassanova: Idris
Afbeelding
Afbeelding

Hiervoor is ze twee keer door een Welsh Cob gedekt.

Ik laat haar of dit jaar en anders volgend jaar weer dekken en voor nu denk ik aan
FS Golden Daim
Crown Charm of Royal
Gin Fizz

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:44

Ik fok een fijne gebruikspony, niet per se voor het allerhoogste niveau. Mijn streven is daarbij een correct gebouwde pony met goede gangen en een prettig karakter. Zowel voor de A als de partbred geldt dit.
Ik merk bijvoorbeeld dat mijn nu 2-jarige een heel nuchtere pony is, hij is niet zo gauw onder de indruk van iets, maar ook niet brutaal. En dat was hij als veulen al. De A van vorig jaar (verkocht) had betere bewegingen maar was als veulen al veel brutaler, ik denk dat die minder kinderpony zal worden dan de tweejarige.
Fokken voor FEI-pony’s vind ik een leuk streven, maar ik denk dat we met ons allen verantwoordelijk zijn voor het fokken van kinderpony’s. Ik bedoel hiermee dat, net als bij het KWPN, we moeten opletten niet álles op uiterlijk en gangen te gooien en pony’s zó heet te krijgen dat een gemiddeld kind hem niet kan rijden. Zonder daarmee iemand voor het hoofd te willen stoten.
Nou ja, nog een fotootje van vandaag, onze welshA, jaaaaren niet bereden, dit jaar niet drachtig, 15 jaar, en sinds een paar weken rustig aan het longeren gegaan, eerst kaal en later met zadel en hoofdstel en toen een meisje hier op stal (van 13 en 1.70m, maar je moet wat) erop gezet. En kijk, mijn dochter van 9, een heel slimme maar ook heel onzekere meid, sinds een jaar op paardrijles bij een manege en nu op Ashley! Brave pony.

Afbeelding
(Still uit een filmpje)

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:38

LDRD schreef:
Ja, ik begrijp dat ook, maar het is soms zó zonde voor de fokkerij.

Gaat om deze jongen. Een Cassanova du Bois uit een Easter el Nino merrie (kroon, elite, preferent, sport). Ik had zijn volle zus al en aangezien de volle broer natuurlijk niet elke dag te koop komt heb ik deze erbij gekocht. Is ook de halfbroer van GGH Pippins Pride.

[ [url=m/7jPNSZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enige waardeloze is dat de opfok 235 km van mijn huis is en dat effe langsgaan dus niet steeds een optie is. Hoop 18 maart die kant even op te kunnen gaan om hem weer even live te kunnen zien.
Ponyopfok voor hengsten is in NL wel een dingetje ;( .


Leuke pony! Ben benieuwd of je hem straks mee naar de keuring neemt! Is hij ook van 2021? Welsh pony?
Wel leuk uit een Aester El Nino merrie, mijn andere hengstje komt ook uit een Aester El Nino merrie!

Jammer dat opfok in NL zo lastig is voor een pony hengst. Probleem heb je hier in Zweden ook, dus besloten om maar zelf opfok te gaan neerzetten. :+
Deze zomer gaan de kleintjes 24/7 de wei op met een groepje van 6 tot 8 pony hengsten en 1 oudere ruin op zo'n 20ha. Wel blij mee dat ik dat gevonden heb, maar toch ook 1,5 uur met de auto (nu is dat voor hier dan weer niet zo ver).

Maar hou je ons hier op de hoogte van je hengstje? Ben wel benieuwd!


Ik ben het deels met je eens LaDonna, een pony is nu eenmaal in de basis een kinderpony. Echter is het voor mij niet of of, maar en en.

Goed karakter én correct exterieur én top beweging.

De hengst die ik gebruikt heb, is dan ook een super lieve, brave pony hengst die ik uitgezocht heb vanwege zijn extreem goede karakter, maar ook een hele kwaliteitsvolle pony. En mijn veulentje lijkt dat nu ook te zijn, top karakter en kwaliteit. Mijn buurmeisjes van 8/9 jaar kunnen dan ook echt alles met hem doen. Daarnaast is er ook wel een belangrijk deel opvoeding/opleiding, maar niet het "basis karakter" om zo even te zeggen.

Dus ja, karakter is zeker heel belangrijk (voor mij voor de pony's ook wel 1 van de belangrijkste punten), maar het één sluit het andere niet uit. De hengst die ik nu op het oog heb, geeft ook vaak goede karakters, maar ook veel kwaliteit. Helaas hier in Zweden niet zo heel veel keuzes, in Zweden zelf zijn er geen hengsten die kwaliteit hebben en in Duitsland/Nederland staan er niet veel op EU stations.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:47

Zó leuk LaDonna als kinderen er zo mee wegrijden! Ze hebben er duidelijk plezier in :j .

LaDonna75 schreef:
Fokken voor FEI-pony’s vind ik een leuk streven, maar ik denk dat we met ons allen verantwoordelijk zijn voor het fokken van kinderpony’s. Ik bedoel hiermee dat, net als bij het KWPN, we moeten opletten niet álles op uiterlijk en gangen te gooien en pony’s zó heet te krijgen dat een gemiddeld kind hem niet kan rijden. Zonder daarmee iemand voor het hoofd te willen stoten.


Ik ben helemaal met je eens dat karakter het allerbelangrijkste is. Maar dan bedoel ik met karakter lief, braaf maar ook werkwillig.
Ik heb ook altijd in de sportpaardenfokkerij gezegd dat ook topruiters/amazones niet zitten te wachten op een draak :n . Daarnaast heb je ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat, als jouw fokproduct niet zo'n topper blijkt, dat hij toch wel de skills en het karakter heeft waarmee het een fijn dier is voor het niveau eronder cq de recreatie. Een gevaarlijke gek zal geen prettig leven tegemoet gaan zo doorgaans.

Ik heb hier een merrie (paard) op stal staan met een veel te lange gebruiksaanwijzing. Top gefokt, bewegingswonder. Paarden uit deze lijn gaan voor heel veel geld weg. Helaas echter geen paard voor Jan en alleman en daarom staat ze nu uiteindelijk bij mij en daar heeft ze mazzel mee. Door hoeveel slechte handen die gegaan is in haar jonge jaren (overigens is ze pas 7 jaar) daar durf ik geen gok naar te wagen. Zo wil je natuurlijk nooit dat je fokproduct door het leven gaat omdat het karakter toch soms wat te sensibel is.

Overigens heb ik er ook één gefokt zeg ik eerlijk uit een hele fijne moederlijn waar topbrave paarden uit kwamen met een hengst die bekend staat om zijn fijne karakter. Dit dier was op 2 jarige leeftijd al staatsgevaarlijk en had een flinke steek los. Deze heb ik met een duidelijke toelichting aan een ervaren iemand weg gegeven (jammer van al die duizenden euro's die er al ingestoken waren 8)7 ) die er nog wat van wilde proberen te maken en dat is eigenlijk ook niet echt gelukt. Ik wilde deze niet gewetenloos verkopen via een veiling of wat ook. Fokken blijft soms ook gewoon gokken :j .

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:06

Fijn, dan bedoelen we allemaal hetzelfde met goed karakter :j

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:09

Quir schreef:
LDRD schreef:
Is hij ook van 2021? Welsh pony?
Wel leuk uit een Aester El Nino merrie, mijn andere hengstje komt ook uit een Aester El Nino merrie!


Hij is van 2021 inderdaad en welsh geregistreerd.

SylS
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:37

Afbeelding
Leuk om alle verhalen te lezen. Ik ben zelf in het bezit van 2 Welsh NWR merries. 1 heb ik zelf gefokt. Een Pippins Pride uit een Verona's Bo Gi moeder. Op de foto met haar veulen van Casanova Du Bois. Daarvoor heeft zij 2 veulens gehad van Nijeberts Marc. Momenteel drachtig van Majans Milan. Aangezien zij groot fokt, ben ik voir dit jaar aan het denken aan een Welsh B hengst.
Mijn andere merrie, een stermerrie van Orchard Red Prince x Orchard d'Avranches heb ik afgelopen najaar gekocht.
Voor haar denk ik aan een van de hengsten van stal Amalia.
Ik denk ook dat karakter erg belangrijk is. Ze zijn tenslotte bedoeld voor kinderen.

SylS
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:39

Afbeelding
Dit is mijn andere merrie

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:17

Mooie merrie's SylS <3 . Nauw verwant beide aan mijn merrie en hengstje (halfbroer en halfzus van Pippins Pride).

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:24

Mooi setje SylS! Jouw ene merrie heeft als mv dezelfde als mijn merrie (maar wat wil je, bijna alle nwr/partbreds zijn aan elkaar verwant…).
Ik denk erover NRPS te dekken ipv NWCPS, vanwege beter passend bij wat ik wil.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:03

Jeetje wat gaan jullie hard!

Wij houden de meeste t/m 3 jaar, vorig jaar heb ik voor het eerst een verkocht als veulen. Ik werd via facebook benadert of we een van de hengstveulens wilde verkopen. In principe zijn ze altijd wel te koop, zeker de hengsten.

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:20

Een vraag die ik hier wel durf te stellen: Hoe werkt het als ik mijn merrie zou willen laten insemineren? Ik laat haar scannen bij de dierenarts, en als dan het ei groot genoeg is, dat ze geïnsemineerd kan, hoe komt het zaad dan op de plaats van bestemming? Regelt de dierenarts dat, moet ik dat zelf doen, of breng ik de merrie het beste weg?
Ik heb enkel ervaring met de WelshA, die is natuurlijk gedekt (en dus bracht ik haar naar de hengstenhouder waar ze een week vertoefd heeft) en 1x via KI, toen heeft ze ook een week bij de hengstenhouder gestaan maar dat was een half uur met de trailer. De hengsten waar ik nu uit ga kiezen staan echt wel ver weg (>90 min met de trailer), en ik wil mijn merrie niet een week kwijt...

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:32

LaDonna75 schreef:
Een vraag die ik hier wel durf te stellen: Hoe werkt het als ik mijn merrie zou willen laten insemineren? Ik laat haar scannen bij de dierenarts, en als dan het ei groot genoeg is, dat ze geïnsemineerd kan, hoe komt het zaad dan op de plaats van bestemming? Regelt de dierenarts dat, moet ik dat zelf doen, of breng ik de merrie het beste weg?
Ik heb enkel ervaring met de WelshA, die is natuurlijk gedekt (en dus bracht ik haar naar de hengstenhouder waar ze een week vertoefd heeft) en 1x via KI, toen heeft ze ook een week bij de hengstenhouder gestaan maar dat was een half uur met de trailer. De hengsten waar ik nu uit ga kiezen staan echt wel ver weg (>90 min met de trailer), en ik wil mijn merrie niet een week kwijt...


Als je de merrie thuis houdt, laat je de dierenarts in de ochtend scannen als hij/zij zegt dat ze die dag geinsemineerd kan worden, bel je de hengsten houder (let wel op dat er vaak een tijd is, vaak voor 9 uur bestellen) en bestel je sperma. Dan wordt het via een koerier naar je toe verzonden en zodra je het sperma hebt, bel je de dierenarts die dan komt insemineren.


Sommige hengstenhouders komen zelf in de middag insemineren, maar dat is afhankelijk hoe ver je er vandaan zit.