Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjolein88

Berichten: 4057
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:00

Quir schreef:
LaDonna75 schreef:
Een vraag die ik hier wel durf te stellen: Hoe werkt het als ik mijn merrie zou willen laten insemineren? Ik laat haar scannen bij de dierenarts, en als dan het ei groot genoeg is, dat ze geïnsemineerd kan, hoe komt het zaad dan op de plaats van bestemming? Regelt de dierenarts dat, moet ik dat zelf doen, of breng ik de merrie het beste weg?
Ik heb enkel ervaring met de WelshA, die is natuurlijk gedekt (en dus bracht ik haar naar de hengstenhouder waar ze een week vertoefd heeft) en 1x via KI, toen heeft ze ook een week bij de hengstenhouder gestaan maar dat was een half uur met de trailer. De hengsten waar ik nu uit ga kiezen staan echt wel ver weg (>90 min met de trailer), en ik wil mijn merrie niet een week kwijt...


Als je de merrie thuis houdt, laat je de dierenarts in de ochtend scannen als hij/zij zegt dat ze die dag geinsemineerd kan worden, bel je de hengsten houder (let wel op dat er vaak een tijd is, vaak voor 9 uur bestellen) en bestel je sperma. Dan wordt het via een koerier naar je toe verzonden en zodra je het sperma hebt, bel je de dierenarts die dan komt insemineren.


Sommige hengstenhouders komen zelf in de middag insemineren, maar dat is afhankelijk hoe ver je er vandaan zit.



Inderdaad, je kan ook een pakket bij de dierenarts kopen, dan weet je in ieder geval welke kosten je kwijt bent voor scannen etc.

Ik heb de luxe dat ik het allemaal zelf kan, Maar anders kan het nog wel eens oplopen kwa kosten.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:56

Ja inderdaad vragen of de dierenarts een pakket heeft, maar helaas doen niet alle dierenartsen dat die aan huis komen. Maar zeker het vragen waard, kan veel geld schelen. :j

Gelukkig kan ik vanaf nu ook alles zelf gaan doen, dat scheelt een hoop hopelijk, maar vorige keer was het uiteindelijk 3.000 euro (excl dekgeld en verzendkosten a 200 per keer) en uiteindelijk 1 veulen. :+
Maar hier in Zweden werkt het sowieso allemaal wel wat anders.

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:38

Op zich kan ik wel met de merrie gaan scannen bij de praktijk, dat is niet het probleem en ze doen het inderdaad daar met een drachtigheidsbegeleidingspakket, maar het spermadeel is waar ik mee zit. Kan ik het beste met de hengstenhouder van mijn keus ( :+ ) contact leggen dan?

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:16

Ik ga altijd in de ochtend naar het merriespreekuur bij mijn dierenarts. Als ze zo ver is bel ik de hengstenhouder dat "het" verzonden kan worden naar mijn dierenarts. Ik ga dan in de middag weer naar het merriespreekuur en dan wordt ze geïnsemineerd.
Ik heb dan al wel contact gehad met de hengstenhouder zodat hij mijn gegevens heeft en de gegevens van de dierenarts.

Pakket kan bij mijn dierenarts alleen met hun eigen hengsten (ze zijn tevens dekstation).
Maar Phoebe was gelukkig in 1x drachtig, dat scheelt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:22

Ik laat het sperma altijd naar mijn adres verzenden, heb het ook wel eens zelf opgehaald. 1 keer gehad dat de hengstenhouder kwam insemineren, die hengst ging via station in de buurt waar we nog net in het gebied zaten.
Zelf ophalen heb ik gebruikt omdat ik wel een KI hengst gebruikte maar dat was geen station wat mocht verzenden, en ook gebruikt bij Du Bois hengsten, was goed te doen qua afstand en zat dan niet met 's avonds insemineren (koerier komt pas tussen 18 en 22 uur hier, hippo-expres zit een paar km verderop dus wij zijn de laatste in de rit).

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:37

Ik zet even een stipje! Vind het leuk om mee te lezen. Vooral omdat ik op termijn weer een pony aan wil schaffen. Ik ga alleen nog heel erg heen en weer tussen een veulen, drie-jarige of juist een wat ouder dier. Daarnaast dub ik ook over een merrie of een ruin/hengst en als het dan een merrie wordt speelt de gedachte ‘kleine kwpn-merrie’ om vervolgens aan te paren met een ponyhengst ook nog mee. Jullie begrijpen; ik ben er nog niet uit :')

Mocht ik eindelijk tot een beslissing komen dan zal ik mijn zoekplaatje hier delen :)

Vind het ook interessant om de veiligen van ponyforum in Duitsland te volgen. Maar die prijzen…. Meer dan 10.000 vind ik een beetje te gortig (voor een onbeleerd dier).

marjolein88

Berichten: 4057
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:03

LaDonna75 schreef:
Op zich kan ik wel met de merrie gaan scannen bij de praktijk, dat is niet het probleem en ze doen het inderdaad daar met een drachtigheidsbegeleidingspakket, maar het spermadeel is waar ik mee zit. Kan ik het beste met de hengstenhouder van mijn keus ( :+ ) contact leggen dan?


Uit mijn ervaring als hengstenhouder kan je idd altijd het beste contact opnemen. Wij proberen altijd mee te denken voor de meest praktische oplossingen. En ook kunnen we veel adviezen en tips geven

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:20

Marjan's Milan staat te koop zag ik. Jammer voor de sportponyfokkerij, kans is niet groot dat hij het verrichtingsonderzoek nog gaat doen en/of naar het buitenland vertrekt.

marjolein88

Berichten: 4057
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:48

LDRD schreef:
Marjan's Milan staat te koop zag ik. Jammer voor de sportponyfokkerij, kans is niet groot dat hij het verrichtingsonderzoek nog gaat doen en/of naar het buitenland vertrekt.


Ja heel zonde, maar helaas is dit toch wel altijd het doel van zijn huidige eigenaren. Hengsten opfokken, goedkeuren en verkopen.
Meestal hoor je er in NL kwa sport of fokkerij nooit meer wat van weer

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:59

marjolein88 schreef:
Ja heel zonde, maar helaas is dit toch wel altijd het doel van zijn huidige eigenaren. Hengsten opfokken, goedkeuren en verkopen.
Meestal hoor je er in NL kwa sport of fokkerij nooit meer wat van weer


Dat is dan toch zó zonde, zeker als je er een nakomeling van hebt rondlopen. Deze heeft nog niet eens het verrichtingsexamen gedaan.
Reden om oudere bewezen hengsten te gebruiken denk ik dan.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:19

Super toch dat jij met het nieuws van ‘Milan staat te koop’ tot de conclusie bent gekomen om voor oudere en bewezen hengsten te kiezen. Is het toch nog een leerzame dag. :D

Snorlex ik ben benieuwd waar je tzt mee thuis gaat komen! :D

LaDonna de hengstenhouder helpt je daar graag mee verder met uitleg over sperma verzenden!

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:29

Het zijn overwegingen :D .

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:51

Misschien is het dan interessant om daar een topic over te openen op bokt?
Aangezien je hierover op mijn Facebook, mijn veulentopic, en hier in het topic over begint. Is het misschien handiger om deze discussie te voeren in een neutraal topic om meningen van anderen hierover aan te horen?

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:56

Dit is toch het kletstopic ponyfokkerij waarin we iets van elkaar kunnen leren door onderwerpen aan te snijden? Lijkt mij de plek. Maar misschien dat TS hier iets van moet vinden?

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:58

Het was een goed bedoelde suggestie. Maargoed. :+

Je bent overal op discussie hierover uit, anders zou je het onderwerp niet zoveel erin gooien. Juist daarom leek mij een eigen topic hierover verstandiger zodat je een centraal topic over deze discussie maakt en daar ook reacties in krijgt van mensen die hier een (onderbouwde) mening over hebben. Ik denk dat je in zo’n algemeen topic meer reacties krijgt dan in een kletstopic over ponyfokkerij omdat het onderwerp dan specifieker is.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:10

Ik vind dit topic wel een passende plek, het veulentopic van een ander wellicht wat minder.

Ik vind het wel ontzettend jammer aan de ponyfokkerij, de snelheid waarin dekhengsten weer verdwijnen. Ik kijk graag naar nakomelingen van een hengst en hoe de hengst zichzelf ontwikkelt. Op de keuring is zo'n moment opname, ik zie ze liever met een jaar of 5 in de sport om echt een oordeel te vellen over geschiktheid voor het werk. 1 jaartje ter dekking staan vind ik dus jammer, maar financieel gezien is het waarschijnlijk handiger om het zo te doen.
Ik sluit jonge hengsten niet uit, maar als ik kan kiezen tussen een hengst die de onderzoeken heeft gelopen en wat nakomelingen heeft en een nieuwe die ik even interessant vind, dan heeft de bewezen hengst wel mijn voorkeur.

Ik denk dat dat snelle verloop juist niet goed is voor de bloedspreiding, dat het smal wordt komt juist doordat er een hele kleine top is aan hengsten die lang behouden wordt. De rest is 1 of 2 jaar beschikbaar en rouleert daarna weer uit. Waardoor je snel naar de 'standaard' hengsten zal gaan grijpen. Heb je een bredere groep van hengsten die zich kunnen bewijzen en een aantal jaar beschikbaar zijn dan is er meer keuze als je je risico wat wilt verkleinen.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:13

absque_dubio schreef:
Het was een goed bedoelde suggestie. Maargoed. :+

Je bent overal op discussie hierover uit, anders zou je het onderwerp niet zoveel erin gooien. Juist daarom leek mij een eigen topic hierover verstandiger zodat je een centraal topic over deze discussie maakt en daar ook reacties in krijgt van mensen die hier een (onderbouwde) mening over hebben. Ik denk dat je in zo’n algemeen topic meer reacties krijgt dan in een kletstopic over ponyfokkerij omdat het onderwerp dan specifieker is.


Ik ben gewoon benieuwd hoe andere fokkers hier tegenaan kijken? Meer is het niet hoor.

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:34

Vind dit topic ook wel de juiste plek, gaat immers over pony fokkerij en het is ook wel een groot nadeel van de pony fokkerij. Veel ouders ook die hun kinderen niet op een (dek) hengst willen hebben en dat begrijp ik ook wel. :j

Gelukkig zijn er wel een paar grote fokkers die de hengsten hengst houden en beschikbaar voor de fokkerij, maar als ze dan toch een pony verkopen zie je eigenlijk ook altijd dat ze gecastreerd worden voor de sport... Als sport pony zijn ze vaak ook veel meer waard dan als dekhengst, voor de sport is 75/100k en zelfs meer geen uitzondering (voor een goede pony).

Helaas komt hij net een paar maanden te vroeg voor ons, maar wel bezig een goede kennis hier over te halen om hem te kopen haha. _/-\o_

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:08

Dan ben ik wel benieuwd!
Wanneer is een hengst een bewezen hengst?
En waarom kiezen jullie voor een bewezen of onbewezen hengst?

Spannend Quir! Zou tof zijn als hij jullie kant op zou gaan!

Het is inderdaad erg jammer dat sommigen (vroeg) verkocht worden, maar financieel heel begrijpelijk.

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:12

Hierbij ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen. De pony die ik wil kopen blijkt dezelfde vader als opa hebben. Dus moeder is met haar vader gaan slapen zeg maar :o

Pony wordt verkocht als stamboekpony, maar heeft 1 boekje (is stamboek niet apart, en is het wel stamboek in dit geval)

Wat vinden jullie? Is dit een risico voor aankoop?

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:19

Dat laatste zeker. :j
Al kan een hengst die goed in de markt gezet wordt, ook financieel interessant zijn, maar daar moet je ook de mogelijkheden voor hebben (ruiter die ze in de kijker rijden bijvoorbeeld) en simpelweg ook willen.

Ja zou leuk zijn als hij deze kant op komt! Kunnen hier wel wat goede pony hengsten gebruiken. :j
Zijn met een paar hengstenhouders in NL en Duitsland bezig om EU dv hier te krijgen van interessante pony hengsten. Wil dat al een tijdje heel graag, maar de regels in Zweden zijn zo streng dat de mogelijkheid er niet was. Maar nu mijn diploma gehaald en mag ik (naast insemineren en sperma vangen) ook dv importeren, opslaan en verkopen/bemiddelen. Dus hopelijk wordt dat ook wat! :D

Voor mij is een bewezen hengst die zelf in de sport gepresteerd heeft en nakomelingen van minimaal 6 jaar die ook in de sport (goed) meelopen.

Ik probeer vaak voor een merrie die haar eerste veulen krijgt, voor een hengst te gaan die al info heeft qua nafok, maar is geen harde eis zeg maar. Nu heb ik hier in Zweden dus weinig keuzes en heb ik vorig jaar voor een jonge hengst gekozen die het eerste jaar ter dekking stond en voor de merrie ook haar eerste veulen, de hengst liep wel al FEI niveau en zijn lijntje is ook al bewezen. Geen spijt van mijn keuze gehad. :D


Evamarie schreef:
Hierbij ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen. De pony die ik wil kopen blijkt dezelfde vader als opa hebben. Dus moeder is met haar vader gaan slapen zeg maar :o

Pony wordt verkocht als stamboekpony, maar heeft 1 boekje (is stamboek niet apart, en is het wel stamboek in dit geval)

Wat vinden jullie? Is dit een risico voor aankoop?


Ligt eraan wat je doel met de pony is, voor de sport en verder goed gezond, zou ik er wel voor kunnen gaan als de pony verder is wat je zoekt. Voor de fokkerij zou ik zelf zo'n pony laten staan...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:00

Mijn vorige merrie was een Kantjes Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark. Geen gebreken of iets dergelijks, haar moeder ook niet. Soms wordt het juist gedaan om sterke punten van de hengst nog meer te verankeren.

En wat betreft hengsten en verkopen, jammer maar begrijpelijk. Ik was ook een dief van mijn eigen portemonnee toen ik nog een gkk hengst had. En ook de hengstenhouders moeten geld verdienen en brood op de plank houden, en een ponyhengst is meestal meer rendabel om als sport pony te verkopen. Jammer voor de fokkers, aan de andere kant kunnen ze dan wel nakomelingen weer opfokken. Iets is nooit een eindproduct, de goedkeuring is dat het weer kan toevoegen. Nakomelingen krijgen nu weer de kans omdat er financiën zijn.

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:47

absque_dubio schreef:
Wanneer is een hengst een bewezen hengst?
En waarom kiezen jullie voor een bewezen of onbewezen hengst?


Denk dat een hengst pas bewezen is als hij aangetoond heeft het zelf in de sport goed te doen en je zijn goede kwaliteiten veelvuldig in de nafok terug ziet. Dat hij dus duidelijk zijn positieve stempel drukt.

Met een merrie uit een goed doorgefokte stam denk ik dat je best een onbewezen hengst kunt kiezen als dat zo uitkomt. De kans dat de merrie haar stempel drukt is dan groot namelijk.

Met een wat mindere merrie zou ik toch wel willen gaan voor een meer bewezen hengst waarvan je weet dat de groep veulens redelijk uniform is. Het is in ieder geval prettig als je één of twee jaargangen hebt kunnen zien van een hengst.

Kijken jullie daar ook een beetje zo tegenaan?

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:00

Evamarie schreef:
Pony wordt verkocht als stamboekpony, maar heeft 1 boekje (is stamboek niet apart, en is het wel stamboek in dit geval)

Wat vinden jullie? Is dit een risico voor aankoop?


Bij het nwpcs krijg je een paspoort en los stamboekpapier. Bij de wpcv en wpcs zit het papier in het paspoort verwerkt. Bij andere stamboeken buiten de Welsh stamboeken weet ik dat niet. Of is dat niet wat je bedoelt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:37

New Forest stamboek, NAS en NHS zit het stamboekpapier ook in het paspoort verwerkt. Let vooral ook of ze een stamboek nummer hebben en wat voor stamboek registratie (vb is veulenboek, stb is stamboek, enz). Zoek anders even op de site van het stamboek naar welke registers er zijn en kijk welk register er bij staat.

Voorbeeld van mijn merrie, was veulenboek en is als 3-jarige stamboek geworden.
Afbeelding