Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26563
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:38

Ja, dat klopt ook weer. Ik heb het ook vergeleken met bijvoorbeeld Champion de Luxe, omdat ik het eens in beeld wilde hebben. Het is vooral het type dat anders is, naar mijn mening. Ondertussen ben ik nog even aan het graven en rondkijken, gelukkig heb ik nog ongeveer een maandje (idee is eind mei/begin juni insemineren afhankelijk van cyclus).

En ik moet alles nog even op papier zetten met de eigenaresse van de merrie.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:15

Weet iemand hier toevallig of kent iemand die wel eens wat correcte pony’s te koop heeft staan?

Sport gefokt, gewoon normaal papier en niet te oud.

Mag gerust mij privé berichtje sturen mocht je iets weten.

lailapri

Berichten: 22137
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:55

Nwr x paard zul je inleveren op ponytype beide zijn natuurlijk beetje hetzelfde om te zien (afhankelijk hoeveel welsh bloed de hengst nog voert). Ik denk dus kwestie van de smaak. Nwr is totaal niet mijn smaak ik ga liever voor type nrps/duits waar je meer nog het ponytype in ziet. Ook beweging spreekt mij minder aan, maar ook daarin een ander vind dat juist weer heel fijn.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 00:01

Hoe groot zijn jullie D pony veulens ongeveer? Wil een beetje kijken of die van mij een beetje overeenkomt met een "echte" D pony (ja, weet dat je er nu nog weinig over kan zeggen..)

Cynthia82

Berichten: 9325
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 03:08

Setteli, dit is een overzichtje van Idris:
15 dagen: 1.01m
24 dagen: 1.02m
1 maand: 1.04m
2 maanden: 1.14m
3 maanden: 1.17m
4 maanden: 1.22m
5 maanden: 1.25m
6 maanden: 1.26m
7 maanden: 1.28m
8 maanden: 1.28m
9 maanden: 1.31m
10 maanden: Droes, dus niet gemeten
11 maanden: Ik op vakantie, dus niet gemeten
12 maanden: 1.33m

lailapri

Berichten: 22137
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:28

Naam: Chiquita's Cinzia
Geboren: 24-07-2021 (15 dgn te vroeg)
afstamming: https://www.allbreedpedigree.com/chiquitas+cinzia
M. 1,56m (op 3 jaar gemeten)
V. 1,48m (op 3 jaar gemeten)

Dag 1: 80/83cm (schatting)
Dag 8: 87/90cm (schatting)
Dag 15: 97/100cm (schatting)
Dag 22: 1,02m (schatting)
Dag 36: 1,00m (maatstok)
Dag 43: 1,02 (maatstok)
Dag 50: 1,04 (maatstok)
Dag 57: 1,045m (maatstok)
Dag 64: 1,08m (maatstok)
Dag 71: 1,095m (maatstok, alleen in het donker)
Dag 78: 1,09m (maatstok)
Dag 92: 1,12m (maatstok)
Dag 106: 1,13m (maatstok)
Dag 120: 1,14m (maatstok)
Dag 133: 1,18m (maatstok)
Dag 148: 1,19m (maatstok)
Dag 161: 1,20m (maatstok)
Dag 176: 1,21m (maatstok)
Dag 189: 1,21m (maatstok)

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:06

lailapri schreef:
Nwr x paard zul je inleveren op ponytype beide zijn natuurlijk beetje hetzelfde om te zien (afhankelijk hoeveel welsh bloed de hengst nog voert). Ik denk dus kwestie van de smaak. Nwr is totaal niet mijn smaak ik ga liever voor type nrps/duits waar je meer nog het ponytype in ziet. Ook beweging spreekt mij minder aan, maar ook daarin een ander vind dat juist weer heel fijn.

Grappig, ik vind dat juist veel Duitse pony’s net mini-paarden zijn, juist geen pony-type en een echte NWR juist wel. Maar het is maar net wat je pony-type noemt, ik vind een mooi sprekend hoofdje belangrijk, goede bewegingen ook.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:40

Ik heb een 3 jarige sectie B merrie gekocht.

Voorheen ging ik naar de stamboek keuringen met de sectie a en de appaloosa.

Nu is mijn vraag fokken jullie met merries die naar stamboek keuringen zijn geweest of alleen in de sport hebben gelopen. Of niks qua dat gedaan.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:07

Thanks voor de schema's. Ik ga ook maar een schemaatje maken

lailapri

Berichten: 22137
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:22

Ik heb even 3 bruine hengsten gezocht. Een kwpn een nwr een dr. Wel een wat luxere dr.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:37

LaDonna75 schreef:
Grappig, ik vind dat juist veel Duitse pony’s net mini-paarden zijn, juist geen pony-type en een echte NWR juist wel. Maar het is maar net wat je pony-type noemt, ik vind een mooi sprekend hoofdje belangrijk, goede bewegingen ook.

Ik deel deze mening.
Maar hey, zoveel mensen zoveel wensen. :D

Annash is de nwr hengst mr. Darcy niks voor je? Vind ik enorm veel pony type, niet te groot, en goed bewegen.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:46

Ik vind NRW meer pony qua hoofd en het fijne beenwerk, Duitse rijpony meer pony qua beknopt lijf. Misschien zit daar het verschil? Het is maar net wat je als pony en paard eigenschappen ziet natuurlijk.

Mijn Duitse rijpony heeft voor wat ik gewend ben (AV en Welshjes) echt een paardenhoofd vind ik haha. Hier naast een Welsh B x NRW (nrps goedgekeurd, maar welsh gefokt) veulentje
Afbeelding

Annash
Blogger

Berichten: 26563
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:03

Ik hoef niet per se een Welsh of ponytype te fokken, hoor. :) Dus daar zit ik absoluut niet aan vast. Ben normaal qua beweging ook meer dan van Duits dan Welsh. Ik probeer de merrie te verbeteren (is al fijne merrie) met als aandachtspunt halsrichting (mag meer opwaarts), en stap mag beter (maar zeker wel voldoende).

Als ik Welsh dek, dan wordt het Reitland's Bon Coeur B. Dat vind ik de fijnste en zeker op exterieur de merrie het mooiste aanvullen.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:05

Mooney jij hebt een heel goed voorbeeld ja! Ik ben dus echt wel van het welsh type incl bijbehorende hoofdjes. <3

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:20

absque_dubio schreef:
Mooney jij hebt een heel goed voorbeeld ja! Ik ben dus echt wel van het welsh type incl bijbehorende hoofdjes. <3

Ik hoef zeker niet te zeggen: ik ook?! <3 als een pony of paard geen mooi hoofd naar mijn zin heeft, knap ik al snel af ook al is de rest perfect. Gelukkig verschillen smaken :+

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:25

Haha van jou weet ik het inmiddels ja. :D
Op een mooi hoofd kan je niet rijden. Maar ik wil wel een mooi hoofd over de staldeur zien als ik op stal aan kom. :o

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:35

absque_dubio schreef:
Haha van jou weet ik het inmiddels ja. :D
Op een mooi hoofd kan je niet rijden. Maar ik wil wel een mooi hoofd over de staldeur zien als ik op stal aan kom. :o

Ja en in de wei moet ik er ook tegenaan kijken en dan kijk ik toch het liefst tegen een knap hoofdje aan :o

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:20

Qua persoonlijke smaak vind ik de Welsh hoofdjes het mooiste, maar functionaliteit gaat wel voor op uiterlijke voorkeur.

Qua karakter is mijn Duitse echt veel chiller dan mijn welsh familie. Nu is de 'stammoeder' daarvan ook een geval apart. Ik denk dat de duitser sportief gezien ook beter wordt dan de palomino. Maar de palomino zit veel meer emotie in, dus ook al is die niet helemaal goed snik zal dat wel een favorietje worden :')
Commercieel gezien is de Duitse veel interessanter, voor mij zijn ze gelijk. Waarschijnlijk ben ik toch de beperkende factor qua prestatie. Ik ben niet zo heel ambitieus op wedstrijd :+

lailapri

Berichten: 22137
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:13

Gister met de kids op onderlinge wedstrijd geweest hier in de buurt.
Delano (eigen fokproduct) heb ik zelf gereden in het b en L1. B hadden we 236 punten L1 190. We reden bitloos en waren onze eerste proeven sinds corona en zijn ongeluk vorig jaar (botsing met een bestelbus in een wegversmalling waarbij hij ten val kwam en rechter SI geblesseerd had.
8 jarig meisje ook nog voor het eerst L1 als een soort oefenwedstrijd gereden. 2x genoeg voor winst en mooie tips om te oefenen.

Oude judith van 35 was ook mee en heeft wat bixieproefjes gelopen. Ze had er lekker de pas in en deed het erg braaf.

Pip b pony ruin was 1e met springen en 2x 3e met dressuur, zijn 1e wedstrijd en het is en blijft een werker. Hij had het super naar zijn zin.

Als laatste was ook de welshpony mee. Ook zij heeft braaf bixieproefjes gelopen.

Wat betreft de dekkingen is de stand nu:
welsh pony geinsemineerd met davinci
caia geinsemineerd met cassanova
Devaney staat op de kliniek voor inseminatie met gin fizz
chiquita (e pony) staat op de kliniek voor inseminatie met merlot

De drachtige lijken niet veel haast te maken op de mini na, die staat ineens uier te maken.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 11:08

Ik vind het wel interessant. Fokken de meeste van jullie voor de show of echt sport/kindpony's?
Zit naar mijn mening nog wel een groot verschil tussen :o

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:16

eerst vooral kinderpony (karakter) en daarna voor de sport.

MallyBelly

Berichten: 3543
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:25

Umeo schreef:
Ik vind het wel interessant. Fokken de meeste van jullie voor de show of echt sport/kindpony's?
Zit naar mijn mening nog wel een groot verschil tussen :o

Echte leuke brave goede kinderponys of gezinsponys.
Ik spring weer even in, lees steeds mee leuk om jullie gedachtes te lezen over hengsten.


Voor Mallow ben ik gegaan voor een jonge hengst, een gokje maar durf ik wel aan. Presley's Milagro (Dynamite). Mallow heeft met de eerste hengst (150cm) een merrie kregen die onder de 140 is blijven hangen en de tweede (160) gaf ze een merrie die (nu 2jr) tegen de 160 is. Ik hoop eigenlijk een midden maatje.

Voor Zaira ben ik er nog niet helemaal uit maar neig na verschillende hengstenhouders gesproken te hebben ook naar Dynamite.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:42

Ben benieuwd wat de echte grotere fokkers gaan zeggen :D

Mijn persoonlijke doel is een pony fokken die veelzijdig ingezet kan worden, maar met een focus op dressuur. Potentieel tot Z tussen de paarden. En sensibele, vlugge en leergierige pony's, geen dooie donders. Wel eerlijk natuurlijk, maar ze hoeven niet alles te pikken en mak geboren te zijn.
Ik fok dus niet voor kinderpony, maar in de praktijk zijn het wel leuke types voor kinderen die serieuze interesse hebben om wat van te leren. Voor hele leuke of een beetje angstige lesklantjes (met van die eigenwijze bulldozer ponytjes) gebruik ik ze sporadisch om te leren voelen of beetje vertrouwen op te doen. Maar in principe zijn ze lekker voor mezelf.

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:44

Umeo schreef:
Ik vind het wel interessant. Fokken de meeste van jullie voor de show of echt sport/kindpony's?
Zit naar mijn mening nog wel een groot verschil tussen :o

In principe voor de sport. Maar ik fok graag showwaardige pony’s, ik denk dat het elkaar niet uitsluit. Integendeel, een correct gebouwde (dus showwaardige) pony heeft de goede basis om sportpony te zijn en karakter is belangrijk om voor kinderen geschikt te zijn. Maar wat is een kinderpony? In de omgang zijn al mijn pony’s geschikt in door kinderen buiten gezet te worden en geborsteld te worden enz maar met rijden zijn niet alle pony’s makkelijk.

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:48

Mijn fokdoel is (top) sport pony's voor kinderen te fokken. :D
Geen echte kinderpony's dus, maar wel goede karakters (werkwillig en eerlijk).