Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SimonDesteny

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-01-13

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:23

Gefeliciteerd!

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:47

Gefeliciteerd met de dracht!

Hier ook weer eentje drachtig

Don cremello du Bois x golden west

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:49

Gefeliciteerd met de knappe behaalde resultaten en de drachtige merrie !!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:29

Hier nog mensen die naar de Mortel gaan aankomend weekend?

Allebij gefeliciteerd met de 1e premie!

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:42

Eigenlijk zou ik de paarden jureren in de mortel, maar er waren er zo weinig dat ze nu alles in 1 ring doen. Dus nu heb ik een knhs juryklusje:)

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:52

Fennee, wat een leuk ding! Ben benieuwd naar je veulentje van volgend jaar :)

Neonlight, ik baal echt met je mee dat het weer een hengst is én dat hij geen stippen heeft, maar ik vind hem wel echt prachtig! <3

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat Setteli!

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:39

Dank jullie.
helaas net gescand en Phoebe weer niet drachtig. Dit weekend een nieuwe poging

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:13

Heh wat balen setteli!

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:32

Setteli schreef:
helaas net gescand en Phoebe weer niet drachtig. Dit weekend een nieuwe poging

Ik doe met je mee, ook Sanaa is niet drachtig :(

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:16

Hier eindelijk iets positiefs te melden.
De baarmoeder doet mee, 2 eitjes van nu nog 2 en 3 cm dus zondagochtend vroeg weer scannen en dan waarschijnlijk zaad laten komen.
Wel iets vocht en om geen enkel risico te nemen heeft ze daar spuit voor gehad.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78534
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:19

Wat fijn, eindelijk. *\o/*

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:35

Fijn Elly, ik ga voor je duimen!

Phoebe wordt morgen weer geinsemineerd. Als m'n hengstenhouder tenminste reageert op de app. Echt drama soms.

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:03

Mag ik me hier ook melden?
Jarenlang actief binnen het Connemara stamboek en vorig jaar samen met een vriendin een fokmerrie aangeschaft om een mooie fokkerij mee op te zetten. Doel: rastypische, goed presterende Connemara's fokken. ( springen kunnen ze bijna allemaal wel, maar qua beweging mag er wel een tandje bij).

De merrie:
Afbeelding
Afbeelding
Skaergardens Do It For Love ( V Wirtsmühle Delaneys, M: Skaergardens Secret Love, MV Marvel van Graaf Janshof). Ze is de volle zus van de 2019 HOYS winnares Skaergardens Delicious Love.

Ze is vorig jaar gedekt door Rickamore Surf Sparrow :
Afbeelding
De Sparrow fokkerij is daarbij bekend om zijn breed presterende pony's, die het oa ook erg goed doen in de eventing. De hengst is daarbij zelf een tikje minder rastypisch, maar dat zou deze merrie moeten kunnen hebben: dit type is generaties lang vastgelegd.


En daar is dit jaar bij ons dit veulen uit geboren:

Afbeelding
F.G. Grote Veld's First Love.


Inmiddels is de merrie weer geinsemineerd en na de eerste inseminatie drachtig gescand ( en inmiddels ook een hartslag gezien) van de hengst Patty's Sommartiden, een veelzijdige hengst met een goede beweging ( FEI Dressuur uitgebracht ) voldoende type ( maar ook hier vertrouwen we ook een beetje op de merrie) en een heel fijn karakter.

Sommartiden
Afbeelding

Afbeelding

Kortom: na een spannende tijd ( veulen geboren, merrie geinsemineerd en drachtig) is hier nu ook het lange wachten weer begonnen.

Sky_As

Berichten: 4759
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:08

wat leuk! Heb je ergens een omschrijving van het rastypische van de Connemara?
Veulen is denk ik palomino geboren en wordt schimmel?

(ik ben zelf meer van de forresters, maar vind het wel leuk en interessant om te weten, omdat ik het idee heb dat de fokdoelen van die 2 niet heel ver uit elkaar liggen)

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:13

Veulen is inderdaad palomino met schimmel. En zoals het er naar uit ziet gaat ze al heel snel wit zijn.
( waar ik stiekem een beetje blij om ben... ik hou eigenlijk niet zo van palomino's :o )

En even gemakzuchtig:
http://connemara.nl/algemeen/de-connemara/


Daarbij blinken ze echt uit als springpony's en eventers. Met name dat laatste is echt hun werk, daar zijn ze echt gewoon voor geboren..

(fun foto, mijn andere merrie, met mijn vooruit rijder, starten nu B paarden, hebben de punten voor het L. Is natuurlijk nog geen wereld prestatie.. maar hé... ik zoek een smoes om deze foto nog een keer te kunnn plaatsen :) )
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:27

Ik heb momenteel een Connemara te koop staan.
Ook zo'n fijn nuchter dier die overal voor in is.

Vandaag met Quality naar de keuring in de Mortel geweest.
Ze liet zich iets minder zien dan gehoopt, al kwam dat ook daar mijn knullige voorbrengen.
Erg lastig als je alleen bent.

Al met al toch prima commentaar en een 1e premie dus uitnodiging voor Lunteren.
Afbeelding
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:46

Net hier sinds mei 2021 weer kunnen insemineren. Duimen......

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:08

Spannend EllyC! Hopelijk meteen raak!

Welkom Punz!

Setteli ook spannend, hopelijk deze keer wel drachtig!

Hier nu ook eindelijk insemineren morgen! 2020 niet drachtig gekregen, dit jaar meteen swab gedaan en bacteriën (bijzonder veel voor hoe goed het er uit zag). Behandeld en vandaag eindelijk goed hengstig, cervix open, baarmoeder doet goed mee, geen vocht, wel iets te veel oedeem (dus na insemineren nog een keer goed na spoelen) en ze had een ei van 42mm.

Nu nog hopen dat het goed komt met het sperma uit Duitsland naar Zweden, blijft ook altijd weer spannend. :=

De andere is ook eindelijk haar CL kwijt en had nu een ei van 24mm, dus hopelijk donderdag insemineren. Eindelijk gebeurd er iets. *\o/*

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:15

Het lijkt erop dat we gister insemineren super op tijd waren.
Ei is nu aan verfrommelen, bijna klaar voor de eisprong. En nu maar hopen dat ze elkaar vinden er een mooi zaadje doorheen prikt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78534
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:27

Fantastisch nieuws, ik ga duimen!

lailapri

Berichten: 22133
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:09

Mijn merries met veulens dinsdag naar de kliniek gebracht. Ze waren nog niet hengstig maar dan kunnen ze even wennen. Hopelijk minder stress zo voor ze. Danika mag gedekt met geronimo taonga, Carmelina met don cremello du bois. Ik realiseerde me dat mijn oudste crem nakomelingen alweer 12 zijn. Voordat crem bejaard is wilde ik graag nog een keer me carmelina een veulen fokken. Carmelina heeft me reeds 2 fijne nakomelingen gegeven van een zoon van crem, maar nog geen van de meester zelf.

Ik twijfel nog over het dekken van mijn minimerrie. Ik zou graag wat luxer willen, geen bont, zeer goed op de benen en goed kunnen bewegen. Leuk kleurtje heeft wel een pre, mijn merrie is amberchampagne pintaloosa. Een (dubbel)creme, wildkleur, zilver oid maakt het wel mogelijk nog bijzonderder. Andere kant, ik kan eigenlijk geen afscheid nemen van mijn veulen van dit jaar. Prachtig kleurtje, heerlijk actief, lekker bewegen. Maar ik heb nog zo gezegd max 2 mini's aanhouden dus er zal er 1 weg moeten. Moeder is bond, voor het fokken van appies niet ideaal. Mijn andere mini (zilver appie) heeft een buikspierscheur, zonder eerst te opereren is fokken helemaal geen optie. Veulen is de jongste en nog de minste band mee. Ahhhhh! moeilijk.

veulens van de grote merries doen het goed. De jongste heb ik de naam dewi gegeven naar haar onlangs overleden oma dewi. Ik heb ze beide ingeschreven voor tolbert. Ze zijn geregistreerd als rijpaard en ik had geen idee wat de eissen bij de paarden zijn (dressuur, springen of eventing), er was geen optie allround dus maar gekozen voor dressuur. Ben benieuwd of ze een 1e premie kunnen halen bij de paarden, het blijven halve pony's en het paardenbloed staat er niet bekend om dat de veulens er heel erg uit springen (toto jrxrubiquil) maar dat het juist als rijpaard erg goed doen.

https://youtu.be/zoVe60_QSuQ

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:16

Ik duim voor je Elly!

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:23

Cynthia82 schreef:
Ik duim voor je Elly!

dank je wel.
Gister bericht gekregen dat een connemara die ik verkocht heb, ook drachtig is. Ook van een hengst buiten het stamboek.

We "moeten" echt betere hengsten naar NL halen. Zo jammer daar het ras al niet veel voorkomt. Dan gaan er nu zomaar 2 drachten voor het stamboek verloren.
Het is zo ook niet rendabel voor de hengstenhouders als ze er maar een handvol per jaar dekken.

De hengst van mijn pony heeft er nu al meer dan 60 gedekt. Dan is het financieel in ieder geval de moeite waard.

lailapri

Berichten: 22133
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:25

Ergens isndat erg zonde idd.

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:54

Of je gebruikt diepvries van interessante buitenlandse hengsten. Dat is in ieder geval wat wij gedaan hebben.


De Connemara is nu eenmaal een relatief zeldzaam ras binnen Nederland. Ga je europees kijken dan is er genoeg leuks. Dat is ook waar het imo naar toe moet: veel meer internationale uitwisseling/samenwerking.

Plannen waren ook om op leasebasis interessante hengsten naar Nederland te halen / hengstenhouders te gaan enthousiasmeren dat te gaan doen. Geen idee of het nieuwe bestuur dat op gaat pakken.