Wanneer je merrie dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Wanneer je merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 10:15

Hoihoi,
Weet niet of het topic hier goed staat.

Wij hebben een super leuke bijna 3jarige merrie (vanaf 6maanden is ze bij ons) en zouden er in de toekomst graag een veulentje van willen.

Nu vroeg ik me af vanaf welke leeftijd is het verstandig een merrie te dekken.
Ik vraag hier gewoon om advies om een indicatie te krijgen wat nou verstandig is.
Ze is nog niet hengstig geweest, of ze laat het niet zien en ze staat samen met 2 ruinen.

Heb nu even geen foto's maar die zal ik later toevoegen!

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wanneer je merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:19

Hangt ook wat van je merrie af.
Waar je de ene prima met 3 al een keertje kan dekken is een ander echt nog te puppy ervoor.

Mijn merrie is bij de vorige eigenaar per ongeluk gedekt ( wat ze ook niet wisten omdat ze dachten dat een hengstje van 9 maanden dat nog niet deed) en was net geen 3 toen haar veulen werd geboren. Niet echt goed, maar was niets aan te doen meer.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 10:33

kiki1976 schreef:
Hangt ook wat van je merrie af.
Waar je de ene prima met 3 al een keertje kan dekken is een ander echt nog te puppy ervoor.

Mijn merrie is bij de vorige eigenaar per ongeluk gedekt ( wat ze ook niet wisten omdat ze dachten dat een hengstje van 9 maanden dat nog niet deed) en was net geen 3 toen haar veulen werd geboren. Niet echt goed, maar was niets aan te doen meer.


Ja perongelijk kan natuurlijk gebeuren haha, het is altijd lastig in te schatten.
Fijnste voor ons zou zijn dit jaar of volgend jaar dekken en der na der veulen in te gaan rijden,
maar wil der niet te vroeg dekken wanneer zij er zelf nog niet klaar voor is eigenlijk.

Ze is lekker speels maar dat is stukje van haar karakter denk ik.
Heb wel een foto van vorig jaar hier was ze 2
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2178
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:34

Op zich is 3 jaar geen gekke leeftijd. Wat geregeld wordt gedaan: dekken op 3-jarige leeftijd, dan rustig zadelmak maken en dan zwangerschapsverlof. En dan een maand of wat na het veulenen weer rustig oppakken.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 10:35

LaDonna75 schreef:
Op zich is 3 jaar geen gekke leeftijd. Wat geregeld wordt gedaan: dekken op 3-jarige leeftijd, dan rustig zadelmak maken en dan zwangerschapsverlof. En dan een maand of wat na het veulenen weer rustig oppakken.


Dit is iets wat ook mijn gedachte was, alleen vind ik het lastig inschatten wanneer het nou kan.
Tevens is ze zo ver ik zie nog niet hengstig geweest :')

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:38

Ik ga mijn 3 jarige dit jaar laten dekken. Heeft ook nog geen hengstigheid getoond maar wil deze week of volgende week voor het eerst laten scannen. Vaak kunnen ze dan al zien of ze al hengstig geweest is en dan kunnen ze je ook een indicatie geven wanneer je weer terug moet komen.
Ik vind 3 jaar een hele mooie leeftijd. Door de dracht worden ze vaak ook veel mooier/volwassener en het is vaak ook goed voor het karakter.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:39

Sommige merries laten de hengstigheid niet zien. Dan zou je echt moeten gaan scannen

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 10:42

xmarliez schreef:
Ik ga mijn 3 jarige dit jaar laten dekken. Heeft ook nog geen hengstigheid getoond maar wil deze week of volgende week voor het eerst laten scannen. Vaak kunnen ze dan al zien of ze al hengstig geweest is en dan kunnen ze je ook een indicatie geven wanneer je weer terug moet komen.
Ik vind 3 jaar een hele mooie leeftijd. Door de dracht worden ze vaak ook veel mooier/volwassener en het is vaak ook goed voor het karakter.


Ik ga het eens met mijn moeder overleggen, gezien het dek seizoen eraan komt.
Mijn gedachtes gingen ook al uit naar dit jaar om te laten dekken.
Haar karakter is tot dusfer eigenlijk wel heel fijn!



kiki1976 schreef:
Sommige merries laten de hengstigheid niet zien. Dan zou je echt moeten gaan scannen


Waarschijnlijk is zei er ook zo een alleen maar fijn opzich haha.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wanneer je merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:48

Ah zegt niks hoor. Die van mij laat het prima zien en anders merk je het wel.
Wat dat betreft mag ze altijd el hengstig wezen haha.

Als het allemaal lukt dan hopen we haar dit jaar weer dragend te krijgen. Voor haar wordt het dan haar 3e veulen (2e bij ons).

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Wanneer je merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:55

3 jaar is normaal wel een geschikte leeftijd voor 1e keer dekken (mits ze voldoende ontwikkeld is).
Ik zou haar bijv in april voor de 1e keer een keer laten scannen (echografish onderzoek) om te zien hoe ontwikkeld ze van binnen is kwa eierstokken en eitjes. Dan weet je of het nog te vroeg is /of niet

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:24

3 jaar is voor de meeste merries een prima leeftijd om te dekken. De dracht gaat pas in de laatste maanden fysiek meer vragen van het paard en dan zijn ze al (bijna) 4 en een stuk meer ontwikkeld dan ten tijde van het insemineren.

Mijn 4-jarige is tijdens de dracht echt een buffel geworden in haar lijf, terwijl dat vorig jaar nog een heel jeugdig ding was. Nu nog een week of 5 te gaan voor het veulen komt.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 12:40

gomir schreef:
3 jaar is voor de meeste merries een prima leeftijd om te dekken. De dracht gaat pas in de laatste maanden fysiek meer vragen van het paard en dan zijn ze al (bijna) 4 en een stuk meer ontwikkeld dan ten tijde van het insemineren.

Mijn 4-jarige is tijdens de dracht echt een buffel geworden in haar lijf, terwijl dat vorig jaar nog een heel jeugdig ding was. Nu nog een week of 5 te gaan voor het veulen komt.


Super spannend!
Ja ze is nu al een flinke dame hoor, tikkeltje aan de dikke kant ben haar nu bezig met longeren, zadeltje, longeersingel etc. Heb hier een fototje van gister kan je beetje zien hoe ze eruit ziet.

Ben nu aan het overleggen met men moeder hoe of wat ook op financieel gebied moet het lukken ook bij tegenslagen!


Afbeelding
Zadel is van mijn andere paard past niet correct is puur om haar te laten wennen aan iets op der rug maar het boeit der niet echt nog geen stap verkeerd gezet die dame!