Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:14

Hij is echt erg mooi, maar ik moet er nog even over nadenken. Oorspronkelijk wou ik namelijk een andalusier als vader :o Hoe groot is jou hengst? Persoonlijk vind ik het hoofd van Lusitano's niet zo geweldig, maar dat is puur mijn smaak en jou hengst is echt een schoonheid!

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:15

LyonaHorse schreef:
Hij is echt erg mooi, maar ik moet er nog even over nadenken. Oorspronkelijk wou ik namelijk een andalusier als vader :o Hoe groot is jou hengst? Persoonlijk vind ik het hoofd van Lusitano's niet zo geweldig, maar dat is puur mijn smaak en jou hengst is echt een schoonheid!


Andalusiërs vind je alleen ongekeurd volgens mij, of bedoel je PRE? :P

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:18

Ja, sorry, ik bedoel PRE natuurlijk!

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:21

Ah ok :P
Ik denk dat Ultramar best wel sjieke nafok heeft. Alleen de pure PRE heeft een wat zwaarder hoofd, maar de andere die ze laat zien zijn allemaal niet zo zwaar in het hoofd, dat scheelt :)

Ultramar heeft zijn werklust wel onwijs mee, dat vind ik als hengst echt een dik pluspunt. :)

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:27

Weet je hoe groot hij is?

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:34

Earth schreef:
Ah ok :P
Ik denk dat Ultramar best wel sjieke nafok heeft. Alleen de pure PRE heeft een wat zwaarder hoofd, maar de andere die ze laat zien zijn allemaal niet zo zwaar in het hoofd, dat scheelt :)

Ultramar heeft zijn werklust wel onwijs mee, dat vind ik als hengst echt een dik pluspunt. :)


Dat kan bokker Elcid, of wel de eigenaar wel vertellen :P Maar volgens mij rond de 1.63 mtr? Of misschien wel groter nog.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:35

Oke bedankt!

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:39

LyonaHorse schreef:
Hij is echt erg mooi, maar ik moet er nog even over nadenken. Oorspronkelijk wou ik namelijk een andalusier als vader :o Hoe groot is jou hengst? Persoonlijk vind ik het hoofd van Lusitano's niet zo geweldig, maar dat is puur mijn smaak en jou hengst is echt een schoonheid!


Onze hengst heeft een heel mooi hoofd, geen ramshoofd wat je soms ziet.
Afbeelding

Ik zou zeker geen Andalusier als vader nemen; dat zijn altijd papierloze paarden en dan heb je dus geen idee wat er uitkomt. Ultramar geeft hele sjieke paarden en al Azteca's hebben een heel mooi hoofdje. HIj is ca. 164 cm en heeft intussen kinderen uit diverse maten merries ;-).

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:42

Hij heeft inderdaad een erg mooi hoofd! Ik dacht op de foto's te zien dat hij ook een ramshoofd had, vandaar. :o Hoe hoog is hij?

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:42

Earth schreef:
Ah ok :P
Ik denk dat Ultramar best wel sjieke nafok heeft. Alleen de pure PRE heeft een wat zwaarder hoofd, maar de andere die ze laat zien zijn allemaal niet zo zwaar in het hoofd, dat scheelt :)

Ultramar heeft zijn werklust wel onwijs mee, dat vind ik als hengst echt een dik pluspunt. :)


Dank je *\o/* .
Ultramar is inderdaad een hengst die heel fijn in de omgang is en ook nog een heel goed karakter meegeeft aan zijn kinderen. Hij is zelf erg veelzijdig, van hogere dressuur tot WE tot buitenritten tot werken met koeien.
Afbeelding

Dit is een dochter van dit jaar; de moeder was een kruising Fries x Appaloosa; echt een prachtig sjiek veulen.
Afbeelding

Citaat:
Alleen de pure PRE heeft een wat zwaarder hoofd,
Het is een pure Lusitano ;-) maar klopt; de moeder van deze merrie had een wat zwaarder hoofd, vandaar. Overigens lijkt dat op die foto hierboven zwaarder dan het is; dit is dezelfde merrie
Afbeelding
Bij Lusitano's is vorm van het hoofd erg afhankelijk van de bloedlijnen; de paarden met meer Veiga bloed hebben vaak meer een ramshoofd. Ultramar bijv. heeft veel Alter real bloed en die hebben vrijwel altijd wat sjiekere hoofden.
Dit is bijv. dressuurkampioens hengst Rubi; ook een sjiek hoofd. ook Alter Real
Afbeelding



Hier kan je nog meer kinderen van hem bewonderen:
https://www.facebook.com/ultramar131
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-03-22 19:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16135
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:49

Earth schreef:
Ah ok :P
Ik denk dat Ultramar best wel sjieke nafok heeft. Alleen de pure PRE heeft een wat zwaarder hoofd, maar de andere die ze laat zien zijn allemaal niet zo zwaar in het hoofd, dat scheelt :)

Ultramar heeft zijn werklust wel onwijs mee, dat vind ik als hengst echt een dik pluspunt. :)

Wel zware, korte halzen en een zware hoofd/halsverbinding.

Ik weet niet wat TS ermee wil voor de toekomst, maar dressuurmatig vind ik dat minder ideaal.

Overigens vind ik de donkerbruine merrie wel leuk.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:52

Avalanche schreef:
Earth schreef:
Ah ok :P
Ik denk dat Ultramar best wel sjieke nafok heeft. Alleen de pure PRE heeft een wat zwaarder hoofd, maar de andere die ze laat zien zijn allemaal niet zo zwaar in het hoofd, dat scheelt :)

Ultramar heeft zijn werklust wel onwijs mee, dat vind ik als hengst echt een dik pluspunt. :)

Wel zware, korte halzen en een zware hoofd/halsverbinding.

Ik weet niet wat TS ermee wil voor de toekomst, maar dressuurmatig vind ik dat minder ideaal.

Overigens vind ik de donkerbruine merrie wel leuk.


Gek genoeg zijn dus juist Lusitano's topdressuur paarden en kruisingen met Lusitano's ook. Maar dat zal je nog veel extremer terug zien in de PRE, die hebben nog veel zwaardere halzen omdat ze vooral voor show paard gefokt worden; veel front en weinig kont ;-) met er tussen in een zwakke rug.........
De bruine merrie is dus ook een dochter en Azteca, een heel mooi dier. Maar ook deze kruising wordt dus in Mexico veel gebruikt voor van alles en nog wat. Maar een kruising van een Quarter met wat dan ook zal zelden een typisch dressuurpaard opleveren. Quarters ( ik heb zelf een Paint met veel Quarter bloed) zijn daar niet voor gefokt en daar zal je ook nooit een "top" dressuurpaard uit fokken ;-)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-03-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16135
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:55

Ik snap de hype rond de PRE's ook niet zo moet ik eerlijk zeggen, ik vind Lusitano's over het algemeen veel beter gebouwd en ook bewerkbaarder :)

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:57

Avalanche schreef:
Ik snap de hype rond de PRE's ook niet zo moet ik eerlijk zeggen, ik vind Lusitano's over het algemeen veel beter gebouwd en ook bewerkbaarder :)


Daar worden ze ook op gefokt; Lusitano is toch meer een "werk" paard. Veel PRE's zijn teveel op bravoure en show gefokt en daarbij zijn ze karakter en bouw een beetje vergeten. :o

Avalanche

Berichten: 16135
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:08

Kun je een boom over opzetten, maar is bij de show Arabieren ook. En ik vind het zonde. Echt, echt zonde van een mooi ras.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 22:22

Dank jullie wel voor alle informatie! Ik heb er erg veel van geleerd! En ik vind Ultramar een prachtig paard! Hij heeft ook een erg aansprekende uitstraling!

Anoniem

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:34

Houd je ons op de hoogte :))

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 22:36

Als mijn merrie drachtig is zal er zeker een volgtopic komen! Ik weet nog niet of het dit jaar wordt of jaar daarop....

othelloster

Berichten: 2310
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:11

Wat leuk dat hier een topic over is! Ben het namelijk mijzelf aan het bedenken voor mijn eigen merrie te laten dekken door een PRE of Lustiano.
Afbeelding

Afbeelding

Is sowieso wat voor volgend jaar, dan word ze pas 3.
Hier had ik haar gisteren even uit het weiland geplukt voor 5 min grondwerk. Nadat ik klaar was met trainen mijn 11 jarige c pony ruin.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:13

Avalanche schreef:
Kun je een boom over opzetten, maar is bij de show Arabieren ook. En ik vind het zonde. Echt, echt zonde van een mooi ras.


Inderdaad, er worden teveel rassen kapotgefokt omdat ze opeens dressuurpaard/ showpaard moeten worden. Overigens gebeurt dit ook bij de PRE en Lusitano; de oude barokke types verdwijnen langzaam en wat er overblijft zijn slecht in balans zijnde dieren. Maar ook de Fries, de Haflinger, etc. etc.
Het is wachten op de "dressuurgefokte" Belg _O-

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 13:04

ElCid schreef:
Avalanche schreef:
Kun je een boom over opzetten, maar is bij de show Arabieren ook. En ik vind het zonde. Echt, echt zonde van een mooi ras.


Inderdaad, er worden teveel rassen kapotgefokt omdat ze opeens dressuurpaard/ showpaard moeten worden. Overigens gebeurt dit ook bij de PRE en Lusitano; de oude barokke types verdwijnen langzaam en wat er overblijft zijn slecht in balans zijnde dieren. Maar ook de Fries, de Haflinger, etc. etc.
Het is wachten op de "dressuurgefokte" Belg _O-


Ja inderdaad! Zelf vind ik de "echte" paarden leuker, maar ja, ik heb verder twee jonge Merens paarden en een Maflinger :D Ik heb het persoonlijk ook niet zo op die typische dressuur paarden, doe mij maar een ouderwetse tank of een kruising! Ik ben wel helemaal weg van de Spaanse paarden en de Quarters :o
Of wat dacht je van een springgefokte Shire? :D

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 13:06

Wat leuk othelloster! Mooie merrie heb je zeg! Wat voor ras/kruising is het? En vanwaar je keuze om te laten dekken door een PRE of Lusitano?

Avalanche

Berichten: 16135
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:21

Ik heb het absoluut wel op de typische dressuurpaarden, ik vind dat prachtig, maar we hebben al rassen die hier speciaal voor gefokt zijn :)

En op zich is dat voor een PRE of Lusitano ook geen slecht fokdoel, want voor dressuur doe je juist je best om een paard te fokken dat in balans is. Maar een modern dressuurpaard is gewoon anders gebouwd.
Dat is ook een beetje mijn frustratie met fotobeoordelingstopics: we nemen als ideaal de beweging van een barok paard en gaan daar dan een KWPN op afschieten, want een waanzin.

Maar een paard dat een werkpaard had moeten zijn moet je niet naar een luxe paardje gaan fokken, en een prachtig ras zoals een Arabier hoeft niet nóg meer dish, nóg meer show, nóg slanker.

In dit geval zou ik zeker met een Quarter, die vaak wat overbouwd zijn, op zoek gaan naar een vaderdier dat opwaarts gebouwd is, zodat je wel iets fokt wat mooi in balans is. Sterke paarden fokken is imo een goed ding, waarom dieren fokken die qua bouw al niet goed zijn? Die paarden hou je niet heel.

Overigens is een dressuurpaard net zo goed een echt paard, alleen wel anders gebouwd, en voor een heel ander doel. En vaak heel veel meer paard dan de gemiddelde recreant aankan.

Overigens vind ik het grappig dat je de Haflinger noemt, want juist bij dat ras is er sprake van invented tradition. De Haflinger is altijd al in Oostenrijk gefokt als een sportief paardje, en daar is bewust Arabieren bloed gebruikt om het paard meer uithoudingsvermogen te geven, sportiever en sneller te maken, en dus meer geschikt voor zijn job. De tank-Haflinger is vooral een Nederlands ideaal, maar was nooit een fokdoel in het land van oorsprong.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Quarter horse x Andalusier, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:41

Ik ben het met je eens hoor, wat ik bedoel met 'echt' paard is voor mij meer zo'n oertype als de Merens. (Dat is echt mijn soort paarden, ik bedoel er helemaal niet mee dat dressuurpaarden niet goed genoeg of geen echte paarden zijn hoor!) Persoonlijk vind ik dressuur paarden gewoon niet zo geweldig, maar ik ben zelf helemaal niet van de dressuur. Ik snap dat jij ze wel mooi vind, ieder zijn eigen ding ;). Die extreem doorgefokte arabieren vind ik ook drie keer niks, ik vind de oorspronkelijke arabier veel mooier. Die zijn naar mijn ervaring ook wat minder heet. M'n haf is in Oostenrijk gefokt, een 'originele haflinger" dus... Ik ben erg benieuwd hoe hij uitgroeit, nu is het nog een slank jonkie van pas bijna 3 :D Ik ben het met je eens dat je een paard moet fokken wat goed in balans is qua bouw, sommige mensen kijken gewoon niet verder dan kleur en prestatie en daar komt dan iets uit wat eigenlijk helemaal niet klopt... Ik doe ook erg m'n best om een hengst te vinden die mijn merrie goed aanvult en qua bouw voor mij ideal is...

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:12

Avalanche schreef:
Ik heb het absoluut wel op de typische dressuurpaarden, ik vind dat prachtig, maar we hebben al rassen die hier speciaal voor gefokt zijn :)


Je slaat hiermee de spijker op de kop! Ondanks dat de Lusitano en de goed gefokte PRE ( en die lijken qua type heel op Lusitano's ) eigenlijk wel dressuurpaarden bij uitstek zijn, helemaal voor de hogere dressuur oefeningen, is het zo jammer dat de meeste juryleden ze niet schijnen te kunnen beoordelen omdat ze niet zo enorm kunnen strekken in draf..........en omdat de wedstrijddressuur weinig van doen heeft met de echte klassieke dressur. Meestal is de galop en de stap van dit ras enorm goed ( ik zie het aan onze eigen hengst) maar heeft de draf wel wat "werk" nodig en gelukkig is draf ook de enige gang die wij als ruiter echt kunnen beïnvloeden. Nu worden de Iberiërs gefokt zodat ze ook zo kunnen strekken en daarbij gaat nogal eens hun natuurlijke aanleg voor piaffe/ passage verloren omdat de achterhand en de rug te zwak worden.
Ik snap het fokbeleid dan ook niet; laat ze dan binnen het stamboek 2 stromingen ( of meer) laten bestaan; de barokke types en de dressuurtypes en dan nog zal je het met een "dressuurtype" Iberiër zelden redden tussen de warmbloeds en daar is, inderdaad, al meer dan genoeg keuze in.
Op de Portugese Hogeschool wordt de Lusitano ( in dit geval de Alter Real) gebruikt voor de moeilijkste dressuuroefeningen, in Spanje is daar de PRE voor, in Wenen de Lippizaner; allemaal klassieke rassen bij uitstek. Maar in de dressuurring redden ze het zelden maar paarden als Rubi en Batuta ( beide Lusitano's / Alter real), Soberano ( Lusitano) en Fuego ( PRE) hebben toch wel aardig weten te scoren en zo zijn er nog wel meer.
Ik zie dus liever een Iberier dan een warmbloed dressuurpaard ( "over smaak valt niet te twisten" ;-) ). Mijn echte voorkeur gaat overigens uit naar Quarters en Paints ( mijn eigen pony is een Paint). Maar ik ben dan ook geen dressuurruiter al kan ik best een leuke piaffe en wissels om de pas laten zien met mijn pony........Zal waarschijnlijk ook een reden zijn dat ik de Azteca een mooie "kruising" ( het is dus wel degelijk een ras, er zijn ook stamboeken voor) vind. Een paard met de flexibiliteit en de kont van de Quarter maar dan met iets meer oprichting en soms wat heter ( al kan mijn Paint er ook wat van ;-) ).

Ik zie dit dus veel liever dan een warmbloed dressuurpaard:
https://www.youtube.com/watch?v=hJF1PQ6Vkw4 of dit https://www.superiorequinesires.com/soberano/
https://www.youtube.com/watch?v=XzU8rIOV_-4

Wat Arabieren betreft zie ik ook liever de "werk" Arabier dan het showpaard. Jaren geleden in Spanje geweest op een fokkerij voor endurance Arabieren. Prachtige paarden maar de meeste mensen zouden daar geen Arabier in terug zien.

Dit doe ik het liefst
Afbeelding
Afbeelding

En een Azteca is daar dus ook geschikt voor; Milagro op de voorgrond

Afbeelding