Kan dracht gemist worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 10:53

Ik heb weer eens een vraag.

Ik weet dat dracht in het begin gemist kan worden, maar is dit ook mogelijk op 9 maanden dracht.

Ik heb een nieuw paard, een knappe merrie. Is is in juni vorig jaar uit Spanje gekomen en zou erg mager zijn geweest toen. Bij de vorige eigenaar ging ze al snel uitdijen en hebben haar laten opvoelen in oktober. Er werd niet gescand en volgens de veearts niet drachtig. Ik heb haar nu 1,5 maand en zodra ik haar zag, was dat ook mijn eerste vraag. Ze oogt wel drachtig. Ik heb haar ook laten opvoelen vorige maand, maar de darmen waren erg actief en voelen was lastig. Ze dacht een lege baarmoeder te voelen. Ook de veearts vond haar drachtig ogen. Geen bespiering in de bovenlijn, hoekige kont en ze heeft een beste hangbuik, dat vooral meer naar achter dik is.
Omdat het opvoelen toch vraagtekens achterliet, besloot de veearts om 2 dagen later ook te scannen. Haar conclusie was leeg en een hengstigheid die elk moment kon beginnen. Bij de vorige eigenaar heeft ze nooit hengstig getoond en ook ik heb haar niet hengstig gezien. Dat zou dan inmiddels al 2x geweest moeten zijn.

Ze groeid nog steeds en krijgt weinig brok. Ze krijgt 3x per dag een ruime hoeveelheid hooi en daarnaast als extra beweging wandelen we dagelijks, longeren we en stappen we onder het zadel.

Aangezien ze nu ook wat in de omgang veranderd en nog steeds groeit, kan het toch nog gemist zijn?

Ik hoop dat het echt niet zo is, dat zou heel veel regelen schelen. Al zou ik het ook leuk vinden hoor, maar het is praktischer van niet

Afbeelding

Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:12

Maar waarom is er dan geen echo gemaakt ipv opvoelen alleen? Dan had je zekerheid gehad, altijd slim om dat bij merries te doen zodra ze uit Spanje komen. Dit model kan ook komen als ze al veulens gehad heeft, ik zie hier niet direct een drachtige merrie in. Maar soms worden ze pas op het eind zwaar.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:14

15 jaar geleden zei een dierenarts tegen mij: in een laat stadium, kun je een veulen moeilijk voelen of op de scan zien. Haar tip: laat de merrie dorstig worden en geef dan een emmer koud water. Hiervan zou het veulen wakker worden/schrikken en gaan bewegen.

Mijn merrie zit nu op 9 maanden en heeft net zo'n buik als jouw merrie. Als je haar niet kent van vóór de dracht, zou je denken dat ze gewoon een grasbuik heeft (mijn ruin is net zo rond ;-) )

Maar afgelopen week kwam die oude tip van de dierenarts weer naar boven, toen ik naar haar buik keek terwijl ze aan het drinken was. Ineens zag ik heel duidelijk de schopjes van het veulen :-) Voor die tijd zag ik allerlei bewegingen aan haar buik, maar was het mij onduidelijk of dat het veulen was, of haar eigen buikspieren/ademhaling oid. Beweging van het veulen zijn veel snellere, kortere bewegingen op een klein oppervlak (zijn ook wel filmpjes van te vinden hier op bokt, in drachtige-merrie-topics)

Dus het is wat primitief, maar het proberen waard. (geen schopjes zien betekent natuurlijk niet dat ze leeg is, maar als je het wél ziet, weet je genoeg)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:15

Als het dier inmiddels ook gescand is lijkt het me erg stug dat er een veulen in zit.
Het niet zichtbaar zijn van de hengstigheid komt vaker voor, dat hoeft niet te zeggen dat ze niet hengstig worden.
Ik weet niet of een paard als deze schijnzwanger/drachtig is ook gewoon hengstig kan worden?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:17

Mijn gedachte is dat als je met 9 maanden scant en dan de dracht mis, dat je dan echt even goed naar de opticien moet.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 11:23

Ik weet niet waarom ze toen geen echo gemaakt hebben, ik heb het wel laten doen, maar dat is dus een maand geleden.

Bedankt voor de antwoorden.

Er komt erg koud water uit haar elektrische drinkbak.

Ze kijkt buiten de stal wel vaak om naar haar buik, maar dat is dan vooral als ik haar poets. Ze kijkt dan gewoon met de oortjes naar voren en niet geïrriteerd. Ze is ook niet gevoelig op aanraking. Wel raakt ze steeds meer gespannen met opzadelen. Zadel wordt straks gecheckt door de zadelmaker.

Ik ga er gewoon maar vanuit dat ze niet drachtig is. Mocht het toch gemist zijn, dan zien we het vanzelf ook wel haha

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:24

Is er geen bloedtest mogelijk om dit uit te sluiten?

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:28

Hoe is het met haar uier?

Ik heb geen ervaring met drachtige merries oid. Maar zou ze niet schijnzwanger kunnen zijn? (geen idee hoe dat zich ontwikkelt hoor, dus misschien zeg ik iets heel stoms)

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:38

Ik heb ook een merrie uit Spanje gehad die heel erg drachtig leek nadat ze in nederland was gekomen. Maar die was niet drachtig. Ik denk dat ze het rijke voer uit nederland niet gewend zijn en daarom zo buikig rond/dik kunnen worden.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:17

Een paard dat 9 maanden dractig is hoor je dat te kunnen voelen . Ik zou zeggen houd haar uier in de gaten woed die dik dan zit er een veulen in
De kans dat er een veulen in zit is zeer groot

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:23

Het kan zeker dat een dracht gemist kan worden. Maar als het met 9 maanden nog gemist wordt, is er wat anders aan de hand.

Hier een jaar of 8 geleden ineens een veulen bij een merrie gehad. Terwijl er wel op 6 weken gecontroleerd was. Dus zowel wij, de dierenarts en de hengstenhouder waren verrast. Was niks aan de merrie te merken. Ze werd niet dik etc., etc..

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:34

Ik zie op de foto's niet veel bijzonders? Waarschijnlijk gewoon een foodbaby :Y) . Gezien het een Spaans paard is is het nederlandse hooi waarschijnlijk erg rijk voor haar. Hoeveel voer krijgt ze?

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:25

Zou ook niet zeggen dat ze drachtig is, maar ja. Wij hebben op het moment een hoogdrachtige merrie staan die een heel bescheiden buikje heeft waar toch echt een veulen in zit.
Niet iedere merrie draagt even dik.

Uier goed in de gaten blijven houden, banden die evt slap worden en de vulva/kling die langer en slapper word. Van uier en vulva/kling nu al foto maken zodat je vergelijkingsmateriaal hebt mocht het toch zo zijn.
En voor de zekerheid toch een echo doen? Maar als de DA niets voelt dan zou ik toch haast zeggen niet drachtig.
In de winter kunnen ze ook minder hengstig tonen dan bijvoorbeeld voorjaar/zomer en ook niet elke merrie is even hengstig als de andere merrie. Kan best dat je merrie wel hengstig is geweest van de zomer, maar het niet over duidelijk laat zien.

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:33

Is ze goed ontwormd? Bij buikig in combi met arme bespiering zou ik ook daaraan denken.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:54

Citaat:
Er komt erg koud water uit haar elektrische drinkbak.


met een elektrische drinkbak schokt niet alleen het veulen maar de merrie ook wel vermoed ik zo... }>


Van de zijkant is ze wel erg buikig. Van voren niet.
Maar als het geen veulen is zou ik toch graag willen weten wat het dan wel is...zand, vet, wormen?

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 15:22

Bedankt weer voor alle reacties.

Scannen/echo is gedaan.

Vet, zand en wormen is het niet. De rest van haar lichaam heeft geen vet, op zand is ze getest en ook is ze ontwormd en gecheckt.
Slappe buikspieren kan wel, ze mist heel veel bespiering op de rug en billen. Daar zijn we in elk geval aan aan het werken. Ze ziet er al beter uit, als 1,5 maand geleden. Al gaat de buik er dus niet af. Ze stond bij de vorige eigenaar niet meer in het werk en dat ben ik weer aan het opbouwen. Ze kreeg hiervoor een handje muesli en 3x een pluk (ik vermoed, zo leek het) voordroog.
Ik voer 3x een kwart voerschep coolmix en ze krijgt 3x flink hooi.

Foto’s van de uier heb ik al gemaakt, juist omdat het vermoede er was en ik vergelijking wilde hebben. Ik hou het gewoon in de gaten, meer kan ik ook niet meer doen nu.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:19

Ik heb mijn merrie de afgelopen 10 jaar 2x gezien dat ik dacht "hmmm, zou ze hengstig zijn?".
Daar zie en merk je niets aan. Dus niet hengstig zien is niet persé een indicatie.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:27

De merrie is buikig, maar voor een drachtige merrie van 9 maand+ vind ik haar in de flanken te weinig gevuld.
Wel is het lastig om in een later stadium van de dracht het veulen te zien, te voelen. Wanneer ze in oktober gust is verklaard, kan je er bijna vanuit gaan dat ze gust is. Dit is het moment waarop heel veel merries gescand worden voor de gustregeling.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:46

Mijn PRE uit spanje kreeg zon dikke buik op voordroog.
Paar weken hooi en de buik (en buikpijn) waren weg.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 00:33

Ik dacht ook dat mijn eerdere merrie drachtig was, bleek ook 'slechts' het hooi te zijn.
Dus misschien dat je daar onderzoek naar kunt doen ts.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 08:44

Iedereen weer bedankt

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:20

Ik zie toch verandering of ben ik gek aan het worden?

Afbeelding

Ik weet in elk geval zeker dat ze dikker wordt, ze kreeg voor een paar dagen de deken weer op en daarvan paste de singels niet meer, die moest ik groter zetten. Ze had hem net 2 weken niet meer op.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:25

Qua uier zie ik geen verandering.

Kan je niet bloed laten trekken en het op die manier zeker weten?
Geen idee of je dat bij paarden op die manier ook kan hoor, nooit een drachtige merrie gehad.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:48

Nee, je bent niet gek aan het worden. Ik zie ook verschil.
Alleen kan bij schijndracht volgens mij de uier toch ontwikkelen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:14

herr_balou schreef:
Nee, je bent niet gek aan het worden. Ik zie ook verschil.
Alleen kan bij schijndracht volgens mij de uier toch ontwikkelen.

In de lente kan er door de hormonen zowieso iets aan verschil in zitten.