Kan dracht gemist worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:17

Als ze nu hengstig is kan de uier ook lichtjes vullen.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:23

Opvoelen en scannen moet toch voldoende zijn om een dracht uit te sluiten? Dat missen op 9 maanden lijkt me vreemd.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:02

Ik maak elke dag een foto ervan nu, het wordt niet minder, alleen meer. Ik hou het maar gewoon in de gaten.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:27

Ik zal ff langs de opticien want ik zie geen verschil in het uier.

Ga je nog langs de kliniek oid?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:29

Ik zie ook geen verschil. Als je het zeker wilt weten ga je langs de kliniek. Die kunnen nu echt nog wel opvoelen om te zien of ze drachtig is. Dan weet je het zeker.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:38

FriesWytske schreef:
Ik zie ook geen verschil. Als je het zeker wilt weten ga je langs de kliniek. Die kunnen nu echt nog wel opvoelen om te zien of ze drachtig is. Dan weet je het zeker.



Dat is al gebeurd. Da heeft niks gezien en gevoeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:51

Ik zie ook geen verschil helaas.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:17

Dan is ze dus niet drachtig. Want dan zou de dierenarts het moeten voelen en zien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:19

Zeker zo laat in de dracht als ze nu zou zijn moet je al een heel beroerde DA hebben om het veulen "te missen" met opvoelen.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:21

Ayasha schreef:
Zeker zo laat in de dracht als ze nu zou zijn moet je al een heel beroerde DA hebben om het veulen "te missen" met opvoelen.


Precies

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:32

Is het opvielen op de eventuele dracht van 9 maanden gebeurd?

Zo ja, dan kan je de dracht niet missen.
Indien alleen in oktober opgevoeld is ga ik geen uitspraak doen

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:34

Ayasha schreef:
Zeker zo laat in de dracht als ze nu zou zijn moet je al een heel beroerde DA hebben om het veulen "te missen" met opvoelen.


Zoals ik het begrijp is ze 2 x opgevoeld en 1 x gescand.

1 x missen lijkt me nog wel te kunnen, maar 3 x lijkt me vrij onwaarschijnlijk :? :?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:40

hagelslag schreef:
Is het opvielen op de eventuele dracht van 9 maanden gebeurd?

Zo ja, dan kan je de dracht niet missen.
Indien alleen in oktober opgevoeld is ga ik geen uitspraak doen

In de OP staat dat TS haar vorige maand nog heeft laten op voelen. Dan zou het veulen echt al niet meer te missen moeten zijn. Vindt haar nu ook niet echt drachtig ogen. Mijn merrie ziet er momenteel ook zo uit van de lente grasjes en ben 100% zeker dat die niet drachtig is. :D

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:56

Ayasha schreef:
hagelslag schreef:
Is het opvielen op de eventuele dracht van 9 maanden gebeurd?

Zo ja, dan kan je de dracht niet missen.
Indien alleen in oktober opgevoeld is ga ik geen uitspraak doen

In de OP staat dat TS haar vorige maand nog heeft laten op voelen. Dan zou het veulen echt al niet meer te missen moeten zijn. Vindt haar nu ook niet echt drachtig ogen. Mijn merrie ziet er momenteel ook zo uit van de lente grasjes en ben 100% zeker dat die niet drachtig is. :D



Ah okay, ik kon namelijk niet echt duidelijk lezen of ze nu vorige maand had laten opvoelen of vorige jaar oktober.

Maar nee, dan is ze niet drachtig

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 17:17

Bedankt allemaal, ik zie spoken dan denk ik.

Ze is idd vorig jaar oktober opgevoeld bij de vorige eigenaar en vorige maand heb ik haar ook laten opvoelen en 2 dagen later laten scannen.

Mocht er toch opeens iets naast liggen, zal ik de veearts adviseren een ander beroep te gaan uitoefenen.

Ik ga wel een ander laten komen, aangezien ze nu met een week ertussen, ook al 2x wat opgedroogd bloed? aan de kling heeft en ook wat slijm.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:38

marion82 schreef:
Bedankt allemaal, ik zie spoken dan denk ik.

Ze is idd vorig jaar oktober opgevoeld bij de vorige eigenaar en vorige maand heb ik haar ook laten opvoelen en 2 dagen later laten scannen.

Mocht er toch opeens iets naast liggen, zal ik de veearts adviseren een ander beroep te gaan uitoefenen.

Ik ga wel een ander laten komen, aangezien ze nu met een week ertussen, ook al 2x wat opgedroogd bloed? aan de kling heeft en ook wat slijm.


zoals aan aantal keer is aangegeven, bloed laten trekken. hier ook eens gehad dat dierenarts dracht had gemist. opvoelen bij de vorige eigenaar zou ik niet als waardevol zien, je was er niet bij en een verkopen vertelt graag wat je wilt horen.

altijd op je onderbuik gevoel vertrouwen. wij vanachter een scherm kunnen veel zeggen en vinden maar alleen jij kent je paard.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:24

SolarHertog schreef:
marion82 schreef:
Bedankt allemaal, ik zie spoken dan denk ik.

Ze is idd vorig jaar oktober opgevoeld bij de vorige eigenaar en vorige maand heb ik haar ook laten opvoelen en 2 dagen later laten scannen.

Mocht er toch opeens iets naast liggen, zal ik de veearts adviseren een ander beroep te gaan uitoefenen.

Ik ga wel een ander laten komen, aangezien ze nu met een week ertussen, ook al 2x wat opgedroogd bloed? aan de kling heeft en ook wat slijm.


zoals aan aantal keer is aangegeven, bloed laten trekken. hier ook eens gehad dat dierenarts dracht had gemist. opvoelen bij de vorige eigenaar zou ik niet als waardevol zien, je was er niet bij en een verkopen vertelt graag wat je wilt horen.

altijd op je onderbuik gevoel vertrouwen. wij vanachter een scherm kunnen veel zeggen en vinden maar alleen jij kent je paard.


Ik dacht dat je dracht niet via het bloed kon zien, zo wel, is dat wel iets om te kunnen doen

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kan dracht gemist worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:36

Dracht kan niet worden bevestigd door bloedonderzoek. Maar ik vind jouw merrie niet drachtig ogen. Uitsluiten kan je het natuurlijk niet, maar gezien de voorgeschiedenis en het uiterlijk van je merrie lijkt het me stug

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 08:07

Ik wist niet of iemand een update wilde krijgen, maar bij deze.

Een andere veearts is de echobeelden aan het bekijken, om te zien of ze iets gemist hebben of niet. Mogelijk wordt de scan herhaald en er wordt verder onderzoek gedaan. Ze wordt veel te snel, veel te dik. Ik ben er wel achter, dat ze pas sinds juli in Nederland is, dus met het opvoelen en scannen de laatste keer, was ze niet minimaal 9, maar 8 maanden. Ze zou dan nu minimaal 9,5 maand zijn. Bloed en slijm uit de vulva is inmiddels te vaak, om te koppelen aan een eventuele hengstigheid.
Het is voor mij een misterie wat er gaande is en ik hoop snel duidelijkheid te hebben.
Ik hoop nog steeds dat er niets in zit, maar ik wil wel weten wat er aan de hand is. Trainen onder het zadel gaat nu ook niet meer.

Er zit 1 a 1,5 maand tussen de foto’s rechts en onder zijn de nieuwste
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:12

Maar bloed uit de vulva, en zeker regelmatig zoals je aan geeft, is niet normaal. Dat is ook niet iets dat ik terug koppel naar een dracht.

Normaal kunnen ze met opvoelen een veulen echt niet meer missen. Ik heb ooit eens getwijfeld bij een merrie en de dierenarts zijn arm zat er nog niet volledig in en die wist direct dat ze nog dragend was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:14

Moestuin schreef:
Maar bloed uit de vulva, en zeker regelmatig zoals je aan geeft, is niet normaal. Dat is ook niet iets dat ik terug koppel naar een dracht.

Normaal kunnen ze met opvoelen een veulen echt niet meer missen. Ik heb ooit eens getwijfeld bij een merrie en de dierenarts zijn arm zat er nog niet volledig in en die wist direct dat ze nog dragend was.


Idd, dat heeft niets met een (normale) dracht te maken.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:14

Heeft ze geen baarmoederontsteking?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:15

Wat goed dat je door blijft zoeken want drachtig of niet bloed is geen goed teken

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 08:18

De andere veearts zei, dat je dracht echt wel kan missen, zeker als het veulen heel laag ligt in de buik. Ze kunnen er dan gewoon niet bijkomen. Maar goed dat zegt nog niets natuurlijk. Het is niet zo dat ze bloed aan het druppelen is, ik vind gewoon vaker opgedroogd bloed aan de kling en vaak hangt er dan ook een druppel slijm aan. Ze kunnen dat met de hengstigheid hebben blijkbaar, maar dan zit er wel 3 weken tussen, nu is het max een week en dat is te snel. Ze kunnen het ook verliezen tijdens dracht, omdat de doorbloeding van de vulva toenemen en er wel eens een klein vaatje kan knappen.
Maar dat is iets wat mij door de veearts is verteld, ik ben geen expert hiermee.

Nou is dit niet mijn eerste merrie, maar dit heb ik nog nooit gezien

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 08:20

Hannanas schreef:
Heeft ze geen baarmoederontsteking?


Was ook een gedachte van mij, maar is ook door de veearts niet opgemerkt. Ik ga ze er zeker wel naar laten kijken. Ze heeft geen koorts in elk geval en is wel alert. Eet en drinkt ook goed.