Verkoopprijs bepalen veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Verkoopprijs bepalen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 14:16

Hoihoi,

Ik vroeg me af. Hoe bepalen jullie de vraagprijs voor je veulen? Het hangt natuurlijk van heel veel factoren af. Maar dan nog, dan heb je die factoren op een rijtje gezet.. Hoe hang je daar dan een prijskaartje aan?
Het is natuurlijk niet zo simpel dat je per predikaat van de moeder bijvoorbeeld, er 100 euro bij op kunt tellen. En zelfs als dat zo was, wat is dan de prijs waar je mee begint? :+

Ik kijk op sites als facebook, marktplaats, sporthorses etc. Maar de prijzen tegenwoordig lijken torenhoog en daardoor vraag ik me nogsteeds af.. Is dat een realistische prijs, of gaan ze dat er nooit voor krijgen?

Hoe doen andere hobby fokkers dat? Vraag je gewoon wat jij het veulen waard vind/er voor wil hebben, heb je een hengstenhouder oid om advies gevraagd, of anders?

Kabayo

Berichten: 13944
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:20

Ik bepaal de prijs zelf, als ik het bedrag er voor krijg waar ik zelf blij mee ben mag het veulen verhuizen van eigenaar. Maar als elk dubbeltje omgedraaid moet worden of ze 2000 minder willen betalen mogen ze van mij doorrijden. Het is wel zo dat ik thuis alle plek en ruimte heb om de veulens aan te houden tot ze volwassen zijn en beleerd verkocht kunnen worden. Dus er zit nooit druk achter

Edit. Ik hou de vraagprijzen van vergelijkbare veulens wel in de gaten van marktplaats e.d.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Verkoopprijs bepalen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:21

Ik kijk naar hoe de markt is, en wat de kosten zijn. Dekgeld van 300 euro of van 1000 euro maakt al een verschil in vraagprijs. Verder heeft kwaliteit ook invloed op de vraagprijs.
En wat Kabayo zegt, prijs waar je zelf blij mee bent.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Verkoopprijs bepalen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:34

Ik volg Kabayo daarin wel. Verder reken ik toch wel dat de dek en opfok kosten gedekt worden.
Voor een gezond veulen zonder predikaten zul je minder betalen als voor eentje waarvan beide ouders zich hebben bewezen in de sport. Verder heb je nog bepaalde rassen waar liefhebbers extra voor betalen en nog leuke gangen, koppie, kleurtje etc die ook de prijs mee bepalen. Best veel factoren bepalen de prijs.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verkoopprijs bepalen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:44

Ik heb recent een veulen 'gekocht', maar deze waarde is lastig te meten omdat de gunfactor van de eigenaar hoog is. Wel valt mij op dat er onwijs veel prijsverschil zit in de veulens momenteel en ik haal dat er niet altijd uit. Waar wordt op gebaseerd of een veulen 2.500 of 15.000 moet kosten? Uiteraard zie je altijd wel iets kwaliteitsverschil, maar dit lijkt mij niet te vergelijken met de kwaliteitsverschillen van een 3-jarige. Is dit puur gebaseerd op afstamming/kwaliteit van de ouders of vooral op de beweging?

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:08

Ik kijk wat het mij gekost heeft. En hoe goed het veulen is. En daar maak ik een prijs voor.
Beetje op gevoel.

Ik neem mooi dure hengsten . Max 1500 excl

De meeste veulens gaan hier van de Dam tussen de 4500 en 8000 euro.
Onze merries zijn wel allemaal minimaal ster. Maar de een heeft betere papieren dan de andere. De Gelderse veulens gaan iets goedkoper dan de dressuur veulens