Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 7 [ 174 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Plaats een nieuw onderwerp

"Ik hoef geen Ferrari"

 
Profiel   

Correct rijden, correcte oefeningen zelfs met een simpele panda scoort nog steeds hoor. Helemaal in de basis sport. Dat is echt een fabel dat je niet mee zou komen. Vaak omdat mensen toch niet zo correct rijden als dat ze denken.
Uiterlijk telt ook niet mee of scheelt je 1 punt. Goede gangen wel, omdat die paarden bij dezelfde correcte uitvoering gewoon betere takt, verzameling of verruiming hebben.

Ik heb dus die panda en rijd er wedstrijden mee. Verslaan regelmatig Ferrari s die niet onder controle zijn, maar als ze wel onder controle zijn er correct gereden wjnnen zij. Vind ik niet raar ook, want alles gaat makkelijker haha
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:36 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar wie koopt een uiterlijk minder paard als ze al weten dat ze dan de enige zijn en het afleggen tegen al die imposante beenzwaaiers?

Ik zei de gek. Het is mijn hobby. Zelf absoluut geen topruiter, maar heb het beste voor met mijn paard en probeer zelf zo goed mogelijk te rijden. Hij heeft de power wel van Ferrari, maar ploegt wel overal doorheen. Ik ben superhappy met mijn tank <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:37 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Correct rijden, correcte oefeningen zelfs met een simpele panda scoort nog steeds hoor. Helemaal in de basis sport. Dat is echt een fabel dat je niet mee zou komen. Vaak omdat mensen toch niet zo correct rijden als dat ze denken.
Uiterlijk telt ook niet mee of scheelt je 1 punt. Goede gangen wel, omdat die paarden bij dezelfde correcte uitvoering gewoon betere takt, verzameling of verruiming hebben.

Ik heb dus die panda en rijd er wedstrijden mee. Verslaan regelmatig Ferrari s die niet onder controle zijn, maar als ze wel onder controle zijn er correct gereden wjnnen zij. Vind ik niet raar ook, want alles gaat makkelijker haha

Ik merk het dus wel. :) De "echte" ferrari's kunnen zich toch net wat meer permitteren. Spanning bij een ferrari is nog steeds een 7. Spanning bij een panda is een 5. :)
ik heb gestart met de pony versie van een ferrari in mijn ponytijd en reed in die tijd ook ponys van anderen. Kon met mijn ferrari echt wel met veel meer weg komen en nog steeds winnen dan met de correctere proeven van de fiat panda's die ik bij reed. :) Laten we daar nu ook weer niet onnozel over doen. Jury's zijn ook maar mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:40 



 
Profiel   

Mijn Ferrari haalden 3e en 8en in zulke proeven. Mijn panda komt bijna nooit onder een 5 maar wel tot de 9 en 10. Dus mijn ervaring qua spanning was dat dat ook gewoon afgestraft werd. Het goed maken was alleen makkelijker. Maar die pandas worden ook gewoon heel erg gewaardeerd. Pas op het Nk was het voor mij niet mogelijk om prijs te rijden, maar alle grote wedstrijden daarvoor haalde ik het makkelijk.

Maar goed, mijn panda is zo stabiel dat ik bij meerdere juryleden bij 1 proef ook dezelfde punten rijd :+ Daar zie je niet aan dat er spanning is, dus ik krijg daar geen 5 voor. Maar bij die vorige keer ik met spanning ook geen 7

Dus je zal vast zulke juryleden hebben, maar in Nl is mijn ervaring dat dat echt de uitzondering is en niet zo standaard als mensen willen geloven. Dan is er juist vaak wat mis met hoe de panda gereden wordt, minder correct als ze denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:46 



 
Profiel   

Ayasha schreef
_/-\o_

En twee: het speelt dus niet alleen bij de wpn’ers. Dit ‘probleem’. Toch komt het geklaag veelal en hoofdzakelijk vanuit mensen die WPN’ers willen heb ik het ide.

Waar zit het echte probleem dan? Bij de fokkerij of bij de hedendaagse eigenaren/ruiters?


Mwah, ik heb wel het idee dat men er bij de Friezen wat anders mee omgaat... Die paarden zijn (je mag er van vinden wat je wilt) hun geld toch wel waard, en aan de andere kant van de plas zijn ze nog wat meer waard... Dus het is de (tijds)investering gewoon wel waard.


Als je het echte probleem omschreven wilt hebben, denk ik dat de markt niet aansluit bij de vraag. En de vraag wellicht niet bij de portemonnee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:54 



 
Profiel   

Ik deel jouw mening absoluut hoor Ayasha, dat mensen die bang zijn van hun eigen paard daar dan maar eens moeten bij gaan nadenken. Een van beide moet de stabiele factor zijn en de ander begeleiden. Ofwel een ervaren ruiter die rust brengt ofwel een ouwe rot in het vak op automatische piloot die zijn stuurman laat meeliften.

Er zijn er echter ook die tot onder een topruiter in elke schaduw een spook zien. Waar zelfs die ervaren stuurmannen hun handen mee aan vol hebben. Fijn dat zij ze wel alsnog rondgestuurd krijgen, met bloed zweet en tranen, maar moet daar dan echt nog steeds verder en verder naartoe of mee doorgefokt worden?
Vroeger kwam dat niet zo heel vaak voor, naar wat ik me herinner. Een Clinton, een Kanan, Diamant de Semilly, Toulon, Jazz, Gribaldi.... Dat waren de karakterpaarden en daarvan wist je vaak als amateur al dat je er beter 2x over na kon denken. Nu lijkt het alsof iedereen maar van zichzelf denkt "dat is appeltje eitje".


Mijn paard is een Lamborghini. Merendeels van de tijd is het een traktor die overal doorheen ploegt en zich niets wat aantrekt (en jawel, hij is van mij als ruiter ook niet altijd onder de indruk). Zet hem echter een paar attente of hengstige merries voor zijn neus en een leuk spring/crossparcours en hij denkt dat na 6 jaar zijn ballen spontaan weer zijn aangegroeid _O- Hij is dan best heet, wakker en plots een heel ander paard waar ik echt zelf scherp mee moet blijven maar God wat is hij dan heerlijk fijn en gevoelig op alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 12:27 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Ik deel jouw mening absoluut hoor Ayasha, dat mensen die bang zijn van hun eigen paard daar dan maar eens moeten bij gaan nadenken. Een van beide moet de stabiele factor zijn en de ander begeleiden. Ofwel een ervaren ruiter die rust brengt ofwel een ouwe rot in het vak op automatische piloot die zijn stuurman laat meeliften.

Er zijn er echter ook die tot onder een topruiter in elke schaduw een spook zien. Waar zelfs die ervaren stuurmannen hun handen mee aan vol hebben. Fijn dat zij ze wel alsnog rondgestuurd krijgen, met bloed zweet en tranen, maar moet daar dan echt nog steeds verder en verder naartoe of mee doorgefokt worden?
Vroeger kwam dat niet zo heel vaak voor, naar wat ik me herinner. Een Clinton, een Kanan, Diamant de Semilly, Toulon, Jazz, Gribaldi.... Dat waren de karakterpaarden en daarvan wist je vaak als amateur al dat je er beter 2x over na kon denken. Nu lijkt het alsof iedereen maar van zichzelf denkt "dat is appeltje eitje".


Mijn paard is een Lamborghini. Merendeels van de tijd is het een traktor die overal doorheen ploegt en zich niets wat aantrekt (en jawel, hij is van mij als ruiter ook niet altijd onder de indruk). Zet hem echter een paar attente of hengstige merries voor zijn neus en een leuk spring/crossparcours en hij denkt dat na 6 jaar zijn ballen spontaan weer zijn aangegroeid _O- Hij is dan best heet, wakker en plots een heel ander paard waar ik echt zelf scherp mee moet blijven maar God wat is hij dan heerlijk fijn en gevoelig op alles.

Op het eind van de dag zijn topruiters ook maar mensen. Anky gaf rustig toe dat ze bang aangelegd was. Dan kan ze technisch nog zo goed zijn, als ze bang is heeft dat weerslag op de paarden. Dat geldt voor alle ruiters, ongeacht je ervaring of je kunnen.

Ik denk dat het gebrek aan bloedspreiding zich nu ook wel eens "bekend" aan het maken zou kunnen zijn. Wellicht is dat ook wat je bedoelt. Je kan er dan wel een mooier woordje voor uitvinden maar op het eind van de dag bevestig je met inteelt niet enkel de goede eigenschappen extra.

Janine: Mee eens. Dat en dat mensen vaak zelf niet weten wat ze zoeken. Dat viel heel erg op in een vorig topic over het gebrek aan recreatie paarden. De meerderheid zocht helemaal geen recreatie paard maar een goedkoop braaf sportpaard. Maar wilde daarvoor de prijs niet neerleggen omdat "ze niet echt de sport in wilde."

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 12:31 



 
Profiel   

Een braaf sportpaard mag gerust goed geld kosten. Dat heet dan leergeld en betaald zichzelf altijd terug in de toekomst. Idem met les nemen en je laten begeleiden. Dat zijn investeringen waar je later, indien je goed gekozen hebt, zo veel vruchten van plukt.

Voor mij hoeft een paard dan weer niet de top van mijn bankrekening te kosten, zolang die maar gezond is en ik er de mogelijkheid in zie om ermee te doen waar ik het voor wil aankopen. Is dat een jong toptalent met prachtpapier voor 20k of eentje van een fokker om de hoek voor 6k, dat is bijzaak. De klik moet er zijn en het gevoel dat we een goede match gaan vormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 12:42 



 
Profiel   

Maar zijn de karakters van kwpners nou echt zo slecht? Volgens mij is daar de afgelopen 10 jaar behoorlijk een slag mee gemaakt.

Ik denk dat kopers veel eerlijker moeten zijn over de eigen kwaliteiten en veel eerder hulp in moeten schakelen als ze tegen problemen aanlopen. In dekjes, rijlaarzen en caps kan altijd geïnvesteerd worden maar regelmatig goed les is voor vele te duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 12:48 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Ik ben oprecht erg benieuwd waar jij de info vindt? Wij zijn nog erg oriënterend aan het kijken, dus wellicht mis ik bronnen of informatie.

Dit weekend kan ik helaas niet kijken. Ik heb in februari wel gekeken en de verrichtsrapportages van het KWPN gelezen. Maar verder dan betrouwbare werkwillige hengst kom ik niet, en dat lijkt ook bij iedere hengst te staan.

Ook zijn we bij van Uytert gaan kijken. Daar vond ik het vooral interessant om te zien hoe de paarden naar de ring werden begeleid, relaxed aan de lange teugel of aan het touwtje.


Streekwedstrijden, keuringen, jonge paarden competities, fokkerij-avonden, en dan goed luisteren wat iedereen aan de bakrand te melden heeft. En instructeurs weten vaak ook veel.
Het is dus geen kwestie van 1x rondvragen op Bokt…..
En de database goed leren lezen…. Alles is altijd voldoende - maar zoek zeker als het gaat om bv rijdbaarheid naar de omschrijving ‘ zeer goed’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 13:38 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Dat:

Het systeem is denk ik een beetje zo gegroeid....

Van fokken met de hengst van de buurman inclusief alle erfelijke gebreken naar:
Selecties op gezondheid, het opzetten van stamboeken, keuringen, etc. En de neiging om als fokker te kiezen voor bewezen goede dieren: Hoe deed ie het op de PAVO?

En dat dan op diezelfde wedstrijden en keuringen de beweging een erg belangrijke factor is en het 'in toom' houden van het karakter vooral door profs wordt gedaan zodat ook een 'moeilijk' paard fatsoenlijk meedraait.
Hoeveel goedgekeurde dekhengsten komen nog uit iemand zijn achtertuin?

Waar mogen hengsten dan wel vandaankomen? Uit een laboratorium zeker. Ik vind de vergelijking van paarden met auto's ongepast. Het gaat over levende wezens. Overigens,er zijn mannen die vrouwen ook met auto's vergelijken. Net zo iets en ik blijf dan uit de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 13:52 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Correct rijden, correcte oefeningen zelfs met een simpele panda scoort nog steeds hoor. Helemaal in de basis sport. Dat is echt een fabel dat je niet mee zou komen. Vaak omdat mensen toch niet zo correct rijden als dat ze denken.
Uiterlijk telt ook niet mee of scheelt je 1 punt. Goede gangen wel, omdat die paarden bij dezelfde correcte uitvoering gewoon betere takt, verzameling of verruiming hebben.

Ik heb dus die panda en rijd er wedstrijden mee. Verslaan regelmatig Ferrari s die niet onder controle zijn, maar als ze wel onder controle zijn er correct gereden wjnnen zij. Vind ik niet raar ook, want alles gaat makkelijker haha


Je weet zelf ook wel dat het enorm kan verschillen per jury.

Tegenwoordig zie ik wat minder afkeer tegen aftekeningen, maar ik had een donkerbruin paard en een kennis een vos met veel wit. Ik weet zeker dat zij netter reed, maar wij scoorden hoger. Die van mij had echt meer uitstraling en we waren een mooiere combi, hoe banketstaaf dat ook klinkt. Ik vond dat niet, maar werd ons verteld......

En dat is ook wel de algemene klacht; dressuur is een jury sport. Hoe hoger het niveau, hoe professioneler misschien de jury's, maar je moet niet willen horen wat jury's soms uitkramen in de auto over de combinatie.
Of dat je een protocol leest en denkt; heeft de jury wel gekeken??

Een mooi paard met power, kan hartstikke braaf zijn. Maar paarden worden soms erg fijn getuned tijdens de training en dan stapt een leek niet altijd meer zo even op. Ook de training van een prof zou aangepast mogen worden naar de ruiter en het niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 17:18 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik vind de vergelijking van paarden met auto's ongepast. Het gaat over levende wezens. Overigens,er zijn mannen die vrouwen ook met auto's vergelijken. Net zo iets en ik blijf dan uit de buurt.


Durf het bijna niet te zeggen maar hier ben ik het mee eens :') het draagt bij aan het objectiveren van paarden. Maar wil de sport een toekomst hebben dan zullen we veel meer respect moeten krijgen voor het wezen paard. En zoals hier al een paar keer werd benoemd: naar wat hij nodig heeft qua management.

Denk overigens niet dat mensen het hier respectloos bedoelen, het is natuurlijk maar een metafoor.

En ik denk dat Daniëlle gewoon bedoelt dat zij een braaf, niet te heet paard gevonden heeft. En dat zal waarschijnlijk relatief zijn, gezien haar niveau :P misschien zou hij voor de gemiddelde amateur nog steeds niet te rijden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 18:56 



 
Profiel   

Als ik denk aan een Ferrari denk ik aan een auto die super snel en gevoelig reageert en met veel vermogen. Zo'n auto is niet voor iedereen weggelegd. Vandaar de vergelijking. Heeft in mijn geval niks met het objectiveren van m'n paard te malen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 19:20 



 
Profiel   

Maar behalve dat denk ik ook aan uitstraling, kracht en betrouwbaarheid. Niemand wil een auto die om de 5 voet naar herstelling moet of wispelturig presteert :P En dat geldt ook voor de pandaatjes en aigo's denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 19:50 



 
Profiel   

Ik vind het niet ongepast. Soms maakt een dergelijke vergelijking het juist duidelijker voor mensen. Niet respectloos naar paarden en het gaat ook om het grote geheel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 00:27 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik vind het niet ongepast. Soms maakt een dergelijke vergelijking het juist duidelijker voor mensen. Niet respectloos naar paarden en het gaat ook om het grote geheel.

Nou ja vooruit,ik heb erover nagedacht. Ik vind het nog steeds respectloos om een paard met een auto te vergelijken.Maar toen iemand de mijne met een tank vergeleek was ik toch niet beledigd omdat ik aanvoelde dat het niet beledigend bedoeld was .C'est le ton qui fait la musique.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 15:59 



 
Profiel   

anjali schreef
superpony schreef
Ik vind het niet ongepast. Soms maakt een dergelijke vergelijking het juist duidelijker voor mensen. Niet respectloos naar paarden en het gaat ook om het grote geheel.

Nou ja vooruit,ik heb erover nagedacht. Ik vind het nog steeds respectloos om een paard met een auto te vergelijken.Maar toen iemand de mijne met een tank vergeleek was ik toch niet beledigd omdat ik aanvoelde dat het niet beledigend bedoeld was .C'est le ton qui fait la musique.


Haha. Ik ben echt stapelgek op mijn ruin, maar ik zeg wel altijd; het is een tank van een paard. En eigenlijk is dat geheel positief, want daar hou ik van.

Toen mn oude merrie bij ons terug kwam, zei ik altijd dat zij ons porseleinen poppetje was. Dat mag dan wel?

Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Ik heb 2 varkens en vergelijk onze honden daar ook dagelijks mee en soms de paarden ook. Vieze varkens, luie varkens, ze krijgen alles naar hun oren. Voelen ze niks van.

Ik heb op mn merrie weleens liefkozend lopen vloeken en die woorden zou ik dan weer niet in het openbaar gebruiken. Maar tegen mijn man; die tr*t heeft weer.......... kan gebeuren. En dan krijgt ze een aai en een knuffel.

Als je ooit in een sportauto hebt gereden, weet je dat de vergelijking echt best wel goed is. Er zijn mensen die een Porsche of Ferrari huren en hem echt niet van zijn plek krijgen. Je moet dat echt voelen en dan die vergelijking naar de paarden. Dan kan het echt duidelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 16:25 



 
Profiel   

Hier kan je een Ferrari huren als leek, maar dan krijg je er wel een instructeur naast. :D zou soms bij de paarden ook goed zijn, zodat mensen niet zelf blijven aanrommelen en in de vangrail belanden.

Maar dat gebeurt met die panda ook als je nog niet kan rijden. Alleen wat anders

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 16:53 



 
Profiel   

Toen ik mijn huidige paard liet keuren bij aankoop zei de dierenarts: je gaat van een vrachtwagen naar een sportauto.
Dat vond ik ook geen vervelende opmerkingen destijds

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 17:19 



 
Profiel   

Moest aan dit topic denken toen ik dit filmpje zag...

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1994757123

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-22 16:26 



 
Profiel   

Edward heeft toch een pauze ingelast? Ik wacht even op het 1e filmpje van Toto jr. die solo een GP proef loopt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-22 17:40 



 
Profiel   

Tijn8 schreef
Toen ik mijn huidige paard liet keuren bij aankoop zei de dierenarts: je gaat van een vrachtwagen naar een sportauto.
Dat vond ik ook geen vervelende opmerkingen destijds


Kan wel minder hard over hobbels met een sportauto he :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 18:15 



 
Profiel   

superpony schreef
....

En dat is ook wel de algemene klacht; dressuur is een jury sport. Hoe hoger het niveau, hoe professioneler misschien de jury's, maar je moet niet willen horen wat jury's soms uitkramen in de auto over de combinatie.
Of dat je een protocol leest en denkt; heeft de jury wel gekeken??

Een mooi paard met power, kan hartstikke braaf zijn. Maar paarden worden soms erg fijn getuned tijdens de training en dan stapt een leek niet altijd meer zo even op. Ook de training van een prof zou aangepast mogen worden naar de ruiter en het niveau.


Heb jaren terug eens geschreven bij dressuurwedstrijd. Meneer de jury was al geirriteerd: ruiter te laat, mocht alsnog starten, gaat de dame eerst nog uitgebreid losrijden...en toen kwam een kennis van me de ring in. Meneer de jury: '...en dan komt er ook nog eens een FRIES binnen!' Diepe zucht. Vervolgens wel commentaar dat ook ik kon begrijpen. Dat dan wel weer :')

Te fine getuned paarden gebeurt stiekem al snel. Meerdere keren gehoord dat mensen stopten met hun bijrijder, omdat paard vervolgens te goed aan de hulpen stond. En eigenaar vervolgens bang werd van de vlotte reactie.
Ik zou het als eigenaar ook liever andersom zien: les van de prof, maar ik rijdt zelf. Want idd, ik moet daarna ook zelf verder kunnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 18:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 7 [ 174 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen