"Ik hoef geen Ferrari"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:02

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Anders werd er geen Haflinger, Fjord of Tinker meer geboren


even 1 ding eruit geplukt.
Mijn inziens zijn de meeste daar ook verkl..t door de fokkers.
Het zijn niet meer de robuuste paarden van weleer, maar steeds smallere wedstrijd paardjes.
Ook heter dan vroeger. Ze lijken steeds meer op de NRPS pony.
Ook de friezen, van die smalle kippenborstjes. Eeuwig zonde als je het mij vraagt.


Vroegah hiel ik overigens van Ferrari 's.
Maar doe mij nu maar een oerdegelijke landrover van vroeger.
Imo wordt dat ook in stand gehouden door de manier waarop dressuur in Nederland gejureerd wordt, namelijk met de flitsende, grote en hoogbenige KWPN'er als uitgangspunt. Dat zie je hier op Bokt ook: het KWPN is de maatstaf en al het andere wordt daarlangs gelegd, met als gevolg dat veel rassen ook steeds ranker, flitsender en helaas ook groter gefokt worden, zodat er ook nog een béétje markt is om ook die rassen kwijt te kunnen aan mensen die ook een beetje leuk mee willen rijden op wedstrijd. Wat mij betreft ook eeuwig zonde, temeer omdat het de duurzaamheid van de paarden vaak niet ten goede komt als ze steeds smaller, maar ook groter gefokt worden.

Ik blijf me ook afvragen waarom "we" alles steeds groter willen fokken. Met m'n 1.73 ben ik geen kleintje, maar ik pas makkelijk op een paard van 1.60, en ik zou ze voor mezelf ook niet groter willen dan 1.65. Dus waarom willen "we" op merries van 1.70+ ook nog eens een hengst zetten die vergroot? Ik begrijp die manie echt niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:32

Padoertje schreef:
Kelly_ann schreef:
Je spreekt jezelf in hetzelfde bericht wel een beetje tegen Padoer.

Natuurlijk 'ligt' het ook aan de ruiters en hoe die ruiters opgroeien. Komt de kentering dan ook vanuit de ruiters? Worden de paarden beter als we ze massaal mee gaan nemen naar het strand en op springles en crosstraining?


Bovenstaande komt niet uit mijn pen :P
Maar om je een antwoord te geven. Nee de paarden worden niet beter, de ruiters worden handiger van allround omgaan met je paard. Durven er meer aan te rijden, wat beter past bij de huidige eigenschappen van het paard.

Als ik kijk naar mijn generatie, dan zijn wij vrij opgegroeid met pony's en paarden. Je reed zonder zadel en aan een touwtje in het land. Reed wekelijks een spring-en dressuurles en je pakte af en toe een cross mee. En die dieren liepen overigens allemaal in het Z2 dressuur en Z springen. Dus of onze instructie was gewoon top, of wij waren niet bang aangelegd. Heeft dat te maken met de fok, of de manier waarop je met paarden bent opgegroeid?

Ja, de paarden van nu zijn heter/feller/kunnen het werk nog beter aan. Maar alles waar wij vroeger op zaten had een flinke scheut arabier/volbloed en ik wist niet anders dan dat een weekje ponykamp betekende dat mijn pony alleen maar kon dribbelen en piafferen met de staart op de kont. De angst die je tegenwoordig ziet bij ruiters, die zag je toen nergens. Als je er niet tegen kon, dan stopte je met rijden en ging je lekker volleyballen ofzo.

Wat ik tegenwoordig zie is dat ook vooral ouders te dicht op hun kind zitten, waardoor ze minder vrij zijn opgevoed. Ouders die hun angst overbrengen op het kind. En jeugd die veel sneller opgeeft als het een keertje tegenzit. Niet alleen in de paardensport, maar ook werk gerelateerd. Het incasseringsvermogen van de huidige generatie is zoveel anders dan pakweg 20 jaar geleden.

Ja, ik ben het er zeker mee eens dat er weer gefokt moet worden voor een grotere doelgroep ruiters, want niet iedereen heeft de ambitie om GP te rijden. Maar zolang veel mensen zich een 'anky' wanen, worden er nu eenmaal paarden gekocht die niet matchen en krijgt het paard de schuld ipv dat de mens zich aanpast naar zijn kunnen.


Wat pandoertje hier zegt, is een heel belangrijke ontwikkeling in de paardenwereld.

In de vorige eeuw was het zo dat elk paard/pony dat een zadel op de rug kon dragen, in de manegelessen werd ingezet. Gevolg: een hoop moeilijke pony's en paarden, ontelbaar veel valpartijen, veel lessen om te leren. Er waren nog geen 20000 regels en de bossen waren nog niet fanatiek opgesplitst en afgezet. Kortom: een stuk meer vrijheid om te doen en laten wat je maar kon.
Wie daarna aan een eigen paard begon, kreeg eerder niet dan wel een kant-en-klaar sportpaardje onder de kont. Werk aan en ook weer een hoop om te leren.

De laatste 10, 15, 20 jaar komen er enkel brave manegepaarden en -pony's in de lessen, het valrisico moet zo klein mogelijk zijn. Ouders pakken hun kinderen in met bodyprotector en hopen op de braafste pony van de groep. Liefst nog elke week dezelfde.

Daarna krijgen ze een zo braaf mogelijk, maar vooral ook, zo goed opgeleid mogelijk ponietje / paard, om mee verder te kunnen.

En dan krijg je vervolgens tieners/twintigers, die denken dat ze het allemaal wel kunnen omdat ze met hun pony/paard kunnen lezen en schrijven en hoog scoren. Maar dan stappen ze even op een ander paard, en lijkt het toch allemaal niet meer zo eenvoudig te zijn.

Dit geldt al helemaal voor kinderen die al zeer vroeg een eigen pony hebben gekregen.
Niet dat ik iedereen over één kam wil scheren maar het valt me toch op, deze tendens.

Ik kan me bij gevolg dus ook goed voorstellen dat het steeds moeilijker wordt te matchen met de huidig gefokte paarden.

Dat is één kant van het verhaal.

Dan heb je nog de ruiters, ook de wat ouderen, die geen zin hebben in een heet paard, of de kunde ontbreekt. Maar zoals ik eerder al zei - dat is van alle tijden.

Voor mij is de andere kant van het verhaal vooral het teveel doorgefokt zijn van de KWPN'er. Ik vind de bouw niet meer om over naar huis te schrijven. Ze doen me steeds meer denken aan mopshondjes met te platte gezichtjes, Duitste Herders met een te lage achterhand, en Arabieren met een hol voorhoofd.

Alles samen, mag er wat mij betreft zeker een tendens ontstaan van terug een 'normaler' type paard te fokken. Ik denk dat er absoluut vraag naar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:35

@Mkango, dat is inderdaad zo ontzettend jammer, dat steeds groter en ranker fokken ;(

Ik vind het schandalig, hoe ze de Haflinger bijvoorbeeld aan het wegfokken zijn.
Haflingers van 1m55? Ik kan het nog steeds niet geloven. Elke keer schrik ik weer als ik zo'n advertentie tegenkom. Vroeger waren ze tussen de 1m40 en 1m45. Om dan nog maar te zwijgen over de fijne, ranke, bouw. Akkoord, ze mochten best wel iets sportiever, maar volgens mij slaat het door.

Dadelijk zie je het verschil niet meer tussen een palominokleurige D- of E-pony, en een Haflinger. Zonde.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:45

AMCM schreef:
@Mkango, dat is inderdaad zo ontzettend jammer, dat steeds groter en ranker fokken ;(

Ik vind het schandalig, hoe ze de Haflinger bijvoorbeeld aan het wegfokken zijn.
Haflingers van 1m55? Ik kan het nog steeds niet geloven. Elke keer schrik ik weer als ik zo'n advertentie tegenkom. Vroeger waren ze tussen de 1m40 en 1m45. Om dan nog maar te zwijgen over de fijne, ranke, bouw. Akkoord, ze mochten best wel iets sportiever, maar volgens mij slaat het door.

Dadelijk zie je het verschil niet meer tussen een palominokleurige D- of E-pony, en een Haflinger. Zonde.


Ik ken een haflinger van nu 22 jaar, die 1,54 is. Ook een forse. Een beetje uit de kluiten gewassen.
Dus nog wel een tank op benen zegmaar!!

Om verder op het onderwerp te blijven, buiten de quotes om.

Ikzelf zal geen gp ruiter worden.
Dat weet ik, want die ambitie is er niet. Naast het feit dat ik discipline mis, ben ik op rijden ook een beetje lui en snel tevreden.

Geeft wél één ding.
Of eigenlijk één ding niet. :')
Stress.

En ook met het zoeken van een paard, heb ik niet gekeken naar die bloedmooie totilassen ofzo, maar naar een paard waar ik blij van werd op alle fronten.

Na drie jaar, ben ik er nog steeds mega mega blij mee.

Ik doe er alles mee. Nog net geen polo of horseball. Alhoewel...? Zou ze best leuk vinden denk ik :')

Wat voor één het is?

Iers sportpaard merrie van 1,55 (pony dus :') ) met een gouden karakter.
Daar komt in de toekomst een veulen uit, van of een zwaar warmbloedige of een Groninger.
Waarom?
Een lekkere gezonde vrolijke tank, die alles leuk vind. Dat vind ik zo mooi. Kind van anderhalf loopt er mee weg, en het buurmeisje van vijf, stapt er rondjes op.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:28

Popstra schreef:
Bernoe schreef:
Knip

Vergeet niet de moeder vooral het meest belangrijk is wat fokken betreft. Vooral voor een goede mind. Men focust veel te veel op de hengst terwijl de moeder nog het meeste mee geeft.

Ja eens.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:45

Mij maakt de afstamming niet zoveel uit (al kijk ik er wel naar, eerlijk is eerlijk) maar naar hoe de kop erop zit. Is dat een Clinton die zeer nuchter is, met go en eventueel een handleiding, maar in de basis betrouwbaar? Dan heb ik liever zo eentje dan een papierloze die van elk knisperend blaadje aan de haal gaat. Maar het kan evengoed omgekeerd zijn: die Clinton die bij God nooit zal begrijpen hoe die over een balkje moet sukkelen en die papierloze waar achteraf een hoop meer potentieel in zit.

Nu wil men én én én: prachtig paard, dik papier én de kwaliteit voor hoger werk/de top. Terwijl OF helemaal niet verkeerd hoeft te zijn, zolang het maar aan je doel kan voldoen. En soms zit dat haalbare paard net ergens in een hoek waar je overheen kijkt, omdat je domweg teveel in vakjes tuurt.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:49

Kelly_ann schreef:
superpony schreef:
Mensen hoeven echt niet allemaal met die bekende hengsten te fokken en een nakomeling van X te hebben. Gewoon fijne hengsten zoeken, die ook fijn gehouden worden en je desnoods mag opzoeken.


Maar hoe komt de minder bekende hengst bovendrijven als fijn vaderdier voor karakterverbetering? De informatie lijkt summier te zijn en bekendheid wordt vooral verworven door presteren in de sport. Dát komt op de voorpagina's van het (paarden)nieuws.

Als een topruiter een bloedmooie 3jarige koopt en verteld hoe braaf hij is?

Imposantos is natuurlijk geen onbekende hengst en als je navraag gaat doen dan hoor je alleen maar goede verhalen over de karakters van zijn nakomelingen (en de oudste zijn pas 3)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 01:21

Varekaj schreef:
superpony schreef:
Het meerendeel vam de ruiters rijdt recreatief, bosritjes, wedstrijden etc zonder ooit Hoger dan het Z te rijden. Die hebben allemaal niet die paarden met top afstamming nodig. Dan is het alleen leuk om te vertellen wat je paard voor papier heeft, maar 2 goede, gezonde paarden die bij elkaar matchen geven prima basis recreatie paarden.


Ik wil hier even op inhaken. Dat toppapier hoeft noodzakelijk ook topkwaliteit te beloven. Ik zou eerder zeggen, niet iedereen heeft een paard met de kwaliteiten en/of capaciteit om de top te behalen nodig. Maar vaak vallen veel mensen er alsnog wel voor, kopen ze zo'n paard aan en zitten ze nadien met de problemen omdat ze met de overmaat een kwaliteit en capaciteit geen weg kunnen.


Ja, volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde.

Niet elk sport gefokt paard is een goed sportpaard. Maar het ligt er ook echt aan waar een paard geboren wordt en wie in het zadel zit.

Omdat er veel op naam, prestatie en uiterlijk wordt gefokt, wordt er te weinig naar karakter gekeken en juist dat is zo belangrijk voor de meeste ruiters.

Heel veel mensen denken met hengst X DE topper te fokken, maar als die dan wat "heet" is en het toch niet bereikt, moet ook die ergens terecht komen.

Dara tegenover denken mensen ook dat als ze een paard met X op het papier kopen, dat ze wel in de top kunnen komen. Alsof het bijna vanzelf zal gaan als je paard zo gefokt is.

Ik ken genoeg eigenaren en ervaren trainers die over paarden snel zeggen; ja die is braaf. Maar dat vinden zij braaf. Zij zitten x aantal uren in het zadel van veel paarden, reageren niet heftig op een rare bokkesprong en kunnen ook wel alles netjes rond rijden.
En meestal zijn veel paarden bij die mensen ook braaf. Veel mensen zijn gespannen en dat voelen paarden en die match met een heter paard gaat vaak niet.

Hoewel.........hete paarden zijn niet per se hele moeilijke of oneerlijke paarden. Ik heb een hete merrie gehad die never zou schrikken of gek zou doen en een ruin die van nature niet vlot was, maar wel snel kijkerig.

Dat er op manege's diverse paarden rondlopen vind ik juist wel goed. Er zijn ook ruiters die daar goed mee weg komen. Had vroeger op de manege ook meiden in de les met ontzettend veel lef, die de gekke pony's juist leuk vonden.

Maar we moeten sws terug naar een goede basis. Goed les, zitles, goede jury opleiding, streng kijken naar de fokkerij en op de wedstrijden controleren. Misschien zelfs grenzen tot waar je geholpen mag worden. Het is te belachelijk dat mensen aan een hengstenketting begeleid moeten worden, maar wel in de top willen rijden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:29

Mensen moeten verder kijken dan hun neus lang is wat betreft papieren/capaciteit van een paard maar tegelijk ook eens zichzelf een spiegel voorhouden over hun eigen mogelijkheden.

Begeleiding doet daarin minstens net zo veel. Je kan voor 10k een jong talentvol paard vinden wat te hoog boven je pet gaat maar evenzeer een wat ouder paard, zonder speciale kenmerken of talenten maar die perfect geschikt is. Vandaag de dag kiest het merendeel, vaak onder die begeleiding, voor dat eerste "want daarmee kunnen ze scoren". Terwijl die begeleiding misschien beter zou aangeven dat die optie 2 geschikter is en op termijn veel meer resultaat gaat geven.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:10

Tja,
Belangrijke, interessante maar moeilijke discussie.

Kwpn is niet synoniem van ril paard.
Maar wat is te ril?
Mijn huidige ruin is lord leatherdale x negro x nimmerdor. Zo lopen er massa’s rond in het kwpn.
Zijn grootste hobby is grazen en hij ziet er eerder Gelders uit. Hij loopt nu Z1 ( dat zou wel eens ons eindstation kunnen worden), springt B en we doen veel buitenritten, meestal alleen. Op buitenrit heb ik deze winter een paar keer moeten afstappen omdat hij overstresst geraakte door een groepje honden die helemaal uit hun dak gingen. Het snurkend paard 100 m aan de hand, weer opstappen en daar gaan we weer. Op de lrv-parades heeft hij een hekel aan die knetterende geluidsinstallatie en doet dan ambetant, ( hij heeft er al eens eentje tegen de grond gemept) maar niet zo dat je er af geworpen wordt.

Is dit nu relaxet genoeg? Of willen jullie een tractor?

Voor mijn merrie zocht ik een GGG dressuurhengst : gezond, groot en gemakkelijk voor een amateur.
Die vraag heb ik aan de grote hengstenhouders voorgelegd. 3 hebben mij telkens 2 hengsten voorgesteld en uit die 6 heb ik gekozen.
Zelf informatie vinden over karakter was het moeilijkst. Bokt was een van mijn grootste informatiebronnen. Dat vond ik erg. Kwpn geeft massa’s informatie, exterieurmatig opgesplitst in wel 30 items maar over karakter is het vaag.
Op het laatst volgde ik gewoon mijn gevoel.
Ook een weloverwogen gok, blijft een gok.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:07

Joysieee schreef:
Het ouderwetse Gelderse paard terugfokken *\o/* en ik heb het idee dat deze in al populariteit aan het (her)winnen zijn, precies om de reden die je beschrijft. Men lijkt steeds meer te beseffen dat we meer hebben aan bruikbare paarden dan aan Ferrari's

Zo blij dat ik er daar 1 van heb. Alleen een ruin dus helaas kunnen wij verder niks toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:24

koend schreef:
Tja,
Belangrijke, interessante maar moeilijke discussie.

Kwpn is niet synoniem van ril paard.
Maar wat is te ril?
Mijn huidige ruin is lord leatherdale x negro x nimmerdor. Zo lopen er massa’s rond in het kwpn.
Zijn grootste hobby is grazen en hij ziet er eerder Gelders uit. Hij loopt nu Z1 ( dat zou wel eens ons eindstation kunnen worden), springt B en we doen veel buitenritten, meestal alleen. Op buitenrit heb ik deze winter een paar keer moeten afstappen omdat hij overstresst geraakte door een groepje honden die helemaal uit hun dak gingen. Het snurkend paard 100 m aan de hand, weer opstappen en daar gaan we weer. Op de lrv-parades heeft hij een hekel aan die knetterende geluidsinstallatie en doet dan ambetant, ( hij heeft er al eens eentje tegen de grond gemept) maar niet zo dat je er af geworpen wordt.

Is dit nu relaxet genoeg? Of willen jullie een tractor?

Voor mijn merrie zocht ik een GGG dressuurhengst : gezond, groot en gemakkelijk voor een amateur.
Die vraag heb ik aan de grote hengstenhouders voorgelegd. 3 hebben mij telkens 2 hengsten voorgesteld en uit die 6 heb ik gekozen.
Zelf informatie vinden over karakter was het moeilijkst. Bokt was een van mijn grootste informatiebronnen. Dat vond ik erg. Kwpn geeft massa’s informatie, exterieurmatig opgesplitst in wel 30 items maar over karakter is het vaag.
Op het laatst volgde ik gewoon mijn gevoel.
Ook een weloverwogen gok, blijft een gok.
En het karakter van de ouders zegt ook niet altijd iets over het karakter van het nageslacht. Wij hadden een Charmeur staan uit een merrie die zelf ook niet de makkelijkste is en flink losse achterbenen heeft, maar dit dier was het liefste paard dat ik ooit ben tegengekomen. Zat geen kwaad in, heel mensgericht, als hij iets eng vond stond hij eerder stil dan dat hij aan de kletter ging, heeft nooit uitgehaald naar iets of iemand, gewoon echt een lief dier waar je bij wijze van spreken je oma nog op kunt wegsturen voor een rondje om de kerk.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:42

Het blijft ook een kwestie van de markt...

Veel recreatieruiters willen een kant en klaar paard - maar zijn niet bereid te betalen voor de eerste 5 jaar van opfok en eerste africhting.
De professionele ruiters en eigenaren willen dat wel. Sportveulens zijn (daarom) ook vaak beter te verkopen.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:50

Klopt.
Het zijn de mensen die er eentje voor zichzelf fokken die karakter op 1 zetten.

Toch heb ik de indruk dat ook profs meer en meer inzien dat ze met een gemakkelijk karakter minder tijd verliezen. En time is money.
Ook in het jureren op de olympics merkte ik een kleine kentering. Zal wel moeten, onder druk van de dierenwelzijnslobby.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:58

Hoe je de uitspraak van Daniëlle ook wilt interpreteren, het is goed dat ze de uitspraak heeft gedaan! Het laat een hele hoop mensen nadenken over wat er nu gebeurt en of het aanbod nog wel aansluit bij de vraag op termijn.

Mkango schreef:
Ik blijf me ook afvragen waarom "we" alles steeds groter willen fokken. Met m'n 1.73 ben ik geen kleintje, maar ik pas makkelijk op een paard van 1.60, en ik zou ze voor mezelf ook niet groter willen dan 1.65. Dus waarom willen "we" op merries van 1.70+ ook nog eens een hengst zetten die vergroot? Ik begrijp die manie echt niet. :')


Niet iedereen houdt zich aan de gemiddelde stokmaat voor mensen in Nederland... Ik ben een van de ongelukkige vrouwen die langer is dan de gemiddelde Nederlandse man is met zijn 1.83m.

Als mijn Fries toch eens 10 cm groter was (1.78m i.p.v. de 1.68m waar hij met 4 jaar op werd gemeten) werd er eindelijk niet meer aan mij gevraagd of mijn paard zo klein is.

Maargoed, je kan een paard groter willen fokken, dat zegt nog niets over of het dan ook nog enigszins mooi staat. Groot én chique (en dus rank) zal mij nooit staan vrees ik. Daarop volgend kan je je afvragen of we wellicht voor mode fokken?

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:15

koend schreef:
Klopt.
Het zijn de mensen die er eentje voor zichzelf fokken die karakter op 1 zetten.

Toch heb ik de indruk dat ook profs meer en meer inzien dat ze met een gemakkelijk karakter minder tijd verliezen. En time is money.
Ook in het jureren op de olympics merkte ik een kleine kentering. Zal wel moeten, onder druk van de dierenwelzijnslobby.


Maar kijk dan ook eens naar de jonge sportpaarden competities/wedstrijden.
Dan zie je hoe de meeste jonge paarden van 4, 5 jaar onder de betere ruiters uitgroeien tot hele normale brave paarden. Ook als ze eerst wat minder makkelijk lijken. Die paarden worden goed opgeleid.
Dat vraagt kennis, ervaring, tijd.

Veel mensen willen dat niet (meer). En dan krijg je idd dat ze aan een touwtje de ring in moeten...
Want vroeger vlogen ook regelmatig jonge paarden tijdens de eerste wedstrijden in het groene seizoen door de baan van de buurman. Dus ik denk niet dat de karakters echt heel veel lastiger zijn geworden.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:37

AMCM schreef:
Ik hoef ook geen ferrari.

Ik heb momenteel een warmbloedmerrie waarvan ik echt hoop uit haar nog een veulen te fokken. Ze is nog van het oude Duitse type. Ik heb ook rietjes van een oude overleden hengst waarmee ik haar wil insemineren.

Zo hoop ik nog een oldskool-paard voor eigen gebruik te verkrijgen :)

Ik vind de ontwikkelingen van het dressuurpaard ook gewoon niet mooi, wellicht is het gewoon puur smaak, maar voor mij zijn het net sportpony's op super lange stelten aan het worden. Met benen die meer doen denken aan die van een langpootmug dan stevige, sterke benen die makkelijk 30 jaar meekunnen.

Ik hou van grote, robuuste paarden. Machtig vind ik dat. Dat ze dan niet genoeg weg hebben van een ballerina stoort mij niet.


Zo denk ik ook..

Ik fok ook het oude duitse type drs paard.. mijn beide merries hebben dat type ook.

Genoeg bot spieren.. maar zijn niet lomp!!

Er is teveel gefokt op paard wat bij stilstand al lang voorbeen heeft. Hazewindhondtype.. weinig bot en soieren en lang in de rug kort hellend kruis en staan achter de massa..

Deze paarden dragen verzamelen NIET!!

En daar komen ze nu 25 jaar dressuurpaarden bij t kwpn nu achter!!

Veel fokker/ruiters/hengstenhouders doen t om veulen of sperma te verkopen.. het draait om geld!!

Of t paard functioneel is.. word niet naar gekeken!!

En bij t kwpn zie ik ook paarden die hoog scoren die kwa type niet kunnen verzamelen en fout in elkaar zitten!!


Een goud ouderwets duits dressuurpaard. Is als ie verzameld wel dat mooie dressuurpaard wat top loopt!!

Maar dat kost tijd..

Bij kwpn ggk dressuurhengsten. Moet een 3 tm 12 jarige hengst iedereen al laten zien dat ze het kunnen.. en de truukjes rijderij van veel ruiters op hoog niveau. Zorgen voor top resultaten ( die voor de echtte fokker kant noch wal raken) maar voor de vele fokkers zonder de kijk op fokken... leveren die veel geld op bij t dekgeld/hengstenhouder..

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:06

Scherp ,vertrouwen en nuchter paard. is ook een groot verschil met sensibel schrikkerig/weinig vertrouwen paard.

En een paard wat hele snelle reflexen heeft.. aangeboren talent! En scherp , vertrouwd op ruiter/amazone en nuchter is.

Dan heb je toppaard voor elk niveau.

En de combinatie tussen ruiter/amazone en paard is belangrijk!!

Je moet een combinatie zijn. Vaak overschat de ruiter/amazone het kunnen en kan het paard niet goed leiden.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:23

Amen, in de basis ga ik akkoord met een deel van je post. Uiteindelijk heb ik ook vooor een Duitse drs hengst gekozen.

Maar toch vind ik dat je het veel te zwartwit stelt en dat je veel aannames doet.

Dat het om geld draait bij de profs: natuurlijk, daar zijn het profs voor. Dat wil nog niet zeggen dat daar geen passie en paardenliefde zit.

Dat de Nederlandse drs- fokkerij fout is: klopt niet. Waarom brengen Duitsland en Denemarken anders zoveel Nederlands bloed binnen? Waarom rijden zoveel Engelse topruiters met kwpn?
Als Belg vind ik wel dat Nederlanders vaak wat hype- gevoelig zijn. Vb: de bergop hype. Maar in de praktijk viel het allemaal wel mee. Kijk maar eens naar wat ze de laatste 5 jaar goedkeuren. Het zijn echt geen hazewinden.

Hellend kruis: Veralgemening, er zit voldoende variatie in zodat de fokker een passende hengst kan vinden.
Vergelijk "Il Divo" (kwpn), platter kruis, met Fontaine tn ( Duits), hellender kruis.´

Truukjesrijderij: natuurlijk! Het klinkt negatief, maar zo kan je alle hulpen met je paard toch noemen?
Vb kleine schakelingen & halve ophoudingen om je paard meer op het achterbeen te brengen. Een truukje? Ik wou dat ik er ook zo handig in was als de profs.

Dat er qua karakter nog werk aan de winkel is, daar ben ik het mee eens. Maar men is zoekende. Vandaar ook de grote inbreng aan Duits bloed uit de E- lijn die ze gepresenteerd hebben bij de laatste hengstenkeuring. Ze hebben er wel maar een paar gevonden die sporen met de "topdressuurambitie". Het is ook zoeken naar een witte merel.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:56

Veel kwpn ers die geregistreerd zijn kwpn. Komen uit import moederlijnen. Of voeren veel duits bloed in de pedigree..

Totilas.. bv. moederlijn minka stam.import oldenburg!!

Noem maar vele kwpn merriestammen op. Veel import...

En staat bekend om niet gunstige karakter . Waar je problemen mee krijgt als niet leidende eigenaar.

Veel drs paarden hebben te hellend kort kruis.

Dus uniform fokkende hengsten met goed kruis van goede lengte, goed type. Goedkeuren!!Dus niet lange rug kort kruis. Lange hals met geen nek goedkeuren. Want die zijn er al veel teveel.

En hellend kruis is nooit goed!!


Een merrie met horizontaler kruis. Moet je ook fokken bij uniform fokkende hengst met goed liggend kruis van lengte.

Dan leg je dat vast.

Boj een hengst wat hellend kruis fokt. Leg je dat vast.. en dat wil je niet.

Je moet fokken op correct type. En daar ook mee corrigeren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:31

Hengstenhouders zouden ook kritischer mogen zijn naar welke merrie ze zaad sturen. Nu gaat het om de hengsten, maar een nakomeling komt nog altijd uit 2 ouders en je moet niet met elke merrie fokken of heel goed weten wat je erop zet.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:51

Kendra schreef:
Het blijft ook een kwestie van de markt...

Veel recreatieruiters willen een kant en klaar paard - maar zijn niet bereid te betalen voor de eerste 5 jaar van opfok en eerste africhting.
De professionele ruiters en eigenaren willen dat wel. Sportveulens zijn (daarom) ook vaak beter te verkopen.

Deels mee eens. Soms zie ik al paarden onder het zadel terwijl ik denk laat hem aub nog minimaal een jaar lekker in het land staan. Helemaal bij paarden die groot worden. Laat ze eerst goed volgroeien.

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:08

Naar mijn idee ligt de focus vooral op sport.
Recreatieve ruiters en diegenen die zo af en toe een proef willen rijden hebben geen Ferrari nodig.
Zelf heb ik enorm geboft met een kruizing, afstamming onbekend, geen papier maar wat een fijn, gezond en veelzijdig dier. Ik hoef niet te scoren op wedstrijden, vind ik niet leuk. Ik wil wel een leuk rondje kunnen springen (nou ja ... max 60 cm ), beetje dressuren, het bos in en grondwerk. Van alles wat en daar is mijn paard voor mij perfect voor. Daar heb ik geen chique bloedlijnen voor nodig. Dus voor mij geen Ferrari maar een Toyota sedan waar ik alles mee kan -O-

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:55

Maar dat is prima toch? Motto is misschien wel: koop wat je zoekt!
Wij fokken springpaarden en daar valt het wel mee - maar ik zie in de dressuur regelmatig dat mensen een Ferrari kopen, maar er graag de motor van een DAF of 2CV ('Eend') in zouden willen hebben. En dat gaat natuurlijk niet werken :-)....
Dus die Toyota Sedan lijkt me een goede keus!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:48

Of ze willen wel die Ferrari omdat ze anders denken geen prijs te rijden, maar hebben zelf de kwaliteit niet om die Ferrari veilig de baan rond te sturen. Of ze missen de begeleiding om hen dat correct te leren.