"Ik hoef geen Ferrari"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:09

Rex_Rolfo schreef:
Janine1990 schreef:
kleindochter nog met wat Jazz er door...

Dan kijk je toch met een scheef oog naar het papiertje.

Als toonbeeld van fijne paarden gevend wordt vaak Vivaldi genoemd. Afstamming? Krack C x Jazz ..


Hmm, achteraf wel ja... Toen ik er aan begon niet. Ik kwam toch alleen in het kader van zwangerschapsverlof van de amazone en het dressuurmatig bijrijden van een springpaard.
Daarbij ging mijn interesse meer uit naar de wat jongere hengsten en zei het mij in eerste instantie niets. Tot de fokker/eigenaar er wat meer over begon te vertellen.


janderegelaa schreef:
1 zwaluw maakt geen zomer.


Nee zeker niet, maar wat maakt wél de zomer?
Is het niet meer een optelsom van een hele hoop opmerkingen die in dit topic zijn gemaakt? Is dan dat papier niet gewoon één van de vele zwaluwen die de zomer maken?
En zou je dan kunnen stellen dat er redelijk massaal verkeerd wordt omgegaan met sportpaarden, waardoor dit soort uitspraken ontstaan?

Weliswaar zit ik niet meer in dat KWPN wereldje, maar het zal vast niet verbazen dat er tussen de Friezen ook een paard bijzondere vooroordelen bestaan. Van een Doaitsen moet je een merrie hebben, geen ruinen of hengsten want dat zijn duivels voor de amateur. Zelf hebben we nu drie Reinders op stal staan, allemaal op en top rillerig en snel. Daar hoor je ook verhalen over. Daar kan je mee blijven lopen, of je kijkt naar wat het paard nodig heeft en leert leven met de eigenschappen en probeert ze om te buigen naar iets positiefs. Maar daar moet je wel de tijd voor willen nemen...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 23:47

Dan zijn we weer bij de rijderij en (on)kunde van de ruiters beland.

In feite is dat natuurlijk áltijd juist, want aan een paard ligt het nooit. Die is gewoon paard en reageert zoals hij reageert op situaties die hem gebeuren. Een paard zit nooit fout in die zin... De mens heeft een grote verantwoordelijkheid zorgvuldig om te gaan met dat gegeven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:10

Janine1990 schreef:
Nee zeker niet, maar wat maakt wél de zomer?
Is het niet meer een optelsom van een hele hoop opmerkingen die in dit topic zijn gemaakt? Is dan dat papier niet gewoon één van de vele zwaluwen die de zomer maken?
En zou je dan kunnen stellen dat er redelijk massaal verkeerd wordt omgegaan met sportpaarden, waardoor dit soort uitspraken ontstaan?

Weliswaar zit ik niet meer in dat KWPN wereldje, maar het zal vast niet verbazen dat er tussen de Friezen ook een paard bijzondere vooroordelen bestaan. Van een Doaitsen moet je een merrie hebben, geen ruinen of hengsten want dat zijn duivels voor de amateur. Zelf hebben we nu drie Reinders op stal staan, allemaal op en top rillerig en snel. Daar hoor je ook verhalen over. Daar kan je mee blijven lopen, of je kijkt naar wat het paard nodig heeft en leert leven met de eigenschappen en probeert ze om te buigen naar iets positiefs. Maar daar moet je wel de tijd voor willen nemen...


_/-\o_

En twee: het speelt dus niet alleen bij de wpn’ers. Dit ‘probleem’. Toch komt het geklaag veelal en hoofdzakelijk vanuit mensen die WPN’ers willen heb ik het ide.

Waar zit het echte probleem dan? Bij de fokkerij of bij de hedendaagse eigenaren/ruiters?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 06:12

Ik heb een Ferrari. Grappig genoeg noem ik haar ook echt zo als ze weer eens op dreef is. Ze is onwijs gevoelig en scherp. Aan de hand en in de omgang is ze bij mij en bij mensen die haar staan ontzettend braaf. De smid is dol op haar en ik kan haar bijvoorbeeld in m'n eentje met de trailer vervoeren.

Dat is het grote voordeel van haar sensitiviteit.

Er zit ook een keerzijde aan. Ga je daar niet goed mee om, dan komt het op de kop verkeerd vrees ik. Ze is in het werk heel heet. Gaat het tuig op, dan gaat zij aan. Ze heeft een gedisciplineerde doch begripvolle manier van rijden nodig :) Merk ook dat er een groot verschil zit in de waardering van de juryleden. Mensen die dol zijn op hele brave proefjes zijn bij ons niet aan het juiste adres. Ze zal nooit door de baan heen sjokken, ze gaat altijd met tritt in de benen.

We laten haar nu dekken en dan kies ik wel bewust voor een hele brave hengst. Geen druktemaker, maar eentje die super efficiënt met z'n energie om gaat. Zo hoop ik een minder gevoelig en heet paard te fokken wat voor meer mensen leuk is om te rijden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:02

Ik denk dat er dan een onderscheid kan gemaakt worden in de Ferrari's door te zeggen dat ze de kwaliteit hebben en jawel, dat ligt aan de chauffeur, maar al bij al hebben ze baanvastheid. In die zin, ze gaan waar je ze stuurt en doen dat zoals je vraagt. Is dat uit de bocht of vol gas de gracht in, omdat jouw hulpen er naar zijn, dan is dat zo. Daarin hebben Ayasha en Jan volledig gelijk, maar dat zijn mijn inziens wel nog steeds paarden die je onder betrouwbaar kan scharen.

De exemplaren die aan een touwtje moeten omdat ze achter elke grasspriet een kabouter zien en daardoor zelf hun route bepalen? Of die menen dat er een gigantische omweg nodig is omwille van een bloempot? Dat schaar ik dan eerder onder zelfrijdende auto's. Een auto, en zeker een Ferrari, hoort piekfijn te doen wat zijn bestuurder vraagt. En dat is niet zelf gaan bepalen dat een draai van 180 graden nodig is omdat er een potje in de weg staat of een stoeprand staat.

Die kan je dan misschien eerder benoemen als een circuitmotor. Eveneens zeer fijngevoelig, maar ook wat meer onderhevig aan zaken zoals (zij)wind, kleine oneffenheden in het wegdek en een hel stuk wiebeliger voor nog kleinere hulpen.

Dit zegt niks over de kwaliteit van het dier, al vind ik eentje die rotsvast betrouwbaar reageert altijd een beter paard dan eentje die gewoon zelf een route gaat uitstippelen.

Padoertje
Berichten: 1529
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:14

Electra63 schreef:
Laten we nu niet doen alsof van Mierlo geen Ferrari kan rijden.
Zij kan echt wel een potje sturen.
Maar het moederschap, heeft haar wat voorzichtiger gemaakt.
En deze Ferrari is braaf en heeft zij, zo te horen, een goede klik mee.
Prima toch !
Een knappe Ferrari, die goed te rijden is en waar zij misschien wel weer in de toekomst GP mee kan rijden.


Dit heb ik tig pagina’s terug ook benoemd idd. Ja, ze kan zeker sturen. Maar is nu eenmaal wat voorzichtiger geworden. Niets mis mee, en het siert haar alleen maar om daar voor uit te komen. Ja, hij is op papier een Ferrari, maar voelde waarschijnlijk met uitproberen heel safe voor haar en tel daarbij een fijn karakter op en je hebt een leuk artikel

Onze Ferrari staat daar nu ook en alleen maar lof voor deze mannen, want ze leveren prima werk op en geven jonge dieren een hele goede basis mee. Dus zo komen we idd weer terug op de kunde van de ruiter en de juiste match om om te kunnen gaan met wat bloederige paarden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:49

Ik wil wel een ferrari. Maar dan wel een engels of arabisch volbloed die lekker gekoerst heeft. Geen opgevoerde KWPN-er.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:09

Zolang ze niet zelf beslissen wanneer ze naar de garage terugkeren is het mij allemaal wel best :P

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:24

Varekaj schreef:
De exemplaren die aan een touwtje moeten omdat ze achter elke grasspriet een kabouter zien en daardoor zelf hun route bepalen? Of die menen dat er een gigantische omweg nodig is omwille van een bloempot? Dat schaar ik dan eerder onder zelfrijdende auto's. Een auto, en zeker een Ferrari, hoort piekfijn te doen wat zijn bestuurder vraagt. En dat is niet zelf gaan bepalen dat een draai van 180 graden nodig is omdat er een potje in de weg staat of een stoeprand staat.
.



Och, het blijven paarden, en het moeten liefst geen robots worden.
De grens ligt bij iedereen anders en dat is prima.
Als die mensen gelukkig zijn met hun briesend, dansend, touwtjespaard. Mooi ( ik hoop wel dat het bij het paard dat ook is).

Ik zie maar een paar problemen:
- Ruiters die hun grenzen nog niet kennen of niet willen aanvaarden. 1 van de redenen? De hedendaagse bravo-opvoeding waarbij het niveau van het zelfvertrouwen wordt opgeblazen tot ver boven het niveau van de bekwaamheid.
Anderzijds ook chapeau voor de ruiters dat ze hun grenzen aftasten. Je moet toch maar durven het risico nemen. Kritiek van aan de kant is het gemakkelijkste wat er is.
- Fokkers moeten gedetailleerde info krijgen over het karakter van het potentiële vaderdier zodat ze ook voor karakter de optimale match kunnen zoeken.

De rest zal de markt wel oplossen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:33

Maar hoeveel plezier heb je er als ruiter van als je paard niet dat vertrouwen heeft (of krijgt) in jou als chauffeur? Ik verwacht toch wel dat als ik aangeef dat een situatie veilig is, dat mijn paard mij daarin het voordeel van de twijfel geeft. Al gaan we dan slingerend door de piste, dat maakt me dan weinig uit. Dat is aan mij om in goede banen te sturen en het paard daarin te begeleiden. Zolang die maar gaat waar ik naartoe wil.

Dat ze een keer een draai maken of stoppen, tot daar aan toe. Ze moeten het allemaal leren immers. Alleen, eentje die iedere week hetzelfde riedeltje tevoorschijn tovert in steeds dezelfde onnozele situatie en zelf beslist wanneer ze naar de pitstop terugkeren? Nah.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 08:57

SophievdV schreef:
...

We laten haar nu dekken en dan kies ik wel bewust voor een hele brave hengst. Geen druktemaker, maar eentje die super efficiënt met z'n energie om gaat. Zo hoop ik een minder gevoelig en heet paard te fokken wat voor meer mensen leuk is om te rijden.



Hoe heb je deze hengst gevonden/geselecteerd? Welke informatie heb je kunnen bemachtigen?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:58

Is het vragen om een “tammer” / minder sensibel paard, dat misschien meer stoïcijns doorgaat als de ruiter een fout maakt, niet juist een teken van zelfkennis van de ruiter?

Dat wil niet zeggen dat je jezelf als ruiter niet moet blijven ontwikkelen natuurlijk. Een paard dat minder gevoelig is voor fouten, helpt daar denk ik wel bij. Leren is vaak ook fouten maken.

Meer “open” info over karakter van de hengst mij als amateur helpen om paarden te selecteren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:20

Is stoicijns niet wat teveel van het goede? Die van mij is bomproof en van niks onder de indruk (of iig helemaal niet snel) en dat heeft voordelen maar ook absoluut nadelen.

Kan je het dan niet eerder zien als meer zelfvertrouwen, moedigheid en algemene rijdbaarheid? Daarvoor hoeft sensibiliteit niet in te boeten lijkt me. Net zo min als looplust en go.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:44

Ik zocht een woord om niet-sensibel te omschrijven. Dat is stoïcijns(ish) geworden. Misschien niet helemaal goed gekozen. Zelfvertrouwen is wellicht beter.

Mijn sensibele ruin heeft toch weinig zelfvertrouwen. Die is wel heel meegaand en heeft een enorme will to please. Maar dat sensibele / rille (op de omgeving) vond ik wel heel lastig. Ik was niet handig genoeg om zijn reacties en spanning altijd goed te begeleiden. Toch deed ik er alles mee, bosritten, klein parcours springen, alleen op wedstrijd. Ik vond het sneu dat hij altijd alles zo spannend vond. Helaas is hij inmiddels chronisch ziek, dat heeft wellicht destijds ook al wat meegespeeld.

Mijn jonge paard barst juist van de zelfvertrouwen, wel veel go en bravoure. Zelfs wat (te) brutaal. Ik ben heel benieuwd hoe die het straks gaat doen. Heel ander paard.

Wel interessant onderwerp. Ik blijf graag meelezen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:53

biancaaaa schreef:
Is het vragen om een “tammer” / minder sensibel paard, dat misschien meer stoïcijns doorgaat als de ruiter een fout maakt, niet juist een teken van zelfkennis van de ruiter?

Dat wil niet zeggen dat je jezelf als ruiter niet moet blijven ontwikkelen natuurlijk. Een paard dat minder gevoelig is voor fouten, helpt daar denk ik wel bij. Leren is vaak ook fouten maken.

Meer “open” info over karakter van de hengst mij als amateur helpen om paarden te selecteren.


Er is voldoende informatie beschikbaar, maar wie verdiept zich daarin? Wie kijkt op dit moment naar de presentatie van de jonge hengsten?
De meeste mensen kennen alleen Jazz en Totilas :D … Wij hebben springpaarden, meestal leuke allrounders - maar daar heeft vrijwel niemand verstand van.
Bovendien doet de moederlijn, opfok, africhting ook wat.
En daarna: niet alleen de rijderij, maar ook manier van houden en omgang.
Ooit een leuke brave 4jarige verkocht waar de nieuwe eigenaar mij bijna beschuldigde dat ik het paard had gedrogeerd bij verkoop. Maar het arme beest stond daar bijna 24/7 op stal en moest bij buitenritten voorop.
Gelukkig later goed terechtgekomen., is familierpaard geworden.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:04

Kendra schreef:
biancaaaa schreef:
Is het vragen om een “tammer” / minder sensibel paard, dat misschien meer stoïcijns doorgaat als de ruiter een fout maakt, niet juist een teken van zelfkennis van de ruiter?

Dat wil niet zeggen dat je jezelf als ruiter niet moet blijven ontwikkelen natuurlijk. Een paard dat minder gevoelig is voor fouten, helpt daar denk ik wel bij. Leren is vaak ook fouten maken.

Meer “open” info over karakter van de hengst mij als amateur helpen om paarden te selecteren.


Er is voldoende informatie beschikbaar, maar wie verdiept zich daarin? Wie kijkt op dit moment naar de presentatie van de jonge hengsten?
De meeste mensen kennen alleen Jazz en Totilas :D … Wij hebben springpaarden, meestal leuke allrounders - maar daar heeft vrijwel niemand verstand van.
Bovendien doet de moederlijn, opfok, africhting ook wat.
En daarna: niet alleen de rijderij, maar ook manier van houden en omgang.
Ooit een leuke brave 4jarige verkocht waar de nieuwe eigenaar mij bijna beschuldigde dat ik het paard had gedrogeerd bij verkoop. Maar het arme beest stond daar bijna 24/7 op stal en moest bij buitenritten voorop.
Gelukkig later goed terechtgekomen., is familierpaard geworden.


Ik ben oprecht erg benieuwd waar jij de info vindt? Wij zijn nog erg oriënterend aan het kijken, dus wellicht mis ik bronnen of informatie.

Dit weekend kan ik helaas niet kijken. Ik heb in februari wel gekeken en de verrichtsrapportages van het KWPN gelezen. Maar verder dan betrouwbare werkwillige hengst kom ik niet, en dat lijkt ook bij iedere hengst te staan.

Ook zijn we bij van Uytert gaan kijken. Daar vond ik het vooral interessant om te zien hoe de paarden naar de ring werden begeleid, relaxed aan de lange teugel of aan het touwtje.

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:13

Varekaj schreef:
Zolang ze niet zelf beslissen wanneer ze naar de garage terugkeren is het mij allemaal wel best :P

_/-\o_

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:05

superpony schreef:
Het gaat mij vooral om de beoordeling. Jury's moeten verschillende type paarden wel goed tegenover elkaar kunnen beoordelen.
Dat het nu een en al zwaaiende benen is, vind ik echt geen gezicht, maar blijkbaar is dat spectaculair en red je het dan niet met een goed gereden paard om die eruit te rijden.


Kelly_ann schreef:
Lastige is misschien ook dat de benenzwaaiers vaak terecht komen bij de ruiters die hele nette proeven kunnen sturen. Dan scoren ze tocht het hoogst, wordt dat het bewezen bloed in de fokkerij en blijft de cirkel voortduren.


Ik denk dat de cirkel blijft voortduren zolang kopers voor een "gewoon" degelijk paard dat de fokker niet uit de kosten komt. Zo heb ik wel grote liefhebbers van Gelderse paarden een ommezwaai zien maken naar meer sportgericht fokken, omdat er anders geen droog brood mee te verdienen valt.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:08

biancaaaa schreef:
Ik zocht een woord om niet-sensibel te omschrijven. Dat is stoïcijns(ish) geworden.


Niet sensibel = "held"; sensibel = "Held op sokken"

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:19

Varekaj schreef:
Ik denk dat er dan een onderscheid kan gemaakt worden in de Ferrari's door te zeggen dat ze de kwaliteit hebben en jawel, dat ligt aan de chauffeur, maar al bij al hebben ze baanvastheid. In die zin, ze gaan waar je ze stuurt en doen dat zoals je vraagt. Is dat uit de bocht of vol gas de gracht in, omdat jouw hulpen er naar zijn, dan is dat zo. Daarin hebben Ayasha en Jan volledig gelijk, maar dat zijn mijn inziens wel nog steeds paarden die je onder betrouwbaar kan scharen.

De exemplaren die aan een touwtje moeten omdat ze achter elke grasspriet een kabouter zien en daardoor zelf hun route bepalen? Of die menen dat er een gigantische omweg nodig is omwille van een bloempot? Dat schaar ik dan eerder onder zelfrijdende auto's. Een auto, en zeker een Ferrari, hoort piekfijn te doen wat zijn bestuurder vraagt. En dat is niet zelf gaan bepalen dat een draai van 180 graden nodig is omdat er een potje in de weg staat of een stoeprand staat.

Die kan je dan misschien eerder benoemen als een circuitmotor. Eveneens zeer fijngevoelig, maar ook wat meer onderhevig aan zaken zoals (zij)wind, kleine oneffenheden in het wegdek en een hel stuk wiebeliger voor nog kleinere hulpen.

Dit zegt niks over de kwaliteit van het dier, al vind ik eentje die rotsvast betrouwbaar reageert altijd een beter paard dan eentje die gewoon zelf een route gaat uitstippelen.

Valt het je ook vaak op dat die exemplaren wat aan een touwtje moeten vaak een erg krampachtige ruiter hebben?
Hoe moet een paard vertrouwen hebben in een ruiter die zelf bang is?
Paard weet niet dat de ruiter bang is voor zijn angst. Die weet alleen "k*t, mijn huidige "kudde" is ook bang... dan is er vast een reden."

Genoeg van die circuimotors die onder een andere ruiter rotsvast worden. Zonder touwtje binnen komen. Aan wie ligt het dan? :)

Ik moet als iemand het heeft over een "touwtje" altijd aan hetzelfde voorval denken. We stonden met drie in een manege gang en hoorden van ver "Ho! Ho maar, HOW. RUSTIG!!!!" toen hij ons in het zicht kreeg kwam er een "KIJK UIT HIJ IS NOGAL MOEILIJK!" gevolgd door "HOOOO MAAR, HO-OH"
Het dier in kwestie sukkelde dus letterlijk langs hem op, pas toen hij spastisch ging beginnen doen aan de doorgang begon het paard ook ietwat ongemakkelijk te worden.

Ik zie veel minder extreme vormen van bovenstaand verhaal echt zo vreselijk vaak voorkomen dat ik simpelweg meer en meer twijfel aan het feit dat de paarden onrijdbaar worden. Ze worden onrijdbaar gemaakt. da's een verschil. Door angst, voorzichtigheid of onkunde, maakt in wezen geen verschil, het resultaat is gelijk.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:22

Angst, onkunde of voorzichtigheid is geen kwaad iets. Echter zorg dan voor de juiste begeleiding erbij om er op een juiste manier mee om te kunnen gaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:23

martine0503 schreef:
Angst, onkunde of voorzichtigheid is geen kwaad iets. Echter zorg dan voor de juiste begeleiding erbij om er op een juiste manier mee om te kunnen gaan.

Dat dus. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat het iets erg is of iets waarvoor je je moet schamen. Maar inderdaad het is wel iets waarbij je begeleiding nodig hebt. Want anders krijg je inderdaad het scenario waar er geen vertrouwen ontstaat en paardrijden simpelweg al snel niet leuk meer is. En het is ook echt niet zo uitzonderlijk zelfs voor mensen die normaal gesproken niet bang zijn, kunnen soms eentje tegen komen waarbij er toch meer begeleiding nodig is. Maar zoek/vraag die dan ook ipv het gewoon op het paard te steken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:29

Ik vraag me dan wel af, wat we met de rest van de hete, pittige paarden moeten doen?

Er wordt nu op bewegen, prestatie en naam gefokt. Vaak paarden die erg imposant overkomen en dat werkt bij een jurysport nog steeds goed.

Maar wat met al die minder gefokte paarden waar veel mensen ook niks mee kunnen? Ik vind een Ferrari echt niet mooie, maar even er vanuit gaande dat men dat mooi vindt. Wat als een Panda alle eigenschappen heeft van de Ferrari, maar alleen de looks niet heeft?

Dan zijn ze misschien goedkoper, worden niet direct aangeprezen als toekomstige topper en komen bij een recreant terecht.

Of de koudbloeden die inmiddels zo worden doorgefokt dat ze chique moeten zijn en vaak ook heter.......Kijk naar de haflingers en de Friezen bijvoorbeeld.

Het gaat teveel om uiterlijk en te weinig om de kwaliteiten en de combinatie bij dressuur. Waar correct rijden en correcte oefeningen het hoogst zouden moeten scoren.

Maar wie koopt een uiterlijk minder paard als ze al weten dat ze dan de enige zijn en het afleggen tegen al die imposante beenzwaaiers?

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:31

Ayasha schreef:
martine0503 schreef:
Angst, onkunde of voorzichtigheid is geen kwaad iets. Echter zorg dan voor de juiste begeleiding erbij om er op een juiste manier mee om te kunnen gaan.

Dat dus. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat het iets erg is of iets waarvoor je je moet schamen. Maar inderdaad het is wel iets waarbij je begeleiding nodig hebt. Want anders krijg je inderdaad het scenario waar er geen vertrouwen ontstaat en paardrijden simpelweg al snel niet leuk meer is. En het is ook echt niet zo uitzonderlijk zelfs voor mensen die normaal gesproken niet bang zijn, kunnen soms eentje tegen komen waarbij er toch meer begeleiding nodig is. Maar zoek/vraag die dan ook ipv het gewoon op het paard te steken.


Daar hoort ook zelfreflectie bij. Helaas ontbreekt het daar vaak aan en schat men hun eigen kunnen veel te hoog in met alle ellende van dien. Het braafste paard kan een draak worden.
Wat voor de een de ultieme Ferrari is, kan voor een ander een oud traag dieseltje zijn. Kies een paard wat bij je past en waar je evt nog mee kan groeien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:33

superpony schreef:
Ik vraag me dan wel af, wat we met de rest van de hete, pittige paarden moeten doen?

Er wordt nu op bewegen, prestatie en naam gefokt. Vaak paarden die erg imposant overkomen en dat werkt bij een jurysport nog steeds goed.

Maar wat met al die minder gefokte paarden waar veel mensen ook niks mee kunnen? Ik vind een Ferrari echt niet mooie, maar even er vanuit gaande dat men dat mooi vindt. Wat als een Panda alle eigenschappen heeft van de Ferrari, maar alleen de looks niet heeft?

Dan zijn ze misschien goedkoper, worden niet direct aangeprezen als toekomstige topper en komen bij een recreant terecht.

Of de koudbloeden die inmiddels zo worden doorgefokt dat ze chique moeten zijn en vaak ook heter.......Kijk naar de haflingers en de Friezen bijvoorbeeld.

Het gaat teveel om uiterlijk en te weinig om de kwaliteiten en de combinatie bij dressuur. Waar correct rijden en correcte oefeningen het hoogst zouden moeten scoren.

Maar wie koopt een uiterlijk minder paard als ze al weten dat ze dan de enige zijn en het afleggen tegen al die imposante beenzwaaiers?

Mensen zoals ik die graag dergelijke paarden rijden en ze fysiek zelfs "nodig" hebben maar het geld niet hebben of willen geven voor een voorbeenzwaaier. :+ Mijn huidige wedstrijdpaard is ook een fiat panda met een ferrari motor. :+ Heerlijk dier, ik hoef nooit hard te werken om hem te rijden. :+: Als ik moet werken om een paard heet te krijgen, heb ik veel meer last van mijn lijf. Als ze zo al zijn van nature kan ik gewoon fijn weg rijden. :j