Iemand ervaring met een bloed ei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VIP_1

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: St. Michielsgestel

Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 10:21

Mijn merrie (6 jaar) is helaas niet drachtig van de eerste keer insemineren. Nu heeft ze een bloed ei. ;( Graag hoor ik jullie ervaringen of advies over een bloed ei want de 1 zegt dat het na 7 dagen er af te spuiten is en de ander zegt dat dit niet kan en ik moet wachten op de volgende cyclus.
Ik had haar ook wat hengstig laten spuiten toen ze het laatste ei had en daarna is het dus een bloed ei geworden. Heeft hengstig spuiten invloed gehad denken jullie dat het nu een bloed ei is geworden? Of kan ik haar wel weer hengstig laten spuiten een volgende keer.

2 jaar geleden heeft ze ook een bloedei gehad en ik heb haar dat seizoen niet drachtig gekregen dus daarom hoop ik hier wat advies te krijgen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:02

Nu ben ik even heel nieuwsgierig: wat is een bloedei? Google kan me niet verder helpen.

Kabayo

Berichten: 13974
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:04

Zelf geen ervaring mee maar ken wel mensen die door een bloedei een heel jaar niet meer konden gaan dekken..

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:05

Mijn merrie had dat 3 jaar geleden ook na het hengstig spuiten. Dat is wel vanzelf weg gegaan, maar daarna is haar cyclus uit gebleven. Inmiddels is er wel weer sprake van een cyclus gelukkig, we proberen haar nu opnieuw drachtig te krijgen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:13

Kan ook net zo goed zijn dat je weer een seizoen moet overslagen dan nu. Het gebeurd wel vaker als paarden hengstig gespoten worden blijkbaar. Het zou een tekort aan hormonen zijn waardoor het eitje niet "springt". Hormonen laten nakijken dus en eventueel behandelen.

@ Avalanche, Een zogeheten bloedei, is een follikel dat ipv te springen, zich gaat vullen met bloed en dus niet meer vruchtbaar is. De merrie kan dan ook andere hormnonen aanmaken waardoor de hengstigheid dat seizoen volledig uitblijft. het komt vaker voor aan het einde van het dekseizoen.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:13

Onze merrie heeft vorig jaar eind mei een bloed ei nadat ze hengstig gespoten was. Volgens onze dierenarts is de kans klein dat ze het krijgen van hengstig spuiten maar het kan wel een oorzaak zijn. Ook werd aangegeven dat afspuiten geen zin heeft omdat ze daar doorgaans niet op reageren. Ik heb me toen suf gegoogled over ervaringen en wetenschappelijke literatuur over bloed eieren, dit was de Engelse benaming: hemorrhagic anovulatory follicle.

Omdat het ei dus moeilijk springt en door een rem in de hormoonhuishouding (er blijft immers een groot follikel zitten) geen nieuwe follikels groeien, komen er geen eicellen vrij en is het dus vrijwel onmogelijk om je merrie drachtig te krijgen. Wij hadden ons dus eigenlijk al ingesteld op einde dek seizoen. Er was namelijk maar één optie en dat was wachten tot het vanzelf weg zou gaan. Dat kon een cyclus duren maar met een beetje pech ook de rest van het seizoen.

We zijn de merrie goed blijven monitoren door haar af en toe eens te laten scannen en toen hadden we het geluk dat het bloedei er na een tijdje vanzelf af was gegaan. Eerst zagen we de structuur veranderen van het follikel en toen was het weg. Haar cyclus in juni was niet goed, wel een follikel maar geen hengstige baarmoeder. Daarop is ze niet drachtig geworden. In Juli had ze wel weer een hele mooie cyclus en is ze wel drachtig geworden.

Hopelijk kun je er iets mee :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:38

Soms kan een bloedfollikel een heel seizoen blijven zitten, soms is het na een maand weer weg. Valt niks over te zeggen!!! Hier eenmerrie die het hele seizoen vorig jaar een bloedfollikel had en dit seizoen is ze gedekt.
Andere merrie had de eerste keer dit seizoen een bloedfollikel en nu is ze alweer geinsemineerd.

VIP_1

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: St. Michielsgestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 11:39

Bedankt voor de snelle reacties en informatie. Ik ga haar goed in de gaten houden en hopelijk gaat het bloed ei toch nog weg dit seizoen …

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:29

BillyJ schreef:
Kan ook net zo goed zijn dat je weer een seizoen moet overslagen dan nu. Het gebeurd wel vaker als paarden hengstig gespoten worden blijkbaar. Het zou een tekort aan hormonen zijn waardoor het eitje niet "springt". Hormonen laten nakijken dus en eventueel behandelen.

@ Avalanche, Een zogeheten bloedei, is een follikel dat ipv te springen, zich gaat vullen met bloed en dus niet meer vruchtbaar is. De merrie kan dan ook andere hormnonen aanmaken waardoor de hengstigheid dat seizoen volledig uitblijft. het komt vaker voor aan het einde van het dekseizoen.

Ah, ok. Ik snap :j thanks :D

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:33

Paard van stalgenote had een bloedei.
Hengstig gespoten door de da een een dubbele dosis. Na 10 dagen terug om te scannen, was nog niet helemaal weg. Wederom hengstig gespoten en na 10 dagen was het eraf.
Cyclus afgewacht en in 1x drachtig (met diepvries).
Bij sommige merries duurt het zo'n 100 dagen voordat het bloedei vanzelf pas verdwijnd

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:22

Soms duurt het een heel seizoen.....
Soms werkt hengstig spuiten niet en komt het niet......
Er kunnen zoveel dingen gebeuren.....

Gewoon merrie blijven opvolgen en hopen dat het weg is op een gegeven moment

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:44

mijn merrie had ook een bloedei.
Het begon eigenlijk met haar na haar veulenhengstigheid.
De cyclus daarop had ze grote eieren bleven doorgroeien
Ze was geïnsemineerd 2 x en het ei afgespoten.
Daarna dachten we eigenlijk dat ze drachtig was omdat ze niet meer hengstig werd.
Met scannen niet drachtig maar een groot bloedei.
Dierenarts zei ook even afwachten misschien gaat hij zelf weg.
Na 2 weken nog niet weg dus hengstig gespoten, week later weer scannen nog steeds niet weg.
Pas na 7 weken was het bloedei zelf weg gegaan (wel vaak scannen tussendoor)
En ze was hengstig maar had 1 goed ei en weer een bloedei.
2 x geïsemineerd en 2 x ei afgespoten want het bloedei was ook weer groter geworden.
En nu gaan we 11 juni scannen of het als nog gelukt is.
Maar het komt dat de hormoonhuishouding niet goed is waardoor ze bloedeieren krijgen.
Bij haar misschien omdat er nu een veulen bij loopt?

En andere merrie van een vriendin die had ook een bloedei die ging er ook niet af met spuiten.
dat duurde 3 maanden voordat die eraf was daarna wel gelijk drachtig geworden. Die heeft toen pas in juli haar veulen gekregen.

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:56

Ik volg even mijn merrie heeft nu ook een bloedei en wij moeten over 2,5 week scannen om te zien of het weg is.
Merrie is 17 jaar en normaal nooit problemen gehad ik twijfel nu of ik diepvries ga doen of toch vers….het veranderd de hengsten keuze wel.

VIP_1

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: St. Michielsgestel

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 20:37

Even een update. Mijn merrie is gelukkig weer hengstig geworden en is gisteren geïnsemineerd. Ze had 2 eitjes en het bloedei was verschrompeld. De dierenarts verwacht dat het bloedei ook binnenkort weg gaat. Nu hopen dat ze toch nog drachtig wordt.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:44

update van mijn merrie met 2 x een bloedei.
nu had ze voor de 2e keer een bloedei maar ook een goed ei en super hengstig.
2 x geïnsemineerd. 1 x ook het ei afgespoten maar 2 dagen later zat het bloedei en haar goede ei er nog.
dus in de ochtend afgespoten en avond voor de 2e keer geïnsemineerd.
nu na 18 dagen scannen en drachtig.
Maar het bloedei zit er nog en de embryo was kleiner dan ze hadden verwacht leek meer op 14/15 dagen oud.
over 5 dagen weer scannen en als de embryo er nog zit dan gaat ze voor 100 dagen op de regumate.

VIP_1

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: St. Michielsgestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 20:36

Tja, helaas weer niet drachtig. Bloedei is wel weg en ze heeft weer een mooi ei zitten wat vandaag weer geïnsemineerd is. Sperma ziet er volgens hh goed uit dus ik weet het nu ook niet wat de reden is waarom ze niet drachtig is. We gaan maar weer hopen dat het nu wel gaat lukken.

VIP_1

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: St. Michielsgestel

Re: Iemand ervaring met een bloed ei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 13:27

Afgelopen donderdag voor de 2de keer geïnsemineerd maar vandaag is het ei nog niet weg en zitten er weer spikkels in.... Wel een nieuw ei op de andere eierstok dus vandaag nog maar een keer insemineren... de hengstenhouder zal wel balen van dit soort situaties maar tja het is toch nog een kans op dracht dus ik wil het toch proberen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:39

Mijn merrie staat er voorlopig mee 'on hold'. Begin juni gedekt maar niet drachtig. Even afwachten of het over ging en dan toch maar hengstig gespoten. Ondertussen is 1 eierstok terug wakker geworden maar de follikels rijpen niet af door het nog steeds aanwezige bloedei. Nogmaals hengstig gespoten en het bloedei begint nu eindelijk te krimpen. In de loop van de week nog eens bekijken of ze normaal cycleert en naar de hengst kan.
Indien niet, laten we het voor wat het is dit seizoen en proberen volgend jaar opnieuw.
Het verschilt nogal per merrie maar sommigen lopen daardoor een seizoen mis.