Renpaard afstamming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:35

Hai,

Ben zojuist een leuk bruin paard tegen gekomen op marktplaats, 4 jaar oud. Hij is nu ruim 1.71 m, is nog steeds groeiende, beleerd als 3 jarige, en toen terug de wei op gegaan zeggen ze. Vragen rond de Euro 3000,- voor hem.

Zijn ouders zijn beide uitgekomen als renpaard, dus hij heeft een renpaard afstamming.
Ik heb persoonlijk totaal niet zulke ambities en wil gewoon dressuur / springen / recreatief rijden en zou het leuk vinden als hij lekker kan lopen en hij misschien potentie heeft om wat wedstrijden mee te pakken.

Persoonlijk echt geen ervaringen met zo'n afstamming en dan de reguliere sport in zoals springen en dressuur.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:39

Tja dat is echt per paard verschillend, ik heb er een gehad die overal wel leuk mee kon komen, maar geen uitblinker

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:40

Ik neem aan dat hij beleerd is voor Engels rijden? Afstamming en ras zou eigenlijk niets uit moeten maken als je gewoon lekker recreatief bezig wil zijn en over het algemeen kan elk gezond paard goed meekomen in wedstrijden. Kijk ook maar naar de Eventing, hoeveel volbloeden daar wel niet mee lopen. Veel veelzijdiger kan het eigenlijk niet. Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:42

Ik denk dat ik de advertentie al gevonden heb :)

Als ik zo je ambities bekijk is een volbloed niet het ideale paard. Ik zeg niet dat het niet kan maar met name dressuur is niet elke volbloed gegeven. Het karakter moet je ook maar net liggen. Natuurlijk zijn ze allemaal anders, maar er zijn ook wat specifieke volbloed karakter trekjes.

Blijft over dat ie niet duur is. Alleen maar omdat het een volbloed is of zitten er andere addertjes onder het gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:43

heidy_wilco schreef:
Ik neem aan dat hij beleerd is voor Engels rijden? Afstamming en ras zou eigenlijk niets uit moeten maken als je gewoon lekker recreatief bezig wil zijn en over het algemeen kan elk gezond paard goed meekomen in wedstrijden. Kijk ook maar naar de Eventing, hoeveel volbloeden daar wel niet mee lopen. Veel veelzijdiger kan het eigenlijk niet. Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk.
Als jij alleen maar stapritjes om de kerk wil maken, zou ik geen volbloed aanschaffen, dat is vragen om problemen en een heel gefrustreerd paard. :=

TS, welke afstamming zit er precies achter? Dan kan ik wel even voor je kijken. :) Afgaande op wat je hier schrijft, lijkt het mij een NH-gefokt paard, die zijn vaak wel wat koeler in de kop dan de flat paarden.

Edit: ook gevonden en ik zou hem laten staan. Nog los van het feit dat ik echt fel tegenstander ben van ondervoede, magere volbloeden kopen (waar je dan vaak je handen weer vol aan hebt als ze op gewicht komen en weer genoeg energie krijgen), kijk eens naar die voorvoeten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:51

Ik denk dat wat jij wilt prima kan met een volbloed mits het temperament bij je past, het zijn intelligente paarden en ze passen niet iedereen. Ik zou gewoon eens gaan kijken en een proefritje gaan maken.

Qua talent dat is geheel afhankelijk van zijn bouw maar vele volbloeden lopen in de eventing waar ze springen, dressuren en crossen. Dus allround zijn ze zeker.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:55

Mkango schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik neem aan dat hij beleerd is voor Engels rijden? Afstamming en ras zou eigenlijk niets uit moeten maken als je gewoon lekker recreatief bezig wil zijn en over het algemeen kan elk gezond paard goed meekomen in wedstrijden. Kijk ook maar naar de Eventing, hoeveel volbloeden daar wel niet mee lopen. Veel veelzijdiger kan het eigenlijk niet. Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk.
Als jij alleen maar stapritjes om de kerk wil maken, zou ik geen volbloed aanschaffen, dat is vragen om problemen en een heel gefrustreerd paard. :=

TS, welke afstamming zit er precies achter? Dan kan ik wel even voor je kijken. :) Afgaande op wat je hier schrijft, lijkt het mij een NH-gefokt paard, die zijn vaak wel wat koeler in de kop dan de flat paarden.

Edit: ook gevonden en ik zou hem laten staan. Nog los van het feit dat ik echt fel tegenstander ben van ondervoede, magere volbloeden kopen (waar je dan vaak je handen weer vol aan hebt als ze op gewicht komen en weer genoeg energie krijgen), kijk eens naar die voorvoeten.


Vandaar ook mijn laatste zin: Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:00

heidy_wilco schreef:
Vandaar ook mijn laatste zin: Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk. ;)
Jup, maar ze is niet de eerste, en zal zeker ook niet de laatste zijn, die zich er toch op verkijkt. Zeker bij zo'n dier dat bij verkoop ondervoed is, want dan zijn ze allemaal braaf. :P

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:03

Mkango schreef:
heidy_wilco schreef:
Vandaar ook mijn laatste zin: Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk. ;)
Jup, maar ze is niet de eerste, en zal zeker ook niet de laatste zijn, die zich er toch op verkijkt. Zeker bij zo'n dier dat bij verkoop ondervoed is, want dan zijn ze allemaal braaf. :P


Aah, dat is informatie die ik niet heb :P

En ja, daar heb je ook zeker gelijk in.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 13:15

Mkango schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik neem aan dat hij beleerd is voor Engels rijden? Afstamming en ras zou eigenlijk niets uit moeten maken als je gewoon lekker recreatief bezig wil zijn en over het algemeen kan elk gezond paard goed meekomen in wedstrijden. Kijk ook maar naar de Eventing, hoeveel volbloeden daar wel niet mee lopen. Veel veelzijdiger kan het eigenlijk niet. Kijk vooral naar karakter, gezondheid en of hij bij je past, dat is belangrijk.
Als jij alleen maar stapritjes om de kerk wil maken, zou ik geen volbloed aanschaffen, dat is vragen om problemen en een heel gefrustreerd paard. :=

TS, welke afstamming zit er precies achter? Dan kan ik wel even voor je kijken. :) Afgaande op wat je hier schrijft, lijkt het mij een NH-gefokt paard, die zijn vaak wel wat koeler in de kop dan de flat paarden.

Edit: ook gevonden en ik zou hem laten staan. Nog los van het feit dat ik echt fel tegenstander ben van ondervoede, magere volbloeden kopen (waar je dan vaak je handen weer vol aan hebt als ze op gewicht komen en weer genoeg energie krijgen), kijk eens naar die voorvoeten.


Ja vond hem gelijk heel aansprekend en iets leuks hebben goed formaat, maar denk teveel met mijn gevoel.

Maar had ook wel gelijk een onderbuikgevoel aan alle kanten, vond de stand van zijn voorvoeten ook gek op de foto maar dacht miss vertekent het. En wat jij zegt over het ondervoede en dan weer fit zijn en misschien niet te handelen ten opzichte van nu, had ik nog geeneens aan gedacht. Lekker naïef van mij.

Gezien alle reacties van iedereen is het dan idd niet wat ik zoek

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 13:22

Ik zag ook nog een heel leuk bruin merrie veulen waar ik bij wil gaan kijken, zij is nu 2.5 maand oud.
Haar moeder is Dark Design (moeder Dreamcatcher X vader Balzflug)
Haar vader is Baldwins of Kings (Hackney)

Verwachting is dat het veulen ongeveer 1.65 zal worden.

Deze snelle reus maar vergeten en verder kijken, bij het veulen en wat er nog meer voorbij komt miss ;-) .
Laatst bijgewerkt door Dees90 op 09-06-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:23

Ik denk dat, met wat je hier zegt dat je wilt doen, een volbloed best bij je kan passen, maar voor iets meer geld heb je een paard dat beter in elkaar zit en gewoon goed doorvoed is. :)

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 13:25

Mkango schreef:
Ik denk dat, met wat je hier zegt dat je wilt doen, een volbloed best bij je kan passen, maar voor iets meer geld heb je een paard dat beter in elkaar zit en gewoon goed doorvoed is. :)


Ja dat is zeker waar. Alleen ik vind het momenteel zo lastig allemaal. Of je nou een huis moet kopen, een auto of een paard. Ik weet niet meer wat 'normaal' is en gangbaar, het is zo vreselijk lastig vind ik persoonlijk! Markt is zo gek.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:31

Ik zou een hackney gecombineerd met Balzflug bloed niet zo snel kopen als recreatiepaard...maar goed, dat is puur op papier. Kan nog weleens iets heel pittigs en sensibels uit komen.

Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Re: Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:47

Paard heeft inderdaad geen mooie voeten, zou die ook laten staan..

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 13:49

Elisa2 schreef:
Ik zou een hackney gecombineerd met Balzflug bloed niet zo snel kopen als recreatiepaard...maar goed, dat is puur op papier. Kan nog weleens iets heel pittigs en sensibels uit komen.


Recreatie staat als laatste, dus daar ligt mijn laagste prioriteit. Als eerst en het belangrijkste wil ik vooral dressuurmatig correct trainen en rijden en kijken hoe dat gaat en eventueel ook uitbrengen.
Naast het trainen zou ik graag ook wel een buitenrit willen maken, paard meenemen naar bos / strand.

Ben niet bang voor een uitdaging / gevoelige paarden, ik hou wel van pit.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:54

Hmm als dressuur wedstrijden je hoofddoel is zou een volbloed met racelijnen niet mijn eerste keus zijn. Het zijn, als je met het temperament om kan gaan, geweldige paarden. Werkwillig, naar voren, moedig, pittig zonder hysterisch te zijn. Maarrr niet al te makkelijk te bewerken in het lijfgebruik en je moet ze echt in hun waarde laten. Voornamelijk dressuren en af en toe een bosrit worden de meesten niet heel gelukkig van. Echt allround werk met wat galop training en springen (richting eventing) past vaak meer bij ze.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:06

Ik heb zelf een volbloed die van de renbaan komt en rij nog steeds renpaarden die nog in training staan. De meeste renpaarden die ik onder mijn kont heb gehad om een normaal rijpaard van te maken waren eigenlijk heel ontspannen diertjes. Toen ik mijn volbloed kocht was 2 weken geleden haar laatste koers, en was ze dus nog volop in die "mindset". Dat is er nu helemaal vanaf. Nou moet ik wel zeggen dat als ze wel in training zijn geweest maar geen koers hebben gelopen ze wel iets sneller gesetteld zijn en ook over het algemeen wat rustiger. Omdat ze vanaf jongs af aan al zoveel gezien hebben zijn ze over het algemeen vrij rustig in wat drukkere en/of nieuwe omgevingen en schrikken ze niet zo snel.
Op mijn volbloed (nu 5 jaar) kan ik kinderen van 7/8 rondjes laten stappen in de bak. Ook als ik zelf een staprondje wil doen is dat geen probleem en blijft ze rustig.
3 andere volbloeden, 1 wat oudere (7/8 jaar) en een jonkie (2 inmiddels 3 jaar) en nog 1 van 3 jaar, waarvan 2 paarden koersen hebben gelopen en inmiddels een carrière zijn begonnen als rijpaard heb ik altijd als ontspannen beestjes ervaren.
Dressuurmatig is het altijd even puzzelen met zo'n paard aangezien de meesten alleen maar zijn gewend om rechtuit te galloperen maar ze kunnen zeker wel een leuk proefje of springwedstrijdje lopen maar dat kost tijd.
Voor puur en alleen dressuur zou ik ze niet zo snel kiezen tenzij je veel afwisselt met springen/crossen en zo nu en dan een buitenrit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:31

Dees90 schreef:
Als eerst en het belangrijkste wil ik vooral dressuurmatig correct trainen en rijden en kijken hoe dat gaat en eventueel ook uitbrengen.
Naast het trainen zou ik graag ook wel een buitenrit willen maken, paard meenemen naar bos / strand.

Paard met Gelders bloed zoeken, heerlijk veelzijdig. En echt niet sloom.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 15:58

Rex_Rolfo schreef:
Dees90 schreef:
Als eerst en het belangrijkste wil ik vooral dressuurmatig correct trainen en rijden en kijken hoe dat gaat en eventueel ook uitbrengen.
Naast het trainen zou ik graag ook wel een buitenrit willen maken, paard meenemen naar bos / strand.

Paard met Gelders bloed zoeken, heerlijk veelzijdig. En echt niet sloom.


Ja vroeger zelf een Gelderse gehad. Wereld beest! Rij nu ook een grote E pony waarvan we vermoeden dat er iets van Gelders bloed in zit. Vind het fantastische paarden vaak....

Ben zelf enorm gecharmeerd van Odin en Edmundo, maar ik heb dan ook een zwak voor hun kleur en Gelderse vind ik over het algemeen echt top!

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:30

Als je ook een zwak voor bont hebt en van Balzflug bloed houd weet ik nog wel een enorm leuke jaarling te koop staat, verw. stokmaat zeker 1.70

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:35

Ik wou al zeggen vraag Mkango over renpaarden maar ze heeft al gereageerd zie ik.

Volbloeden zijn natuurlijk wel een stuk pittiger. Maar het is wel lastig als je last hebt van liefde op het eerste gezicht en het je droompaard lijkt. Natuurlijk geeft een koud of warmbloed ook niet altijd de garantie dat ze hartstikke braaf zijn elk paard heeft wel een keer wat.

Maar als je zelf al andere ambities hebt en niet zit te wachten op een eventueel druk paard zou ik op zoek gaan naar een ander ras.

Veel succes met je zoektocht naar je droompaardje

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 17:01

Zebrastreep schreef:
Ik wou al zeggen vraag Mkango over renpaarden maar ze heeft al gereageerd zie ik.

Volbloeden zijn natuurlijk wel een stuk pittiger. Maar het is wel lastig als je last hebt van liefde op het eerste gezicht en het je droompaard lijkt. Natuurlijk geeft een koud of warmbloed ook niet altijd de garantie dat ze hartstikke braaf zijn elk paard heeft wel een keer wat.

Maar als je zelf al andere ambities hebt en niet zit te wachten op een eventueel druk paard zou ik op zoek gaan naar een ander ras.

Veel succes met je zoektocht naar je droompaardje


Drukke of pittige paarden heb ik niks op tegen hoor. Ik hou wel van een uitdaging en het moet niet te saai worden. Denk wel dat ik richting kwpn en dan denk idd voornamelijk Gelders, meer vind wat ik zoek over alle linies gezien.

Ik heb overigens een zwak voor palomino, valk of zwart, al kan een heel mooi bruin paard mij ook vreselijk charmeren, voskleurig heb ik niet zoveel mee.

Silly1972 schreef:
Als je ook een zwak voor bont hebt en van Balzflug bloed houd weet ik nog wel een enorm leuke jaarling te koop staat, verw. stokmaat zeker 1.70


Pb gestuurd :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Renpaard afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:13

Mijn eerste paard was een volbloed (ex-renpaard). Heeeel veel plezier van gehad, maar ook heeeel veel afgedonderd en hier en daar wat botten gebroken. Leuke paarden, maar niet voor iedereen.

Yummy

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:49

sevke schreef:
Mijn eerste paard was een volbloed (ex-renpaard). Heeeel veel plezier van gehad, maar ook heeeel veel afgedonderd en hier en daar wat botten gebroken. Leuke paarden, maar niet voor iedereen.



Hier sluit ik me (op het botbreuk gedeelte helaas) volledig bij aan :D