Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Renpaard afstamming

 
Profiel   

Dees90 schreef
Elisa2 schreef
Ik zou een hackney gecombineerd met Balzflug bloed niet zo snel kopen als recreatiepaard...maar goed, dat is puur op papier. Kan nog weleens iets heel pittigs en sensibels uit komen.


Recreatie staat als laatste, dus daar ligt mijn laagste prioriteit. Als eerst en het belangrijkste wil ik vooral dressuurmatig correct trainen en rijden en kijken hoe dat gaat en eventueel ook uitbrengen.
Naast het trainen zou ik graag ook wel een buitenrit willen maken, paard meenemen naar bos / strand.

Ben niet bang voor een uitdaging / gevoelige paarden, ik hou wel van pit.


In dat geval zit je hiermee denk ik wel goed. :+ :D

Maar even serieus, ik zou in ieder geval een paard zoeken die een het lichaam een beetje mee heeft voor het correcte dressuurmatige trainen. Dat kan met een hackney prima, een op de kop gebouwde volbloed wordt al iets lastiger. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 09:21 



 
Profiel   

dressuur in de bassisport kan prima, ze zijn op kleine hulpen te rijden en hebben veel "will to please"

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 10:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou een hackney gecombineerd met Balzflug bloed niet zo snel kopen als recreatiepaard...maar goed, dat is puur op papier. Kan nog weleens iets heel pittigs en sensibels uit komen.


[size=9]Recreatie staat als laatste, dus daar ligt mijn laagste prioriteit. Als eerst en het belangrijkste wil ik vooral dressuurmatig correct trainen en rijden en kijken hoe dat gaat en eventueel ook uitbrengen.
Naast het trainen zou ik graag ook wel een buitenrit willen maken, paard meenemen naar bos / strand.

Ben niet bang voor een uitdaging / gevoelige paarden, ik hou wel van pit.
[/size]



In dat geval zit je hiermee denk ik wel goed. :+ :D

Maar even serieus, ik zou in ieder geval een paard zoeken die een het lichaam een beetje mee heeft voor het correcte dressuurmatige trainen. Dat kan met een hackney prima, een op de kop gebouwde volbloed wordt al iets lastiger. :)[/quote]

Dat is zeker waar wat je zegt, goed op de bouw letten. Blijft wel lastig dat kopen.
Maar liever een pittige Balzfug dan een volbloed ben ik inmiddels achter na veel gelezen te hebben.

En tot nu toe ben ik sowieso telkens te laat als ik iets écht leuks zie of vind de prijzen nog iets boven budget... Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 13:57 



 
Profiel   

Volbloeden zijn hartstikke leuke paarden en enorm allround.
Een paard met slechte voeten zou ik laten staan (zeg ik nu terwijl ik een ex-renner met HKO heb die volgende week word ingeslapen...), maar dat zou natuurlijk voor ieder ras hetzelfde zijn.

Ze hebben wel echt ruimte nodig om hun stamina te bewijzen. Veel naar buiten, veel regelmaat en een consequente maar geduldige eigenaar. Anders krijg je een bommetje. En dat is voor geen van beiden leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 14:01 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Volbloeden zijn hartstikke leuke paarden en enorm allround.
Een paard met slechte voeten zou ik laten staan (zeg ik nu terwijl ik een ex-renner met HKO heb die volgende week word ingeslapen...), maar dat zou natuurlijk voor ieder ras hetzelfde zijn.

Ze hebben wel echt ruimte nodig om hun stamina te bewijzen. Veel naar buiten, veel regelmaat en een consequente maar geduldige eigenaar. Anders krijg je een bommetje. En dat is voor geen van beiden leuk.


Ja heb volbloeden ook nog zéker niet afgeschreven hoor, want ze hebben ook vele aspecten die mij enorm aanspreken :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 14:10 



 
Profiel   

Ik bedoelde ook niet dat iedere volbloed op de kop gebouwd is trouwens, er zit zoveel verschil in bouw en beweging en ik ken ze ook die echt goed in elkaar zitten met genoeg talent voor dressuur en springen.

Als volbloeden je nog steeds aanspreken, deze stal handelt er in: http://www.stal-sans-souci.nl/web/index.php/tekoop
Hebben volgens mij wel wat TLC nodig.

Misschien interessant om gewoon eens te gaan kijken wat ze hebben staan. En Kyrkelover hier op Bokt heeft ook vaak leuke volbloeden te koop voor schappelijke prijsjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 15:06 



 
Profiel   

Ik heb een volbloed, ze is fantastisch <3 . Basis springen en dressuur gaat wel lukken, maar ik moet wel zeggen dat ik met name dressuur wel lastiger vind. Vooral balans is een probleem. Gaat alles goed loopt ze fantastisch, maar doe ik iets net niet goed dan naja zie je het gelijk (je leert wel rijden denk ik, want er is weinig ruimte om je fouten te verbloemen, maar ik ben ook niet zo talentvol :o, dus soms zou ik willen dat het eens "vanzelf" ging). En ze missen het spektakel om echt hoog te eindigen in de dressuur vind ik zelf. Daarentegen is mijn volbloed koeler in haar hoofd dan alle kwpners die ik tegen kom en doet ze altijd 300% haar best. Als ik bij een hindernis uit balans raak, stopt ze om te zorgen dat ik niet val. Ik kan alleen en veilig op buitenrit, ze ziet wel alles, maar ze blijft altijd rustig en vooral op mij gericht. Ze loopt ook na 25 kilometer nog met 2 oortjes naar voren en in 1 hulp in galop. Ook op stal een heel makkelijk paard, kan bij wijze van spreke 6 weken op stal en dan is ze nog redelijk rustig en ze kan 24/7 buiten. Nu heb ik wel een echt lieve volbloed, zo stond ze op de renstal ook wel bekend. Maar ze is ook gewoon goed opgevoed en al veel in de hand geweest en gezien voor ze bij mij kwam.
De voeten zijn vaak wel een aandachtspunt. Ik heb de advertentie niet gezien, maar als er echt standsafwijkingen zijn, zou ik kritisch zijn. Wat platte voeten "hoort" enigzins bij het ras. Net als gevoelige zolen. Houd er rekening mee dat je in verreweg de meeste gevallen in elk geval voor een ijzertje nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 15:54 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 18:11 



 

Voor paarden die aardig wat TLC nodig hebben en waarbij ze de achtergrond bewust proberen te verzwijgen (want dat doen ze, je kunt dat gewoon natrekken), durven ze bij Sans Souci wel verrekte veel geld te vragen. :wow: Vooral als je weet dat ze ze zelf waarschijnlijk voor bijna niks mee hebben mogen nemen. := Voor hetzelfde geld heb je bij/via kyrkelover of een ander betrouwbaar adres een paard dat gewoon op goed gewicht is, waar je de hele geschiedenis van weet, waar je niet zelf eerst bakken met voer (en dus geld) in hoeft te stoppen voor ze eindelijk op een gezond gewicht zijn, en waarbij je dus ook direct wat het echte karakter is.

Ter illustratie, TS, dit is mijn merrie. 4 jaar oud, vrij petite qua bouw en staat nu al een jaar op het land te niksen omdat ik nog in Nederland zit.
[ img ]

[ img ]

Er is dus geen enkel excuus om een volbloed zo te laten invallen als je op veel plekken in Nederland ziet - dat is gewoon laksheid en gierigheid van de eigenaar/handelaar. Van de honderden paarden die ik in racing gezien heb, was er eentje waar het vet echt niet aan te voeren was. Zij was de enige die wel echt aan de magere kant was, tegenover bijna 100% van de handelsvolbloeden in Nederland die variëren van "gewoon" ondergewicht tot gewoon zwaar ondervoed. Daarom zou ik die paarden sowieso al laten staan, a. vanwege het principe dat je dat soort paarden gewoon niet hoort te verkopen tot ze goed op gewicht zijn en b. omdat je echt voor vervelende verrassingen kunt komen te staan als het dier goed op gewicht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 23:20 



 
Profiel   

Helemaal mee eens Mkango! Dit is echt de spijker op z'n kop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 09:10 



 
Profiel   

Daar heb je zeker een goed punt! Ik vond ze zelf ook erg mager, maar dat ze de achtergrond (bewust) verzwijgen was ik me niet van bewust. Waarom doen ze dat dan?

Tja race volbloeden daar gaat natuurlijk ook enorm veel voer in, en als ze stoppen met racen en men ze niks meer waard vind kan ik me voorstellen dat dit soort praktijken ontstaan. Waarmee ik het uiteraard niet goed praat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 10:34 



 

Elisa2 schreef
Daar heb je zeker een goed punt! Ik vond ze zelf ook erg mager, maar dat ze de achtergrond (bewust) verzwijgen was ik me niet van bewust. Waarom doen ze dat dan?

Tja race volbloeden daar gaat natuurlijk ook enorm veel voer in, en als ze stoppen met racen en men ze niks meer waard vind kan ik me voorstellen dat dit soort praktijken ontstaan. Waarmee ik het uiteraard niet goed praat.
Sad stories sell. Ik kan er natuurlijk geen heel sluitend antwoord op geven, slechts aangeven wat ik denk, maar ik denk dat het een manier is van hun om goed te praten dat ze die paarden er zo bij laten staan en om in te spelen op de emoties van mensen. Alle informatie die ze op hun site geven over Engels volbloeden, heeft een vrij hoog Pennygehalte: "we weten er niet veel over, maar waarschijnlijk heeft hij/zij in galopraces gelopen." "Deze paarden hebben zoveel liefde en aandacht nodig als ze uit de sport komen, want ze hebben een heel zwaar leven achter de rug." Oftewel: kom deze zielige, half-getraumatiseerde, graatmagere paarden redden [terwijl je onze kas lekker spekt]. En het werkt, want mensen kopen ze bij de vleet om ze te redden uit die o zo vreselijke rensport. Het enige waar je ze van "redt" als je ze bij zo'n bedrijf koopt, is dit soort shady handel, maar tegelijkertijd houd je dit soort handel er ook mee in stand.

Daarnaast is het ook een manier om eventuele blessures te verbloemen. De meeste trainers van wie je een paard overneemt, geven full disclosure over een eventueel blessureverleden of over wat minder gewenste karaktereigenschappen. Waarom? In tegenstelling tot handelaren, heeft zo'n trainer er geen baat bij om te liegen over een paard dat toch wel met pensioen gaat en dus uit hun stallen vertrekt. De meeste paarden gaan voor 0-1000 pond/euro weg als ze eenmaal gepensioneerd zijn, de trainers zijn niet de eigenaren en krijgen ook geen commissie over dat geld of zo. Zowel de eigenaren als de trainer verliezen er eigenlijk niks aan als ze vertellen dat het paard in het verleden bijvoorbeeld een peesblessure heeft gehad of wat schroeven in een been heeft zitten, want ze krijgen er toch bijna niks voor en voor die paar honderd pond durven een hoop mensen het ook wel aan om zo'n dier over te nemen en te zien waar het schip strandt. Verzwijg je dus de geschiedenis van zo'n paard, dan kun je dat ook heel mooi verbloemen.

Om te zien hoe het ook anders kan, zou ik een kijkje nemen bij Evenstars op Facebook. In wezen ook een handelaar, maar iemand die het imo heel goed aanpakt: kundig, goudeerlijk over de paarden, ook bereid om paarden wat langer de tijd te geven als ze dat nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze wat zijn ingevallen, rust nodig hebben of omdat ze nog herstellende zijn van een blessure, en iemand die zich niet richt op het inspelen op gevoelens van medelijden, maar juist de positieve kanten van de paarden belicht. Helaas zit ze in Nieuw Zeeland, maar als ze dichterbij had gezeten, zou ik zeggen: the place to be als je voor niet al teveel geld een leuk paard zoekt. :)) Want ze gaan daar écht voor een habbekrats weg. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 10:58 



 
Profiel   

Super! ja volgens mij hoort het ook zo..want ik zag een keer zo'n documentaire over Australie dat daar zoveel renpaarden bij de slager belanden. Veulens, jaarlingen, kampioenen die uitgeraced zijn..er wordt zoveel gefokt dat ze niks meer waard zijn en daar werd er idd ook benoemd dat er enorm gesjoemeld werd.

Maar dat zijn denk ik niet de paarden die in NL staan, die zullen wel uit Engeland komen? Ik snap nu wel waarom de geschiedenis verzwegen wordt ja..zeker bij de paarden die geraced hebben zullen er denk ik (is een aanname van mij) genoeg blessures ontstaan.

Ik vind het dubbel want ik gun die dieren wel een goed leven en via de handel kunnen ze wel fijne baasjes vinden. Maar het is natuurlijk niet goed als mensen belazerd worden waar ze bij staan wbt verzwegen blessures of vervelende karaktereigenschappen. Ik kan me ook wel voorstellen dat ze soms bewust mager worden gehouden om ze rustiger en braver te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 11:05 



 

Er zit een zekere overproductie in de industrie en daar moet imo wel naar gekeken worden inderdaad. Er is echt geen reden om te fokken met een 60-rated paard zonder black type op het papier, helemaal als het dier al meerdere veulens gehad heeft die niet presteren. :n Had mijn merrie geen black type op haar papier gehad en geen dochter geweest van een Listed geplaatste merrie en een goede hengst, dan had ik er niet over gepeinsd om met 'r te fokken. Puur op papier wil ik wel een poging wagen, maar dus wel met in het achterhoofd dat als het niks blijkt te worden, ik er geen volbloed meer uit fok en dat het veulen altijd terug kan komen naar mij, al dan niet tijdelijk om omgeschoold te worden. Met 200+ merries is dat natuurlijk geen doen, maar dan moet je je afvragen of je wel moet fokken met zoveel paarden.

Daarnaast mag er inderdaad ook meer gedaan worden aan "life after racing" vanuit de industrie zelf. Al helemaal voor de paarden die niet zo goed zijn, want daar is veel minder aandacht voor, terwijl dat wel de paarden zijn die de kar van de sport trekken en vaak nog harder werken dan de toppaarden. Er zijn wel initiatieven, maar dat komt meestal vanuit particulieren die het vooral moeten hebben van donaties om hun initiatief draaiende te houden als ze het op wat grotere schaal doen, of bijvoorbeeld een trainer als Venetia Williams die zelf zat grond heeft en bij wie de paarden terug mogen komen als hun nieuwe eigenaar ze op enig moment na hun carrière toch niet meer kan houden. Dat terwijl er natuurlijk geld zat in de industrie als geheel zit.

Blessures valt wel mee eigenlijk, ook wel een beetje afhankelijk van de trainer. Althans, ik heb niet het idee dat het disproportioneel meer voorkomt dan bij "gewone" rijpaarden, maar zeggen dat je niet weet waar het paard vandaan komt, is wel een manier om een eventuele blessure ook te kunnen verzwijgen.

De paarden in NL komen hoofdzakelijk uit Ierland, daarom zijn het ook voor een heel groot gedeelte paarden die gefokt zijn voor de national hunt. Die komen gewoon op groepstransport hierheen, net als de tinkers. En helemaal eens met je laatste punt hoor: je gunt die dieren echt een fijn leven, maar tegelijkertijd moet dit soort handel ook stoppen en de enige manier om het te laten stoppen, is door die paarden niet meer te kopen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 11:27 



 
Profiel   

Mkango schreef
Helaas zit ze in Nieuw Zeeland, maar als ze dichterbij had gezeten, zou ik zeggen: the place to be als je voor niet al teveel geld een leuk paard zoekt. :)) Want ze gaan daar écht voor een habbekrats weg. _O-

Het is soms net de huizenmarkt: locatie, locatie, locatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 11:27 



 

Rex_Rolfo schreef
Mkango schreef
Helaas zit ze in Nieuw Zeeland, maar als ze dichterbij had gezeten, zou ik zeggen: the place to be als je voor niet al teveel geld een leuk paard zoekt. :)) Want ze gaan daar écht voor een habbekrats weg. _O-

Het is soms net de huizenmarkt: locatie, locatie, locatie.
Haha, ach, in Ierland kun je ze ook voor zo weinig meenemen hoor. Zodra ze een voet op Nederlandse bodem zetten, gaat de prijs een keer of 10 over de kop bij die handelaren. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 11:34 



 
Profiel   

Dees90 schreef
Ik zag ook nog een heel leuk bruin merrie veulen waar ik bij wil gaan kijken, zij is nu 2.5 maand oud.
Haar moeder is Dark Design (moeder Dreamcatcher X vader Balzflug)
Haar vader is Baldwins of Kings (Hackney)

Verwachting is dat het veulen ongeveer 1.65 zal worden.

Deze snelle reus maar vergeten en verder kijken, bij het veulen en wat er nog meer voorbij komt miss ;-) .

Leuk! Ik heb vorig jaar haar eerste hengstveulen gekocht. Hij is erg leuk aan het opdrogen, kan lekker bewegen en heeft een heerlijk sociaal karaktertje. Ik ben specifiek voor deze mix van Hackney x KWPN dressuur gefokt gevallen. Mijn bedoeling zal uiteindelijk allround opleiden zijn en dan zien we wel waar mijn ambitie ophoudt. Want als we ergens stranden ligt het, denk ik, niet aan zijn kwaliteiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 12:26 



 
Profiel   

Op deze pagina zie je Volbloeden die het in de dressuur best aardig doen:
https://www.facebook.com/groups/76156254944/?ref=share
Geen spektakel paarden, maar heel acceptabel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 14:21 



 
Profiel   

Ik ga je een pb sturen, ik denk dat ik bij dit paard geweest ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-22 21:00 



 
Profiel   

@Mkango interessant om te lezen.
Mijn collega is gisteren bij een ex renpaard wezen kijken en verlieft geworden op een ruin.
Ook mager en momenteel heel braaf. 14 jaar en geracet in Ierland.
Echter heeft hij puntjes langs zijn ruggengraat lopen op de plek van het zadel, aan beide zijde.
Heb jij enig idee waarom of waardoor deze gaatjes ontstaan? Zie je dit vaker bij deze paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 15:39 



 
Profiel   

Ik heb dat eerder gezien, volgens mij zijn ze dan behandeld met ontstekingsremmende injecties in de wervelkolom (rug)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 17:10 



 

sneppie schreef
@Mkango interessant om te lezen.
Mijn collega is gisteren bij een ex renpaard wezen kijken en verlieft geworden op een ruin.
Ook mager en momenteel heel braaf. 14 jaar en geracet in Ierland.
Echter heeft hij puntjes langs zijn ruggengraat lopen op de plek van het zadel, aan beide zijde.
Heb jij enig idee waarom of waardoor deze gaatjes ontstaan? Zie je dit vaker bij deze paarden?
Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar mijn beste gok zou mesotherapy zijn. Dat zijn injecties die in rijtjes worden gegeven, even heel simpel gezegd, en worden hoofdzakelijk gebruikt om problemen aan de wervelkolom te behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 21:05 



 
Profiel   

Waarom is ie dan weer terug de wei opgegaan en niet doorgetraind voor de renbaan? Oppassen dus en zo goedkoop ook nog eens in deze tijd en met zulke voeten en ondervoed.

Geen zuivere koffie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 21:16 



 
Profiel   

Bij volbloeden komt KS ook net wat vaker voor, wellicht handig om een rugfoto te laten maken?

Bedankt Mkango voor je leerzame bijdrage, weer wat geleerd. Dat Life after racing idd is zo belangrijk, in Australie werd daar ook mee gesjoemeld. Paarden waarvan ze dachten dat ze naar zoiets waren gegaan en die uiteindelijk toch bij de slager terecht kwamen. Ik snap dat niet, dat er maar doorgefokt wordt terwijl sommige paarden totaal geen toekomst hebben.

Nu ben ik wel benieuwd, de paarden uit Ierland zijn vooral steeple chasers? zit daar nog verschil in qua bouw en temperament/ blessures in verhouding tot degene die alleen racen en niet springen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 09:28 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor alle berichten / bijdrages. Heel leerzaam en interessant ook. Heb hem volledig uit mijn hoofd gezet en ben alleen nog aan het zoeken naar waarmee mijn zoektocht begon en wijk ook niet meer af hoe leuk hun koppie ook is ;-) . Haha!

Het blijft lastig de wereld van kopen / verkopen van paarden en ook hoe sommige beesten behandeld worden en afgedankt ook. Heel triest maar helaas de werkelijkheid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 11:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen