Veulen aan huis houden - tips!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 15:29

Daar ben ik dan weer met een vraag. Ben zeer serieus aan het oriënteren om een veulen van het jaar 2022 te kopen.
Zelf heb ik 1.77 hectare grond waar we nu aan het verbouwen zijn en hier komen 2 inloop stallen en paddocks op, zadelkamer etc.

Het liefst hou ik het veulen in eigen beheer, en niet in de opfok.
Eigenlijk had ik voorkeur voor een merrie maar op dit moment voel ik een flinke sparkle voor een mooi hengst veulen en op de één of andere manier loop ik bij de gedachte van een hengstveulen tegen wat dingen aan en dat heb ik bij een merrieveulen niet.

Een vriendin van mij is voornemens met haar 2.5 jarige merrie bij mij te komen staan zodat we gezelschap hebben aan elkaar en kunnen ondersteunen.

Nu wil ik het liefst een kudde van maximaal 5/6 paarden / pony's uiteindelijk.
Dit wordt een combinatie van zelf nog wat aankopen en mensen van buitenaf die hun paard of pony bij mij neerzetten, hier moet sowieso 1 leeftijdsgenoot voor het veulen bij zitten.

- Waar moet je kudde aan voldoen wil je je veulen thuis houden?
- Waar moet ik verder aan denken qua beheer van een veulen?
- Is het wel wijs om een hengstveulen thuis te willen houden?
- Hoe lang kan een hengstveulen in een gemengde kudde rond lopen, is dit tot 9 maanden á 1 jaar of langer?
- Wat is een goede leeftijd om eventueel te ruinen?
- Zie ik beren op de weg bij een hengstveulen ten opzichte van een merrie of valt dit allemaal mee?

Dankjewel!
Laatst bijgewerkt door Dees90 op 16-06-22 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:53

Mijn ervaring is dat hengstveulens over het algemeen een stuk lomper stoeien en spelen.
Had zelf 2 jaar terug een hengstveulen en merrieveulen.
Vond ik niet ideaal dus is een hengstveulen van iemand anders bij gekomen als maatje voor mijn hengstveulen.
Heb ze beiden aan huis gehouden en de hengsten zijn met 9 maanden gecastreerd.
Heb nu een merrieveulen en daar loopt een van onze pony’s bij als speelmaatje en die 2 zijn echt gek met elkaar.
Komt van de winter een veulen van een kennisje bij.
Vind het wel echt belangrijk dat ze een leeftijdsgenootje hebben ondanks dat ze bij ons in de groep lopen met alle leeftijden.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:12

Ik zou een leeftijdsgenootje doen maar dan ook een hengst (en vroeg castreren) en gewoon het voorjaar castreren als het kan. Niet langer wachten dan nodig in een kudde met merries.

Hier spelen de 3 en 4 jarige ruin al vanaf dat ze samen zijn leuk met elkaar ondanks een jaar verschil, dus een jaarling ruin die speels is zou ik ook prima vinden als maatje. De 4 jarige speelde daarvoor met een evenoud merrietje. Ook leuk, maar met de ruin is toch leuker.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:24

Wij fokken bijna elk jaar een veulen en die houden we ook thuis. Tegen het moment dat het veulen wordt afgespeend van mams, dan zoeken we er een leeftijdsgenootje bij.
Heb ook wel eens een combi gehad van een merrie veulen en enter, maar in de praktijk was de enter merrie een heel stuk dominanter, en kreeg het veulen minder eten binnen dan gedacht ondanks dat ze zo op het oog prima met elkaar om kunnen gaan. De oudere merrie joeg het veulen constant van haar plekje, altijd als eerst de brokken, en dat leverde best wel wat stress op voor het veulen waardoor die flink inviel. Overigens moet ik zeggen dat ik ze een jaar later weer bij elkaar heb gezet, dus als 1 en 2-jarige, dat het toen prima ging.

Maar ik zoek altijd een leeftijdsgenootje erbij, kunnen ze lekker mee spelen.
Het grote voordeel aan thuis houden is dat ze heel erg veel meer kennen. Die van mij staan in de winter in de nacht op hun eigen stal, en ik breng ze in de ochtend en avond aan het touwtje mee naar buiten. Superbraaf.
Bleek ook erg handig toen er eentje doodziek naar de kliniek moest. Liep zo de vrachtwagen op, en kreeg daar complimenten dat ze zelden zo'n brave en nette 2-jarige hebben gezien ;) En dan doe je er echt niet veel mee. Ze staan de hele dagen op het land te klooien, maar ik verwacht wel een stukje basisrespect op het moment dat ik er ben. Dat houdt in dat ze netjes mee lopen naar stal, geen hooi/brok uit mijn handen jatten op het moment dat ik het erin gooi, heel afentoe de pootjes even optillen, en meer niet.

Mijn veulens blijven in principe thuis, het bevalt mij heel erg goed!

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:30

Zeker bij hengstjes die stoeien met krachtmeting is het mooi er een even oude hengst bij te zetten.
Misschien wel op pension voor iemand die ook geen grote opfok wil.

Casteren zul je echt in de lente al moeten als je ze niet apart wilt zetten.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:31

Waar ik vooral over val is dat je "maar" 1,7 hectare land hebt en je daar 6 paarden op kwijt wil. Hoe wou je dat doen dan? :? Gras is met twee weken op als je zo een klein stukje land hebt. Misschien nog niet eens een week.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:33

Klein stukje?
Het is geen are.
Het is 17.000m2

Zelf zou ik er ook geen 6 opzetten.
In veel gemeentes mag het niet eens.
Maar nu in de zomer is dat niet in een week op.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:43

Mijn gewezen collega had anderhalve hectare aan huis en kon daar zes paarden en twee pony's maar een paar weken op zetten. Hij zette die dan ook niet elke dag op het land of maar een paar uurtjes per dag. De rest van de paarden (ging naar een land van 3 of vier hectare voor de hele zomer. Dat waren er vijf of zes.

karrij
Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:44

Ik zou er ook geen 6 op zetten, wij hebben er 5 staan op ongeveer het dezelfde formaat land.
4 kwpners en 1 tinker , en die moet heel schraal staan(wordt al dik van de lucht van gras :+ )

In de zomer lukt het al niet zonder bij te voeren, de 4 kwpners dan.

Ik zou juist bij het veulen ook een oudere merrie zetten, beetje opvoeding op jonge leeftijd kan geen kwaad, daar is het bij mijn eerste tinker ook mis gegaan

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:46

Absolem schreef:
Waar ik vooral over val is dat je "maar" 1,7 hectare land hebt en je daar 6 paarden op kwijt wil. Hoe wou je dat doen dan? :? Gras is met twee weken op als je zo een klein stukje land hebt. Misschien nog niet eens een week.


Het is 17000 m2, onwijs hard groeiend en vruchtbaar land.
Er lopen van begin april t/m september 10 koeien op al jaren, die hier goed van leven.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:49

Een kennis van mij heeft met goed en slim weidebeheer op 1.5 hectare het volgende lopen:
3 paarden
3 d ponies
3 kleintjes staan

Moeten daar eigenlijk ook de helft van hooien voor het mooie.

Bijvoeren met ruwvoer of aan de gang met paaltjes en linten is overigens geen probleem ;-)

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:53

Maar wie zegt dat ts niet bij wil voeren? Of lees ik daaroverheen?
Ze heeft het ook over paddocks en inloop stallen.
Kan me voorstellen dat ze daar ook een tijd staan.
Voor veel volwassen paarden is 24/7 gras sowieso te veel.

Ik heb altijd gras teveel maar toch hebben ze ook altijd hooi.
Die structuur willen mijn paarden echt.

Ook toen mijn veulens wel 24/7 in de wei stonden was er ook altijd hooi.

Edit lees nu bericht ts pas.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:54

Afbeelding

Dit is het weiland nu.

Ik wil overigens gewoon dagelijks bijvoeren hoor indien nodig. Denk dat 1.77 hectare een mooi stuk is en dat de vorm ook fijn is waar ze lekker op kunnen bewegen. Het is kavel 343, het rechthoekinge stuk links en het stuk met de rare vorm onderin (blauwe lijnen zijn een sloot).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dees90 op 16-06-22 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:55

Absolem schreef:
Waar ik vooral over val is dat je "maar" 1,7 hectare land hebt en je daar 6 paarden op kwijt wil. Hoe wou je dat doen dan? :? Gras is met twee weken op als je zo een klein stukje land hebt. Misschien nog niet eens een week.

Maar?
Ik wil ze de kost niet geven die meer paarden op minder grond houden.
Wat mij meer verontrust is dat TS een hengst bij een merrie wil gooien..

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:56

Kom op jongens. 1,7 hectare is ruimte zat.
Onzinnige gedoe altijd.
Ik heb hier 1,8 hectare gras en er lopen 8 paarden/pony’s incl veulen.
Ze lopen hier jaarrond minimaal 12 uur op de wei en hebben daarbij altijd toegang tot de paddocks/zandbaan en bestrating waar altijd gevulde hooibakken staan.
Nog nooit hebben ze zonder gras gestaan.
Het is maar net hoe je het indeelt.
Als het de bedoeling is dat ze jaarrond leven van het gras dan ga je dat inderdaad niet redden.
Maar met de weilanden die we in Nederland hebben moet je dat ook helemaal niet willen.
Ben wel heel benieuwd hoeveel grond al die mensen dan voor hun paard hebben en hoe die paarden er verder bijlopen?

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:59

Ik vind de reacties ook wel bijzonder, wil ze dag en nacht beweging geven door buiten te laten het liefst jaarrond, ze worden gewoon bijgevoerd en worden gewoon bijgevoerd. Denk dat het gros van wat ik zie en weet met minder te doen heeft en veels te veel op stal staat maar oké.

Bedankt voor je reactie ajesca123, wat jij hebt is ook hoe ik het voor ogen heb.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 17:01

Ayasha schreef:
Absolem schreef:
Waar ik vooral over val is dat je "maar" 1,7 hectare land hebt en je daar 6 paarden op kwijt wil. Hoe wou je dat doen dan? :? Gras is met twee weken op als je zo een klein stukje land hebt. Misschien nog niet eens een week.

Maar?
Ik wil ze de kost niet geven die meer paarden op minder grond houden.
Wat mij meer verontrust is dat TS een hengst bij een merrie wil gooien..


1.7 hectare is 17000m2 en echt niet binnen 2 weken op.... Dat redden 12 koeien geeneens ;-)

Overigens zie je dat ik vraag wanneer het een goede leeftijd is om te ruinen en vraag ik om tips tot die tijd en hoe jullie het voor ogen zien, ik denk over alles na en sta voor alle tips en opties nodig. Je hoeft je niet te verontrusten want alles wordt 10 x overdacht en zoals je kan lezen ben ik mij ook terdegen bewust van de dingen die een hengstveulen met zich mee brengt en vraag ik hier júíst om tips :o

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:04

Wij zitten op een kleine 20.000m2 met voorheen 11 paarden, die gingen dan 's nachts op stal, maar dat ging meer dan prima. Ik had zelfs veel teveel gras, waardoor wij de helft altijd deden hooien. En die stonden er hele dagen op! Als er gehooid was, gingen er 4 tot 7 altijd dag en nacht buiten, lijkt mij meer dan voldoende ruimte dus.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:15

Het ligt aan de samenstelling.

Ik vind 1 merrie met 1 veulen niet ideaal, maar heb toch mijn merrie gedekt en 5 Mei een hengstveulen gekregen. 3 Weken later is de oude oma overleden, dus nu staan merrie en veulen met broer van de moeder, een ruin van 23.

Veulen mocht geen pas bij moeders weg en hangt erg aan zijn moeder nog steeds. Hij begint steeds meer contact te maken met zijn oom en die wil weleens leuk mee doen, maar ook corrigeren.

Wij gaan ze wel thuis houden. Ten eerste omdat we ze veel langer samen laten en je dan bijna nergens meer welkom bent bij opfok adressen. Maar ik ga zeker niet voor 6-8 maanden afspenen.
Merrie met veulen in een kudde zetten vinden we met deze merrie niet ideaal en dan zou mn ruin nu alleen staan.

Hoe een veulen of jaarling is en zich gedraagt ligt wel ook deels aan de basis die is mee gekregen bij moeder en een evt kudde.

Wij zoeken wel zelf een maatje erbij. Nu een jaarling vinden we voor hem nog te machtig, maar het is even zien waar we tegenaan lopen.
Hij zal wel jong gecastreerd worden. We weten nog niet of merrie weer gedekt wordt, ik denk het niet, dus dan mag hij niet met zijn moeder voortplanten natuurlijk.

Of je aantrekkelijk bent voor anderen om hun (jonge) paard bij je te zetten ligt aan de plek, de veiligheid, wat je biedt en jouw kennis en ervaring. Zeker bij jonge paarden is dat van belang. Voor ons ook een reden om toch nog een keer zelf te fokken en op te fokken. Komen teveel paarden tegen die jong al teveel basis missen of teveel aan is geknoeid.

Wij hebben geen 1,7ha grasland en ze staan hier ook niet zoveel op het gras. Ze hebben 24/7 vrije keus en beweging, onbeperkt goed hooi en kunnen schuilen, droog staan, rennen en gras is voor "erbij".
Merrie en veulen doen het zo prima.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:22

Klinkt als dezelfde situatie als ik straks heb (al is het ietsje kleiner, met 1,3 hectare waarvan 1ha gras en de rest paddock). Mijn hengstveulen wordt vroeg gecastreerd (max met 9 maand) en krijgt een merrieveulen van de buren als speelmaatje. Zo kan hij in de kudde blijven, met zijn moeder (kan ze hem zelf afspenen) en 2 vriendelijke, oudere ruinen.

Mijn eerste idee was een hengstveulen van een buurman erbij, maar veel mensen willen deze langer hengst houden, of ze gaan met een half jaar al de verkoop in.

1 Hectare is hier genoeg gras voor mei-oktober volledig gras voor 4-5 paarden en daarbuiten volledig op hooi (met de buitenring van het weiland als renbaan).

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:30

Ayasha schreef:
Absolem schreef:
Waar ik vooral over val is dat je "maar" 1,7 hectare land hebt en je daar 6 paarden op kwijt wil. Hoe wou je dat doen dan? :? Gras is met twee weken op als je zo een klein stukje land hebt. Misschien nog niet eens een week.

Maar?
Ik wil ze de kost niet geven die meer paarden op minder grond houden.
Wat mij meer verontrust is dat TS een hengst bij een merrie wil gooien..



Ik vraag me toch af of je alles wel goed heb gelezen... Het gaat hier om een hengst veulen die uiteindelijk ook geruind word zodra het kan ik zou niet weten wat hier zo enorm verontrustend van is?


Ts,

Wij hebben hier een inmiddels 3jarige merrie staan gekocht al veulen en staat samen met mijn ruin van 10 en een shet ruin van 5 ik kan je toch wel vertellen dat het spelen er erg hard aan toe ging/gaat
Dus ik denk dat het ook afhankelijk is van het karakter van het merrie veulen!
Maar ander hengst veulen is wellicht wel ideaal voor jouw veulentje en dan zodra ze beide geruind zijn alles lekker bij elkaar (dat is wat ik zou doen).

Wel enorm gaaf dat je zo veel ruimte hebt zeg wat een droompje!!
Kwam ruimte gaat het zeker wel passen!
Ik zou niet gelijk beginnen met 6 paarden maar wellicht rustig opbouwen dat je kan zien wat gaat en niet gaat (startend met je eigen paardjes en die van je vriendin en dan evt nog pension erbij oid?)

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:41

Absolem schreef:
Waar ik vooral over val is dat je "maar" 1,7 hectare land hebt en je daar 6 paarden op kwijt wil. Hoe wou je dat doen dan? :? Gras is met twee weken op als je zo een klein stukje land hebt. Misschien nog niet eens een week.

Ah nee joh. Ik heb nog minder en op dit moment 9 paarden. Altijd gras. Is nooit op

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:57

Happy_Hippie schreef:
Ayasha schreef:
Maar?
Ik wil ze de kost niet geven die meer paarden op minder grond houden.
Wat mij meer verontrust is dat TS een hengst bij een merrie wil gooien..



Ik vraag me toch af of je alles wel goed heb gelezen... Het gaat hier om een hengst veulen die uiteindelijk ook geruind word zodra het kan ik zou niet weten wat hier zo enorm verontrustend van is?


Ts,

Wij hebben hier een inmiddels 3jarige merrie staan gekocht al veulen en staat samen met mijn ruin van 10 en een shet ruin van 5 ik kan je toch wel vertellen dat het spelen er erg hard aan toe ging/gaat
Dus ik denk dat het ook afhankelijk is van het karakter van het merrie veulen!
Maar ander hengst veulen is wellicht wel ideaal voor jouw veulentje en dan zodra ze beide geruind zijn alles lekker bij elkaar (dat is wat ik zou doen).

Wel enorm gaaf dat je zo veel ruimte hebt zeg wat een droompje!!
Kwam ruimte gaat het zeker wel passen!
Ik zou niet gelijk beginnen met 6 paarden maar wellicht rustig opbouwen dat je kan zien wat gaat en niet gaat (startend met je eigen paardjes en die van je vriendin en dan evt nog pension erbij oid?)

Ik zou hem pas bij de merrie durven zetten als ie geruind is dus hoe gaat ie staan zolang ie hengst is?
En daarna een jonge ruin samen met een merrie?
Merries spelen over het algemeen al snel niet meer (uitzonderingen daar gelaten.) waar (jonge) ruinen dat wel doen. Zo’n jonge ruin/hengst heeft een paard nodig dat ook gaat spelen.

Er is een reden waarom veel stallen geen ruinen in de merrie groep willen. Dat zal niet zijn omdat merries en ruinen over het algemeen een top-combinatie zijn.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:19

Ayasha schreef:
Happy_Hippie schreef:


Ik vraag me toch af of je alles wel goed heb gelezen... Het gaat hier om een hengst veulen die uiteindelijk ook geruind word zodra het kan ik zou niet weten wat hier zo enorm verontrustend van is?


Ts,

Wij hebben hier een inmiddels 3jarige merrie staan gekocht al veulen en staat samen met mijn ruin van 10 en een shet ruin van 5 ik kan je toch wel vertellen dat het spelen er erg hard aan toe ging/gaat
Dus ik denk dat het ook afhankelijk is van het karakter van het merrie veulen!
Maar ander hengst veulen is wellicht wel ideaal voor jouw veulentje en dan zodra ze beide geruind zijn alles lekker bij elkaar (dat is wat ik zou doen).

Wel enorm gaaf dat je zo veel ruimte hebt zeg wat een droompje!!
Kwam ruimte gaat het zeker wel passen!
Ik zou niet gelijk beginnen met 6 paarden maar wellicht rustig opbouwen dat je kan zien wat gaat en niet gaat (startend met je eigen paardjes en die van je vriendin en dan evt nog pension erbij oid?)

Ik zou hem pas bij de merrie durven zetten als ie geruind is dus hoe gaat ie staan zolang ie hengst is?
En daarna een jonge ruin samen met een merrie?
Merries spelen over het algemeen al snel niet meer (uitzonderingen daar gelaten.) waar (jonge) ruinen dat wel doen. Zo’n jonge ruin/hengst heeft een paard nodig dat ook gaat spelen.

Er is een reden waarom veel stallen geen ruinen in de merrie groep willen. Dat zal niet zijn omdat merries en ruinen over het algemeen een top-combinatie zijn.



Waar zie jij dat TS der veulen alleen wil gaan houden? TS zegt dit zelfs nog in de openigspost dat er een leeftijdsgenootje bij moet komen.
Ik zie zelf geen probleem wanneer de hengst(en) geruind zijn niet in de groep te gooien ze hebben elkaar toch ook nog + leren manieren van de oudere?

Ik ben op zat stallen geweest waar de paarden gewoon in gemengde kuddes buiten staan?
Dit ging gewoon goed, ja tuurlijk word er wel eens eentje op zen plek gezet wanneer er eentje te ver gaat maar dat is toch normaal?
Dan praat ik over zowel pension als maneges etc. tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen of mensen die het gewoon niet willen..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Veulen aan huis houden - tips!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:35

Mijn hengst heeft overigens tot hij tien maanden was bij twee hele zure Hackney merries en een kruising welsh gestaan. Toen ik merkte dat hij interesse in de Welsh kreeg hebben we hem gescheiden en met een mini hengstje gezet.