Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 18:34

hoihoi,

Ik heb een vraagje, wij gaan ons eerste veulen fokken (merrie is drachtig binnenkort de echo voor het hartje van het veulen).
Ik weet het het is nog ver weg :+
Nu wil ik mezelf alvast gaan verdiepen over stamboek keuren etc van het veulen (en evt merrie)

De merrie is een barock pinto, Ceacar ter linde X Marko BP 05
Ze is als veulen eerste premie geworden bij het barock pinto stamboek.
We wilde eigenlijk met haar dit jaar naar de keuring maar helaas zou dit 3uur rijden zijn voor ons en zagen we niet zitten.

De merrie is gedekt/ geinsimineerd door Krem, veulen word recreatief gefokt wellicht houden we hem/haar maar dat weten we nog niet we kijken hoe het loopt eerst maar eens een gezond kleintje op de wereld!

Nu is mijn vraag waar kan ik het veulen het beste in schrijven?
En moet de merrie daarvoor ook nog ingeschreven worden bij een ander stamboek of maakt dat niet uit?
Ik weet niet waar het veulen mag worden toegelaten zat zelf te denken aan NRPS?

Alvast bedankt :)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31296
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:08

TAO -> F-AM

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:08

Bij welk stamboek is de vader van het veulen gekeurd?

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:12

petraaken schreef:
Bij welk stamboek is de vader van het veulen gekeurd?


Royal Belgian Palomino.

Ik zou het veulen gewoon inschrijven bij BP stamboek. De merrie is daar tot slot ook al ingeschreven. :)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:15

Het veulen kan je ook laten inschrijven bij het stamboek van de vader. Al zal het denk ik wel van zijn kleurtje afhangen in welk stamboek je hem of haar het best inschrijft. Bij het NRPS moet je wel aan de 12,5% bloedpercentage voldoen om het veulen in te schrijven.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 09:16

tjakka123 schreef:
petraaken schreef:
Bij welk stamboek is de vader van het veulen gekeurd?


Royal Belgian Palomino.

Ik zou het veulen gewoon inschrijven bij BP stamboek. De merrie is daar tot slot ook al ingeschreven. :)


Mag dit gezien onze merrie ook maar 17,5 % fries bloed heeft en het veulen dan nog minder.

Ik kon de stamboek van de vader niet vinden maan bedankt haha! Ken ook heel dat stamboek niet haha :+


petraaken schreef:
Het veulen kan je ook laten inschrijven bij het stamboek van de vader. Al zal het denk ik wel van zijn kleurtje afhangen in welk stamboek je hem of haar het best inschrijft. Bij het NRPS moet je wel aan de 12,5% bloedpercentage voldoen om het veulen in te schrijven.



Hmm ja ook een lastige, op de plek waar ik vroeger altijd reed scheven ze alles in bij het nrps (ook random paarden met onbekende ouders).

Dus beste is toch wachten wanneer het veulen er is?

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:20

Ik zou 'm gewoon bij het barock pinto laten inschrijven

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 09:29

Kabayo schreef:
Ik zou 'm gewoon bij het barock pinto laten inschrijven



Ik ben aan het opzoeken maar kan geen concreet antwoord vinden of het veulen er überhaupt daar geregistreerd mag worden.

Het veulen zat 99% zeker geen zwart bont worden maar valk of smokey black (vader is cremello) moeder heeft al maar 17,5% fries en dus het veulen nog minder, weet niet precies hoe dat allemaal werkt.

Ik zal eens kijken of ik contact kan krijgen met het Barok Pinto stamboek zelf.

Kabayo

Berichten: 13935
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:33

Had even gemist dat ze maar 17% fries bloed heeft. Dan wordt het inderdaad wel lastig. Een andere kleur kan er geregistreerd worden. Maar dan volgens mij wel een aantal % fries bloed

Je veulen wordt nooit zwart (bont) of smoky Black (bont). Hengst geeft alleen valk en palomino. De kans is groot dat je merrie homozygoot zwart is dus dan wordt het een valk (bont)

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 09:39

Kabayo schreef:
Had even gemist dat ze maar 17% fries bloed heeft. Dan wordt het inderdaad wel lastig. Een andere kleur kan er geregistreerd worden. Maar dan volgens mij wel een aantal % fries bloed

Je veulen wordt nooit zwart (bont) of smoky Black (bont). Hengst geeft alleen valk en palomino. De kans is groot dat je merrie homozygoot zwart is dus dan wordt het een valk (bont)


Haha geeft niet, vandaar dat ik ook wil informeren waar het veulen mogelijk geregistreerd kan/mag worden :D Heb de barok Pinto stamboek een berichtje gedaan maar ben bang dat dat m niet gaat worden ivm aantal % fries bloed.
Wellicht als de bevalling etc helemaal goed verloopt (+ gezond veulen natuurlijk) willen we der ook nog een keertje laten dekken door een goeie fries !

De merrie is enkel homozygoot bont dat ik weet kwa kleur weet ik niet dat zou ik moeten laten testen maar verassing is ook altijd leuk :D

Zo'n vermoeden had ik al kwa kleur wist het alleen niet 100% zeker

maessie

Berichten: 5743
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:36

Happy_Hippie schreef:
tjakka123 schreef:
Bij welk stamboek is de vader van het veulen gekeurd?


Mag dit gezien onze merrie ook maar 17,5 % fries bloed heeft en het veulen dan nog minder.

Ik kon de stamboek van de vader niet vinden maan bedankt haha! Ken ook heel dat stamboek niet haha :+


Hmm ja ook een lastige, op de plek waar ik vroeger altijd reed scheven ze alles in bij het nrps (ook random paarden met onbekende ouders).

Dus beste is toch wachten wanneer het veulen er is?



Ik denk dat hier de denkfout zit. Je kan bij elk stamboek wel een paspoort aanvragen, ook met onbekende ouders. Wil je er ook een stamboekpapier bij, dan hangt dit helemaal van de toelatingseisen van je gewilde stamboek af. Als BP stamboek de eis van minimaal 12,5% fries bloed heeft, en het veulen niet, dan valt die al af. Voor het Royal Belgian Palomino stamboek zal die waarschijnlijk palomino moeten zijn. (Pin me er niet op vast, de exacte vereisten per stamboek zou je even bij de stamboeken zelf moeten checken. )

#verklootdequote :o

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:54


Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:08

Het bonte paarden stamboek kan ook nog.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:31

Is het sportregister bij het NRPS niet enkel voor pony's?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:49


Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:58

Happy_Hippie schreef:
Kabayo schreef:
Ik zou 'm gewoon bij het barock pinto laten inschrijven



Ik ben aan het opzoeken maar kan geen concreet antwoord vinden of het veulen er überhaupt daar geregistreerd mag worden.

Het veulen zat 99% zeker geen zwart bont worden maar valk of smokey black (vader is cremello) moeder heeft al maar 17,5% fries en dus het veulen nog minder, weet niet precies hoe dat allemaal werkt.

Ik zal eens kijken of ik contact kan krijgen met het Barok Pinto stamboek zelf.

Indien het een creme kleur krijgt zou ik voor Royal Belgian palomino stamboek gaan. Daar hebben ze een categorie "barok" waar hij onder zal vallen gok ik. :) Ben je ook een stuk goedkoper uit dan met het NRPS.

Maesie; de naam is misleidend. Wanneer het veulen 1 creme ouder heeft die ggk is voor het RBPS mag het sowieso ingeschreven worden bij het RBPS. Als ie zelf een creme kleur heeft (valk, palomino, smokey black of dubbel creme) mag ie er ook in.

Krem is dubbel creme én ggk voor het RBPS dus jouw veulen zal hoe dan ook in geschreven kunnen worden bij het royal belgian palomino stamboek.

maessie

Berichten: 5743
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Stamboek, keuring etc toekomstige veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:26

Ah ok, heb het niet allemaal uitgeplozen, maar goed daarvoor had ik dat er ook bij gezet. Dan zijn er dus nog wel wat opties.

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:29

Maar mogen die dan ook bont zijn? Want TS zegt dat haar merrie homozygoot bont is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:54

Picopico schreef:
Maar mogen die dan ook bont zijn? Want TS zegt dat haar merrie homozygoot bont is.

ja, dat mogen ze. Staat allemaal op de site die Peterina zo behulpzaam hier geplaatst heeft. Je moet alleen de "welkom" pagina lezen en alle info staat mooi opgesomd.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:40

Het Royal Belgian Palomino Stamboek heeft verschillende 'Types', o.a. Sportpaard, Barock, Arabisch, Western, Sportpony.
Wat registratie betreft, en heel simplistisch uitgelegd!:

In de Hoofd Register mogen geregistreerd worden alle EFFEN gekleurde paarden/veulens van geregistreerde RBP paarden die het creme gen dragen. Dus effen plao's, valk, smokey black, cremello, perlino, smokey cream.
Alle andere kleuren, effen of met patronen (bijv bont-met creme), worden in het 'Andere Kleur' register ingeschreven, maar hier is wel de wens (zij het regel) dat een van de ouders al ingeschreven is in het RBPS. Deze 'register' is onstaan omdat uit een combinatie van palo x palo, waarbij de ouder beiden vol papieren hebben, kan je altijd een vos gekleurd veulen krijgen en deze heeft recht op vol papieren desondanks het feit dat het geen creme drager is.

Concreet betekend dit voor de TS dat haar veulen als een bonte creme drager kan ingeschreven worden met behoudt van vol papieren.

Lusitano1971

Berichten: 10
Geregistreerd: 30-03-23
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 23:10

Vraag, heb begrepen dat alleen eind van het jaar, in september de hengstenkeuring is.
Stel dat ik het voorjaar een merrie laat dekken (hengst is op dat moment nog niet ggk) en je doet hem dan september voor de keuring (worden er ook keuringen in Nederland gehouden trouwens) kun je dan met terugwerkende kracht het dekbewijs invullen en krijgt het veulen alsnog zijn papieren.
Weet dat ze bij de APSL (lusitano stamboek) in het jaar van geboorte ggk moeten zijn