Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst, merrie en ruin samen?

 
Profiel   

Hallo allemaal!
Ik heb eens een vraagje...
Wij hebben een superlieve Franse draver ruin van 7 jaar. Sinds kort staat hier ook een superschattig shetlander merrietje bij en ze kunnen het echt supergoed vinden!

Echter is er nu een shetlander veulentje, hengstje, op ons pad gekomen waar we helemaal verliefd op zijn... nu vroegen wij ons af of het mogelijk is om ze alle3 samen op de weide te houden? Of wordt dat dan ´gevaarlijk´?
De papa en mama van het hengstenveulentje zijn beiden heel erg rustige Shetlanders en staan samen in een grote kudde met 20 merries en 2 hengsten, deze staan het hele jaar door samen. Dus de papa is wel een rustige hengst om het zo te zeggen (ik besef dat dat geen garantie geeft dat onze ook rustig wordt).

Een eventuele dekking is ook niet erg aangezien we heel graag een veulentje van onze merrie zouden willen voor onszelf <3

Maar de vraag blijft dus, zou dit haalbaar zijn? Of wordt dit te moeilijke met ´3 geslachten´ samen? :9

Als extraatje hierbij een foto van onze draver en shetlander merrie <3


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:17 



 
Profiel   

Daar valt geen zinnige voorspelling over te doen, maar 2 kerels en 1 vrouw is doorgaans niet de ideale samenstelling.

Gaat die merrie dan voortaan iedere jaar een veulen krijgen of wordt hij wel gecastreert na 1 veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:21 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Daar valt geen zinnige voorspelling over te doen, maar 2 kerels en 1 vrouw is doorgaans niet de ideale samenstelling.

Gaat die merrie dan voortaan iedere jaar een veulen krijgen of wordt hij wel gecastreert na 1 veulen?


De bedoeling is hem na 1 veulen te castreren ofwel een 2e merrie en 2e veulen... daar twijfelen we nog even over. Het is alleszins niet de bedoeling dat de merrie elk jaar een veulen moet krijgen... 1 veulentje van haar is meeeer als voldoende

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:26 



 
Profiel   

Hier hengst, ruin en 2 merries samen en dat gaat prima. Echter moet je daar wel de ruimte, kennis en ervaring voor hebben om dat in goede banen te leiden.
Een jonge hengst kan opgegeven moment nog volop in de hormonen gaan zitten en de ruin uit gaan dagen of erger nog wegstoten uit de kudde omdat hij zijn merrie wilt beschermen. Of gaan vechten...
Dat de ouders van het hengstveulentje rustig zijn wilt nog niet zeggen dat het hengstveulen zelf ook rustig gaat zijn, maar daar ben je je zo te lezen al bewust van. Hormonen kan veel doen met een jonge hengst (en ook met een volwassen hengst).
Zou toch overwegen als je niet elk jaar wilt fokken om de hengst dan uiteindelijk te castreren of evt nu al te castreren en voor je merrie een andere (dek)hengst uit te zoeken.
Het kan goed gaan om 1 merrie met een ruin en hengst te zitten, maar ook onwijs fout gaan.

Dit is de kudde van mijn ruin overigens:
Recente foto van vorige week. Eten hier alle 4 samen van hun eigen voer (had op dat moment niet genoeg emmers bij de hand. Dat is nu opgelost. Al gooien ze het nog graag op de grond).
Palomino bonte is de hengst
de witte met masker is mijn ruin
bruine is de merrie
bruin bonte is ook een merrie
[ img ]

Met regelmaat tref ik ze ook zo aan. De hengst en ruin hebben ook wel eens alleen met de bruine merrie gestaan terwijl de bruin bonte vorig jaar tijdelijk apart stond en dat ging ook goed, maar dit is wel een hele stabiele kudde waar ik veel tijd en werk in stop om dat zo te houden waardoor het ook allemaal zo kan:

[ img ]


Laatst bijgewerkt door xYaartje op 25-07-22 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:30 



 
Profiel   

Dit kan echt alle kanten uit gaan. Je hebt hengsten die echt niet weten hoe 'het' werkt en die niet eens een poging doen voor een veulen :')
Je hebt hengsten die na 1x dekken draken worden.
Je hebt hengsten die dekken keurig 1 keer en lijken daarna ruin.
Je hebt ook hengsten die alles kort en klein meppen bij de ene merrie en waar een andere merrie dat effect niet heeft.

En wat heb je met de lok van je merrie gedaan :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:31 



 
Profiel   

Dan moet je hem nu inscharen als je dan wil. Nu is hij nog klein en is de kans heel klein dat hij in knoei raakt met je draver.

Ik zou met het koppelen wel even de merrie apart houden. Dus hem eerst koppelen met de draver. Tot hij goed en wel afgespeend is. Anders heb je kans dat hij bij je merrie gaat proberen te drinken en kan hij klappen krijgen als ze niet van dat gedrag gediend is. Maar als hij als klein guppetje ingeschaard voorzie ik weinig problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:32 



 
Profiel   

DuFraize schreef
Dit kan echt alle kanten uit gaan. Je hebt hengsten die echt niet weten hoe 'het' werkt en die niet eens een poging doen voor een veulen :')
Je hebt hengsten die na 1x dekken draken worden.
Je hebt hengsten die dekken keurig 1 keer en lijken daarna ruin.
Je hebt ook hengsten die alles kort en klein meppen bij de ene merrie en waar een andere merrie dat effect niet heeft.

En wat heb je met de lok van je merrie gedaan :=


Hahaha, ik heb niets gedaan met die lok, mijn schoonmoeder (waar ze voorheen stond) heeft haar manen geknipt want ze vond die ´veel te lang´ :j wij gaan het lekker laten groeien xD
Even terug in topic, ik denk dat dan gewoon ´uitproberen´ de enige oplossing is? :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:39 



 
Profiel   

DuFraize schreef
Dit kan echt alle kanten uit gaan. Je hebt hengsten die echt niet weten hoe 'het' werkt en die niet eens een poging doen voor een veulen :')
Je hebt hengsten die na 1x dekken draken worden.
Je hebt hengsten die dekken keurig 1 keer en lijken daarna ruin.
Je hebt ook hengsten die alles kort en klein meppen bij de ene merrie en waar een andere merrie dat effect niet heeft.

En wat heb je met de lok van je merrie gedaan :=


Hahah ja dat heeft mijn hengst. Naja kort en klein meppen doet hij niet hij is veel te beleefd en een sul eerste klas.

Maar er is een Haflinger merrie waar hij helemaal hoteldebotel van is. Die hoeft niet eens hengstig te zijn om hem vlinders in z'n buik te geven.

Terwijl de andere merries rustig kunnen gaan zeiken van de hengstigheid in de bak als ik rijd en dan is hij nog prima te rijden.Hooguit dat hij een beetje binnensmonds hinnikt en zijn hals er op zet als ik vlak langs passeer.
Maar met die Haflinger? Hengstig of niet hij heeft zijn ogen op steeltjes als ze de bak binnen komt en hij moet en zal haar in de gaten blijven houden en blijven roepen.. :') . Echt alleen bij die Haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:39 



 
Profiel   

Absolem schreef
Dan moet je hem nu inscharen als je dan wil. Nu is hij nog klein en is de kans heel klein dat hij in knoei raakt met je draver.

Ik zou met het koppelen wel even de merrie apart houden. Dus hem eerst koppelen met de draver. Tot hij goed en wel afgespeend is. Anders heb je kans dat hij bij je merrie gaat proberen te drinken en kan hij klappen krijgen als ze niet van dat gedrag gediend is. Maar als hij als klein guppetje ingeschaard voorzie ik weinig problemen.


Ja tis een laatkomertje, want is pas 2 maanden oud ongeveer en mag dus pas half september verhuizen. Moet dus nog afgespeend worden bij de mama... ik wou sowieso de merrie enkele dagen apart zetten als hij kwam omdat verkoper van het hengstje dit ook al had aanbevolen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:41 



 
Profiel   

Denk dat het wel kan lukken aangezien de hengst kleiner is dan de ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-22 21:46 



 
Profiel   

hwn schreef
Denk dat het wel kan lukken aangezien de hengst kleiner is dan de ruin.


Dat zegt niets.
Vrienden van ons hebben een mini hengst van 70 cm bij grote koudbloeden ruinen lopen maar de mini legt rustig een grote om. Ze gaan hem allemaal uit de weg als hij zijn hebgsten ego uit de kast haalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 07:31 



 
Profiel   

Hier ooit een Shetlander hengst gehad die de kelen van mijn paarden (1m70+) open beet. Die sprong naar de keel en bleef dan gerust even hangen dus grootte zegt inderdaad niets en mijn paarden waren allemaal terecht bang van die shet

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 09:45 



 
Profiel   

Het zou goed kunnen gaan maar het kan even goed dat de hengst de merrie claimt en de ruin klappen krijgt, ook al is de shet kleiner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 10:37 



 
Profiel   

Eerlijk gezegd zou ik het hengstje zo snel mogelijk laten castreren, het is natuurlijk hardstikke leuk om zelf een veulentje te fokken, maar het is niet ongevaarlijk en er zijn al zoveel shetlanders, uit je post blijkt ook niet dat ze goede bloedlijnen hebben oid dus dan vind ik het eerlijk gezegd vermeerderen ipv fokken, daarnaast moet je er rekening mee houden dat vooral de kleinere makkelijk de 30 halen, en de hele kleintjes zijn ook niet echt geschikt als rijpony dus al verandert de situatie en moet ie toch onverhoopt naar een ander huis kan dat ook nog best moeilijk worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 11:15 



 
Profiel   

Fok je dan een veulentje zonder papier en wat doe je als dat ook een hengstje is?

Grote kans dat de merrie de baas wordt omdat de mannen anders te overheersend worden, dat kan voor haar best veel druk opleveren. Hoe doe je dat als je hoogdrachtig is?

Maak een plekje waar het kleintje kan vluchten voor de andere 2, zo kleintje is kwetsbaar als hij een tik krijgt van een volwassen draver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 11:42 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Fok je dan een veulentje zonder papier en wat doe je als dat ook een hengstje is?

Grote kans dat de merrie de baas wordt omdat de mannen anders te overheersend worden, dat kan voor haar best veel druk opleveren. Hoe doe je dat als je hoogdrachtig is?

Maak een plekje waar het kleintje kan vluchten voor de andere 2, zo kleintje is kwetsbaar als hij een tik krijgt van een volwassen draver.


Het veulentje is sowieso voor onszelf en als dat ook een hengstje is dan wordt ie gewoon geruild, geen probleem ;)
Ik heb sowieso een stukje waar de draad al net zo gemaakt is dat enkel het veulentje er onderdoor kan en de 2 anderen niet, dus dat moet wel goedkomen denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:09 



 
Profiel   

Maddy_Paola schreef
Eerlijk gezegd zou ik het hengstje zo snel mogelijk laten castreren, het is natuurlijk hardstikke leuk om zelf een veulentje te fokken, maar het is niet ongevaarlijk en er zijn al zoveel shetlanders, uit je post blijkt ook niet dat ze goede bloedlijnen hebben oid dus dan vind ik het eerlijk gezegd vermeerderen ipv fokken, daarnaast moet je er rekening mee houden dat vooral de kleinere makkelijk de 30 halen, en de hele kleintjes zijn ook niet echt geschikt als rijpony dus al verandert de situatie en moet ie toch onverhoopt naar een ander huis kan dat ook nog best moeilijk worden


Het veulentje is sowieso voor onszelf en onze kindjes. Dus papieren zijn voor ons niet nodig, hoewel zowel mama als papa uit goede bloedlijnen komen (voor zover ik eruit kan halen en anderen me vertellen toch).
En dat ze de 30 halen of ouder maakt me echt niet uit. Als mijn paardjes hier ooit weg zouden moeten, heb ik bij familie en vrienden meer dan opties genoeg om ze onder te brengen,dus dat is ook geen probleem hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:11 



 
Profiel   

Darliiing7 schreef
Ik heb sowieso een stukje waar de draad al net zo gemaakt is dat enkel het veulentje er onderdoor kan en de 2 anderen niet, dus dat moet wel goedkomen denk ik?

Niet doen hoor, je leert shetjes juist zo door/onder draden door te gaan waar ze als ze groter/ouder worden ook mee door blijven gaan (met of zonder stroom).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:26 



 
Profiel   

Wat bedoel je met: dan wordt hij gewoon geruild?

Zou het niet handiger zijn om nu gewoon gelijk 2 veulentjes te nemen ipv te wachten tot het hengst veuken je merrie dekt? Dan hebben ze ook nog wat aan elkaar.
Wat ik in jouw geval zou kiezen is om nu nog geen veulen te nemen maar eerst de merrie te dekken. Zodra je dan een veulen hebt kies je er dan nog een 2e veulen bij volgend jaar zodat ze ook een leeftijdsgenootje hebben. Dat is de veiligste optie met de minste kans op problemen omdat je dan niet hoeft te wachten op hengst gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:41 



 
Profiel   

Ik denk dat ze bedoelt geruind :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:45 



 
Profiel   

Wij hebben quarter merrie met hengstveulen en haar broer/een ruin en een shet merrie met hengst veulen sinds een maand erbij.

Hengstje is pas 2 maanden zeg je en mag in September al komen? Dat is echt veel te jong afspenen. Ze moeten juist veel van hun moeder en eigen kudde leren. Daar heb je straks last of profijt van als ze te jonf komen of op de juiste tijd.

We hebben altijd wel gemengd lopen, maar nooit een hengst bij de merries. Wel 4 ruinen met 2 merries gehad bijv. En elke ruin is daar anders mee, de samenstelling van elke kudde is anders, dus je kan er weinig van zeggen.

Hier lopen ze 24/7 samen en hebben verschillende plekken om apart te staan of zich terug te trekken. Maar ze hebben een kudde gevormd en het is niet elke dag voor x aantal uren bij elkaar zetten.
Hoeveel ruimte krijgen ze samen? Is er voldoende te eten?

Wij hebben voor de nacht ook bij de shetjes een draad hoog hangen waar ze onderdoor kunnen. Daar kunnen ze prima mee omgaan. Als ik ergens anders 3 draden heb hangen, blijven ze daar gewoon netjes achter, zelfs zonder stroom.
Onze vorige shet ook 21jr zo gehad en nooit problemen.

Ik vind persoonlijk ook dat het hengstje straks veel te jong de kans krijgt om zelf uit te maken of hij gaat dekken. Dat zou invloed kunnen hebben op het gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:47 



 
Profiel   

Brainless schreef
Darliiing7 schreef
Ik heb sowieso een stukje waar de draad al net zo gemaakt is dat enkel het veulentje er onderdoor kan en de 2 anderen niet, dus dat moet wel goedkomen denk ik?

Niet doen hoor, je leert shetjes juist zo door/onder draden door te gaan waar ze als ze groter/ouder worden ook mee door blijven gaan (met of zonder stroom).


Ja onderdoor is misschien slecht verwoord xD er is een 2e stukje weide dat vastligt aan de grote weide en aan 1 kant is er een heel smalle opening, daar kan het veulentje dus wel door, maar de merrie niet. En vanboven hebben we dan een draadje hangen zodat de grote er niet door zou kunnen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:26 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat bedoel je met: dan wordt hij gewoon geruild?

Zou het niet handiger zijn om nu gewoon gelijk 2 veulentjes te nemen ipv te wachten tot het hengst veuken je merrie dekt? Dan hebben ze ook nog wat aan elkaar.
Wat ik in jouw geval zou kiezen is om nu nog geen veulen te nemen maar eerst de merrie te dekken. Zodra je dan een veulen hebt kies je er dan nog een 2e veulen bij volgend jaar zodat ze ook een leeftijdsgenootje hebben. Dat is de veiligste optie met de minste kans op problemen omdat je dan niet hoeft te wachten op hengst gedrag.


Autocorrect. Ik bedoelde dus ´geruind ´ xD
Nja, het veulen is al betaald en gereserveerd en komt er dus sowieso. Was ook een heel speciaal veulentje, dus dat willen we nu zeker niet gaan annuleren... ik denk dat het gewoon afwachten zal worden :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:28 



 
Profiel   

superpony schreef
Wij hebben quarter merrie met hengstveulen en haar broer/een ruin en een shet merrie met hengst veulen sinds een maand erbij.

Hengstje is pas 2 maanden zeg je en mag in September al komen? Dat is echt veel te jong afspenen. Ze moeten juist veel van hun moeder en eigen kudde leren. Daar heb je straks last of profijt van als ze te jonf komen of op de juiste tijd.

We hebben altijd wel gemengd lopen, maar nooit een hengst bij de merries. Wel 4 ruinen met 2 merries gehad bijv. En elke ruin is daar anders mee, de samenstelling van elke kudde is anders, dus je kan er weinig van zeggen.

Hier lopen ze 24/7 samen en hebben verschillende plekken om apart te staan of zich terug te trekken. Maar ze hebben een kudde gevormd en het is niet elke dag voor x aantal uren bij elkaar zetten.
Hoeveel ruimte krijgen ze samen? Is er voldoende te eten?

Wij hebben voor de nacht ook bij de shetjes een draad hoog hangen waar ze onderdoor kunnen. Daar kunnen ze prima mee omgaan. Als ik ergens anders 3 draden heb hangen, blijven ze daar gewoon netjes achter, zelfs zonder stroom.
Onze vorige shet ook 21jr zo gehad en nooit problemen.

Ik vind persoonlijk ook dat het hengstje straks veel te jong de kans krijgt om zelf uit te maken of hij gaat dekken. Dat zou invloed kunnen hebben op het gedrag.


Even opnieuw geteld. Hij is van 06/04, dus nu ruim 3,5 maand (was er 2 toen we voor het eerst gingen kijken). Dus 2ou bij verhuis 5,5 a 6 maanden zijn. Verhuizen mocht vanaf half september, maar liefst eind september zei de eigenaar.

Ja tegenhouden dat hij keuze heeft om te dekken is bijna niet mogelijk. Want ze zouden hier toch sowieso, in het begin, zo samen moeten staan. En ruinen voor hij komt wil ik nog niet doen aangezien we toch echt graag 1 veulentje van de shetjes zouden willen... enige wat ik kan bedenken dan is om het veulentje de eerste weken op de 2e weide te houden, maar dan staat ie weer helemaal alleen en dat is ook niks :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:32 



 
Profiel   

Is je ruin wel speels?
Het veulen wordt straks een jaarling en dan wil hij woest ravotten met andere paarden, tegen ze opstijgeren en tegen de grond werken enzo.
Als je ruin niet speels is maar corrigeert dan kan dat gevaarlijk zijn voor het nog zeer kleine kaakje van je veulen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen