Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie herkent dit ras

 
Profiel   

Wie heeft een idee wat voor ras deze pony is. We hebben haar gekocht maar geen idee. Ook al contact met het stamboek gehad maar daar is ze gechipt en voor de rest niets bekend


Moderatoropmerking:
Dubbeltopic, foto's en verdere reacties staan hier: [F-AM] Brandmerk pony
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 11:52 



 
Profiel   

Waarom denk je dat dit een specifiek ras is? Lijkt mij een gewone, rasloze pony (een mixje), ik zie er niet direct een speciaal ras in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 11:55 



 
Profiel   

Dat is heel goed mogelijk maar we weten niets van haar. Ze heeft wel een brandmerk maar daar kan ik ook niets van vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:02 



 
Profiel   

Heb je een foto van het brandmerk? Meer informatie over de pony (stokmaat etc)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:05 



 
Profiel   

Ik zie er wat NF in en wat NWR (Welsh). Kan idd een mixje zijn.
Idd foto van het brandmerk zou helpen. Branden wordt in NL al jaren niet meer gedaan, dus ik neem aan dat ze uit het buitenland komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:06 



 
Profiel   

Heeft ze een nederlands paspoort? Op welke datum is het paspoort uitgegeven en wat is haar geboortedatum? Staat de fokker is het paspoort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:10 



 
Profiel   

Lijkt mij een gewone rijpony, geen specifiek ras. Als ze echt een ras was geweest, dan staat dat meestal in het paspoort. Zoals andere al zeiden, als ze een brandmerk heeft, komt ze waarschijnlijk uit het buitenland. Mogelijk een kruising met PRE (spaans paard) oftewel cruzado, maar als je geen afstamming/stamboom hebt, weet je het nooit zeker. Er worden er heel veel uit spanje/portugal gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:19 



 
Profiel   

Het Nederlandse paspoort is begin dit jaar uitgegeven. Ze is 1,32
Dit is t brandmerk [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 12:28 



 
Profiel   

Dit brandmerk zag ik al eerder voorbijkomen op Bokt.Was dat ook jouw topic of van iemand anders?Het lijkt me iets Spaans maar dat is meer een gevoel.Vanwege dat bovenste wat een kroontje lijkt. Brandmerken geven niet altijd een ras aan maar soms ook een eigenaar,omdat in sommige streken gewoon heel veel paarden samen op grote gebieden lopen.Ik vind het wel een leuke pony waar wat bloed inzit? Beetje Welsh-type.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:01 



 
Profiel   

Dan is ze dus geen nederlandse pony en is dat paspoort er pas later bij gemaakt. Toevallig al de leeftijd laten controleren? Heb je de pony bij een particulier gekocht of een stal?

Een brandmerk is lastig te herleiden, zoals in Spanje heeft iedere stal zn eigen brandmerk en mag de stal die heeft zadelmak gemaakt er ook nog een brandmerk op drukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:02 



 
Profiel   

Kan het een Garrano zijn? Een Portugees klein ponyras waarbij je vaak brandmerken ziet. Ze zijn doorgaans klein van stuk (je aangegeven stokmaat past er precies bij), vaak bruin en soms met een aftekening en lijken - als je vlug kijkt - een beetje op een Welsh. Misschien heb je iets aan deze informatie bij je zoektocht? :)
Zijn bijzondere, pittige pony's maar met een hart van goud! Jaren geleden hebben wij er ook eentje verzorgd, zalig dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:05 



 
Profiel   

Het heeft ook wel wat weg van een kruising met een Hackney pony. Kwa stokmaat zou het kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:15 



 
Profiel   

KirstenChes schreef
Het heeft ook wel wat weg van een kruising met een Hackney pony. Kwa stokmaat zou het kunnen.

Dit was ook mijn eerste gedachte. Lange benen en een slanke vorm qua bouw...

Mooie pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:19 



 
Profiel   

MenteamJoey schreef
KirstenChes schreef
Het heeft ook wel wat weg van een kruising met een Hackney pony. Kwa stokmaat zou het kunnen.

Dit was ook mijn eerste gedachte. Lange benen en een slanke vorm qua bouw...

Mooie pony!

Dan zou je dat ook aan de gangen moeten zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:34 



 
Profiel   

Niet per se als het een kruising is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:40 



 
Profiel   

Citaat
Dan zou je dat ook aan de gangen moeten zien?


Dat zou inderdaad kunnen, maar niet elke hackney heeft die extreme gangen...
Zelf hebben wij er ook eentje gehad die 'normaal' liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 13:45 



 
Profiel   

Westfaals stamboek heeft ook zo'n kroontje erop.
Misschien toch eens in DL rondvragen of iemand dit kent.



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 14:04 



 
Profiel   

Kwam me al zo bekend voor, hier had je toch al een topic voor geopend?

Wendyamber @ [F-AM] Brandmerk pony

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 14:10 



 
Profiel   

MenteamJoey schreef
Citaat
Dan zou je dat ook aan de gangen moeten zien?


Dat zou inderdaad kunnen, maar niet elke hackney heeft die extreme gangen...
Zelf hebben wij er ook eentje gehad die 'normaal' liep.


Klopt genoeg hackneys die geen bijzondere gang hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 14:11 



 
Profiel   

Nu worden hackneys al jaren niet meer gebrandmerkt, en kruisingen al helemaal niet. Zou dan nog van een stal kunnen zijn, maar in die landen worden hackneys niet gebruikt om mee te fokken (zijn ook nauwelijks hackneys in die landen, de enkele die er zijn zijn als ruin geƫxporteerd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 15:09 



 
Profiel   

In het buitenland en bij de quarters bv is het gebruikelijk om het vriesmerk van je fokkerij aan te brengen. Dat zegt niks over de afstamming. Wij hebben ook een vriesmerk. We kunnen het bij wijze van spreken op elke pony aanbrengen die in onze eigendom komt, of bij ons geboren wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 15:23 



 
Profiel   

Wat is het chipnummer of in ieder geval de eerste 3 cijfers en is er ook gecheckt op een dubbele chip?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 16:10 



 
Profiel   

528 zijn de eerste cijfers maar dat is Nederlands. Ik heb haar gekocht van een particulier die had haar van een handelaar om haar op te lappen. We zijn super blij met haar ze is een lieverd met een heel vriendelijk karakter. De dierenarts heeft haar gekeurd voordat we haar kochten en die schatte haar leeftijd op 12 jaar. Ze heeft normale gangen. Het leek mij fijn om meer over haar te weten komen maar ik heb wel in de gaten dat dat zoeken gaat worden naar een speld in de hooiberg. Maar wie weet.ze lijkt inderdaad op een hackney. Ze mag met lopen ook graag haar hoofd naar voren doen. Iets wat mijn Franse draver ook graag doet. In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 16:30 



 
Profiel   

Staat haar juiste geboortedatum niet in haar paspoort? Of de naam van de fokker? Anders zou je op die manier je zoektocht kunnen starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 16:38 



 
Profiel   

Als ik het goed heb mag brandmerken in NL niet meer sinds 2001.
Dat betekend dat ze dus of ouder is dan 21 of uit het buitenland komt.

Een paard uit het buitenland met een Nederlands paspoort betekend toch wel redelijk vaak gesjoemel.
Zoek op fb de pagina van opgelicht in de paardenwereld maar eens op, daar word goed uitgelegd waarom een NL paspoort bij een buitenlands paard een probleem kan zijn.

Het brandmerk herken ik niet, oogt op iets Spaans.
Maar de pony oogt mij meer als een hackney kruising oid, maar als deze pony beter op gewicht komt kan dat weer anders gaan worden natuurlijk.

Werd er verteld wat het ras kon zijn? Hoe groot is de pony en wat is er mee gedaan in het verleden?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen